تبیان، دستیار زندگی

بهترین لایه بردار پوست

در لایه‌ برداری یا پیلینگ صورت از اسکراب‌های لایه‌ بردار و یا ماسک‌های لایه‌ بردار استفاده می‌شود. در این روش سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوست‌تان سالم و تازه خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لایه برداری
اگر قصد دارید پوست صورت خود را لایه برداری کنید، با توجه به جنس پوست از مواد گیاهی و طبیعی مفید استفاده کنید تا پوست شما آسیبی نبیند. همان‌طور که می‌دانید لایه بردار صورت باید سازگار با نوع پوست و جنس پوست باشد. اگر پوست صورت و بدن شما خشک باشد به طبع لایه بردار یک پوست حساس نمی تواند مفید واقع شود.

لایه برداری یکی از مهم‌ترین بخش های مراقبت از پوست برای برداشتن پوست قدیمی و ایجاد راهی برای پوست جدید است، اما نوع لایه برداری تا حد زیادی به مدل پوست بستگی دارد.

فواید لایه برداری پوست صورت

اگر پوست شما خشک است و گاهی تیره و پوسته پوسته بنظر می رسد، از لایه برداری فیزیکی بسیار ملایم به صورت روزانه استفاده نمایید.

با بالا رفتن سن و کم شدن تعویض سلولی (رشد سلول‌های جدید و جایگزین شدن با سلول‌های قبلی)، پیلینگ صورت یکی از روش‌هایی است که از پوست رنگ پریده جلوگیری می‌کند، رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند و موجب می‌شود پوست شاداب و جوان‌تر به نظر برسد. همچنین پیلینگ صورت باعث کم‌رنگ شدن لکه‌های پوستی و جای جوش، از بین رفتن جوش‌های سر سیاه روی پوست و نرم شدن پوست صورت هم می‌شود.

لایه برداری پوست به صورت فیزیکی و مکانیکی توسط ابزاری مانند برس مخصوص، دستگاه پاک‌سازی صورت، لیف حمام یا حتی اسکراب‌های مخصوص انجام می‌شود. این نوع از لایه برداری با ایجاد سایش، سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کنند.

سفیدآب که در زمان‌های قدیم بیشتر باب بوده است، در واقع نوعی اسکراب است که به پاک‌سازی پوست و جدا شدن سلول‌های مرده کمک می‌کند. لایه برداری پوست با سفیداب یکی از روش‌های ارزان برای پیلینگ صورت در خانه است و لایه برداری پوست صورت با دستگاه پرهزینه‌تر است که در دسته لایه بردارهای غیر شیمیایی قرار می‌گیرد.

نوع دیگری از لایه برداری پوست، به صورت شیمیایی انجام می‌شود و به کمک موادی مانند آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید که در محصولات لایه بردار به کار برده شده‌اند، سلول‌های پوستی از سطح پوست جدا می‌شوند. کرم پیلینگ صورت و ماسک پیلینگ از جمله محصولات تجاری برای لایه برداری قوی پوست در منزل هستند. انتخاب بهترین نوع برای لایه برداری، چه به صورت فیزیکی باشد و چه شیمیایی، به ترجیح شما و البته نوع پوستتان بستگی دارد.

یکی دیگر از روش‌های لایه برداری صورت که توسط متخصص و در مطب انجام می‌شود، میکرودرم نام دارد. میکرودرم لایه بردار عمیق پوست است. این روش توسط دستگاه و با استفاده از کریستال‌های ریزی که توسط دستگاه روی پوست ریخته می‌شود، لایه برداری صورت را انجام می‌دهد.

لایه برداری

پیلینگ صورت چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که پیلینگ صورت چیست باید گفت پیلینگ یا همان لایه برداری پوست روشی است که می‌توان توسط آن سلول‌های مرده را از لایه سطحی پوست پاک کرد. در واقع در حین لایه برداری با جدا کردن این لایه پوستی، پوست صورت روشن‌تر می‌شود. این فرآیند موجب می‌شود محصولات مراقبتی مانند کرم، سرم و غیره در عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.

اگر پوست صورت شما دارای جوش و آکنه است، برای درمان آکنه به سراغ لایه برداری نروید، چون می‌تواند پوست را دچار مشکل بیشتری کند. آکنه باعث التهاب و تورم پوست می‌شود و اگر از محصولات قوی هم استفاده کنید، عوارض لایه برداری پوست صورت را به شکل التهاب و تورم و باقی ماند لکه‌های تیره روی پوست مشاهده می‌کنید. خصوصاً در زمانی که در حال درمان پوست چرب و دارای جوش و آکنه خود هستید، پوست حساس‌تر است و لایه برداری توصیه نمی‌شود. اگر پوست خود را برنزه کرده‌اید، این ماسک پیلینگ و محصولات لایه بردار، لکه‌های تیره‌تری روی پوست شما باقی می‌گذارند.

در پوست‌های معمولی که نه جوش دارند و نه حساس هستند، زمانی که پوستتان دارای جراحت‌های کوچک و زخم است، لایه برداری را متوقف کنید. خصوصاً اگر عفونتی روی پوست صورتتان به وجود آمده است، لایه برداری موجب پخش شدن عفونت می‌شود. حتی زمانی که پوستتان در معرض آفتاب، دچار سوختگی شده باشد، لایه برداری التهاب و تورم را افزایش می‌دهد. در این شرایط آب‌رسانی و درمان‌های پوستی را پیش بگیرید.

لایه برداری را چه زمانی باید انجام داد؟

به عنوان یک قانون کلی باید گفت هرچه لایه برداری کمتر انجام شود، بهتر است. هدف از لایه برداری به هیچ وجه باقی گذاشتن لکه‌های قرمز و یا پوست متورم و ملتهب نیست بلکه هدف این است که پروسه طبیعی جایگزینی پوست تسریع شود و در نهایت پوستی شفاف برای شما باقی بماند. فاصله زمانی تعیین شده بین لایه برداری پوست صورت به نوع پوست شما بستگی دارد.

- پوست حساس: این نوع پوست باید با لیف نرم، گرم و مرطوب لایه برداری شود. ماسک‌های شیمیایی ملایم با درصد کمی از مواد فعال هم برای پوست حساس در صورتی مجاز است که یک یا نهایت دو بار در هفته انجام شود. استفاده از اسکراب و لایه بردار قوی پوست صورت برای پوست‌های حساس باعث اذیت شدن لایه پوستی می‌شود و باید از استفاده آنها صرف نظر کرد.

- پوست چرب: اگر پوست چرب دارید، باید بدانید که پوست شما مقاومت و تحمل بیشتری نسبت به ابزار و محصولات قوی دارد و می‌توانید تا ۵ بار در هفته هم از لایه بردارها استفاده کنید. می‌توانید از دستگاه پاک‌سازی صورت در زمان صبح و از سرم و ماسک‌های لایه بردار در زمان شب استفاده کنید.

- پوست معمولی: افرادی که دارای این نوع پوست هستند، دستشان باز است و می‌توانند از هر نوع روش لایه برداری استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که نهایت دفعات استفاده از این لایه بردارها برای پوست شما ۳ بار در هفته باشد.

- پوست خشک: برای لایه برداری پوست خشک بهتر است روش‌های غیر شیمیایی و به صورت گیاهی انتخاب شود.

لایه برداری

چند روش خانگی و طبیعی برای لایه‌برداری پوست

 لایه برداری یکی از مهم‌ترین بخش های مراقبت از پوست برای برداشتن پوست قدیمی و ایجاد راهی برای پوست جدید است، اما نوع لایه برداری تا حد زیادی به مدل پوست بستگی دارد.

شما می‌توانید با استفاده از برخی مواد غیر شیمیایی، لایه برداری پوست با مواد طبیعی را به صورت خانگی انجام دهید. یکی از موادی که به عنوان لایه برداری پوست در خانه اثرگذار استفاده می‌شود، شکر است. شکر به دلیل اینکه دارای ساختار دانه‌ای و ریز است، مانند اسکراب عمل می‌کند و می‌تواند موجب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شود. شکر را می‌توانید با عسل، آب‌لیمو و گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و روی پوست صورت بمالید.

جو دو سر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند برای لایه برداری خانگی پوست صورت به کار برده شود. این ماده غذایی به دلیل اینکه چربی را جذب می‌کند، لایه بردار مناسب پوست چرب نیز هست. این ماده را می‌توانید به صورت جداگانه با عسل، شیر، موز، سیب، توت‌فرنگی و جوش شیرین به کار ببرید.

لایه برداری پوست با جوش شیرین یکی از مشهورترین روش‌های لایه برداری پوست به روش خانگی است. به دلیل ساختار دانه‌ای شکل جوش شیرین، به عنوان اسکراب سلول‌های مرده را از روی پوست جدا می‌کند. بهتر است برای لایه برداری پوست صورت با جوش شیرین این ماده را با ترکیبی که دارای ویتامین ای است، به کار ببرید تا به پوستتان آسیب نرساند.

لایه برداری پوست صورت با نمک دریایی هم به دلیل دانه‌های درشت نمک موجب پیلینگ صورت می‌شود. این روش لایه برداری پوست خانگی، برای پوست‌های حساس و آسیب‌دیده پیشنهاد نمی‌شود چون باعث التهاب و سوزش در این افراد می‌گردد.

لیمو به عنوان لایه بردار گیاهی پوست صورت شناخته می‌شود. ترکیب لیمو با شکر، به دلیل خاصیت اسکرابی و همچنین نرم‌کنندگی و روشن کردن پوست به عنوان لایه بردار قوی پوست بدن مناسب است. برای لایه برداری پوست دست و لایه برداری پوست پا هم می‌توانید همه این مواد خوراکی ذکر شده را با دستورالعمل مشابه استفاده کنید.

ماسک های لایه بردار خانگی برای انواع پوست صورت

- لایه برداری صورت با روغن نارگیل: روغن نارگیل علاوه بر استفاده آن برای اهداف آشپزی چندین کاربرد بهداشتی دارد روغن نارگیل خشکی پوست را هنگام ماساژ روی پوست شدیدا خشک کاهش می دهد روغن نارگیل گرم می تواند روی پوست خشک ماساژ داده شود و یک شب باقی بماند این بیماری خشکی اضافی و پوسته پوسته شدن را کاهش می دهد. 

- لایه برداری صورت با خیار: برای این درمان به خیار تازه و پوست کنده نیاز دارید. آن را له کنید و سپس روی صورت و یا هر قسمت دیگر بدن بمالید آن را حدود 15 دقیقه قبل از شستن با آب گرم به مدت 15 دقیقه بگذارید. برای گرفتن نتیجه بهتر باید این فرآیند را روزانه تکرار کنید.

- لایه برداری صورت با روغن کنجد: به کمی روغن کنجد گرم برای ماساژ روی پوست خشک و پوسته پوسته برای حداقل 10 دقیقه روزانه نیاز دارید. این کار باعث مرطوب شدن پوست می شود آن را نرم نگه می دارد و از خشکی پوست کم می کند به عنوان مرطوب کننده خوب عمل می کند و به بازسازی پوست با سلول های سالم کمک می کند.

- لایه برداری صورت با بلغور: بلغور در درمان خارش و قرمزی پوست موثر است که با پوسته پوسته شدن ارتباط دارد خواص آرامش بخشی دارد که به حفظ خواص مرطوب کنندگی طبیعی پوست کمک می کند برای حمام موثر باید یک فنجان آب جو دو سر را در یک وان حمام بریزید که پر از آب گرم است در آب گرم حداقل 30 دقیقه خیس کنید سپس می توانید با آب تمیز بشویید. از یک حوله نرم استفاده کنید و خودتان را خشک کنید از مرطوب کننده خانگی استفاده بکنید اگر این درمان ساده را هر روز قبل از خوابیدن دنبال کنید می توانید نتایج را در مدت زمان کوتاهی مشاهده کنید.

- لایه برداری صورت با عسل: عسل چندین خاصیت دارویی دارد و یک مرطوب کننده طبیعی است و می تواند برای درمان پوسته پوسته شدن مورد استفاده قرار گیرد عسل را روی پوست خشک بزنید حداقل 5 دقیقه قبل از شستن آن را بشویید عسل به درمان خارش پوست، قرمزی التهاب شدید و دیگر عفونت های پوستی کمک می کند باید از عسل خالص برای این منظور استفاده کنید.

- لایه برداری صورت با شکر و لیمو: لیمو سفت کننده قوی است توانایی زیادی برای حل سلول های مرده پوست دارد این کار به کم کردن یا کاهش پوسته پوسته شدن کمک می کند لیمو حاوی اسید هستند که خواص درمانی و التیام بخشی دارد که برای پوست بسیار خوب هستند ؛ اگر لیمو با قند ترکیب شود به عنوان لایه بردار طبیعی پوست عمل می کند .

برای آماده سازی این باید نصف فنجان شکر را با عصاره نیمی از لیمو مخلوط کنید کمی روغن زیتون و عسل به آن اضافه کنید این مخلوط زبر را روی پوست بمالید آن را برای مدتی به صورت چرخشی بکشید برای آبکشی آن از آب سرد استفاده کنید.

- لایه برداری صورت با سیب: سیب برای پوست خوب است چه خورده شود و چه روی پوست ماسک شود می توانید هر روز یک سیب بخورید یک سیب تازه را تکه تکه کنید و در مخلوط کن بریزید تا خمیر نرم شود عسل را به خمیر اضافه کنید و این را مستقیما روی پوست خشک بمالید به نرم کردن پوست و کاهش پوسته پوسته شدن کمک می کند.

- لایه برداری صورت با روغن زیتون: روغن زیتون غنی از اسیدهای چرب است که به عنوان مرطوب کننده برای پوست خشک عمل می کند روغن روکش خوب روی پوست ایجاد می کند و رطوبت را نگه می دارد حتی زمانی که در معرض گرما و شرایط آب و هوایی شدید قرار می گیرد.

همچنین غنی از ویتامینE است که به کاهش سالخوردگی پوست و مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند برای این درمان باید کاسه ای کوچک از روغن زیتون را در مایکروویو گرم کنید این روغن گرم را بر روی ناحیه متاثر بمالید آن را به خوبی ماساژ دهید تا به طور عمیق به پوست نفوذ کند.

- لایه برداری صورت با نشاسته: نشاسته، ماسک لایه بردار خانگی مناسبی برای پاکسازی و تمیز کردن پوست به شمار می رود. با استفاده از نشاسته، شما می توانید پوست مرده را از صورت حذف کرده و همچنین، جوش ها را از بین ببرید. ماسک نشاسته، یک لایه بردار قوی است و برای استفاده از آن، شما می توانید کمی ماست را با یک قاشق نشاسته را با هم ترکیب کرده و روی پوست صورت خود اعمال کنید. پس از جذب شدن این ماسک روی پوست، صورت را با آب سرد بشویید.

- لایه برداری صورت با جوش شیرین: جوش شیرین را می توانید به عنوان یک ماسک لایه بردار خانگی برای پوست صورت خود استفاده کنید. این پودر همه منظوره که در اکثر خانه ها در دسترس است، یک لایه بردار طبیعی پوست است که کمک می کند، آکنه و غدد چربی از روی پوست برداشته شود. 

روش اول: 1قاشق غذا خوری آب سرد را در یک کاسه کوچک با 1/1 قاشق غذا خوری جوش شیرین مخلوط کرده و هم بزنید. سپس، این مخلوط را روی پوست تمیز بمالید و اجازه دهید تا پنج تا 10 دقیقه بماند. سپس، پوست را بشویید.

روش دوم: 1قاشق غذا خوری جوش شیرین را با 1 قاشق چای خوری آب پرتقال در یک کاسه کوچک، با هم مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را روی پوست تمیز مالیده و با حرکات دایره ای ماساژ دهید. پس از 20 دقیقه، صورت را بشویید.

روش سوم: 1قاشق غذا خوری پراکسید هیدروژن را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کرده و روی پوست صورت بزنید. پس از 5 دقیقه، صورت را بشویید.

- لایه برداری صورت با سفیدآب: شما می توانید با استفاده از سفیدآب، یک لایه بردار طبیعی برای پوست خود تهیه کرده و استفاده کنید. برای این کار، یک تا دو عدد سفیداب را با کمی آب مخلوط کرده و بگذارید یک شب تا صبح به همین حالت بماند. این مایع به شکل خمیری شده و آن را کاملا هم بزنید. سپس، خمیر به دست آمده را پس از شستشوی صورت، به پوست صورت زده و پس از 5 دقیقه بشویید.

- لایه برداری صورت با گلاب: گلاب، خواص زیادی برای سلامت کلی و پوست فرد دارد. گلاب، در برطرف کردن جوش و لایه برداری سلول های مرده پوست، بسیار موثر است. برای استفاده از گلاب به عنوان ماسک لایه بردار خانگی کمی گلاب و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر شود. سپس، این خمیر را می توانید روی پوست صورت زده و پس از ده دقیقه بشویید.

لایه برداری

بهترین لایه بردار مناسب پوست چرب

در لایه برداری یا پیلینگ صورت از اسکراب‌های لایه بردار و یا ماسک‌های لایه بردار استفاده می‌شود. در این روش سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوست‌تان سالم و تازه خواهد شد.

لایه برداری بیش از حد از اشتباهات بزرگ افراد با پوست چرب و مستعد آکنه می باشد. اینکه پوستتان را کاملا چربی‌های طبیعی و مفید محروم کنید شما را به پوست شما آسیب می زند شما باید تعادل پوست خود را حفظ کنید.

افراد با پوست مستعد آکنه بهتر است به جای استفاده از اسکراب های لایه بردار فیزیکی که سبب تحریک جوش ها و لک‌ها می‌شوند از یک لایه بردار شیمیایی مانند اسید پاپایا استفاده نمایند، زیرا اسیدهای مشتق شده از میوه‌ها، طبیعی هستند و پوست را باز و روشن می کنند.

- لایه برداری پوست چرب با ماسک لیمو و ماست: ماسک لایه بردار لیمو و ماست هم یک ماسک لایه بردار خانگی است، اسید سیتریک موجود در لیمو می تواند به خنثی کردن و کنترل ترشحات طبیعی پوست شما کمک کند. ماست، از سوی دیگر، حاوی اسید لاکتیک است که به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کند، سلول های مرده پوست و روغن بیش از حد را می کشد و پوست شما را لطیف می کند.

بهترین لایه بردار مناسب پوست خشک

اگر پوست شما خشک است و گاهی تیره و پوسته پوسته بنظر می رسد، از لایه برداری فیزیکی بسیار ملایم به صورت روزانه استفاده نمایید. برای یک لایه برداری سریع شما می توانید از ماسک های لایه بردار 5 تا 10 دقیقه ای که شامل شکر قهوه ای، ضد عفونی کننده ی طبیعی و توت فرنگی وحشی هستند و سبب تغذیه پوست می شوند، استفاده نمایید.

- لایه برداری پوست خشک با ماسک عسل و نارگیل: روغن نارگیل هم یک ماسک لایه بردار خانگی است، غنی از چربی های اشباع شده است که پوست شما را بدون ایجاد چربی بیش از اندازه، تغذیه کرده و مرطوب می کند. همچنین روغن نارگیل، دارای خواص ضد میکروبی است که مانع از بروز آکنه و عفونت های پوستی می شود.

عسل نیز خواص ضد باکتری قوی دارد و پوست را هیدراته کرده و با ایجاد رطوبت در پوست، آن را لطیف و نرم می کند. برای استفاده از این لایه بردار، عسل و روغن را به میزان مناسب با هم ترکیب کرده و روی پوست صورت قرار داده و پس از چند دقیقه بشویید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .