تبیان، دستیار زندگی

خواص استفاده از واجبی

واجبی به پودر نظافت هم معروف است، این ماده از پودر ترکیبی به رنگ سفید تشکیل شده که از آمیخته شدن آهک و زرنیخ درست می‌شود و برای رفع موهای زائد بدن به‌کار می‌رود.  
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واجبی
پودر موبر یا واجبی یا نوره پودری است که برای از بین بردن موهای زائد بدن بکار می رود که یکی از مواد سازنده آن آهک است. واجبی گذاشتن حتی یک روز در میان هم مفید است و اشکالی ندارد اما متعارف آن ۱۵ روز یک بار است. زدودن موهای زائد بدن با استفاده از واجبی، جدای از مسأله پاکیزگی آن، خواص زیادی دارد که در طب سنتی به مصرف آن سفارش شده است.

واجبی چیست؟

واجبی، طین، حنازرد، یا نوره، فرآورده‌ای پودر شکل است که از آمیخته شدن آهک و زرنیخ درست می‌شود و از آن برای موزدایی، به کار گرفته می‌شود. از لحاظ علمی اگر بخواهیم به ماهیت آن پی ببریم اینگونه می توان گفت که اگر از نوره های سنتی و اصیل که دارای آرسنیک هست استفاده شود شما هر وقت نوره استفاده می کنید در واقع دارید خود را علاوه بر نظافت، شیمی درمانی می کنید.

فواید مصرف واجبی از نظر طب سنتی

بعد از استفاده از بعضی وسائل موبر مانند تیغ، سر موها به حالت دو شاخه و موخوره می شود و در زمان رشد مو باعث گیر کردن مو در زیر پوست و در نتیجه به وجود آمدن دانه و جوش می شود که استفاده از پودر موبر طبیعی سر موها را نرم و یک شاخه می کند و در زمان رشد هیچ گونه مشکل دانه زدن و جوش در زیر پوست را نخواهید داشت.

استفاده از پودرهای موبرعلاوه بر پاگیزگی بدن خواص پزشکی فراوانی دارند؛ واجبی بدن را شیمی درمانی طبیعی می کند، استفاده از آن پیشگیری کننده از سرطان پوست است، خانمها اگر در هنگام استفاده از آن کمی از آن را برای از بین بردن موهای زائد زیر بغل استفاده کنند هرگز به سرطان سینه مبتلا نمی شوند.

بوی ناخوشایند آن نیز درمان کننده و پیشگیری کننده است، اگر آن را بو کنید هرگز سرطان خون نمی گیرید و بدن را در مقابل بیماریها بیمه می کند.

استفاده از دارو برای زنان و مردانی که مشکل کاهش میل جنسی دارند نیز باعث افزایش میل جنسی می شود. به طور کلی خواص نوره کشیدن در طب سنتی:

- تقویت بدن
- تقویت قوای جنسی
- رفع دلگیری و پریشانی
- موثر در درمان غلبه سودا
- موثر در درمان بیماری های پوستی
- پیشگیری از جنون، خوره، پیسی و آکله
- موثر در درمان لاغری (باعث فربگی بدن میشود)
- پیشگیری از سرطان سینه (در صورت استفاده برای موهای زیر بغل) و سرطان خون (در صورت بوئیدن) و سرطان پوست.

 

درمان زگیل تناسلی با واجبی

زگیل های تناسلی عفونت های شایع ناشی از ویروس های پاپیلومای انسانی (HPV) هستند. اگرچه تشخیص زگیل تناسلی راحت است و گزینه های درمانی متفاوتی وجود دارد، اما یکی از موثرترین روش های درمان استفاده از واجبی است.

این روش درمانی زگیل تناسلی را می سوزاند و برای زگیل های داخلی نیز قابل استفاده است. عوارض جانبی می تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

خواص واجبی برای صورت

از مهم‌ترین خاصیت واجبی برای صورت رفع موهای صورت است. از دیگر خواص نوره برای صورت می توان به خاصیت لایه برداری و سفید کنندگی پوست و صورت اشاره کرد.

نکته مهم: عوارض واجبی برای پوست صورت؛خیلی نگذارید پودر واجبی روی پوست بماند. وقتی موها برداشته شد آن را تمیز کنید. زیاد ماندن آن باعث آسیب به پوست می شود. اکثر پودرهای موبر بوی تندی دارد. باید درزهای مکان پوشیده نباشد چون ممکن است مشکل تنفسی بگیرید. همچنین بعد از استفاده اسفند دود کنید. البته پودرهای موبر بی بو هم در بازار موجود است. 

جلوگیری از تیره شدن پوست زیر بغل و اطراف ناحیه تناسلی با واجبی

یکی از مسائلی که خانم ها و شاید شوهران آن ها دوست داشته باشند رفع تیرگی پوست زیر بغل و ناحیه تناسلی زنان است. خانم ها ممکن است از شیوه ها و روش ها و مواد مختلفی جهت رفع تیرگی پوست این نواحی استفاده کنند و شاید حتی به مواد شیمیایی هم پناه ببرند. استفاده از ژیلت و تیغ باعث تیرگی پوست زیر بغل و ناحیه تناسلی خانم هاست و بهترین راه بر طرف کردن و از بین بردن تیرگی پوست زیر بغل و ناحیه تناسلی در خانم ها استفاده از نوره برای نظافت موهای این نواحی می باشد.

جلوگیری از عفونت قارچی واژن و درمان آن با واجبی

عفونت قارچی واژن یکی از عفونت های زنانه می باشد. مخصوصا این عفونت ممکن است سبب بروز مشکلات جدی در دوران بارداری شود. نوره بهترین ماده ضد قارچ برای جلوگیری از عفونت قارچی واژن و درمان این نوع عفونت می باشد. کشیدن نوره به اطراف ناحیه تناسلی موجب پاک سازی این ناحیه از قارچ ها می شود.

جلوگیری از خارش واژن و درمان آن با واجبی

خارش ناحیه تناسلی و واژن نیز از جمله مشکلاتی است که ممکن است بعضی از خانم ها به آن دچار شوند. این خارش معمولا به دلیل وجود قارچ و عفونت های قارچی در این ناحیه می باشد. نوره با تمیز کردن ناحیه تناسلی و پاک سازی آن از قارچ ها نقش مهمی در جلوگیری از خارش ناحیه تناسلی دارد.

جلوگیری از بوی نامطبوع ناحیه تناسلی با واجبی

بوی نامطبوع ناحیه تناسلی زن نه تنها می تواند موجب آزار خود او شود بلکه ممکن است سبب آزار همسر او نیز بشود و چه بسا باعث سردی در روابط جنسی بین زن و شوهر شود. یکی از دلایل ایجاد بوی نامطبوع در ناحیه تناسلی زنان، عفونت های این ناحیه می باشد. 

با استعمال نوره در ناحیه تناسلی و پاک سازی آن از عفونت ها و عوامل ایجاد کننده عفونت، بوی نامطبوع ناحیه تناسلی از بین خواهد رفت. در صورتی که با استعمال نوره طبیعی، بوی نامطبوع ناحیه تناسلی از بین نرود ممکن است دلیل دیگری برای این بوی نامطبوع وجود داشته باشد.

روش صحیح استفاده از واجبی

در موقع استفاده باید بدن خشک باشد و داروی نظافت رقیق نباشد. بهتر است موقع مصرف از دستکش استفاده شود. حتما از آب داغ برای تهیه آن استفاده کنید.

آن را بر روی موهای زائد قرار دهید (در حالی که بدن خشک و تمیز است) و از مالیدن بیش از حد آن خود داری کنید. پس از ۵ تا ۶ دقیقه آن را بشویید و با دست موها را به راحتی جدا کنید.

ماندن بیش از حد آن بر روی پوست ممکن است منجر به آسیب دیدن پوست (مثل حالت سوختگی) شود. همچنین ماندن بیش از حد روی ناخن ها باعث میشود ناخن تا حد بسیار زیادی نرم شود و از بین برود.

این ماده بوی خاص و تندی می‌دهد. بهتر است در هنگام استفاده از واجبی (نوره) بدن در حالتی باشد که درزها و تو رفتگی ها قابل دسترس باشد و حرکت اضافی نداشته باشد.

- مقداری از واجبی را در ظرف ریخته و با مقدار بسیار کم آب داغ مخلوط کنید. (حالت خمیری داشته باشد.)

- سریع از نوک پا به‌سمت بالا روی بدن واجبی بگذارید تا به زیر گردن برسد.

- بعد از حدود ۵ دقیقه آب واجبی خشک شده و ترک ترک می‌شود که موقعیت خوبی برای کندن آن است.

- دقت شود اگر در حین واجبی کشیدن و قبل از رسیدن نوره به زیر گردن، قسمتهای پایینی خشک شود، قبل از ادامه دادن نوره به‌سمت بالا، ابتدا قسمتهای خشک‌شده را بردارید و بعد واجبی کشی را ادامه دهید.

- پوست قسمتهای زیر شکم تا زانو و قسمت سر سینه حساس‌تر از نواحی دیگر است لذا در گذاشتن و برداشتن واجبی در این نواحی بیشتر دقت کنید و ممکن است نیاز باشد که زودتر بردارید.

- بعد از برداشتن واجبی از کل بدن، به زیر دوش ولرم رفته و با کیسه یا لیف پشمی آرام‌آرام رد آن را هم از بدن بردارید.

- بعد از شستن واجبی از بدن، بهتر است کل بدن را از فرق سر تا نوک پا حنا بمالید و بعد از حدود پنج دقیقه خود را بشویید.

- خانم های باردار لطفا قبل از استفاده از بی ضرر بودن این مواد برای خودشان و فرزندشان اطمینان پیدا کنند.

- هنگام استفاده از واجبی حتما از دستکش استفاده کنید زیرا باعث شکننده شدن ناخن ها می شود.

واجبی

مزایای استفاده از پودر موبر نسبت به سایر روشها

واجبی به پودر نظافت هم معروف است، این ماده از پودر ترکیبی به رنگ سفید تشکیل شده که از آمیخته شدن آهک و زرنیخ درست می‌شود و برای رفع موهای زائد بدن به کار می‌رود.

- راس سه دقیقه عمل می نماید.

- هیچگونه اسانس و مواد شیمیایی ندارد.

- پوست بدن را بسیار لطیف و خوش آیند می سازد.

- رنگ پوست را شاداب و با طراوت می کند وتیرگی پوست را پس از مصرف ندارد.

- مواد آن صد درصد طبیعی می باشد، هیچ گونه عارضه پوستی ندارد و بی ضرر است.

- بسیار کم بو می باشد و این بو فقط در زمان خمیر کردن است و پس از آن بویی ندارد.

- کلیه قارچهای پوستی را که در نقاط مرطوب بدن رشد می کنند را از بین می برد و این قارچهای ذره بینی را با نوره طبیعی می توان از بین برد.

- چنانچه قبل از عمل کردن کامل واجبی بدن را بشویید و قسمتی از موها به بدن بماند نیاز به زائل کردن مجدد موها نمی باشد و پس از خشک شدن بدن در کمتر از ۲۴ ساعت موها خود به خود زایل می شود و می ریزد.

- بعد از استفاده از بعضی وسائل موبر مانند تیغ، سر موها به حالت دو شاخه و  می شود و در زمان رشد مو باعث گیر کردن مو در زیر پوست و در نتیجه به وجود آمدن دانه و جوش می شود که استفاده از پودر موبر طبیعی سر موها را نرم و یک شاخه می کند و در زمان رشد هیچ گونه مشکل دانه زدن و جوش در زیر پوست را نخواهید داشت.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .