تبیان، دستیار زندگی

خواص گوشت بوقلمون

بوقلمون یکی از گونه های پرندگان بزرگ است که بومی آمریکای شمالی می باشد. گوشت این پرنده مواد معدنی و ویتامین های زیادی دارد و بسیار برای سلامتی مفید می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوقلمون

مصرف گوشت بوقلمون از زمان های دور مرسوم بوده و به عنوان غذای مخصوص اعیاد و جشن ها استفاده می شده است. گوشت تیره بوقلمون، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد و چربی و کالری آن بیشتر است.

گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه ای که دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد و در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

گوشت بوقلمون دارای ویتامین (ب6، ب12 ،نیاسین یا ویتامین ب 3،کولین،سلنیوم؛زینک ) می باشد.

در ادامه مطلب خواص گوشت بوقلمون را بیان می کنیم:

کاهش وزن


یکی از خواص گوشت بوقلمون ، کاهش وزن می باشد. خوردن غذاهایی مانند گوشت بوقلمون که پروتئین بالایی دارند به افزایش احساس سیری کمک می‌کند، یعنی باعث می‌شود فرد مدت طولانی‌تری سیر بماند. این مسئله، باعث می شود فرد از پرخوری دست بکشد. دریافت پروتئین کافی به حفظ توده عضلانی کمک کرده و سطح انسولین بعد از مصرف غذا را تثبیت می‌کند. پروتئین، یکی از مواد مغذی است که افراد گوشتخوار به مقدار کافی آن را دریافت می‌کنند.

مقدار پروتئین در هر وعده غذایی اهمیت زیادی دارد. می‌توانید مقدار زیادی از آن را به صورت یکباره دریافت کنید. باید یک منبع پروتئین خالص را  در هر وعده غذایی داشته باشید دریافت پروتئین را بین تمام وعده‌های غذایی خود تقسیم کنید. توصیه می‌شود در یک وعده غذایی، فقط تا ۸۷ گرم گوشت بوقلمون مصرف کنید. دیگر منابع خوب پروتئینی مغزها، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، سویا و حبوبات هستند.

 از آنجایی که بیشتر چربی بوقلمون در پوست آن است، می‌توان به راحتی پوست آن را برداشت و غذایی با چربی کمتر خورد. سینه بوقلمون نسبت به بقیه قسمت‌ها چربی و کالری کمتری دارد.


مناسب برای بدن سازی


 گوشت بوقلمون، مناسب برای بدن سازی می باشد. بسیاری از متخصصان تناسب اندام، بوقلمون را برای بدن سازی، به خصوص برگر بوقلمون، توصیه می کنند. آن ها غنی از پروتئین و شامل مقدار کمی کربوهیدرات و چربی هستند. یک برگر متوسط، در حدود 200 تا 250 کالری و 30 گرم پروتئین دارد که به ساخت و حفظ ماهیچه ضعیف کمک می کند. این کار به برآورده کردن نیاز روزانه کالری و پروتیین برای یک بدنساز کمک می کند.

میزان کلسترول موجود در گوشت بوقلمون به تیرگی گوشت مربوط است. سینه بوقلمون در مقایسه با گوشت تیره، کلسترول پایین‌تری دارد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از کلسترول بالا، از گوشت تیره بوقلمون پرهیز کرد. می‌توانید میزان چربی را نیز با برداشتن پوست بوقلمون کاهش دهید.

 خوردن ران و سینه‌ی بوقلمون مواد مغذی زیادی به بدن‌تان می‌رساند و سطح انرژی بدن‌تان را افزایش می‌دهد. این ماده‌ی خوراکی سرشار است از پتاسیم، پروتئین و سلنیوم می باشد و در صورتی که به طور منظم مصرف شود، مواد مغذی کار خود را انجام می‌دهند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن به خوبی تقویت می‌شود.


سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی


گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌های گروه (ب) و فسفر، پتاسیم، آهن و زینک است که مواد مغذی مهمی به شمار می‌آیند. گوشت بوقلمون سرشار از آنتی اکسیدان سلنیوم نیز هست که برای تیروئید، متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی ضروری است.


گوشت بوقلمون مفید برای دیابتی ها


متخصصان حوزه سلامت به افراد دیابتی توصیه می کنند تا از گوشت بوقلمون استفاده کنند ،چون گوشت بوقلمون به کنترل قند خون کمک می‌کند.

 رفع بی خوابی با گوشت بوقلمون


تریپتوفان اسید آمینه‌ای که مغز برای تولید سروتونین مورد استفاده قرار می‌دهد، می باشد و گوشت بوقلمون دارای  تریپتوفان است. سروتونین، یک پیام رسان عصبی است که باعث احساس آرامش در فرد می‌شود و برای افرادی که به بی‌خوابی دچارند مفید است. بسیاری از افراد، گوشت بوقلمون را برای رفع بی‌خوابی می‌خورند، چون سرشار از ویتامین (ب 3 و ب6) است که برای رفع بی خوابی مفید می باشد. سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون نیز خواب را بهبود می‌بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن


یکی دیگر از خواص گوشت بوقلمون، تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. خوردن ران و سینه‌ی بوقلمون مواد مغذی زیادی به بدن‌تان می‌رساند و سطح انرژی بدن‌تان را افزایش می‌دهد. این ماده‌ی خوراکی سرشار است از پتاسیم، پروتئین و سلنیوم می باشد و در صورتی که به طور منظم مصرف شود، مواد مغذی کار خود را انجام می‌دهند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن به خوبی تقویت می‌شود. سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون سبب می‌شود که سیستم ایمنی بدن ویروس‌های مضر و عفونت‌های باکتریایی را به راحتی از بین ببرد.


بهبود سلامت روانی با گوشت بوقلمون


همان طور که گفته شد، گوشت بوقلمون حاوی تریپتوفان می باشد ، اسید آمینه‌ای که برای مدیریت سلامت روان ضروری است. عوامل مختلفی می‌توانند بر وضعیت روحی افراد تأثیر بگذارند و باعث افسردگی، استرس و اضطراب شوند. تریپتوفان مسئول تولید و تقویت سروتونین است، نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی در مغز، پلاکت خون و دستگاه گوارش. وجود سروتونین در بدن بسیار ضروری است چرا که به طور منظم خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد. متخصصان تغذیه معتقدند کمبود سروتونین می‌تواند منجر به بالا رفتن سطح استرس و افسردگی شدید شود.

 بهبود متابولیسم بدن


متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند بهتر است افراد غذاهایی را که متابولیسم را بهبود می‌ بخشند، مصرف کنند. فعال و پر انرژی نگه داشتن بدن ضرورت دارد. همچنین مطالعات نشان داده‌اند افرادی که افزایش متابولیسم را تجربه می‌کنند، کم‌تر مستعد افزایش وزن هستند. بنابراین، شما می‌توانید بوقلمون را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید تا به این ترتیب وزن‌تان را تحت کنترل نگه دارید. ترکیباتی مانند پتاسیم، نیاسین، روی و تیامین موجود در بوقلمون متابولیسم را افزایش می‌دهند. بوقلمون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند به خوبی متابولیسم را تقویت کند. با این حال، اگر در این زمینه به طور مداوم مشکلاتی را تجربه می‌کنید، باید به دنبال یک کمک حرفه‌ای برای مشخص کردن علت واقعی باشید.

 بهبود سلامت قلب و عروق


متخصصان تغذیه معتقدند که بیماران قلب می‌توانند گوشت بوقلمون را در رژیم غذایی خود بگنجانند و در عین حال فعالیت بدنی منظم داشته باشند تا به این ترتیب سلامت قلب و عروق را به خوبی حفظ کنند. با این حال، بدون داشتن مشاوره‌ی حرفه‌ای، از اعمال تغییر در برنامه‌ی غذایی‌تان اجتناب کنید.

مفید برای دوران بارداری


خوردن بوقلمون در دوران بارداری بی خطر است. با این حال زنان باردار باید از خوردن گوشت بدون چربی اجتناب کنند، زیرا ممکن است که منجر به نوعی مسمومیت غذایی شوند. در دوران بارداری، زنان به مواد خوراکی مغذی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که هم مادر و هم جنین سالم می‌مانند. مواد غذایی دارای پروتئین بالا برای زنان باردار ترجیح داده می‌شود و یکی از این غذاها گوشت بوقلمون است چون  حاوی مقدار مناسبی از پروتئین برای تناسب اندام مادر، ویتامین (ب) برای انرژی دادن به مادر و اسید آمینه برای جنین است. توصیه می‌شود که زنان باردار گوشت بوقلمون ارگانیک را انتخاب کنند تا بیش‌ترین فایده را ببرند.
گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون ، سرشار از پروتیئن


گوشت بوقلمون با پروتئین بالایی که دارد، می‌تواند تنها منبع ایمن و طبیعی برای درمان انواع پوست، مو و ناخن باشد. این قسمت‌های بدن از پروتئین ساخته شده‌اند و بنابراین نیاز به مقادیر زیادی از این ماده دارید برای این‌که از بروز مشکلاتی روی ناخن و پوست‌تان جلوگیری کنید.همچنین این ماده‌ی مغذی برای انتقال اکسیژن به تمام ارگان‌های حیاتی لازم است چرا که مانع لخته شدن خون می‌شود و سلول‌های آسیب دیده را جوان‌سازی می‌کند. بنابراین، می‌توانید با اضافه کردن این ماده‌ی خوراکی به برنامه‌ی غذایی‌تان فواید زیادی را نصیب بدن‌تان کنید اما فراموش نکنید که همه‌ی مواد خوراکی را باید در حد اعتدال مصرف کنید.


 درمان کم خونی با گوشت بوقلمون


به افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود غذاهای سرشار از مواد مغذی مانند آهن را در برنامه‌ی غذایی‌شان بگنجانند. این ماده‌ی مغذی گلبول قرمز را در بدن افزایش می‌دهد و به این ترتیب به درمان کم‌خونی کمک می‌کند. استفاده از بوقلمون می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد زیرا دارای مواد معدنی و ویتامین است.

سلامت پوست با گوشت بوقلمون


خوردن گوشت بوقلمون به طور منظم سلامت پوست و مو را افزایش می دهد. پروتئین بلوک ساختمانی مو و پوست است. گوشت بوقلمون در ترکیب با ویتامین (ث) تولید کلاژن را افزایش می دهد و پوست زیبا را تقویت می کند. هم چنین مانع ریزش مو می شود و به رشد موهای ریخته کمک می کند.

 به افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود غذاهای سرشار از مواد مغذی مانند آهن را در برنامه‌ی غذایی‌شان بگنجانند. این ماده‌ی مغذی گلبول قرمز را در بدن افزایش می‌دهد و به این ترتیب به درمان کم‌خونی کمک می‌کند. استفاده از بوقلمون می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد زیرا دارای مواد معدنی و ویتامین است. 


سلامت استخوان و دندان


گوشت بوقلمون حاوی فسفر می باشد که برای سلامت و تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است. افراد با مصرف یک وعده کباب بوقلمون می توانند نزدیک به ۲۰۰ میلی گرم فسفر جذب بدن خود کنند.

خطرات احتمالی مصرف گوشت بوقلمون


محصولات فراوری‌شده‌ی بوقلمون دارای مقدار زیادی سدیم هستند که برای سلامتی زیان دارد. بیشتر گوشت‌های فراوری‌شده دودی می‌شوند یا دارای نیتریت سدیم هستند. این مواد با آمین‌ها که به‌طور طبیعی در گوشت وجود دارند، ترکیب می‌شود و ترکیبات ان-نیترو را تشکیل می‌دهند که سرطان‌زا هستند. اینها فواید سلامتی گوشت بوقلمون هستند.

گوشت بوقلمون یکی از سالم‌ترین خوراکی‌هاست اما می‌تواند برای افراد مبتلا به نقرس مضر باشد. گوشت بوقلمون مقدار زیادی پیورین دارد که می‌تواند باعث حمله نقرس شود. برخی از افراد مبتلا به نقرس می‌توانند گوشت بوقلمون بخورند اما نمی‌توانند دیگر غذاهای سرشار از پیورین را تحمل کنند.

گوشت بوقلمون حاوی ماده معدنی سلنیوم است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زیاد سلنیوم می‌تواند خطر سرطان‌های مقعد، پروستات، ریه، مثانه، پوست، مری و معده را افزایش دهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .