تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

اى خداوند، همچنان كه محمد را قرآن دادى و او را چون علمى بر افراشتى تا راهنماى خلق به سوى تو باشد و به راهنمایى آل محمد راه هاى خشنودى خویش آشكار ساختى، پس بر محمد و خاندان او درود بفرست و قرآن را براى ما وسیله ‏اى ساز كه بدان بر شریف ‏ترین منازل كرامت فرارویم، و نردبانى كه بدان به جایگاه امن و سلامت عروج كنیم، و سببى كه بدان رهایى در عرصه رستاخیز را پاداش یابیم و دست افزارى كه بدان از نعیم دار المقام بهشت تمتع جوییم. ترجمه‏ صحیفه‏ سجّادیه(آیتى) ص : 253
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
دعاى روز پنجم ماه مبارک رمضان:      
‏اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ‏وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِكَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ‏.
خدایا مرا در این روز از توبه و استغفار كنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطیع خود مقرر فرما و هم در این روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده به حق لطف و رأفتت اى مهربان ترین مهربانان عالم.

تربیت فرزند:
و امّا مقتضاى غیرت نسبت به اولاد آن است كه از آغاز مراقب احوال هر یك از آنان باشى، و براى پرستارى و پرورش و شیردادن او توسّط زنى شایسته و صالح كه غذاى وى حلال باشد دقّت نمائى. زیرا كودكى كه اعضاء او از شیرى كه از غذاى حرام به هم رسیده رشد كند طبع او به پلیدی ها و ناپاكی ها تمایل دارد، از آن رو كه طینت او از آلودگى سرشته شده است. و چون به سر حدّ تمیز رسد باید او را آداب نیكان بیاموزى.
و چون اول صفتى كه بر كودك غلبه دارد تمایل به غذاست، بنابر این باید آداب خوردن را به وى آموخت به این نحو كه با دست راست غذا بخورد و در آغاز خوردن بسم اللّه بگوید و از جلوى خود بخورد، و پیش از دیگران دست به طعام نبرد، و به طعام و به كسانى كه غذا می خورند خیره ننگرد، و با شتاب غذا نخورد، و لقمه را نیك بجود، و دست و جامه را به آنچه می خورد آلوده نسازد، و پرخورى را زشت و بد شمارد به طورى كه شكم پرست را نكوهش كند و او را همچون چهارپایان بداند، و كودكى را كه پرخورى نمی كند بستاید، و ایثار در طعام و كم اعتنائى به آن در نظرش محبوب باشد، و به هر غذائى كه فراهم شود و به دست آید قناعت كند.
سپس به تأدیب كودك در امر لباس مبادرت نماید به طورى كه از روش نیكان و پارسایان بیرون نرود  و او را از معاشرت و همنشینى با طفلانى كه به ناز و نعمت و خوشگذرانى و زینت پرورش یافته و خو كرده‏اند محافظت كند.آنگاه به تربیت اخلاق و افعال كودك بپردازد و در این راه جدّا بكوشد، زیرا كودك اگر در آغاز زندگى و عنفوان رشد مهمل رها شود و تحت تربیت صحیح قرار نگیرد، غالبا با اخلاق پست و كردارهاى بد بار می آید، و در نتیجه دروغگو، حسود، لجوج، ستیزنده و گمراه دزد، خائن، بی شرم و فضول، و احیانا منحرف جنسى و مایل به فسق و فجور می شود.
كودك را باید از كودكان بى تربیت و بد اخلاق دور نگه داشت كه اصل ادب و تربیت همین است. و باید او را به معلّمى دیندار و صالح سپرد كه قرآن و سخنان نیكان و داستان راستان به وى بیاموزد تا محبّت شایستگان در دلش جاى گیرد، و او را از شنیدن اشعارى كه در آنها از فسق و فجور و اهل آن یاد شده بازداشت كه این‏ها تخم فساد را در زمین دلش می افشاند. و باید در مقابل سختگیرى معلّم و جور استاد به صبر و سكوت عادت كند و فریاد و فغان نكند و به این و آن متوسّل نشود كه تحمّل مشقّتها [در راه تعلّم و تكامل‏] شیوه شجاعان و مردان است.
و سزاوار است كه چون از درس و كلاس فارغ شد به او اجازه بازى و تفرّج داده شود تا دل او نمیرد و پژمرده نگردد. و چون اندكى رشد و تمیز او بیشتر شد باید اخلاق نیك و كردار پسندیده به او آموخت و او را از صفات و كارهاى زشت و ناپسند باز داشت تا از حسد و دشمنى و ترسوئى و بخل ورزى و كبر و خودبینى برحذر باشد و از دزدى و حرامخوارى و دروغ و غیبت و خیانت و دشنام و بدزبانى و بیهوده‏ گوئى و مانند این‏ها پرهیز كند. و به بردبارى و سپاسگزارى و توكّل و خشنودى و شجاعت و سخاوت و راستگوئى و خیر خواهى و دیگر خوبی هاى اخلاق و فضائل راغب شود.
و در نزد او باید نیكان را ستود و بدان و اشرار را مذمّت و نكوهش كرد تا نیكى نزد او محبوب و شر مبغوض گردد.و چون كودك به سنّ تمییز رسید، باید او را به طهارت و نماز واداشت، و در بعضى از روزهاى ماه رمضان به روزه داشتن امر كرد، و اصول عقاید و حدود و آداب شرع را به او یاد داد. و چون خلق نیك یا كار پسندیده‏اى از او سرزند او را آفرین گفت و پاداش داد و در برابر مردم تحسین كرد. و اگر كار زشتى از او سر زند بار اول بهتر است نادیده انگاشت و به روى او نیاورد و وانمود كرد كه كسى  جرأت نمی كند كه چنین كارى بكند خصوصا اگر خود طفل در پنهان داشتن آن كوشش دارد، زیرا به رخ او كشیدن ممكن است وى را جرى سازد به طورى كه بعد از این آشكارا مرتكب آن شود و باكى نداشته باشد. پس اگر دوباره آن كار از او سر زد، باید در خفا او را عتاب و سرزنش كرد و زشتى آن كار را بزرگ نمود و به او گفت:
مواظب باش كه كسى بر این كار مطّلع نشود كه در نزد مردم رسوا می شوى. ولى در سرزنش و عتاب نباید زیاده‏روى كرد كه اهمّیّت كلام و اثر سرزنش از دلش برود.امّا پدر باید هیبت خود را در گفتار و در حركات نگه دارد و مادر باید كودك را از پدر بترساند (یعنى مادر باید از هیبت پدر در تربیت كودك استفاده كند.) و سزاوار است كه از هر كارى كه پنهانى می كند منع شود، زیرا آن را پنهان نمی دارد مگر اینكه معتقد است كه كارى زشت است. پس اگر رها شود به كار زشت عادت می كند. و باید در راه رفتن و دیگر حركات و افعال به وقار و خوددارى و آرامش عادت كند. و با هم نشینان و معاشران خود تواضع و فروتنى نماید و آن ها را گرامى دارد، و گشاده‏روئى و خوش كلامى را شعار خود سازد، و اطاعت پدر و مادر و معلّم و مربّى و بزرگتر را بیاموزد و تعظیم ایشان را بجا آورد و در حضور ایشان بازى نكند.

نماز شب ششم ماه مبارك رمضان:
چهار ركعت، در هر ركعت حمد و سوره ملك

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان