تبیان، دستیار زندگی

خواص سنجد

سنجد میوه‌ای بسیار مفید است، که طبع خشک و سردی دارد. این میوه پر خاصیت از زمان‌های بسیار قدیم توسط ایرانیان مصرف می‌شد و در عید نوروز  نیز جایگاه ویژه‌ای در سر سفره‌ی هفت سین دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص سنجد
معمولا مصرف سنجد در رژیم غذایی بسیاری افراد غیر متداول است و فقط نزدیکی ایام عید همگی اقدام به خرید آن میکنیم اما سنجد برای درمان زخم، کبد چرب، لاغری و غیره بسیار مفید است.

در طب سنتی راه‌کارهای مختلف و ساده‌ای برای پیشگیری یا درمان برخی از بیماری‌ها به وسیله خواص درمانی معجزه‌آسای سنجد وجود دارد.

خواص سنجد 

سنجد برای ترمیم شکستگی، ترک استخوان و پوکی استخوان بی‌نظیر است؛ پودر هسته سنجد، غضروف‌ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمردرد می‌توان آنرا با شیر میل کرد.

عصاره و یا عرق گل سنجد برای باز کردن گرفتگی ها، رفع گاز و نفخ معده، درمان استسقا و یرقان نافع است. این عرق گیاهی موجب تقویت معده و کبد می شود. همچنین برای درمان بیماری های دماغی مانند فلج و کزاز مفید است.



- تاثیر ضد التهابی و ضد درد: عصاره سنجد در درمان درد و التهاب بسیار موثر است. فلاونوئیدهای موجود در سنجد نقش اصلی این درمان را بر عهده دارند. به همین دلیل برای افرادی که دچار نرمی استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید می باشد. 

- لاغری و کاهش وزن: سنجد فیبر بسیاری دارد به همین دلیل با مصرف آن، اشتها کمتر شده و از پر خوری جلوگیری می نماید. در نتیجه در کاهش وزن و لاغری موثر است. سرشار از فیبر است و گرسنگی را کاهش می‌دهد و خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد.

- درمان سرماخوردگی: سنجد سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، گلودرد، سرفه و تب مفید است.

- درمان سنگ کلیه: خاصیت ضد درد و التهاب سنجد ثابت شده است، علاوه بر این سنجد یک دیورتیک طبیعی است که با پاکسازی و سم زدایی کلیه ها به درمان سنگ کلیه کمک می کند.

- درمان تکرر ادرار: سنجد دارای خاصیت درمانی برای رفع تکرر ادرار در زنان و مردان است.

- ضد باکتریایی: عصاره موجود در سنجد با جلوگیری از رشد باکتری ها، آنها را متوقف می سازد. زیرا این عصاره تاثیر آنتی بیوتیکی دارد. 

- ضد تومور: مصرف سنجد یا همان زیتون روسی از بروز تومور در بدن پیشگیری می کند. همچنین مصرف سنجد در کنترل دیابت، درمان آرتریت روماتوئید، درمان رتینوپاتی و بیماری های پوست مانند پسوریازیس مفید می باشد. 

- درمان کبد چرب:  خاصیت ضدا التهابی قوی در سنجد، به عنوان یک دیورتیک قوی و طبیعی عمل می کند و با پاکسازی و سم زدایی کبد در درمان بیماری های کبدی از جمله ورم کبد و کبد چرب موثر است. 

- درمان زخم: عصاره سنجد در داروهای قارچی به یک بهبود دهنده زخم معروف است. علاوه بر خاصیت درمانی کاهش دهنده التهاب، قابلیت بهبود و درمان زخم نیز از مهمترین خواص سنجد محسوب می شود. عصاره میوه سنجد در بسته شدن سریع محل زخم به خوبی تاثیر می گذارد. 

- کاهش درد و آرامش عضلانی: عصاره سنجد مانند داروی دیازپام عمل می کند و موجب آرامش بدن می شود. 

- سلامت قلب و عروق: افرادی که از بیماری های قلب و عروقی رنج می برند می توانند با مشورت پزشک خود، از خواص مصرف سنجد بهره مند شوند. 

- ضد استرس: عصاره برگ سنجد در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از کروم، از موش ها محافظت می کند. این عصاره با ترکیبات شیمیایی خود از سلول های موش محافظت می نماید و با تولید رادیکالهای آزاد، استرس را برطرف می کند. 

- رفع تهوع و استفراغ: مکانیسم مهار صفرا در سنجد باعث می شود که معده تقویت شده و از بروز تهوع و استفراغ جلوگیری می کند. افرادی که دچار حالت تهوع صبحگاهی هستند و مزه دهان آنها تلخ است مانند افراد صفراوی با مزاج گرم وخشک، بهتر است پس از بیدار شدن از خواب دو تا سه عدد سنجد مصرف کنند. این خاصیت برای زنان باردار که حالت تهوع دارند بسیار مفید است. سنجد هم چنین برای رفع سموم معده و روده بسیار مناسب است. 

- رفع سکسه: برای برطرف نمودن سکسه، یک لیوان شیر را به همراه 50 عدد سنجد میل کنید. 

- کاهش قند خون و دیابت: تاثیر سنجد بر دیابت بسیار زیاد نیست. اما می توان به جای استفاده از قند و شکر و شیرینی، از سنجد استفاده کرد. البته نباید در مصرف سنجد زیاده روی نمود. روزانه می توان 1 قاشق غذاخوری پودر سنجد و یا یک چهارم لیوان، سنجد خشک میل کرد. 

- درمان اسهال: میوه سنجد قابض و بر طرف کننده اسهال است. برای درمان اسهال کودکان می توان از جوشانده برگ سنجد استفاده کرد که تاثیر بسیاری دارد و جایگزین داروهای شیمیایی برای درمان اسهال کودکان می باشد .اما مصرف بیش از اندازه سنجد موجب یبوست می شود. سنجد سموم موجود در معده و روده را از بین می برد. 

خواص سنجد برای پوست و مو 

- جوان سازی پوست صورت: ویتامین C بسیار و آنتی اکسیدان های موجود در سنجد موجب افزایش کلاژن می شود و در نتیجه به کاهش چین و چروک پوست و جوان سازی آن کمک می کند. سنجد پخته شده در روغن زیتون، درد مفاصل و خارش پوست را درمان می‌ کند.

- تقویت و افزایش رشد مو: در صورتی که برگ‌های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید تا برگ‌ها نرم و له شوند و از این روغن برای ماساژ سر استفاده کنید، موجب تقویت موها و افزایش رشد تارهای مو می‌شوید. و برای رشد مو مفید است. برای تقویت موها و افزایش ضخامت آن، برگ های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید به طوری که برگ ها نرم و له شوند و سپس از این روغن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید.

خواص سنجد برای زنان 

در طب سنتی مصرف دمنوش تهیه شده از سنجد یا جوشانده سنجد را در درمان برخی از اختلال های جنسی به ویژه در زنان موثر می دانند.

تاثیر سنجد در درمان اختلال جنسی زنان و حتی اضطراب آن‌ها در هنگام رابطه زناشویی بسیار مفید است و از سنجد برای تهیه کپسول هایی به صورت صنعتی برای عرضه به مردم در داروخانه ها استفاده می شود. 

بوئیدن اسانس گل سنجد به بهبود و درمان ناتوانی جنسی در زنان کمک می کند اما باید اشاره کنیم که در مردان تاثیر معکوس دارد. چرا که باعث کاهش توانایی جنسی در آنها می شود.  نوشیدن یک تا 2 فنجان دمنوش از جوشانده برگ یا میوه سنجد برای درمان اختلالات جنسی موثر است.

خونریزی بیش از اندازه در قاعدگی را می توان با سنجد درمان کرد .خونریزی بیش از اندازه موجب ضعف و کم خونی می شود. پس از 3 تا 5 روز از شروع عادت ماهانه، مصرف سنجد را آغاز کنید تا خونریزی و لکه بینی شدید یا طولانی از بین برود.

خواص سنجد در دوران بارداری و شیردهی 

کلسیم زیاد سنجد برای توسعه و رشد استخوان های جنین بسیار مفید است. همچنین خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان باردار را کاهش می دهد. علاوه بر آن برای رفع تهوع در دوران بارداری بسیار موثر است.

ویتامین c موجود در سنجد موجب تقویت سیتم ایمنی زنان باردار می شود و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا در دوران بارداری را کاهش می دهد. 

فلاونوئیدها و آلکالوئیدهای موجود در سنجد برای کاهش فشار خون بالا در زنان باردار مفید است. مصرف سنجد در دوران شیردهی موجب باهوش شدن نوزاد می شود. 

البته مصرف بیش از اندازه سنجد در دوران بارداری مناسب نیست. زیرا با افزایش مقدار کلیسیم بدن، حجم استخوان و غضروف ها کاهش می یابد. 

خواص سنجد برای کودکان 

سنجد با مزاج کودکان سازگاری بسیار دارد زیرا اطفال دارای حرارت زیاد مزاجی هستند، به جای تنقلات بی ارزش و مضر، به کودکان سنجد دهید.

سنجد با دارا بودن کلیسیم بسیار، باعث تقویت و بهبود رشد استخوانها می شود. بنابراین مصرف روزانه 20 تا 50 عدد سنجد توسط کودکان، بسیار مفید است. علاوه بر آن، ویتامین C موجود در سنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود. 

خواص پودر سنجد 

پودر سنجد دارای مواد مغذی و ویتامین های فراوان مثل ویتامین k، ویتامین c ، غنی از کلیسیم و آنتی اکسیدان های طبیعی بسیاری است.

پودر سنجد دارای خواص بسیار زیادی است که درمان آرتروز، روماتیسم و پوکی استخوان است همچنین سنجد برای ترمیم شکستگی و ترک استخوان،نیز تاثیر بسیاری دارد.

درمانگران طب سنتی استفاده از ترکیب برابر پودر سنجد با سویای بوداده و مخلوط کردن یک قاشق از آن با یک لیوان شیر و یک قاشق عسل بهترین دارو برای درمان نرمی و پوکی استخوان است.

طرز تهیه پودر سنجد

برای تهیه پودر سنجد بهتر است از پوست و گوشت و هسته آن استفاده شود. تعدادی سنجد را به وسیله آسیاب برقی به صورت پودر تهیه کنید. روزانه یک قاشق غذاخوری از پدر را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و با اضافه کردن کمی عسل آن را شیرین کنید، سپس به عنوان یک میان وعده و یا قبل از خواب شبانه آن را میل کنید.

این ترکیب تاثیر فوق العاده ای در درمان پوکی استخوان و درد مفاصل به ویژه در مفاصل زانو دارد. برای درمان سریعتر، به مدت 15 روز مداوم، به صورت ناشتا این ترکیب را میل کنید.

هسته سنجد در درمان التهاب های حاد و مزمن، ساخت غضروف و درمان آرتروز بسیار مفید است .به همین علت بهتر است به همراه پوست و گوشت میوه سنجد آسیاب شود.

خواص برگ درخت سنجد

برگ درخت سنجد را در روغن زیتون بجوشانید؛ ابتدا به مدت 24 ساعت برگ را در روغن زیتون نگاه دارید سپس با حرارت ملایم بجوشانید تا له شود اگر محتوی را در یک شیشه سر بسته بگذارید و در آب جوش بیندازید تا بجوشد و له شود خاصیت آن بیشتر می شود، این روغن برای ورم مفاصل و اعضای بی‌حس مفید است.

برگ درخت سنجد به صورت ضماد باعث می‌شود كه دمل زود سر باز كند. جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای اسهال کودکان است.

خواص عصاره گل سنجد 

عصاره و یا عرق گل سنجد برای باز کردن گرفتگی ها، رفع گاز و نفخ معده، درمان استسقا و یرقان نافع است. این عرق گیاهی موجب تقویت معده و کبد می شود. همچنین برای درمان بیماری های دماغی مانند فلج و کزاز مفید است.

عرق گل سنجد برای قلب و زخم های ریوی و تنگی نفس مفید می باشد. علاوه بر آن برای درمان نازایی و ناتوانایی جنسی در زنان موثر است.

بوئیدن گل سنجد برای اشخاص فلج و کسانی که لقوه دارند مفید است. البته دختران جوان از بوئیدن آن خودداری کنند چون باعث ازدیاد شهوت در خانمها می‌گردد. گل سنجد برای التیام زخم‌ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص سنجد

سایر خواص درمانی سنجد

پوکی استخوان به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شده است و می‌توان گفت همه بیماران مبتلا به پوکی استخوان از سنجد غافل بوده‌اند! در طبی ابن سینا، آسیاب شده سنجد با هسته آن درمان ساده‌، عالی و بی‌خطر برای آرتروز‌، روماتیسم و پوکی استخوان است. از سنجد می‌توان در درمان بسیاری ازبیماری ها استفاده کرد:

سنجد میوه‌ای بسیار مفید است، که طبع خشک و سردی دارد. این میوه پر خاصیت از زمان‌های بسیار قدیم توسط ایرانیان مصرف می‌شد و در عید نوروز  نیز جایگاه ویژه‌ای در سر سفره‌ی هفت سین دارد.



- تب بر 
- ضد بلغم
ـ مقوی قلب
- ضد یرقان 
- رفع آرتروز
ـ ضد تب و درد
ـ بادشکن و ضد نفح
- کاهش نسیان و آلزایمر
- تقویت دستگاه گوارش  
ـ کم کالری و مقوی معده
- درمان‌ ورم كیسه صفرا
ـ خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی
-  درمان سردردهای میگرنی 
-  ترمیم شکستگی و ترک استخوان
ـ رفع کمبود ویتامین C و ویتامین k  در بدن
-عامل بیماری جذام را از بین می‌برد.
- باعث تیزهوشی نوزاد شیر‌خوار می‌شود.
ـ  التهابات معده و روده را از بین می برد.
ـ سردردهای سرد، سوداوی و بلغمی را تسکین می‌دهد.
- ادرار اگر قطره‌قطره بیاید، با پودر سنجد روان می‌شود.
-  مصرف سنجد، کلیه‌ها را گرم و بواسیر را درمان می‌کند.
ـ پودر هسته سنجد در درمان التهاب‌های حاد و مزمن به کار می رود.
ـ پودر هسته  سنجد، غضروف‌ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمردرد مفید است.
ـ ضد اسهال و قابض است؛ جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای اسهال کودکان است.
- سرشار از فیبر و منبع غنی از کلسیم است؛ برای همین جلوگیری از پوکی استخوان می کند.
- خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارد و با ویتامین K به نبرد سموم معده و روده می‌‌رود.
- عفونت ریه را خشک و آب‌آوری شش‌ها را درمان می‌کند؛ کمبود ویتامین C بدن را رفع می‌کند.

عوارض مصرف سنجد

سنجد مانند هر خوراکی دیگری دارای عوارضی میباشد. به طور مثال مصرف سنجد ممکن است سبب یبوست، حصبه، سوهاضمه، عفونت روده ای و آمبولی شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .