تبیان، دستیار زندگی

استفاده از ماسک پارچه‌ای برای کمک به کاهش انتشار کووید 19

دانستنی‌هایی در مورد ماسک‌های پارچه‌ای

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند در مکان‌های عمومی که حفظ فاصله اجتماعی مناسب سخت است؛ مثلاً در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها، باید از ماسک استفاده کنیم، خصوصاً در جاهایی که تردد زیادی وجود دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماسک پارچه ای

توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مورد استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای خانگی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند در مکان‌های عمومی که حفظ فاصله اجتماعی مناسب سخت است باید ماسک استفاده کنیم (مثلاً در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها)، خصوصاً در جاهایی که تردد زیادی وجود دارد.
CDC توصیه می‌کند به منظور پیشگیری از انتشار ویروس توسط افرادی که ممکن است ویروس را داشته باشند و ندانند، استفاده از ماسک ساده‌ی پارچه‌ای لازم است. ماسک پارچه‌ای تهیه شده از چیزهایی که در خانه دارید می‌تواند به عنوان یک راهکار اضافی و داوطلبانه برای حفظ سلامت عمومی به کار برود.

ماسک‌های پارچه‌ای صورت نباید برای افراد زیر استفاده شود:

. بچه‌های زیر دو سال
. کسی که مشکل تنفسی دارد
. فردی که هوشیار نیست
. کسی که ناتوانی‌ای دارد که به او اجازه نمی‌دهد بدون کمک، ماسک را از روی صورت خود بردارد
ماسک‌های پارچه‌ای هرگز نمی‌توانند جایگزین ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های تنفسی N95 شوند، بنابراین استفاده از آن‌ها به افرادی که جزو کادر درمان هستند و در مراکز پزشکی و درمانی مشغول‌اند توصیه نمی‌شود.

ماسک پارچه‌ای باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

- به طرفین صورت خوب بچسبد اما راحت باشید
- با گره‌هایی یا با حلقه‌هایی در پشت گوش محکم شود
- چند لایه پارچه داشته باشد
- بدون محدودیت اجازه‌ی تنفس به شما بدهد
- بتوانید آن را در ماشین لباسشویی بیندازید و بشویید و خشک کنید بدون اینکه آسیبی ببیند یا تغییر شکل بدهد

آیا ماسک‌های پارچه‌ای باید شسته شوند یا به طریقی مرتباً تمیز شوند؟ هر چند وقت؟

بله، ماسک‌های پارچه‌ای باید بسته به تعداد دفعات استفاده، هر بار شسته شوند. ماشین لباسشویی نیز می‌تواند ماسک پارچه‌ای صورت را به خوبی بشویید و تمیز کند.

ماسک‌های پارچه‌ای هرگز نمی‌توانند جایگزین ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های تنفسی N95 شوند، بنابراین استفاده از آن‌ها به افرادی که جزو کادر درمان هستند و در مراکز پزشکی و درمانی مشغول‌اند توصیه نمی‌شود


ماسک پارچه‌ای را چگونه باید از روی صورت برداشت؟

شما باید مواظب باشید هنگام برداشتن ماسک از صورت، به صورت و چشم‌ها و دهان خود دست نزنید و فوراً بعد از درآوردن ماسک، دست‌های خود را بشویید.

روش دوخت ماسک پارچه‌ای برای صورت

مواد لازم:
. دو تکه‌ی مستطیلی شکل از پارچه‌ی نخی به ابعاد 25*15 سانتیمتر
. دو تکه‌ی 15 سانتیمتری کش لاستیکی یا کش سر
. سوزن نخ بزرگ (یا سنجاق‌سر)
. قیچی
. چرخ خیاطی
روش دوخت ماسک پارچه ای
دو تکه پارچه‌ی نخی به اندازه‌ی گفته شده از پارچه‌ای که بافت محکمی دارد (مثلاً ملافه) را تهیه کنید. در صورتی که دسترسی به چنین پارچه‌ای ندارید، تی‌شرت نخی نیز مناسب است. دو تکه پارچه را روی هم بگذارید تا تبدیل به یک تکه مستطیل شود.
حالا لبه‌ها را به اندازه‌ی 5 تا 6 میلی‌متر تاز بزنید و به یک طرف بدوزید جوری که فضای داخل لبه‌ها در قسمت عرض‌های مستطیل برای عبور کش باز بماند.
کش لاستیکی یا کش سر را از طرفین ماسک با کمک یک سوزن بزرگ یا سنجاق‌سر وارد کنید و دو سر کش را محکم گره بزنید. این حلقه‌های کشی و لاستیکی پشت گوش‌هایتان قرار خواهند گرفت. می‌توانید از یک کش یا نوار لاستیکی نیز استفاده کنید و آن را پشت سرتان گره بزنید.
حالا ماسک را روی صورتتان قرار دهید، طرفین را جمع و روی صورت خود اندازه کنید و در صورت نیاز، کش را تنگ و گشاد کنید تا کاملاً روی صورتتان فیت شود. حالا می‌توانید کش را به آرامی جوری بکشید که گره‌ها داخل لبه‌های ماسک مخفی شوند.

ماسک صورت بدون نیاز به دوخت و دوز

مواد لازم
. تی‌شرت نخی
. قیچی

ماسک پارچه ای
روش کار در تصویر کاملا مشخص است. از عرض تی‌شرت حدود 18 تا 20 سانتی‌متر را برش می‌زنیم و حدود 15 تا 18 سانتی‌متر از وسط آن را درمی‌آوریم تا بندهای ماسک درست شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.