تبیان، دستیار زندگی

خواص پسته

یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین مغزهای پرطرفدار،پسته می باشد. وجود چربی‌های سالم، پروتئین فراوان و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها،‌ این دانه‌ی کوچک را به خوراکی مناسبی تبدیل کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پسته

پسته یکی از اعضای مهم و ثابت آجیل ایرانی است که میزان پتاسیم آن با این جثه کوچک برابر با پتاسیم پرتقال است و به علت داشتن مواد مغذی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

درخت پسته بومی آسیا به ویژه کشور های ایران و عراق می باشد. ایران بزرگترین تولید کننده پسته در جهان است و استان کرمان و شهرستان رفسنجان، مراکز اصلی تولید پسته در ایران بشمار می آیند.  پس از آن نام کشور های آمریکا و ترکیه به چشم می خورد.


ارزش غذایی پسته


پسته دارای مواد مغذی مانند کربوهیدراتها، پروتئین، اسیدهای آمینه ،چربی و فیبرهای رژیمی می باشد.همچنین این مغز پر طرفدار سرشار از مواد معدنی ،پتاسیم، آهن، کلسیم ،روی ،مس و سدیم هستند. این آجیل، دارای ویتامین های ضروری ،مثل:ویتامین ث ، ب6، آ، کا، تیامین، فولات، کولین ،اسید و بتایین است.

فواید و خواص دارویی پسته


پسته از زمان های بسیار قدیم ،از خوراکی‌های محبوب بشر بوده و امروزه نیز زینت‌بخش بسیاری از خوراکی‌ها ازجمله انواع دسر و بستنی است. در ادامه مطلب فواید و خواص پسته را بیان می کنیم:

پسته سرشار از آنتی اکسیدان


 یکی از خواص و فواید پسته،این است که شاگرد اول مغزها از نظر آنتی‌اکسیدان می باشد. آنتی‌اکسیدان ماده‌ای حیاتی برای حفظ سلامت سلول‌هاست و آنها را از آسیب حفظ می‌کند، بنابراین در کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌ها ازجمله سرطان نقش کلیدی دارد. پسته در میان مغزها بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان را دارد. میزان لوتئین و زآگزانتین موجود در پسته که از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای سلامت چشم محسوب می‌شوند بسیار بالاست. این آنتی‌اکسیدان‌ها چشم را از عوارض نور آبی و کاهش دید مرکزی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد، حفظ می‌کند. در کنار این آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی‌فنول و توکوفرول موجود در پسته نیز در کاهش بیماری‌های قلبی و محافظت از سلامت بدن در مقابل سرطان مؤثرند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته به‌راحتی در معده هضم و در فرایند گوارش به‌آسانی جذب بدن می‌شوند.

 یکی دیگر از فواید و خواص پوست، جوان سازی پوست می باشد.ویتامین (ای) موجود در پسته برای کاهش چین و چروک پوست مفید بوده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در پسته یکی از عوامل مهم در پیشگیری از پیری زودرس می باشند.


کمک به کاهش وزن

پروتئین و فیبر بالای پسته احساس سیری را زیاد می کند و باعث کاهش اشتها می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که کاهش شاخص توده‌ی بدنی افرادی که در یک رژیم لاغری ۱۲ هفته‌ای هر روز بعد‌ازظهر به‌جای میان‌وعده ۵۳ گرم پسته مصرف کرده‌اند ۲ برابر بیشتر از افرادی است که همین مقدار نان مصرف‌ کرده‌اند. مطالعه‌ی دیگری که در مدت ۲۴ هفته بر روی افراد دارای اضافه‌ وزن صورت گرفت نشان داد که اگر این افراد ۲۰ درصد از کالری موردنیاز بدن خود را با خوردن پسته تأمین کنند، دور کمرشان حدود یک‌ونیم سانتی‌متر بیشتر از کسانی که این رویه را دنبال نکرده‌اند کاهش می‌یابد. بخش زیادی از چربی موجود در پسته در دیواره‌ی سلولی بافت آن ‌ذخیره شده و امکان جذب آن در روده وجود ندارد و این خود یکی از عواملی است که مصرف پسته را برای کاهش وزن مناسب می‌‌‌سازد؛ زیرا چربی‌های موجود در پسته به‌طور کامل جذب نمی‌شوند. جدا کردن پسته از پوست آن هنگام خوردن، به دلیل صرف زمان سبب می‌شود نسبت به خوردن مغز پسته‌ی پوست‌کنده ۴۱ درصد کالری کمتری دریافت کنید.

درمان آکنه

پسته دارای مقدار زیادی سلنیوم و ویتامین (ای) می باشد که باعث کاهش التهاب می شود و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.برای تهیه ماسک پسته برای پوست بهتر است دو قاشق چای خوری پودر پسته را با نصف قاشق چای خوری آرد جو و نصف قاشق چای خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

 جوان سازی پوست

یکی دیگر از فواید و خواص پوست، جوان سازی پوست می باشد.ویتامین (ای) موجود در پسته برای کاهش چین و چروک پوست مفید بوده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در پسته یکی از عوامل مهم در پیشگیری از پیری زودرس می باشند.

 برای تهیه ماسک صورت یک قاشق غذاخوری پودر پسته را با 3 تا 4 قطره عسل ترکیب کنید و آن را بر روی صورت و دور چشم ها بمالید، بگذارید 20 تا 25 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

کالری‌ کم و پروتئین زیاد


با وجود فواید زیاد انواع مغزها عموما میزان کالری آنها بسیار بالاست، اما پسته در این میان استثناست. هر ۲۸ گرم پسته فقط ۱۵۶ کالری دارد، درصورتی‌که همین مقدار گردو حاوی ۱۸۳ کالری است. از نظر میزان پروتئین، پسته بعد از بادام دارای بیشترین میزان پروتئین است به‌طوری‌که ۲۰ درصد وزن پسته را پروتئین تشکیل می‌دهد. پسته حاوی آمینواسیدهای ضروری تشکیل‌دهنده‌ی بلوک‌های پروتئین است. برخی از آمینواسیدها باید در رژیم غذایی فرد موجود باشد و بدن قادر نیست آنها را بسازد. آرژینین یکی از این آمینواسیدهاست که ۲ درصد آمینواسیدهای موجود در پسته از این گروه است. این آمینواسید در بدن به اکسید نیتریک تبدیل و باعث گشادی عروق خونی و بهبود جریان خون می‌شود.
پسته

تقویت و افزایش رشد مو

اسید های چرب موجود در پسته به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کنند.برای تهیه ماسک پوست پسته برای مو، بهتر است پوست پسته تازه را در آب بجوشانید تا عصاره ی آن در بیاید، این عصاره را به مدت 40 شب بر روی موها و کف سر خود ماساژ دهید، بگذارید بماند و روز بعد با آب گرم بشویید.

نرم کننده طبیعی مو

پسته به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی مو عمل کرده و انعطاف پذیری الیاف مو را بهبود می بخشد. علاوه بر این پسته یک درمان عالی برای موخوره و موهای خشک و آسیب دیده می باشد.برای تهیه ماسک روغن پسته برای مو، 6 قاشق غذاخوری روغن پسته را با 3 قاشق غذاخوری روغن گردو ترکیب کنید و هر شب قبل از خواب بر روی موها و کف سر خود ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

کمک به عملکرد باکتری‌های مفید روده


پسته سرشار از فیبر است و فیبر برای باکتری‌های روده مفید است. پروبیوتیک‌ها پس از تخمیر فیبر موجود در پسته آن را به اسیدهای چرب زنجیره‌کوتاه نظیر بوتیترات تبدیل می‌کنند که منافع زیادی  ازجمله کاهش ریسک پیشرفت مشکلات گوارشی، سرطان و بیماری‌های قلبی برای سلامتی دارد.

کمک به سلامت عروق خونی

پسته سرشار از مقادیر فراونی از آمینواسید آرژینین است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود و به این ترتیب این مغزهای کوچک می‌توانند نقش مهمی در سلامت سیستم گردش خون ایفا کنند.

ایجاد تعادل در سیستم عصبی

یکی دیگر از خواص پسته ایجاد تعادل در سیستم عصبی می باشد. پسته از محتوای منیزیم زیاد سود می برد که این ماده معدنی به ایجاد تعادل در سیستم عصبی کمک می کند. بر همین اساس، ما می توانیم از اختلالاتی مانند اضطراب، عصبانیت، افسردگی، استرس و بی خوابی پیشگیری کنیم.

خواص ضد دیابت در پسته

پسته حاوی بتاکاروتن ها، پروسیانیدین ها و فیبر است و بر همین اساس یکی از بهترین مغزهای خوراکی برای پیشگیری از دیابت نوع 2 شناخته می شود. مصرف منظم پسته سطوح قند خون را کاهش می دهد و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.

 مصرف پسته، باعث افزایش سطح هموگلوبین در رگ‌ها و خون می‌گردد. هموگلوبین حامل اکسیژن به اندام‌های مختلف است. از جمله این اندام‌ها، مغز است. مغز با دریافت اکسیژن بیشتر فعالیت بهتر و همچنین طول عمر سلولی زیادتر خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود در روزهایی که افراد نیاز دارند فعالیت مغزی بهتری داشته باشند، پسته خورده شود.


درمان بی‌خوابی با پسته


یکی از عوامل اصلی که فرد را دچار سرگیجه و تهوع می‌کند، کاهش سطح هموگلوبین و آهن بدن است. برای اینکه مقدار کافی و کارامد گلبول قرمز در بدن داشته باشید، نیاز است از خواص پسته به عنوان یکی از مهم‌ترین ریزمغذی‌های موجود در طبیعت استفاده کنید. می‌توانید از خواص پسته به عنوان یک درمان به هنگام بی‌حالی و همچنین وقوع احساس تهوع استفاده کنید.

خون‌سازی

ترکیبات زیادی در خون‌سازی بدن تأثیر دارند که مهم‌ترین آن‌ها، ویتامین (ب6) می باشد. ویتامین (ب6) انتقال اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز را سرعت می بخشد  و باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به عضلات برسد. این اکسیژن بهتر موجب عملکرد درست و بدون نقص در اندام‌های مختلف می‌شود. پسته از جمله ترکیباتی است که این ویتامین را به مقدار فراوان در خود دارد وفرد با خوردن آن علاوه بر اکسیژن‌رسانی بهتر به اندام‌ها، تولید گلبول‌های قرمز بیشتر نیز خواهد داشت.

خواص پسته در کاهش عفونت

یکی دیگر از خواص و فواید پسته ، کاهش عفونت می باشد.استفاده از پسته برای جلوگیری از رشد عفونت‌ها در بدن بسیار مفید می باشد.

تقویت سیستم ایمنی

برای اینکه زندگی سالم داشته باشید، باید بتوانید سیستم ایمنی بدن خودتان را تقویت کنید. اگر سیستم ایمنی بدن شما به هر دلیلی ضعیف شده باشد، باید شاهد بروز انواع بیماری‌های مختلف باشید. خوشبختانه شما می‌توانید با استفاده از خواص پسته سیستم ایمنی بدن خودتان را تقویت کنید. مهم‌ترین عواملی که در پسته باعث می‌شوند ما از خواص پسته به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی یاد کنیم، مقدار ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین ب ۶ و همچنین انواع آنتی اکسیدان های مختلف است. لذا اگر بدن شما به هر دلیلی دچار ضعف شده است، مصرف کردن این فراورده یا مواد غذایی که مشابه خواص پسته هستند، مفید و ضروری است.

تقویت شبکه بینایی

با گذشت سن و افزایش عمر سلول‌های عصبی در داخل چشم، بینایی افراد دچار اختلال می‌گردد. بزرگسالان معمولاً در دیدن اجسام دور دست دچار مشکل می‌شوند و دلیل عمده آن کاهش قدرت سلول‌های بینایی است. عاملی که قدرت این سلول‌ها را پایین می‌آورد، حمله رادیکال‌های آزاد به این سلول‌ها و نابودی بخشی از آن‌ها در گذر زمان است. لوتئین و زاکسانتین از جمله آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در پسته موجودند و به عنوان عامل مهمی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد شناخته می‌شوند. یکی از خواص پسته بهبود قدرت بینایی است.

مبارزه با سرطان


سرطان بیماری است که در اثر اختلال در عملکرد سلول‌های بدن ایجاد می‌گردد. مهم‌ترین عامل در بروز اختلال، حمله رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن است. در این مبارزه، تنها سلاح‌هایی که سلول‌های بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، گلبول‌های سفید و آنتی اکسیدان ها است. اگر مطلب ما را تا به اینجا خوانده باشید، متوجه شده‌اید که پسته، دارای مواد آنتی اکسیدانی کافی و همچنین ویتامین‌های لازم برای افزایش قدرت گلبول‌های سفید و قرمز است. از این رو می‌توان گفت پسته دارای خواص ضد سرطانی نیز است.
پسته

فعالیت مغزی

مصرف پسته، باعث افزایش سطح هموگلوبین در رگ‌ها و خون می‌گردد. هموگلوبین حامل اکسیژن به اندام‌های مختلف است. از جمله این اندام‌ها، مغز است. مغز با دریافت اکسیژن بیشتر فعالیت بهتر و همچنین طول عمر سلولی زیادتر خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود در روزهایی که افراد نیاز دارند فعالیت مغزی بهتری داشته باشند، پسته خورده شود.

گوارش بهتر با پسته

پسته سرشار از فیبر می باشد. فیبر به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که باعث می‌شود عملکرد روده‌ها تسریع و عمل دفع و جذب مواد غذایی افزایش پیدا کند. بر اساس مطالعاتی که در مورد خواص پسته انجام شده است نشان می‌دهد مصرف کردن ۳۰ گرم پسته که دارای تقریباً ۳ گرم فیبر غذایی است می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .