تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

امام صادق (ع) می فرمایند: همانا در این قرآن مشعل فروزان هدایت و چراغهای نور بخش در تاریكی است. پس انسان (برای استفاده از آن) با ید دیده خود را بگشاید و فكر خویش را باز كند، زیرا تفكر قلب بینا را حیات می بخشد، همچنان كه انسان در تاریكی ها به وسیله روشنایی راه خود را می شناسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
دعاى روز سوم ماه مبارک رمضان:
‏‏اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ‏وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ كُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِكَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ‏
خدایا در این روز مرا هوش و بیدارى نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و كار باطل دور گردان و از هر خیرى كه در این روز نازل می فرمایى مرا نصیب بخش به حق جود و كرمت اى جود و بخشش دارترین عالم.

از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده است:
«نگویید رمضان، زیرا نمىدانید رمضان چیست، و اگر كسى گفت، باید صدقه داده و روزه بگیرد. بلكه همانطور كه خداوند فرموده است بگویید ماه رمضان» . از اعمال مهم سالك در این ماه بزرگ شناخت حقیقت این ماه - در این ماه خداوند رهروان این ماه را با دعوت به میهمانى این ماه گرامى داشته و این ماه ماه میهمانى خداست - و سپس فهمیدن معنى روزه و مناسبت آن با میهمانى خداست. آنگاه تلاش و كوشش براى بدست آوردن اخلاص در كردار و رفتارهایى است كه مطابق با رضایت صاحبخانه است.
فواید گرسنگى: گرسنگى فواید بیشمارى در جهت تكمیل نفس و شناخت خداوند براى سالك دارد. روایات زیادى در فضایل گرسنگى وارد شده است كه بد نیست در اینجا اشاره‏اى به آن ها و سپس به فلسفه و حكمت گرسنگى داشته باشیم.
از پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است: «با تشنگى و گرسنگى با نفسهایتان مبارزه كنید همانا پاداش این كار همانند پاداش مبارزه در راه خداست. و عملى دوست داشتنی تر از گرسنگى و تشنگى در نزد خدا نیست. و همچنین فرمودند: برترین شما روز قیامت در نزد خدا كسى است كه گرسنگى بیشترى كشیده باشد و در خداوند متعال تفكر بیشترى نموده باشد.» و به اسامه فرمودند: «اگر می توانى در حال گرسنگى و تشنگى ملك الموت را ملاقات كن تا به بالاترین مقامها و جاها رسیده و با پیامبران هم منزل شوى و ملائكه از دیدن روحت شادمان شوند و خداوند بر تو درود فرستد.» نیز فرمودند: گرسنگى بكشید و بر بدن هایتان سخت بگیرد شاید دل هایتان خداوند متعال را ببیند. در حدیث معراج خداوند پرسید: اى احمد آیا آثار روزه را می دانى؟ پاسخ داد: خیر. خداوند فرمودند: نتیجه روزه كم ‏خورى و كم‏ گویى است. و آن حكمت را به ارمغان می آورد و حكمت معرفت را در پى دارد و معرفت یقین را. و وقتى كه بنده‏اى به یقین رسید باكى ندارد كه چگونه روزگار را سپرى كند. در سختى یا آسانى و این مقام خوشنودهاست. و هر كس طبق خوشنودى من رفتار كند، سه خصلت را به او می دهم: شكرى كه نادانى همراه آن نباشد، یادى كه فراموشى نداشته باشد و دوستیى كه دوستى من را بر دوستى آفریدگانم ترجیح ندهد. هنگامى كه او من را دوست داشت، من هم او را دوست خواهم داشت، دوستى او را در دل بندگانم انداخته و چشم قلب او را به عظمت جلالم می گشایم و علم آفریدگانم را از او پنهان نمی دارم، در تاریكى شب و روشنایى روز با او مناجات می كنم تا آنجا كه سخن گفتن و همنشینى او با بندگانم قطع شود و كلام خود و فرشتگانم را به گوش او می رسانم و اسرارى را كه از بندگانم پنهان كرده‏ام براى او آشكار می كنم...، عقل او را غرق در شناخت خود كرده و درك او را بالا می برم، مرگ را بر او آسان می كنم تا وارد بهشت شود و وقتى كه ملك الموت او را ملاقات كند، به او می گوید: آفرین بر تو و خوشا به حالت خوشا بحالت خداوند مشتاق تو است... خداوند می گوید: این بهشت من است، در آن بخرام و خوش باش و در همسایگیم ساكن شو. روح انسان می گوید: خدایا خود را به من شناساندى و با این شناخت از جمیع آفریدگانت بی نیاز شدم. قسم به عزت و جلالت اگر خوشنودى تو در این است كه قطعه قطعه شده یا هفتاد بار به بدترین شكل كشته شوم خوشنودى تو براى من دوست داشتنی تر است... آنگاه خداى متعال می فرماید: به عزت و جلالم سوگند، هیچگاه مانعى بین خود و تو قرار نمی دهم،
تا هر وقت خواسته باشى بر من وارد شوى، كه با دوستان خود چنین كنم».
ترجمة المراقبات، فصل دهم،ص193

نماز شب چهارم ماه مبارک رمضان:
هشت ركعت در هر ركعت حمد و بیست مرتبه انا انزلناه

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان