تبیان، دستیار زندگی

فواید گوشت شتر مرغ

گوشت شترمرغ در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.در ادامه به برخی از این فواید اشاره می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشت شتر مرغ
شترمرغ از خانواده پرندگان و از راسته سینه پهنان می باشد. این پرنده در واقع بزرگترین پرنده روی زمین به شمار می رود و منشا پیدایش این پرنده به قاره آفریقا بر می گردد. هم اکنون نیز نژاد آفریقایی این پرنده در بیشتر استان های کشورمان پرورش داده می شود.

گوشت شترمرغ از دیدگاه طب سنتی مزاج گرم و خشک دارد و سرکه و روغن، به عنوان مُصلح های این گوشت شناخته می شوند. این گوشت  جایگزین خوب و سالمی برای دیگر انواع گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند است.

  در واقع گوشت شترمرغ با گوشت حیوانات کشتاری دیگر فرق دارد؛ از جمله این تفاوت‌ها میزان پایین چربی، ترکیب مناسب آمینو اسیدها و درصد بالای آمینواسیدهای اشباع و غیراشباع است.گوشت شتر مرغ بسیار مغذی می باشد و  میزان کلسترول آن بسیار پایین‌تر از دیگر گوشت‌های قرمز است.این گوشت چربی کمی دارد و به راحتی قابل هضم است، طعم خوبی دارد و از این رو می تواند جایگزین خوبی برای گوشت گوسفند و مرغ باشد.

گوشت شترمرغ از نظر پروتئین و آهن نیز از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و به همین خاطر برای افراد کم خون و زنان باردار بسیار مفید خواهد بود.

 


خواص و فواید گوشت شترمرغ


کاهش استرس و اضطراب

یکی از فواید گوشت شتر مرغ، کاهش استرس و اضطراب می باشد. استرس این روزها بخشی از زندگی ما انسان ها شده است. گوشت شترمرغ می تواند کاهش دهنده استرس باشد. در گوشت شترمرغ یک پی اچ خاص وجود دارد که مانع از رشد آن در مقابل انواع باکتری ها می باشد و افراد می توانند با مصرف مناسب گوشت شترمرغ در ماه از استرس خود کم کنند.

گوشت شترمرغ مفید برای ورزشکاران


گوشت شتر مرغ پروتئین زیادی دارد.پروتئین یکی از مواد مغذی مهم است که به فرد  کمک می کند ورزش های سخت را انجام دهد و حتی برخی ترمیم سریع عضلات آسیب دیده هم مفید است. ورزشکاران برای عضله‌سازی و ترمیم عضلات‌شان که در زمان ورزش آسیب دیده‌اند به پروتئین نیاز دارند. همچنین، پروتئین موجب بهینه‌سازی ذخیره‌ی کربوهیدرات به شکل گلیکوژن است. پروتئین منبع خوبی برای سوخت و ساز زمان ورزش به حساب نمی‌آید، ولی زمانی‌که رژیم غذایی‌مان کربوهیدرات کافی را در خود جای نمی‌دهد، می‌توان از آن استفاده کرد.

افرادی که می خواهند عضله‌سازی را سرعت ببخشند، فراهم کردن منبع خوبی از پروتئین در طول روز ضروری است. پروتئین از آمینو اسید تشکیل شده است. این آمینو اسیدها هستند که عضلات و ذرات بدن را تشکیل می‌دهند. بدون آمینو اسید، ایجاد، حفظ و ترمیم بافت‌ها و عضلات کاری غیرممکن است.

 علاوه بر پروتئین ، ویتامین ب۱ ، ب۳ در گوشت شترمرغ به فراوانی یافت می شود. همچنین این گوشت نیاسین ، روی ، منیزیم دارد. کسانی که ورزش های سنگین انجام می دهند می توانند به راحتی از این گوشت برای تقویت خود استفاده کنند ، گوشت شترمرغ به نوجوانان در حال رشد نیز توصیه شده است.

کاهش وزن و رژیم لاغری:

چربی ماهیچه ای گوشت شترمرغ بسیار کم می باشد که این می تواند از خواص مهم این گوشت شمرده شود، به همین خاطر مصرف متعادل آن برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا از بیماری قلبی عروقی رنج می برند مفید است.
گوشت شتر مرغ
گوشت شتر مرغ بدون قند است:

در حالی که گوشت شتر مرغ عاری از قند است, گوشت قرمز برای افرادی که قند خون بالا دارند، توصیه نمی شود. خوردن بیش از حد گوشت قرمز برای قلب خوب نیست، به خصوص برای بیماران دیابتی با این حال پزشکان می گویند که شتر مرغ کاملاً مفید است، حتی اگرفرد مبتلا به دیابت باشد. شاخص کلسیمی گوشت شترمرغ صفر است و انتظار نمی رود که باعث افزایش سطح گلوکز شود.

درمان سستی و خواب رفتن اعضای بدن

کسانی که اضافه وزن دارند با مصرف این گوشت می توانند از سستی ، به خواب رفتن اعضای بدن ، درد مفاصل ، نقرس و … جلوگیری کنند. گوشت شترمرغ بادشکن می باشد و بادهای معده و روده را از بین می برد. افراد می توانند از این گوشت برای درمان دردهای سیاتیک استفاده کنند و بیماری های سرد رحمی را درمان کنند.

مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی


از دیگر فواید گوشت شتر مرغ، مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی می باشد. به دلیل وجود کلسترول خوب و چربی امگا -3 در گوشت شترمرغ، آن را به منبع بسیار خوبی برای از بین بردن کلسترول بد و باز شدن رگ های خونی  در بدن مبدل کرده است. بنابراین توصیه پزشکان به افراد مسن و کسانی که دچار مشکل قلبی هستند، مصرف گوشت شترمرغ به جای گوشت گاو و گوسفند می باشد.

کاهش فشار خون

 یکی دیگر از فواید و خواص گوشت شتر مرغ، کاهش فشار خون می باشد. مصرف مواد غذایی دارای امگا سه باعث می شود تا بیماری های قلبی مانند  فشار خون و تصلب شرایین کاهش پیدا کند. امگا سه برای رشد و نمو مو بسیار مفید است. افراد می توانند با مصرف این ماده از لخته شدن خون در بدن جلوگیری کنند. کسانی که فشار خون بالا دارند، می توانند از امگا سه استفاده کنند. شترمرغ به عنوان یک منبع عالی از ویتامین های گروه ب مخصوصا ویتامین ب۶ و ب۱۲ به شمار می رود. ویتامین ب۶ موجود در این گوشت ده برابر گوشت گاو و مرغ است.

 در واقع گوشت شتر مرغ در مقایسه با دیگر انواع گوشت سدیم کمتری دارد. سدیم از جمله عناصری است که در بسیاری از خوراکی‌ها و حتی آب نیز وجود دارد. بدن ما به میزان اندکی سدیم در رژیم غذایی‌مان نیاز دارد تا بتوان حجم و فشار خون را کنترل کرد. بااین‌حال، بسیاری از افراد چندین برابر میزان مورد نیازشان سدیم مصرف می‌کنند. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، مانند فشار خون بالا، سنگ کلیه، و بیماری‌ها قلبی، بهتر است که  از گوشت شترمرغ استفاده کنند و از خواص گوشت شترمرغ بهره بگیرند.

 
گوشت شترمرغ منبع غنی انواع ویتامین‌های ب6 و ب12 ،و اسیدفولیک است.این ویتامین ها در استفاده از اسید فولیک به بدن کمک می‌کنند.ویتامین ب 12 برای شکست چربی و کربوهیدرات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود هر یک از این ویتامین‌ها ممکن است باعث کم‌خونی فرد شود.


تقویت سیستم ایمنی بدن

در گوشت شترمرغ انواع آنتی اکسیدان ها نهفته است، این ویتامین ها با تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش خونرسانی باعث تسریع در بهبود انواع بیماری ها می شود، بخصوص در فصل زمستان که شیوع انواع بیماری ها مانند انفولانزا گسترش پیدا می کند. خوردن گوشت شترمرغ فرد را واکسینه خواهد نمود.

