تبیان، دستیار زندگی

گفت‌وگوی مدیر مرکز تخصصی مهدویت با تبیان؛

انسان گرفتار کرونا منتظر منجی است

تا طلب آمدن منجی وجود نداشته باشد و این اعتقاد در سطح جهانی صورت نگیرد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم حضرت ظهور کنند. حالا نمی‌گویم همه مردم جهان، ولی غالب افکار و به‌ خصوص آن‌هایی که اهل اندیشه و فکرند، اگر در این مسیر حرکت کنند، بستری فراهم خواهد شد برای آن تغییر جهانی که انتظارش را می‌کشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونا
وقتی کرونا همه دنیا را درنوردید و از شرق تا غرب عالم را درگیر بحران کرد، بسیاری از مردم که امیدشان را به علم و دانش از دست داده بودند، دست به دامان معنویات و باورهای مذهبی شدند، تا خداوند نظری کند و منجی خودش را برای نجات انسان‌ها بفرستد.

در روایات آمده است که بستر ظهور امام زمان(عج) زمانی فراهم می‌شود که مردم جهان از مکاتب بشری ناامید شوند و آمدن منجی را که در همه ادیان به نوعی مطرح شده انتظار بکشند. ممکن است سوال شود که این خواست و امیدی که بعد از کرونا در جهان به وجود آمده، آیا ارتباطی با ظهور امام عصر(عج) دارد؟ و آیا توسل به امام زمان(عج) می‌تواند ما را از بحران کرونا خارج کند؟
حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت، در مصاحبه با تبیان به این سوالات پاسخ داد.

مردم جهان باید آگاهانه آمدن منجی را طلب کنند

حجت الاسلام کلباسی ضمن بیان این اصل که تا وقتی مردم خودشان نخواهند تغییری در جهان رخ نمی‌دهد گفت: تا طلب آمدن منجی وجود نداشته باشد و این اعتقاد در سطح جهانی صورت نگیرد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم حضرت ظهور کنند. حالا نمی‌گویم همه مردم جهان، ولی غالب افکار و به‌ خصوص آن‌هایی که اهل اندیشه و فکرند، اگر در این مسیر حرکت کنند، بستری  فراهم خواهد شد برای آن تغییر جهانی که انتظارش را می‌کشیم.

انسان‌ها باید بفهمند که راه نجات و سعادت، اطاعت از دستورات الهی است و باید مسیرشان را عوض کنند که این احتیاج به معرفت راسخ‌تری دارد

مدیر مرکز تخصصی مهدویت درباره ارتباط شرایط فعلی با علایم ظهور گفت: طبیعت انسان این است که در بحران‌ها و در بن‌بست‌ها به صورت فطری متوجه خدا و اولیای خدا می‌شود و دست به دعا بر می‌دارد. حالا مسیحی متوجه حضرت مسیح می‌شود، یهودی متوجه ماشیح می‌شود و شیعیان هم متوسل به امام عصر می‌شوند. ولی این را باید توجه کرد که حالت اضطرار مقطعی است و گرچه این عنصر بیدارکننده و هشداردهنده است، ولی تا نهادینه شدن در ذات انسان به این معنا که دائما متوجه خدا و ولی خدا باشد، راه زیادی در پیش دارد.

او در ادامه افزود: این بحران نقطه شروع خوبیست برای بیداری مردم جهان، ولی تغییرهای مقطعی و کوتاه نمی‌تواند برای انسان تغییر عمده‌ای ایجاد کند. مردم ممکن است دعا کنند و خدا هم دعایشان را اجابت کند، ولی این کافی نیست و انسان‌ها باید بفهمند که راه نجات و سعادت، اطاعت از دستورات الهی است و باید مسیرشان را عوض کنند که این احتیاج به معرفت راسخ‌تری دارد.

چطور به امام عصر(عج) توسل کنیم؟

این کارشناس مهدویت در ادامه به اهمیت توسل به امام زمان(عج) برای مهار بحران کرونا، به‌ خصوص در شب نیمه شعبان اشاره کرد و گفت: بحث توسل به اولیای خدا یک اصل قرآنی است، ولی شکل خاصی ندارد، لذا هرکس متناسب با حال خودش می‌تواند دعا و توسل را انجام دهد.

در حوادث مشروطه و جنگ جهانی اول، مرحوم نایینی در مکاشفه یا رویایی از امام زمان(عج) شنیدند که ایشان به کشور ایران اشاره کردند و فرمودند؛ ما این دیوار کج را نگه می‌داریم و حفظ می‌کنیم

 اما آنچه که من می‌توانم بگویم، به‌ خصوص در ماه رمضان و حتی قبل از ماه مبارک، دعای افتتاح است که هم از زبان مبارک امام زمان(عج) بیان شده و هم خیلی جامع است. این نکته را هم بگویم که ما باید ارتباط معرفتی با این متن پیدا کنیم، یعنی جملاتی را بر زبان بیاوریم که معنی آن را فهمیده باشیم و فقط تکرار جملات مبهم نباشد.

او در ادامه افزود: البته توصیه به توسل به این معنا نیست که کار و تلاش را کنار بگذاریم و فقط به دعا و توسل بپردازیم، بلکه بایستی تلاش کرد، بهداشت را رعایت کرد و مراقبت کرد، در کنار این امور هم دعا و توجه داشت، تا خداوند به لطف و کرمش ما را کمک کند، چون کنترل این ویروس جز به اراده الهی نخواهد بود.

ثمرات توسل به امام زمان(عج) در طول تاریخ 

حجت الاسلام کلباسی توسل به امام زمان را یکی از اقدامات علما و مردم در بحران‌های تاریخی عنوان کرد و گفت: من از علما شنیدم که در حوادث مشروطه و جنگ جهانی اول، مرحوم نایینی در مکاشفه یا رویایی از امام زمان(عج) شنیدند که ایشان به کشور ایران اشاره کردند و فرمودند؛ ما این دیوار کج را نگه می‌داریم و حفظ می‌کنیم. این موارد زیاد است. ولی از مشاهدات خود من این است که در حوادث انقلاب و آن بحران‌های سخت سال‌های 56 و 57، توجه به حضرت و نماز امام زمان(عج) که در مسجد جمکران می‌خوانند را بزرگانی توصیه می‌کردند، بسیاری هم عمل می‌کردند و آثارش را ما دیدیم. یعنی برحسب عوامل طبیعی نباید انقلاب اتفاق می‌افتاد، ولی محقق شد. کما این که در جنگ تحمیلی این توسلات و دعاها تاثیرگذار بود و کسانی که تاریخ جنگ تحمیلی را می‌دانند، این موضوع به خوبی برایشان روشن است که این دعاها چه کارهایی کرده است.