تبیان، دستیار زندگی

ساخت بازی فکری در خانه

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و برخی مشاغل بسیاری از خانواده‌ها روزهای متوالی است که در خانه مانده‌اند، به‌همین‌دلیل برای سرگرم کردن خانواده باید تدابیری بیاندیشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی فکری
اگر از بازی با گوشی و کامپیوتر خسته شده‌اید، کمی خلاقیت به خرج دهید، بازی‌های جذاب و سرگرم‌کننده‌ای را همراه با اعضای خانواده تجربه کنید.

بازی فکری

بازی‌های فضای باز در خانه

برای انجام‌ بازی‌های فضای باز مثل لی‌لی بازی، دوز بازی یا نقطه بازی می‌توانید از یک تکه موکت (یا پارچه) و گچ استفاده کنید. کافیست صفحۀ بازی را به‌کمک گچ روی موکت بکشید و بازی را شروع کنید. برای بازی دوز و نقطه بازی می‌توانید از لیوان یا کاسه‌های نشکن به‌عنوان مهره استفاده کنید.

بازی فکری

بازی‌های حافظه

اگر یک ذهن خلاق دارید، به‌جای شبیه‌سازی بازی‌های موجود، خودتان بازی‌ ابداع کنید. بدین منظور،از هنر و قدرت تخیل خود کمک بگیرید. موضوعی در نظر بگیرید و متناسب با آن، صفحۀ بازی را به‌کمک برچسب‌ها بچینید.

می‌توانید تصاویر مختلف را به‌صورت رنگی پرینت یا نقاشی کنید و این تصاویر را برای بازی حافظه به کار ببرید. در این بازی، تصاویر به‌صورت پشت‌ورو روی صفحۀ بازی قرار می‌گیرد و شرکت‌کنندگان باید تصاویر مشابه را پیدا کنند. این بازی، ارزان و سرگرم‌کننده‌ است.

مار و پله

این بازی نسخۀ دیگر بازی مار و پله است؛ با این تفاوت که در این نسخه ابر سیاه و رنگین‌کمان جایگزین پله و مار می‌شوند. هروقت به پایین رنگین‌کمان رسیدید، باید از رنگین‌کمان بالا بروید و هروقت که روی ابری سیاه بیایید، به پایین سقوط خواهید کرد. تصاویر رنگین‌کمان و ابر را به تعداد دلخواه پرینت بگیرید و آن‌ها را روی صفحۀ بازی بچسبانید. شما می‌توانید از همان طرح‌های مار وپله استفاده کنید.

بازی حدس بزن کیه

این بازی با تصاویر خندان و رنگی از دوستان و خویشاوندان، بازی سرگرم‌کننده‌ای، به‌خصوص برای نوجوانان، است. برای انجام‌دادن این بازی کافی است مجموعه‌ای از عکس‌های دوستان و افراد خانواده را پرینت بگیرید و از شرکت‌کنندگان بخواهید تا عکس‌ها را شناسایی کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند دربارۀ تاریخ تولد افراد یا خاطره‌ای خوب از آن‌ها نیز صحبت کنند.

بازی فکری

ساخت تخته‌نرد رنگی

شاید با خودتان بگویید که خریدن تخته‌نردی آماده بسیار راحت‌تر از ساختن آن است؛ اما اگر کمی حوصله و خلاقیت داشته باشید، ساخت تخته نرد در خانه و بازی با آن سرگرمی لذت‌بخشی برای شما خواهد بود. با انتخاب رنگ‌های دلخواهتان می‌توانید تخته‌نردی مطابق با سلیقۀ خود و چیدمان منزلتان بسازید. به‌این‌ترتیب زمان‌هایی که بازی نمی‌کنید، می‌توانید از تخته‌نردی که ساخته‌اید، همچون وسیلۀ تزئینی خانه استفاده کنید.

بازی فکری

بازی مونوپولی

بازی مونوپولی یا رپولی یک بازی قدیمی است. برای این بازی به صفحۀ بازی، دو سری کارت مخصوص و تاس نیاز دارید. هدف بازی دراختیارگرفتن خانه‌های خاصی از صفحۀ بازی است. اگر با قوانین این بازی آشنایی ندارید، با جستجو در اینترنت می‌توانید مطالب مفیدی دربارۀ آن بخوانید.

حتی می‌توانید این بازی را روی تلفن همراه خود نصب و از آن استفاده کنید. اما اگر دلتان کمی تنوع می‌خواهد، می‌توانید الگوهای این بازی را در اینترنت پیدا کنید. الگو را در ابعاد مناسب پرینت کنید و سپس تصویر پرینت‌شده را به‌کمک چسب نواری یا چسب مایع روی صفحه‌ای چوبی بچسبانید. زمین بازی شما آماده است. اگر طراح خوبی هستید، می‌توانید به‌جای پرینت الگوهای آماده، الگوی دلخواهتان را طراحی و پرینت کنید. اگر پرینتر ندارید هم می‌توانید خودتان صفحه بازی را روی مقوا یا کاغذ نقاشی کنید.

بازی فکری

تبدیل تخته‌سیاه به جدول اسکرابل

اسکرابل یک بازی کلمه‌سازی دو تا چهارنفره است. صفحۀ این بازی یک جدول 15در15 است. روی کارت‌های اسکرابل حروف الفبا بنویسید. شرکت‌کنندگان باید کارت‌ها را به‌گونه‌ای در جدول قرار دهند که در سطر یا ستون مربوطه کلمه‌ای معنادار ایجاد شود. استفاده از جدول‌های بزرگ در بازی های گروهی فکر جالبی است. برای داشتن جدول اسکربل (جدول کلمات) بزرگ‌‌تر می‌توانید جدول خود را در مقیاس دلخواه روی یک تخته‌سفید یا تخته‌سیاه رسم کنید.

دوز بازی

تیک تاک یا همان دوز یک بازی دونفره است. در این بازی شرکت‌کنندگان به‌نوبت خانه‌های جدول را علامت می‌زنند. شرکت‌کننده‌ای برنده است که سریع‌تر از دیگری یک سطر، ستون یا قطر از جدول را با علامت مربوط به خودش (معمولا ضربدر یا دایره) تکمیل کند. با ایجاد کمی تنوع، بچه‌ها جذب این بازی ساده خواهند شد. این‌ بار به‌جای کاغذ یا گوشی موبایل، از تخته‌ای صاف به‌عنوان صفحۀ بازی استفاده کنید. چند قطعه سنگ یا چوب صاف و کوچک پیدا و بعد از رنگ‌آمیزی آنها، بازی را شروع کنید.

ساخت صفحۀ شطرنج با لگو

افزایش تمرکز و کسب مهارت حل مسئله ازجمله تأثیرات مثبت شطرنج بر ذهن کودکان است. اگر کودک شما به بازی روی صفحۀ شطرنج معمولی تمایلی ندارد، با استفاده از لگو و با همکاری خودش صفحه‌ای شطرنج برای او بسازید. اگر فرزندتان به لگو علاقه‌مند باشد، مطمئن باشید که از این پیشنهاد استقبال خواهد کرد.

بازی فکری

بازی چکرز

صفحۀ شطرنج و مهره‌های تخته‌نرد از ملزومات اصلی بازی چکرز هستند. در بازی چکرز طرفین بازی مهره‌های خود را به‌صورت اریب حرکت می‌دهند. اگر بازیکنی بتواند از روی مهره‌های بازیکن دیگر عبور کند، آن مهره‌ها از بازی خارج می‌شوند. برای ایجاد تنوع، می‌توانید از درب بطری یا سنگ‌های کوچک به‌جای مهره‌ها استفاده کنید. مهره‌ها را به‌کمک گواش یا کاغذرنگی رنگ کنید. صفحۀ دلخواهتان را انتخاب کنید. صفحه را با مداد مثل صفحۀ شطرنج تقسیم‌بندی و رنگ‌آمیزی کنید و چکرزی متفاوت را تجربه کنید.

بازی جعبه رو بردار

روند اصلی بازی بسیار ساده است؛ بازیکنان باید جعبه را بدون کمک دست و با دهان از روی زمین بردارند. از هر نوع جعبه‌ای می‌توانید برای این بازی استفاده کنید. می‌توانید مسیری برای بازی تعیین کنید تا فرد شرکت‌کننده بعد از برداشتن جعبه با دهان، آن مسیر را طی کند. به‌هرحال، شما در تعیین قوانین بازی آزادید.

بازی فکری

تبدیل سینی چای به صفحۀ بازی

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و برخی مشاغل بسیاری از خانواده‌ها روزهای متوالی است که در خانه مانده‌اند، به‌همین‌دلیل برای سرگرم کردن خانواده باید تدابیری بیاندیشید.

یک سینی چای قدیمی را به‌عنوان صفحۀ بازی در نظر بگیرید. به‌کمک کاغذرنگی، چند درخت و سنگ درست کنید و آن‌ها را روی سینی قرار دهید. از حیوانات کوچک اسباب‌بازی نیز می‌توانید به‌عنوان حیوانات جنگل استفاده کنید. کودکان ساخت این بازی و سرگرم‌شدن با آن را دوست خواهند داشت.

 

ابداع بازی با برچسب‌ها و شکلک‌های کاغذی

اگر یک ذهن خلاق دارید، به‌جای شبیه‌سازی بازی‌های موجود، خودتان بازی‌ ابداع کنید. بدین منظور،از هنر و قدرت تخیل خود کمک بگیرید. موضوعی در نظر بگیرید و متناسب با آن، صفحۀ بازی را به‌کمک برچسب‌ها بچینید.

بازی فکری

بازی ماز

بازی ماز یک بازی فکری برای افزایش هوش و دقت کودکان است. یافتن یک راه از بین چندین راه برای رسیدن به مقصد یک بازی معمایی فکری جالب هست. شما با درست کردن بازی ماز آهنربایی به دو هدف می‌رسید.

بازی ماز آهنربایی همون بازی ماز یا مسیریابی بوسیله آهنربا است. باید نشانه را از طریق آهن ربا در زیر بشقاب بر روی مسیرهای مشخص شده هدایت کرد.به هماهنگی چشم و دست و تقویت عضلات کوچک دست و مهارت حرکتی ظریف کمک می‌کند. ماز باعث افزایش دقت و تمرکز در کودکان است. بازی هایی که حالت معما و پازل دارند کمک به رشد ذهنی کودکان می‌کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .