تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

امام علی (ع) فرمودند: قرآن را بفهمید زیرا قرآن بهار دل هاست و از نور آن شفا بخواهید زیرا آن شفای سینه هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
دعاى روز دوم ماه مبارک رمضان:          
‏‏اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ‏وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِكَ بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ‏
خدایا مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیك ساز و از خشم و غضبت دور ساز و براى قرائت آیات قرآنت موفق گردان به حق رحمتت اى مهربان ترین مهربانان عالم.
 
خطبه پیامبر (ص) در ماه مبارك رمضان
رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:
مردم ماه خدا با بركت و رحمت و بخشش گناهان نزدیك است، ماهى كه نزد خدا برترین ماه‏ها، روزهایش برترین روزها، شبهایش بهترین شبها و ساعت هاى آن بهترین ساعت هاست، ماهى است كه در آن به میهمانى خدا دعوت شده و شما را در این ماه از كسانى قرار داده‏اند كه شایسته كرامت خدا هستند. نفس كشیدن شما در آن تسبیح و خوابیدنتان در آن عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعاى شما در آن مستجاب است.
پس با نیت هایى راست، و دل هایى پاك از خدا بخواهید شما را موفق به روزه آن، و خواندن كتابش نماید. بدبخت كسى است كه از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم شود.
با تشنگى و گرسنگى خود در آن، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را بیاد آورید. به فقیران خود صدقه بدهید، بزرگان خود را در آن احترام كنید، كوچك ترها را مورد رحمت خود قرار دهید و صله رحم بجا آورید. زبان هاى خود را حفظ كرده، دیدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نیست و گوش هاى خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نیست، نگهدارید. با یتیمان مردم مهربانى كنید تا با یتیمان شما مهربانى شود.
به درگاه خداوند از گناهان خود توبه كنید. هنگام نماز دست هایتان را با دعا بطرف او بلند كنید، زیرا این وقت بهترین اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه كرده و هنگامى كه از او بخواهند و با او مناجات نمایند، جواب آنان را می دهد. و اگر او را صدا بزنند، به آنان لبیك می گوید. و اگر دعا كنند، دعایشان را مستجاب می كند.
مردم شما زندانى اعمال خود می باشید ، با استغفار خود را آزاد كنید. پشت هایتان از گناه سنگین است با طولانى نمودن سجده‏ هاى خود آن را سبك نمایید. بدانید خداوند به عزت خود سوگند خورده است كه سجده ‏كنندگان و نمازگزاران را عذاب نكند و در روزى كه مردم براى پروردگار جهانیان برمی خیزند، آنان را با آتش نترساند.
مردم كسى كه به مؤمن روزه دارى افطار بدهد، ثواب آزاد كردن یك بنده و آمرزش گناهان گذشته خود را دارد. عرض كردند: رسول خدا همه ما نمی توانیم این كار را انجام دهیم. حضرت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: از آتش بپرهیزید، گرچه با نیمدانه خرمایى. از آتش بپرهیزید، گرچه با جرعه آبى. مردم هر كدام از شما كه اخلاق خود را در این ماه اصلاح كند، روزى كه در صراط پاها می لغزد، جوازى بر صراط خواهد داشت. و هر كدام از شما كه بر بنده و كنیز خود آسان بگیرد، خداوند در حساب بر او آسان خواهد گرفت، و كسى كه شرّ خود را در آن باز دارد، خداوند در روزى كه او را ببیند غضب خود را از او باز می دارد. كسى كه یتیمى را بزرگ بدارد، خداوند در روزى كه او را ببیند او را بزرگ خواهد داشت، و كسى كه در این ماه صله رحم كند ، خداوند روزى كه او را ببیند او را به رحمت خود وصل می  كند .
برگرفته از ترجمة كتاب المراقبات

نماز شب سوم ماه مبارك رمضان:
ده ركعت در هر ركعت حمد و پنجاه مرتبه توحید

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان