تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

امام زین العابدین (ع): بار خدایا، قرآن را نورى قرار داده ‏اى كه در پرتو آن از تاریكی هاى گمراهى و نادانى برهیم، و شفایى براى هر كه از سر تصدیق بر آن گوش نهد، و ترازوى عدلى كه زبان ه‏اش از حق منحرف نشود، و چراغ هدایتى كه فروغ برهانش را خاموشى نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان
دعاى روز چهارم ماه مبارک رمضان:   
‏اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِكَ وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِكْرِكَ‏وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِكَ وَ سِتْرِكَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ‏
خدایا مرا در این روز براى اقامه و انجام فرمانت قوت بخش و حلاوت و شیرینى ذكرت را به من بچشان
و براى اداى شكر خود به كرمت مهیا ساز و در این روز به حفظ و پرده پوشى مرا از گناه محفوظ دار اى بصیرترین بینایان عالم.

فواید گرسنگی:
علماى اخلاق براى گرسنگى فواید زیادى گفته ‏اند از قبیل:
الف - صفاى قلب: زیرا سیرى باعث ازدیاد بخار در مغز شده و مغز حالتى شبیه مستى پیدا می كند و نمی تواند خوب فكر كند، سرعت انتقال او كم شده و قلب كور می شود. بر خلاف گرسنگى كه باعث رقت و صفاى قلب می شود. و قلب را آماده تفكرى كه باعث شناخت می شود، می كند. و نورى آشكار پیدا می كند. از رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است: «كسى كه شكم خود را گرسنه نگهدارد اندیشه‏اش تربیت می شود.»
ب - تواضع و از بین رفتن سرمستى و ناسپاسى كه منشأ سركشى است، وقتى نفس خوار شد، در مقابل پروردگارش خاضع شده و از سركشى دست برمی دارد.
ج - شكستن شدت شهوات و نیروهایى است كه باعث انجام گناهان كبیره شده و سبب هلاكت انسان می شوند. چون بیشتر گناهان كبیره از شهوت سخن گفتن و شهوت جنسى بوجود می آید و كم كردن این دو شهوت باعث مصون ماندن از خطرها می شود.
د - آمادگى براى انجام تمام عبادت ها از چند جهت است، كه كمترین آن ها كم احتیاجى به تخلّى و بدست آوردن غذا و كمتر بیمار شدن به بیماریهاى گوناگون است.
ه - توانایى براى دادن مال، میهمانى دادن، هدیه دادن، احسان و نیكى، رفتن به حج و زیارت و بالاخره انجام تمام عبادت هاى مالى است.
انسان نمی تواند این فایده‏ ها را بروشنى درك كند مخصوصا فایده اول را. تفكر در عمل مانند نتیجه است و غیر آن مانند مقدمات است چون فكر حركت است و غیر فكر مقدمه و آمادگى براى حركت.به همین جهت درباره تفكر روایت شده است: «یك ساعت تفكر بهتر از هفتاد سال عبادت است».
با این مقدمات می توانیم به نتایج بزرگى برسیم كه بعضى از آن ها عبارتند از:
الف - می فهمیم كه چرا خداوند براى میهمانش گرسنگى را انتخاب كرده است. نعمتى بالاتر و بهتر از نعمت شناخت، نزدیكى و دیدار خداوند نیست و گرسنگى از راه هاى نزدیك رسیدن به آن است.
پس می بینى كه روزه تكلیف نیست بلكه خداوند بوسیله آن تو را بزرگ داشته و بخاطر واجب نمودن آن بر ما منت دارد. و به همین جهت شكر آن واجب است. و ارزش دعوت خداوند به روزه را در كتابش، در آیه روزه، می فهمى و اگر بدانى كه این خطاب، دعوت تو به سراى پیوستن به خداست، از آن لذت برده، و می فهمى كه علت واجب كردن آن كم خوردن و ضعیف كردن نیروهاست. بهمین جهت حیفت می ‏آید كه حتی در شب نیز غذا بخورى. و ممكن است علت‏ هاى دیگر تشریع روزه را نیز درك كنى.
ب - وقتى ارزش كارى را كه از تو خواسته شده، فهمیدى، براى رسیدن به نتیجه خوب، در جهت انجام درست و اخلاص در آن، تلاش می كنى.
ج - هنگامى كه هدف از واجب شدن روزه را دانستى، می فهمى كه چه چیزى باعث صفا و روشنى یا تیرگى آن می شود، و معنى این حدیث را می فهمى كه «روزه فقط خوددارى از خوردنى و آشامیدنى نیست، و هنگامى كه روزه گرفتى، گوش، چشم و زبانت نیز باید روزه بگیرد
د - می فهمى كه شایسته نیست نیت و هدف روزه، فقط مجازات نشدن یا بدست آوردن پاداش و بهشت و ناز و نعمت باشد، گرچه با روزه این دو نیز بدست می آید بلكه سزاوار است هدف و نیت روزه نزدیكى انسان به خداوند و همسایگى و خوشنودى او باشد. و حتى از این حد هم بالاتر آمده و خود این عمل را بخاطر این كه انسان را از صفات حیوانى خارج و به صفات روحانى نزدیك می گرداند، نزدیك شدن به خدا بداند، نه وسیله ‏اى براى نزدیك شدن به او.
تر جمه المراقبات

نماز شب پنجم ماه مبارک رمضان:
دو ركعت در هر ركعت حمد و پنجاه مرتبه توحید و بعد از سلام صد مرتبه صلوات

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان