تبیان، دستیار زندگی

پشت پرده تصویر ایده‌آل غرب برای ایرانی‌ها

خدمات کرونایی دولت کانادا!

برخی تلاش می‌کنند با انتشار اخبار دروغ، تصویری ایده‌آل از غرب بدهند. این روزها باید نسبت به اخباری که عامدانه و یا از سر سهل‌انگاری قصد خودتحقیری مردم ایران و خارج پرستی دارند، بیشتر حساس بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کانادا


 جهان متأثر از شیوع یک ویروس است و فضای مجازی مملو از راست و دروغ‌های کرونایی! این راست و دروغ‌ها شعاع زیادی دارد، از سیاه نمایی در مورد اخبار داخلی کشور گرفته تا سفیدنمایی در مورد خدمات سایر دولت‌های جهانی!

بیشتر بخوانید
راست و دروغ‌های کرونایی!

سرخط این اخبار و سفیدنمایی در مورد سایر دولت‌های جهان به کانادا هم رسیده است. طی این چند هفته اخیر، خبرهای زیادی در فضای مجازی منتشر شده است که به خدمات دولت این کشور در راستای کمک معیشتی و اقتصادی دولت به مردم آن کشور اشاره دارد.

 معافیت مالیاتی مردم توسط دولت، پرداخت کمک 2000 دلاری به بیش از 38 میلیون کانادایی و ارسال مواد غذایی برای همه شهروندان سرخط سفیدنمایی در مورد دولت کانادا است.



معافیت مالیاتی مردم توسط دولت، پرداخت کمک 2000 دلاری به بیش از 38 میلیون کانادایی و ارسال مواد غذایی برای همه شهروندان از جمله این موارد است. جالب است حتی تصویری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که عنوان آن گریه شخص نخست وزیر کانادا به خاطر مردم کشورش است.

اخباری که عمدتاً یا نادرست بوده و یا عامدانه بخش‌هایی از آن تغییر داده می‌شود.

بخشش مالیاتی
در مورد بخشش مالیاتی باید گفت که چنین خدمتی وجود ندارد بلکه دولت کانادا تنها برای مدت سه ماه ارسال فرم‌ها را به تأخیر انداخته است. این یعنی اگر کسی تا آخر ماه جاری مالیات خود را پرداخت نکند، جریمه نمی‌شود و برای سه ماه فرصت دارد.

کمک دوهزار دلاری
در ادامه چند نکته در باب کمک 2000 دلاری دولت کانادا ضروری است مبنی بر اینکه این مبلغ به همه تعلق ندارد وتنها شامل افرادی می‌شود که اولاً در این دوره بیکار شدند (2 تا 3 میلیون نفر)، ثانیاً، در 12 ماه گذشته حداقل 5000 دلار درآمد داشته باشند.

تأیید درخواست کمک هزینه اضطراری دولت کانادا بر اساس اعتماد متقابل و اظهارات فرد متقاضی است. سردرگمی کانادایی‌ها دراینباره و رفع ابهام از دریافت این کمک برای تمام شهروندان باعث شد تا وب سایت تلویزیون CBC با راه‌اندازی یک صفحه این شبهات را رفع کند. مهم‌تر از همه موارد فوق، اگر مشخص شود اظهارات افراد نادرست بوده، پول باید برگردانده شود.

گریه نخست وزیر
تصویر دیگری در فضای مجازی منتشر شده که عکس گریان نخس وزیر کانادا به خاطر مردم کشورش را نشان می‌دهد. این در حالی است که تصویر منتشر شده با عنوان گریه جاستین ترودو حدود سه سال پیش و با عنوان خبری "نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس مطبوعاتی در غم درگذشت گورد داونی، خواننده و رهبر گروه موسیقی گریست" منتشر شده است.

جاستین توردو


ارسال اقلام غذایی
چندی پیش نیز فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن فردی به زبان ایرانی همزمان با فیلم برداری از بسته‌های اقلام غذایی به کمک دولت کانادا و ارسال این بسته‌ها اشاره داشت. بسته کامل اقلام غذایی که در آن برنج و آجیل هم دیده می‌شود. از همان ابتدا بسیاری از کاربران فضای مجازی به سبک ایرانی بودن این اقلام اشاره کردند. برخی در توییتر ضمن شوخی و خنده تاکید کردند آجیل از جمله موارد پر هزینه‌ای است که اتفاقاً جزو اقلام ضروری محسوب نمی‌شود.

واکنش


تنها ظرف چند ساعت ایرانیان مقیم کانادا ارسال این اقلام توسط دولت کانادا را تکذیب کردند. یک کانال خبری ایرانیان کانادا با ذکر رفع یک سوء تفاهم نوشت:
"چند روز پیش «مداد» خبر داد که جمعی از نیکوکاران کامیونیتی ایرانیان مونترال اقدام به تهیه چند ده سبد خواربار کرده‌اند تا در این روزهای سخت بین آنهایی که نیاز دارند، توزیع شود.
پس از دریافت ده‌ها درخواست، توزیع این بسته‌ها شروع شد و در مجموع ۶۳ سبد خواربار بین متقاضیان توزیع گردید.
گویا یکی از همشهریانی که این بسته را تحویل گرفته بودند تصور کرده‌اند این مواد غذایی بخشی از کمک دولت کانادا است. ویدئوی پیوست که امروز در رسانه‌های اجتماعی فارسی زبان دست به دست می‌شود، حاصل همین سوتفاهم است."

پس از این کار به تکذیب شهروندان کانادایی رسید. یک شهروند کانادایی در پست اینستاگرام خود نوشت: «اطلاعات جعلی، همه کانادایی‌هایی ماهانه 2000 دلار و غذای رایگان دریافت نمی‌کنند».

وی در ویدویی نیز گفت: "تاکید می‌کنم این ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی ایران دست به دست می‌شود حقیقت ندارد. دولت مواد غذایی و خوراکی رایگان در خانه مردم تحویل نمی‌دهد. برای افراد سالمند مواد غذایی را درب منزل تحویل می‌دهند اما باید خودشان هزینه‌اش را بپردازند، البته نهادهای مختلفی هستند که فقط کار تحویل را انجام می‌دهند و مهم‌تر از همه تاکید می‌کنم که افراد خیلی زیادی هستند که واجد شرایط گرفتن کمک نیستند و شرایط برای خیلی از آنها دشوار است که نه درآمدی دارند و نه شامل شرایط دریافت کمک دولت می‌شوند."

جرمی


به استناد گفته‌های ایرانیان مقیم کانادا نیز این کمک از طرف نیکوکاران ایرانی بوده نه دولت کانادا!

تلاش ما برای گفتگو با خیرین به دلیل تاکیدشان برای گمنام ماندن ناموفق ماند. اما با پیگیرها متوجه شدیم این جمع نیکوکاران متشکل از چند خانواده ایرانی تبار قدیمی در مونترال است. کمک‌ها شامل 63 بسته بوده که شامل اقلام غذایی ایرانی (برنج و آجیل) می‌شود. اقلام برای تازه واردان جویای شغل یا دانشجویان ایرانی و بازنشستگان است. فرد ادعا کننده گویا هم کمک مالی دولت را گرفته و هم درخواست کمک مردمی داشته است.

ظاهراً برخی ایرانیان مهاجر تلاش می‌کنند با انتشار اخبار دروغ تصویری ایده‌آل از غرب بدهند. این روزها باید نسبت به اخباری که عامدانه و یا از سر سهل‌انگاری قصد خودتحقیری مردم ایران و خارج پرستی دارند، بیشتر حساس بود.

بیشتر بخوانید

 

چرا ترامپ دلال فروش دارو شد؟
کروناهراسی؛ محصول آمریکا برای جهان