تبیان، دستیار زندگی

چند راهکار خانگی برای تسکین دندان درد

در روزهای کرونایی با دندان دردمان چه کنیم؟

اگر قرار بوده برای انجام کاری غیراورژانسی به دندان‌پزشک مراجعه کنید، باید آن را کنسل کرده و فعلاً مدتی صبر کنید. این روزها دندان‌پزشک‌ها برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فقط بیمارهایی را می‌پذیرند که نیاز به درمان اورژانسی دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونا و دندانپزشکی
ویروس کرونایی که عامل COVID-19 است، از طریق ذرات تنفسی منتشر می‌شود. این ذرات هنگام عطسه و سرفه‌ی فرد مبتلا در هوا پراکنده می‌شوند و اگر کسی آن‌ها را تنفس کند، بیمار خواهد شد. ویروس کرونا در مخاط بینی و بزاق دهان و در گلو نیز می‌تواند حضور داشته باشد و این‌ها مایعاتی هستند که دندانپزشک و ابزارهای او به راحتی با آن‌ها در تماس‌اند. بیشتر کلینیک‌های دندانپزشکی از جهت محافظت و مراقبت‌های بهداشتی در سطح چندان بالایی نیستند.

درمان‌های غیراورژانسی دندانپزشکی

درمان‌های غیراورژانسی دندانپزشکی شامل کارهایی می‌شوند که در حال حاضر تاثیری بر سلامت دهان و دندانتان ندارند و شما می‌توانید آن‌ها را به تاخیر بیندازید. مثلا جرم‌گیری، سفید کردن دندان‌ها، اقدامات زیبایی دهان و دندان، چک کردن بریس‌ها.

درمان اورژانسی دندانپزشکی

مواردی هستند که نیاز به اقدام فوری دندانپزشکی دارند و نمی‌توانید مراجعه به دندانپزشک را به تاخیر بیندازید. مانند درد شدید دندان، خونریزی که بند نمی‌آید، بافتی که نیاز به نمونه‌برداری دارد، تورم در ناحیه دهان (لثه‌ها، صورت و گردن)، دندان شکسته‌ای که درد دارد یا بافت آسیب‌دیده، علائم عفونت (درد و تورم)، مراقبت‌های بعد از جراحی لثه یا فک که خودتان نمی‌توانید انجامش دهید، شکسته شدن تاج دندان، اقدامات دندانپزشکی مربوط به درمان سرطان، دندان مصنوعی که درست کار نمی‌کند و ضربه‌ای که توانایی تنفس‌تان را تحت تاثیر قرار داده است.

چند راهکار خانگی برای تسکین دندان‌درد

اگر دندان‌دردتان کلافه‌تان کرده و از طرفی نمی‌خواهید این روزها به دندانپزشکی مراجعه کنید، در صورتی که علائم جدی عفونت را نداشته باشید می‌توانید مدت کوتاهی با کمک راهکارهای خانگی به طور موقت درد دندان خود را کاهش دهید.

غرغره آب‌نمک
یک قاشق مرباخوری نمک را در یک فنجان آبجوش حل کرده و با آن دندان‌درد خود را تسکین دهید. محلول آب‌نمک راه خوبی برای پاک کردن محیط دهان از آلودگی‌ها بوده و تورم و درد را کاهش می‌دهد. اول اجازه دهید محلول کمی خنک شود و سپس دست‌کم 30 ثانیه آن را در دهان بچرخانید و تف کنید. هر چند بار که لازم است طی روز این کار را تکرار کنید.

خمیر زردچوبه می‌تواند قرمزی لثه، بوی بد دهان و لکه‌های دندان را نیز از بین ببرد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک و یک‌دوم قاشق مرباخوری پودر زردچوبه و چند قطره روغن نعنا فلفلی ترکیب کنید


عصاره نعنا فلفلی
عصاره نعنا فلفلی یک ضدعفونی‌کننده‌ی مؤثر در برابر پاتوژن‌های دهانی است. بهترین کار این است که یک قاشق مرباخوری برگ‌های نعنا فلفلی را به مدت 20 دقیقه دم کرده و چای درست کنید و سپس آن را بنوشید. این دم‌نوش هم دهانتان را خوشبو می‌کند و هم سردردهای ناشی از دندان دردتان را تسکین می‌دهد. همچنین می‌توانید یک عدد چای کیسه‌ای خیس‌خورده و گرم را روی دندان مورد نظر بگذارید.

سیر خام
سیر در طب سنتی بسیار مرکز توجه است زیرا می‌تواند با ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها مبارزه کند. آلیسین، ترکیب اصلی موجود در سیر در اثر گرما تأثیر خود را از دست می‌دهد، بنابراین بهتر است سیر خام را به عنوان دارو مصرف کنید. اول یک حبه سیر را خرد کرده و اجازه دهید 15 دقیقه بماند تا ترکیبات مفید آن فعال شود. سپس می‌توانید آن را با کمی نمک ترکیب کرده و خمیر حاصل را مستقیماً روی دندان مورد نظر بگذارید یا اینکه یک حبه سیر را با دندانی که درد می‌کند بجوید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

عصاره وانیل
عجیب‌ترین راهکار برای تسکین درد همین عصاره وانیل اصل است. عصاره وانیل به دو صورت اثر می‌کند: حاوی الکل است که عاملی بی‌حس‌کننده می‌باشد و بعدی اینکه رایحه‌ی وانیل می‌تواند آرامش‌بخش بوده و به شما کمک کند اضطراب و بی‌قراری ناشی از دندان‌درد خود را کاهش بدهید. مقدار کمی عصاره وانیل را روی انگشتان زده و به دندان و لثه‌های اطرافش بمالید. روزی دو تا سه بار این کار را انجام دهید.

خمیر زردچوبه
این خمیر ترکیبی از خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی زردچوبه و روغن نارگیل است که می‌توانند با درد ناشی از عفونت مبارزه کنند. خمیر زردچوبه می‌تواند قرمزی لثه، بوی بد دهان و لکه‌های دندان را نیز از بین ببرد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک و یک‌دوم قاشق مرباخوری پودر زردچوبه و چند قطره روغن نعنا فلفلی ترکیب کنید.
مسواک خود را مرطوب کرده و به این خمیر آغشته کنید. دندان‌هایتان را همان‌طور که با خمیردندان مسواک می‌زنید با این خمیر مسواک بزنید. اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه در دهانتان بماند و سپس دهانتان را با آب بشویید. هر روز این کار را انجام دهید.
جویدن آدامس
شکسته شدن دندان یا افتادن پُرکردگی دندان می‌تواند دردناک باشد. برای این که این درد را موقتاً تسکین بدهید، قبل از مراجعه به دندانپزشک، یک آدامس با طعمی ملایم با سمت مخالف دندانی که درد می‌کند بجوید و سپس آدامس جویده شده را مستقیماً روی دندان مورد نظر قرار دهید.

طب فشاری
برخی از افراد ادعا می‌کنند طب فشاری می‌تواند دندان‌دردشان را فوراً تسکین بدهد. شما می‌توانید با انگشت شست دستی که سمت مخالف دندان دردناکتان است، به کف دست سمت موافق دندان دردناک خود فشار وارد کنید، دقیقاً در قسمت پایین جایی که انگشت شست و انگشت اشاره به هم می‌رسند. فشار در این قسمت را دو دقیقه نگه دارید تا اندورفین که تسکین‌دهنده‌ی درد است ترشح شود.

یخ
اگر دندانتان ضربه‌ای دیده، استفاده از کمپرس سرد یا یخ روی گونه سمت مورد نظر می‌تواند تسکین موقتی درد و تورم، قبل از اقدام درمانی به شما بدهد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.