تبیان، دستیار زندگی

روش های درمان درد سیاتیک

درد سیاتیک به دردهایی گفته می‌شود که در اثر تحت فشار قرار گرفتن یا تحریک شدن عصب سیاتیک به وجود می آیند. این درد معمولاً در قسمت تحتانی کمر شروع می شود و حتی تا پاها، هم پیش می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


سیاتیک

درد سیاتیک دردی است که از کمر به باسن،پشت ران،پشت پا خارج ساق پا احساس می شود.معمولا،درد سیاتیک یک طرفه است، اما می تواند دو طرفه هم باشد.درد می تواند به صورت ناگهانی ایجاد می شود و یا به تدریج  و با گذشت زمان زیاد شود.

عصب سیاتیک طولانی‌ترین عصب بدن است که از ناحیه‌ی پشت لگن آغاز می‌شود، از ران‌ها می‌گذرد و تا انتهای هر دو پا و قوزک‌ پا ادامه دارد. این عصب در بدن وظیفه کنترل عضلات پشت زانو و پایین پا را بر عهده دارد. به طور کلی نیز اصلی ترین علت بیماری سیاتیک بیرون زدن دیسک بین مهره ای و فشار آن بر روی ریشه های عصبی است. تنگی ستون مهره ها در قسمت کمر و رشد بیش از اندازه استخوان ها، باعث بروز بیماری سیاتیک می شود.

اگر درد سیاتیک به درستی درمان نشود، می تواند به خاطر بروز مشکلات در حرکت و عدم تعادل به طور جدی بر روی کیفیت زندگی تاثیر بگذارد.

علائم  و نشانه های سیاتیک درد عصبی


درد مداوم تنها در یک طرف باسن یا پا (به ندرت در هر دو پا)

درد در زمان نشستن بدتر می شود

درد پایی که بیشتر به عنوان سوزش، گز گز، یا بی حسی توصیف می شود

ضعف، بی حسی و یا مشکل در حرکت پا، کف پا و یا انگشتان پا

دردی شدید که ممکن است ایستادن یا راه رفتن را دشوار کند

دردی که از پایین کمر یا باسن بلند می آید و در امتداد مسیر عصب ادامه می یابد

درد مداوم در یک طرف کفل یا پا، و به ندرت در هر دو طرف،

درد معمولاً نقطه ای و سوزنی است

درد شدید و یا تیر کشیدن در یک پا و در ایستادن یا پیاده روی

 
یکی از بهترین راهکارها برای درمان سیاتیک، ورزش کردن می باشد. برای مثال تمرینات ورزشی کششی زانو به شکم برای تقویت کردن عضلات ناحیه کمر و شکم مناسب به شمار می رود.


راه تشخیص سیاتیک


یکی از راه های تشخیص این است که علائم درد ممکن است در طی حرکات ناگهانی، مانند عطسه یا سرفه، یا هنگام تغییر حالت، مانند هنگام حرکت از موقعیت نشستن به ایستادن زیاد شود.

علایم ویژه ای بسته به علت اصلی سیاتیک، منحصر به فرد هستند. برای مثال، خم کردن بدن به عقب و یا راه رفتن زیاد اغلب باعث تحریک علائم در زمانی می شود که نخاع علت اصلی آن است.

خم کردن بدن به جلو ممکن است علائم را تحریک کند،البته اگر علت آن یک دیسک کمری باشد.

درد معمولاً در اثر نشستن یا ایستادن طولانی مدت بیشتر می‌شود، و غالباً پس از برخاستن از حالت‌های نشسته در سطوح پایین، مثلاً بلند شدن از روی صندلی توالت، شدیدتر می‌ شود.

بیمار گاهی در پا یا قوزک پا احساس ضعف توأم با درد دارد. این ضعف ممکن است آن‌قدر شدید شود که حرکت دادن قوزک پا را غیرممکن سازد. سیاتیک عموماً باعث درد، کرختی و احساس گزگز کردنی می‌شود که از کمر نشأت می‌گیرد و تا پایین یک پا منتشر می‌شود. درد پا عموماً از هر گونه درد کمری شدیدتر است.

 درمان های درد سیاتیک


سیاتیک اگر شدید نباشد ،نیاز به درمان ندارد، چون عارضه‌ای است که به خودی خود ظرف حدود شش هفته بهبود می‌یابد. با این وجود در صورت شدید یا پایدار بودن علائم می‌توان به درمان‌های متعدد موجود روی آورد.

ورزش کردن

یکی از بهترین راهکارها برای درمان سیاتیک، ورزش کردن می باشد. برای مثال تمرینات ورزشی کششی زانو به شکم برای تقویت کردن عضلات ناحیه کمر و شکم مناسب به شمار می رود. برای انجام این تمرین کافی است  روی زمین دراز کشیده و یکی از پاهایتان را به سمت خود بکشید. بعد از 20 ثانیه نیز پای بعدی را به سمت خودتان بکشید.  در صورت داشتن مشکلی با پزشک در این باره مشورت کنید. کایروپرکتیک نیز از راه های ورزشی درمان سیاتیک است. در این حرکت ورزشی درد کمر و گردن با حرکت دادن ستون فقرات بدن درمان می شود. عده ای بر این باورند که دلیل مهم خیلی از دردهای ستون مهره ها نیمه در رفتگی مفاصل آن است. از این رو با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیمار، می شود مفاصل را جا انداخت.

کمپرس داغ و سرد

استفاده از گرما برای تسکین سیاتیک بسیار موثر است. کمپرس های داغ به عنوان یک شل کننده و آرام بخش ماهیچه عمل می کنند. در همین حال، کمپرس های سرد نیز می توانند به تسکین و کاهش تورم اطراف عصب کمک کرده، در شرایطی که موجب بی حسی ناحیه می شوند.

تعویض بین کمپرس های داغ و سرد برای تسکین علائم سیاتیک یک راه حل خانگی خوب برای مواقعی است که درد غیر قابل تحمل می شود. یکی از حوله ها را در آب داغ غوطه‌ور کرده و سپس آن را برای 20 دقیقه روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته بگذارید. حوله دیگر را در آب سرد غوطه‌ور کنید. پس از گذشت 20 دقیقه از قرار دادن حوله داغ، آن را با حوله سرد جایگزین کنید و اجازه دهید این حوله نیز 20 دقیقه روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته باقی بماند. این کار را برای یک ساعت تکرار کنید.

روغن زنجبیل طبیعی

روغن زنجبیل در کاهش درد کمر تاثیر زیادی دارد. این روغن حاوی «جینگرول» است. جینگرول ماده ای است که دارای خاصیت ضد درد و ضد التهابی است و به کاهش دردتان کمک می کند. برای استفاده از این درمان به چند قطره روغن زنجبیل و یک روغن گیاهی دیگر نیاز دارید.این روغن ها را با هم مخلوط کنید و این ترکیب را روی قسمت پایینی کمرتان که اعصاب سیاتیک در آن محدوده قرار دارند، بمالید. می توانید برای کاهش دردهایتان این مراحل را دو بار در روز تکرار کنید.
سیاتیک

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیب فعال زیستی به نام« کورکومین» است. کورکومین خواص ضد درد و ضد التهابی دارد و در بازسازی عصب های آسیب دیده بسیار موثر است. در نتیجه به کاهش درد عصب سیاتیک کمک می کند. برای استفاده از این درمان خانگی به یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذاخوری روغن کنجد نیاز دارید. در این روش پودر زردچوبه و روغن کنجد را با هم مخلوط کرده تا خمیر سفتی درست شود و این خمیر را روی محلی که درد می کند به آرامی بمالید و ماساژ دهید. برای درمان درد سیاتیک این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب و نمک

یکی دیگر از راه های درمان سیاتیک ، استفاده از سرکه سیب و نمک می باشد. درد عصب سیاتیک هر چقدر که تحت فشار و التهاب باشد با ده دقیقه درمان میشود البته بستگی به مرحله بیماری دارد ، برای درمان و تسکین این درد دستورالعمل زیر را با دقت بخوانید. هر شب قبل از خواب داخل ظرفی 10 لیتر آب گرم سرکه سیب و نمک بریزید و خوب هم بزنید. پاها را به مدت 10 دقیقه در آب خیس کنید و بعد از آن پاها را خشک کنید. در طول شب پاها را خوب با پتو گرم نگه دارید و صبح جوراب بپوشید و هرگز پابرهنه نباشید. در اولین شب درد تسکین پیدا می کند اما هر روز تاثیرات این درمان را بیشتر متوجه میشود.

کمپرس سیب زمینی:

سیب زمینی دارای خواص ضدالتهابی بسیار مؤثر است. گوشت و پوست و آب این ماده غذایی در تولید محصولات آرایشی و دارویی استفاده می‌شود. کمپرس سیب زمینی با اندکی گرما می‌تواند برای تسکین درد و کاهش التهاب مؤثر باشد.

سیب زمینی را بپزید و پوست آن را بگیرید. سپس آن را له کنید تا به شکل پوره در بیاید. پوره به دست آمده را لای دستمال مالیده و روی ناحیه دردناک قرار دهید. زمانی که کمپرس سرد می‌شود آن را روی کتری گرم کنید و یا کمپرس دیگری آماده کنید.

روغن نعناع

نعناع از قدیم برای خواص ضد درد و ضد التهابی اش مورد استفاده قرار می گرفت. این روغن می تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند. برای استفاده از این روغن به چند قطره روغن نعناع و یک روغن گیاهی دیگر نیاز دارید و روغن نعناع را با روغن دلخواهتان (مانند روغن بادام شیرین) مخلوط کنید و این مخلوط را روی قسمتی که درد می کند، بمالید. برای گرفتن نتیجه بهتر و کم کردن میزان دردتان ،این مراحل را دو بار در روز تکرار کنید.

آب کرفس

عصاره کرفس دارای خواص ضد التهابی است. با کاهش التهاب و فشار بر روی اعصاب، درد سیاتیک هم کاهش می یابد. از این رو آب کرفس یکی از روش های درمانی برای درد سیاتیک محسوب می‌شود. برای استفاده از این درمان ، مقداری آب ، یک پیمانه کرفس خرد شده و مقداری هم عسل برای خوش طعم کردن نیاز دارید. در این روش کرفس و آب را درون مخلوط کن ریخته و آن را به خوبی له کنید تا عصاره آن به طور کامل خارج شود و سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و آن را میل کنید. می توانید روزی دو بار (هر بار یک استکان) از این نوشیدنی میل کنید.

استفاده از بالشتک‌های حرارتی:

بسیاری از افراد با استفاده از بالشتک‌های حرارتی به مدت 15 الی 20 دقیقه هر دو یا سه ساعت یک‌بار موجب تسکین دردهای سیاتیک می‌شوند. این بالشتک‌ ها قیمت چندان بالایی ندارد و در همه‌ جا قابل‌ استفاده است. دوش آب گرم نیز از آنجا که موجب رفع گرفتگی عضلات می‌شود نیز توصیه می‌شود؛ اما اگر به دنبال گزینه مناسب‌ تری هستید استفاده از بالشتک‌های حرارتی همچنان مقرون‌ به‌ صرفه بوده و پیشنهاد می‌شود. در مقابل افرادی هستند که برخلاف بقیه با گذاشتن پک یخ روی ناحیه درد باعث تخفیف درد می‌شوند.

ریشه والرین (سنبل الطیب)

از ززمان های قدیم ریشه والریا به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد اسپاسمی که دارد، در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. این کاهش التهاب می تواند باعث کاهش درد کمر شود. برای استفاده از این درمان به یک قاشق غذاخوری ریشه سنبل الطیب و یک لیوان آب نیاز دارید و درون یک قابلمه آب را ریخته و روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس ریشه سنبل الطیب را به آن اضافه کنید و بعد از اینکه کمی جوش خورد، شعله را خاموش کنید و بگذارید خنک شود و می توانید برای خوش طعم شدن از مقداری عسل استفاده کنید . برای اثر بخشی بیشتر این دمکرده را 2 الی 3 بار در روز مصرف کنید.

 از دیگر راه های درمان گیاهی سیاتیک استفاده از دانه شنبلیله است. برای این روش دانه ها را آسیاب کرده و آن ها را به یک لیوان شیر اضافه کنید. این ترکیب را تا زمانی که خمیری شود، بجوشانید، بعد از خمیری شدن آن را بر روی محل درد خود بمالید و بگذارید چند ساعتی به همان حالت بماند.


آلوئه ورا


عصاره آلوئه ورا داروی « آکنامان» دارد. آکنامان دارای خواص ضد التهابی است و همچنین فعالیت محافظت کننده های عصبی را بهبود می بخشد. به همین دلیل یکی از گیاهانی که می توانید برای کاهش درد سیاتیک استفاده کنید، آلوئه ورا است. برای استفاده از این گیاه ، آب آلوئه ورا را میل کنید و همچنین می توانید ژل آلوئه ورا را در قسمت هایی که درد می کند به آرامی ماساژ دهید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

پوست درخت بید سفید
پوست درخت بید سفید با دارا بودن  گلیکوزیدها و سالیسین آثار تسکین دهنده قوی و خواص ضد التهابی  بی شماری دارد. برای درمان سیاتیک روزانه 120 میلی‌گرم مکمل پوست درخت بید سفید یا 240 میلی‌گرم سالیسین به مدت دو یا سه هفته ضروری است.

دانه‌های شنبلیله

از دیگر راه های درمان گیاهی سیاتیک استفاده از دانه شنبلیله است. برای این روش دانه ها را آسیاب کرده و آن ها را به یک لیوان شیر اضافه کنید. این ترکیب را تا زمانی که خمیری شود، بجوشانید، بعد از خمیری شدن آن را بر روی محل درد خود بمالید و بگذارید چند ساعتی به همان حالت بماند.

ماساژ درمانی:


 یکی دیگر از راه های درمان سیاتیک، ماساژدرمانی می باشد. ماساژ درمانی می‌تواند برای درمان درد سیاتیک استفاده شود و همچنین باعث بهبودی بدن می‌شود، به‌ویژه اگر این مشکل ناشی از اسپاسم عضلانی باشد. علاوه بر این سبب کاهش تنش، تحریک گردش خون کمک می‌کند. اضافه کردن 3 قاشق غذاخوری پودر جوز هندی به 1 فنجان روغن کنجد. این مخلوط را حرارت دهید و اجازه دهید خنک شود و سپس منطقه آسیب‌دیده را به‌آرامی با این مخلوط ماساژ دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که بهبود پیدا کنید.

داروهای ضد درد

داروهای ضد درد و تجویزی اغلب در کاهش یا تسکین درد سیاتیک موثر هستند.داروهای ضد التهابی بدون استروئیدی (مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن)، و یا استروئیدی خوراکی می توانند التهاب را کاهش دهند که معمولاً بخشی از علت درد است.

تزریق استروئید اپیدورال

اگر درد شدید باشد، تزریق استروئید اپیدورال می تواند التهاب را کاهش دهد.در حالی که این اثرات موقتی هستند و برای همه کار نمی کند، یک تزریق استروئید اپیدورال ممکن است در تسکین دردهای شدید حاد موثر باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .