تبیان، دستیار زندگی

رعایت نکات بهداشتی برای مراجعه به کلینیک‌های متخصصین ارتودنسی

با توجه به همگیری کرونا در شرایط کنونی جهان، انجام انواع ارتودنسی مثل ارتودنسی نامرئی، توسط متخصص ارتودنسی؛ با ریسک‌های همراه است. پیشنهاد متخصصین دندانپزشکی در این شرایط، موکول انجام خدمات مدنظرتان، به آینده است؛ البته در موارد بسیار حاد، متخصصین ارتودنسی یا دندانپزشکی، پاسخگوی شما هستند؛ اما اگر موردی است که می‌توانید آن را در زمانی دیگر انجام دهید، بهترین تصمیم را می‌گیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رعایت نکات بهداشتی برای مراجعه به کلینیک‌های متخصصین ارتودنسی
در زمانی که کرونا به عنوان یک اپیدمی در حال گسترش است، حفظ سلامت خودتان و خانواده‌تان، اهمیت دوچندانی به خود می‌گیرد.

من دکتر سعید قریشی، در این نوشته می‌خواهم برای شما، از وظایف متخصص ارتودنسی و همچنین ماهیت ارتودنسی نامرئی بگویم. در صورتی که هر پرسشی دارید، می‌تواند در کانال تلگرام، صفحه اینستاگرام یا وبسایت شخصی من آن را مطرح کنید.  

متخصص ارتودنسی (www.orthodontic.ir/orthodontist)

انتخاب دکتر ارتودنسی، یکی از مهم‌ترین مواردی است که بر کیفیت اجرایی ارتودنسی شما اثر می‌گذارد. با انتخاب دکتر ارتودنسی خوب، می‌توانید این اطمینان را به دکتر ارتودنسی کنید که از بهترین مواد ممکن برای شما استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، در صورت استفاده از چسبی نامرغوب برای چسباندن بریس‌ها به دندان شما، پس از ارتودنسی امکان به جای ماندن محل قرارگیری بریس‌‎ها بر روی دندان شما هست.

علاوه بر مورد ذکر شده، بسیاری از افراد، به جای انتخاب متخصص ارتودنسی برای ارتودنسی و سیم کشی دندان‌هایشان، نزد دندانپزشک دندان می‌روند.

دندانپزشک دندان، فردی است که به صورت عمومی با دندان‌ها، لثه، فک و ساختار سه مورد بیان شده، آشنا است؛ اما دانش و تجربه کافی برای انجام ارتودنسی ندارند.

برخی دندانپزشکان نیز، با طی کردن مدارج لازم، دندانپزشک متخصص ارتودنسی می‌شوند که می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

چه ارتودنسی‌ای مناسب دندان‌های من است؟
یکی از سوالات متداولی که از متخصص ارتودنسی پرسیده می‌شود، نوع ارتودنسی مناسب برای دندان است.

برای انتخاب ارتودنسی مناسب از میان انواع ارتودنسی برای دندان‌ها، باید به کلینیک متخصص مراجعه کنید. پس از آن که دکتر ارتودنسی، دندان‌های شما را مشاهده کرد، به شما چند پیشنهاد می‌دهد.

به عنوان مثال، ارتودنسی نامرئی، برای تمامی بیماران مناسب نیست؛ حتی اگر تمایل به استفاده از آن دارید؛ یا شاید نیاز به جراحی فک شود.
رعایت نکات بهداشتی برای مراجعه به کلینیک‌های متخصصین ارتودنسی

چند نوع ارتودنسی داریم؟
ارتودنسی‌ها به 2 دسته کلی ثابت و متحرک بخش بندی می‌شود.

ارتودنسی‌های ثابت، بیشتر در مواردی پیشنهاد می‌شود که وضع قرارگیری دندان‌هایتان وخیم است و نیاز به مدت زمان بیشتری برای درمان هست.

از طرف دیگر، ارتودنسی متحرک، بیشتر برای بیمارانی مناسب است که تنها چند دندان‌شان از وضعیت خود تغییر مکان داده است؛ و نیازی به قرار دادن سیم کشی دندان به صورت 24 ساعته، بر روی دندان‌هایشان نیست.


ارتودنسی نامرئی (www.orthodontic.ir/invisible-orthodontics): یکی از انواع ارتودنسی

از میان انواع ارتودنسی، مانند ارتودنسی ثابت فلزی، ثابت با بریس‌های رنگی و ...، ارتودنسی نامرئی، یکی از محبوب‌ترین انواع ارتودنسی است.

البته خود این نوع سیم کشی، به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم بندی می‌شود. متحرک (الاینرهای شفاف) و ثابت (لینگوال یا بریس‌های سرامیکی).

ارتودنسی نامرئی، این روزها یکی از محبوب‌ترین انواع ارتودنسی است. دلایل متعددی برای محبوبیت ارتودنسی نامرئی وجود دارد. یکی از دلایل محبوبیت ارتودنسی نامرئی و انواع ارتودنسی نامرئی در نوع الاینرهای شفاف و متحرک بودن آن است. به این مفهوم که شما هر زمانی که مایل بودید، می‌توانید ارتودنسی نامرئی را از دهان خود خارج کنید. البته در طول شبانه روز، تنها حدود 2 تا 4 ساعت می‌توانید ارتودنسی نامرئی را از دهان خود خارج کنید.

ارتودنسی لینگوال

همان‌طور که بیان نمودیم، سیم کشی نامرئی دندان، به طرق متفاوتی قابل انجام است. یکی از این روش‌ها، ارتودنسی لینگوال است.
در این نوع، جای آن که بریس‌ها و سیم‌کشی در جلوی دندان شما قرار گیرد، به پشت دهان شما منتقل می‌شود. به این روش، دیگر فردی ظاهر ارتودنسی‌های شما را نمی‌بیند.

رعایت نکات بهداشتی برای مراجعه به کلینیک‌های متخصصین ارتودنسی

ارتودنسی با بریس‌های سرامیکی

در این حالت، ارتودنسی ثابت است؛ اما از بریس‌های سرامیکی رنگ برای شما استفاده می‌شود. این بریس‌ها، رنگی همچون دندان دارند و در برخی موارد نیز بی‌رنگ هستند.

همچنین سیمی که برای اتصال بریس‌ها استفاده می‌شود، از نوع بی‌رنگ است. این روش، یکی از بهترین روش‌ها برای پنهان کردن ارتودنسی مرئی است.

دکتر سعید قریشی (www.orthodontic.ir): متخصص ارتودنسی دندان

دکتر سعید قریشی، با داشتن سه کلینیک مجهز (من جمله، کلینیک تازه تاسیس‌شان در سعادت آباد) در تهران و همچنین یک کلینک مجهز دیگر در شهر قم، پذیرای شما هستند.

شما می‌توانید در مطب تهران ایشان، علاوه بر دریافت خدمات ارتودنسی بزرگسالان، خدمات دندانپزشکی و ارتودنسی کودکان نیز دریافت کنید.

در صورتی که هرگونه پرسشی درباره وظایف متخصص ارتودنسی، انواع ارتودنسیی (مانند: ارتودنسی نامرئی) و ... دارید، علاوه بر سایت دکتر قریشی، می‌توانید آن‌ها را در اینستاگرام یا واتس اپ دکتر سعید قریشی مطرح کنید.

در این روزها که کرونا اپیدمی شده است، حفظ سلامت جسم‌تان بیش از هر چیز دیگری در اولویت است.