تبیان، دستیار زندگی

کووید 19، خرید و استفاده از دستکش

آیا استفاده از دستکش هنگام خرید برای ایمنی از کرونا موثر است؟

این روزها که ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است همه‌ی ما برای خرید کردن استرس داریم و کاری که هر روز به راحتی انجامش می‌دادیم، اکنون به یکی از سخت‌ترین و استرس‌برانگیزترین کارها تبدیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید با دستکش
یکی از چیزهایی که این روزها زیاد می‌بینیم، افرادی هستند که در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها دستکش به دست کرده‌اند و مشغول خرید هستند؛ دستکش‌های یک‌بارمصرف، دستکش‌های لاتکس، دستکش‌های نخی و حتی دستکش‌های ظرف‌شویی! آیا واقعاً این کار درست است؟ آیا استفاده از دستکش هنگام خریدهای روزانه برای شما ایمنی ایجاد می‌کند؟
اول از همه اینکه با توجه به وضعیت پاندمی موجود و توصیه‌های مکرر پزشکان و کارشناسان، بهترین کار این است که از خانه خارج نشوید و خریدهایتان را اینترنتی انجام دهید. مسئله‌ی بعدی و مهم‌تر اینکه اگر مجبورید برای خرید از خانه خارج شوید، استفاده از دستکش می‌تواند بیشتر مضر باشد تا مفید! الان برایتان خواهیم گفت چرا:

از نظر انتشار ویروس، دستکش شرایطی مشابه دستتان دارد؛ یا حتی بدتر

این ویروس جدید از خانواده‌ی کرونا از طریق دست‌ها (پوست) وارد بدنتان نمی‌شود، بنابراین شما به هیچ سد دفاعی در دست‌هایتان نیاز ندارید. اگر سطح آلوده‌ای را با دستکش لمس کنید و سپس به چیز دیگری دست بزنید، همان اندازه احتمال انتشار ویروس وجود دارد که اگر به سطح آلوده‌ی بدون هیچ دستکش و پوششی دست بزنید؛ حتی شاید بدتر هم باشد! ویژگی‌های چسبندگی ویروس‌های متفاوت با هم فرق می‌کند، و این احتمال وجود دارد ویروس کرونا به دستکش لاتکس بهتر بتواند بچسبد تا به پوستتان. ضمناً شما دست‌هایتان را بهتر و مؤثرتر می‌توانید بشویید و تازه دوباره هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید!

وقتی برای خرید به فروشگاه می‌روید، نیازی به دستکش نیست؛ خریدتان را انجام دهید «بدون اینکه دست به صورتتان بزنید» و سپس فوراً دست‌هایتان را بشویید یا ضدعفونی کنید


دستکش می‌تواند اشتباهاً به شما احساس امنیت بدهد

وقتی از دستکش استفاده می‌کنید ممکن است به راحتی در تله‌ی این اشتباه بیفتید که دیگر نیازی نیست دست‌هایتان را بشویید. ضمناً وقتی دستکش دستتان هست و از سطحی به سطح دیگر دست می‌زنید، تنها اتفاقی که می‌افتد این است که میکروب و ویروس را به جاهای دیگر نیز منتشر می‌کنید. در حالی که اگر دستکش دستتان نباشد، احتمال اینکه بعد از دست زدن به یک سطح، دست‌هایتان را بشویید یا اگر امکانش نبود از ضدعفونی‌کننده‌ی دست استفاده کنید خیلی خیلی بیشتر خواهد بود. به هر حال استفاده از دستکش، احساس نادرستی از ایمن بودن به شما می‌دهد در حالی که واقعاً خطرات دیگری وجود دارد.

تعداد کمی از افراد دستکش‌ها را درست از دست خود درمی‌آورند

وقتی دستکش‌هایتان را به طور نادرست از دست‌هایتان خارج می‌کنید، هر آلودگی که روی دستکش‌هاست، به دست‌هایتان و جاهای دیگر منتقل می‌شود. به درستی درآوردن دستکش‌ها اصلاً کم اهمیت نیست که به راحتی آن را نادیده بگیرید. دانشمندان و محققان مطالعات و مشاهدات زیادی در این مورد انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند حتی بسیاری از افراد در کادر درمان، این کار را اشتباهی انجام می‌دهند و برای همین از مدت‌ها پیش، طرز درست درآوردن دستکش به همه‌ی آن‌ها آموزش داده شد.

خارج کردن دستکش از دست ها
دستکش‌های آلوده را چطور از دستتان درآورید؟ به طور مختصر باید بگوییم که شما باید لبه‌ی کوچکی از یک دستکش را در نزدیکی مچتان بگیرید و در حالی که به سمت پایین روی دستتان می‌کشید آن را به صورت پشت و رو از دستتان درآورید. سپس آن را داخل دستی که هنوز دستکش دارد نگه دارید و با دقت و احتیاط، یک انگشت دستی که دستکش ندارد را زیر لبه‌ی دستکشی که روی دست دیگرتان است بلغزانید و دستکش را به صورت پشت و رو تا پایین دستتان بکشید و خارج کنید و در کیسه زباله بیندازید. در تمام مراحل باید حواستان باشد که پوست دستتان به هیچ قسمتی از روی دستکش‌ها برخورد نکند. دستکش‌های آلوده باید به درستی نیز دور انداخته شوند چون این پتانسیل را دارند که سطوح دیگری را آلوده کنند و افراد دیگری را در معرض خطر قرار بدهند. بعد از درآوردن دستکش‌ها حتماً باید دست‌هایتان را بشویید حتی اگر مطمئن هستید که دستکش‌ها را به درستی خارج کرده‌اید.

چرا افراد کادر درمان و مراقبین بهداشت باید دستکش دستشان کنند اما افراد معمولی نیازی به استفاده از دستکش ندارند؟

افرادی که به عنوان کادر درمان مشغول فعالیت هستند برای مدت کوتاهی که مستقیماً با بیماران ارتباط دارند از دستکش استفاده می‌کنند. اگر شما هم یکی از این افراد باشید فقط زمانی که در حال خدمات‌رسانی به بیماران هستید دستکش می‌گذارید و با آن دستکش این طرف و آن طرف نمی‌روید و به هر چیزی دست نمی‌زنید. بعد از پایان رسیدگی به یک بیمار، شما دستکش‌ها را دور می‌اندازید و دست‌هایتان را می‌شویید و سراغ بیمار بعدی می‌روید و بدین ترتیب، ویروس‌ها و میکروب‌ها را به جای دیگری منتقل نمی‌کنید. این فعالیتی کاملاً متفاوت با خرید کردن از فروشگاه‌هاست. بنابراین وقتی برای خرید به فروشگاه می‌روید، نیازی به دستکش نیست؛ خریدتان را انجام دهید «بدون اینکه دست به صورتتان بزنید» و سپس فوراً دست‌هایتان را بشویید یا ضدعفونی کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.