تبیان، دستیار زندگی

روزه سه روز آخر ماه شعبان

دستور خاص امام صادق(ع) برای ورود به ماه رمضان

به فرموده امام صادق(ع) هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و آن را به ماه رمضان وصل کند؛ خداوند برایش ثواب دو ماه روزه‌داری را می‌نویسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماه شعبان، ماه پیامبر
این روزها ساعات پایانی ماه پر برکت شعبان را سپری می‌کنیم. فرصت عبادت در این ماه رو به اتمام است و باید نهایت تلاش را کرد تا از باقی مانده این ماه بهره‌مند شده و خدای ناکرده در زمره خاسرین و زیانکاران قرار نگیریم.

از امام رضا(علیه‌السلام) سفارش شده که در روزهای آخر شعبان این دعا بسیار خوانده شود:
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ.
خدایا اگر در این مدت که از ماه شعبان گذشته، ما را نبخشیده‌ای، در آن بخشی که از این ماه مانده، ما را  بیامرز.(1)


پاداش روزه سه روز آخر ماه شعبان 

در روایات برای روزه گرفتن این ماه، پاداش بسیار آمده و برای هر یک روز، ثواب خاصی روایت شده است. روزه‌داری در ماه شعبان مسیری برای رسیدن به بهشت و ارتقای درجه کمالات انسانی شمرده شده است.

پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «مَنْ‏ صَامَ‏ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ رَفَعَ لَهُ سَبْعِینَ دَرَجَةً فِی الْجِنَانِ مِنْ دُرٍّ وَ یَاقُوتٍ؛ کسی که سه روز از روزهای ماه شعبان را روزه بگیرد؛ هفتاد درجه در بهشت از درّ و یاقوت ارتقاء می‌‎یابد.»(2)
امام رضا(علیه‌السلام) نیز درباره ثواب روزه ماه شعبان فرمودند: «مَنْ صَامَ مِنْ شَعْبَانَ یَوْماً وَاحِداً ابْتِغَاءَ ثَوَابِ اللَّهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ؛ کسی که یک روز از ماه شعبان را برای رسیدن به پاداش خداوند روزه بگیرد؛ به بهشت وارد می‌شود.»(3)   
امام صادق(علیه‌السلام) فرموند: مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ‏ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن؛ هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و آن را به ماه رمضان وصل کند؛ خداوند برایش ثواب دو ماه روزه‌داری را می‌نویسد.(4)  
پس هر کس سه روز پایانی این ماه را روزه بدارد به پاداش ویژه و چندگانه‌ای خواهد رسید؛ ضمن آن که آمادگی خوبی برای ورود به ماه خدا پیدا کرده است. 

هر کس سه روز پایانی این ماه را روزه بدارد به پاداش ویژه و چندگانه‌ای خواهد رسید؛ ضمن آن که آمادگی خوبی برای ورود به ماه خدا پیدا کرده است


آخرین جمعه ماه شعبان

جمعه آخر ماه شعبان نیز فرصت ویژه‌ای است که امام رضا(ع) اعمالی را در آن توصیه فرموده‌اند. ایشان خطاب به اباصلت در جمعه آخر شعبان فرمود که در این روز، کوتاهی خود را در روزهای گذشته از ماه شعبان را  جبران کرده و بسیار دعا کن و قرآن بخوان و از گناهانت توبه کن تا پاک و خالص وارد میهمانی خدا شوی.(5)    
 

زیارت امام حسین(ع) در شب جمعه

در روایات، شب جمعه، شب زیارتی حضرت سیدالشهدا(ع) معرفی شده که ثواب بسیار دارد. در این شب، خدا(6) و انبیاء و پیامبران(7) و ملائک زائران حضرت هستند.

به سفارش امام صادق(ع) به علت دوری و فاصله افراد از حرم امام حسین(ع) به بلندی رفته، به سمت راست و چپ خود توجه کرده، سر را سوی آسمان بلند کرده و سپس به سوی حرم امام حسین(ع) توجه کرده و بگوییم: 
« السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»
پس از این عمل، برای ما یک زیارت نوشته می‌شود و هر زیارت معادل یک حجّ و یک عمره می‌باشد.(8)

بسیار نیکو و زیباست که در شب جمعه آخر ماه شعبان و قبل از ورود به ماه میهمانی خداوند، زائر امام حسین(ع) را از راه دور باشیم  و دل‌ها را به نام سیدالشهدا(ع) جلا دهیم.  

پی‌نوشت:
1- المراقبات، ص 191
2- ثواب الاعمال، ص62
3- خصال، ج2، ص582 
4- من لایحضره الفقیه، ج2، ص94
5- المراقبات، ص 190
6- کامل الزیارات‏، ص ۱۱۳
7- کامل الزیارات، ص ۱۱۳
8- کافی، ج 4، ص 589