پیشگیری از لخته شدن خون

از دیگر فواید گوشت شتر مرغ این است که از لخته شدن خون پیشگیری می کند. این گوشت به دلیل داشتن اسید چرب و اسیدهای غیراشباع امگا سه باعث می شود تا از لخته شدن خون در بدن پیشگیری کند.

درمان کم خونی با گوشت شتر مرغ

گوشت شترمرغ نسبت به سایر انواع گوشت ها از آهن بیشتری برخوردار است. میزان آهن این گوشت تقریبا به اندازه گوشت گاو و بسیار بیشتر از گوشت مرغ است. در واقع  آهن موجود در این گوشت باعث می شود تا کم خونی تا حدود زیادی درمان شود. گوشت شترمرغ یک منبع عالی برای درمان کم خونی و زنان باردار می باشد.

رفع خواب رفتگی

مصرف گوشت شترمرغ به افرادی که دچار اضافه وزن هستند، برای فلج، سستی و خواب رفتن اعضا، درد مفاصل، سیاتیک، نقرس و بیماری های سرد رحمی مفید است.

 دیگر فواید گوشت شتر مرغ
گوشت شترمرغ عضلانی بوده و به راحتی از استخوان بافت رابط جدا می‌شود. اگرچه به خاطر طعم و رنگ قرمزش با گوشت گاو قابل مقایسه است، اما گوشت شترمرغ به تردی گوشت مرغ است و دارای فیبرهای ماهیچه‌ای کوتاه است. طعم خاص وقابل تشخیص دارد و در مقایسه با انواع گوشت‌ها هضم ‌پذیر و نرم‌تر است و احتیاج به زمان پخت بالایی ندارد. همچنین به خاطر مزه خاصش احتیاجی به آماده‌سازی و افزودن ادویه‌های تند ندارد.

 گوشت شترمرغ منبع غنی انواع ویتامین‌های ب6 و ب12 ،و اسیدفولیک است.این ویتامین ها در استفاده از اسید فولیک به بدن کمک می‌کنند.ویتامین ب 12 برای شکست چربی و کربوهیدرات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود هر یک از این ویتامین‌ها ممکن است باعث کم‌خونی فرد شود.

گوشت شترمرغ بر خلاف گوشت گاو و گوسفند عاری از هر گونه انگل می باشد و این خود یک دلیل بسیار محکم برای مصرف گوشت شترمرغ به جای مصرف گوشت گاو و گوسفند می باشد. گوشت شترمرغ به دلیل همین خواص فوق العاده خود در بین سفره های ایرانی کم کم جای باز کرده است.

این پرنده پر خاصیت ترین پرنده می باشد، زیرا هم از گوشت و تخم آن استفاده می شود و هم پوست و پر آن در صنعت کاربرد های فراوانی دارد و هم اکنون نیز شاهد محصولات چرمی از پوست شترمرغ هستیم. فضولات این پرنده نیز جهت کود دهی به مزارع کشاورزی به فروش می رود.

نکاتی درباره طبخ گوشت شترمرغ

برای طعم دار کردن گوشت شترمرغ ، آن را در مخلوطی از آب لیموترش، روغن زیتون، سیر له شده، فلفل قرمز خردشده، پودر زیره سبز، پودر تخم گشنیز، نمک و فلفل سیاه و یا سس سویا به مدت کم قرار دهید زیرا این گوشت طعم ها را سریع به خود جذب می کند سپس گوشت را سیخ بزنید و در مدت کمی کباب کنید.

 بهتر است برای پخت گوشت از مایکروویو یا مایکروفر استفاده نکنید زیرا باعث خشک شدن گوشت می شود. گوشت شتر مرغ طعم متفاوتی از گوشت مرغ دارد و اگر به درستی طبخ شود ، طعم آن به خوشمزگی استیک خواهد بود.

گوشت شتر مرغ بافت ضعیف و لطیفی دارد پس برای جلوگیری از خشک شدن آن نباید زیاد پخته شود. پخت یک برش گوشت شترمرغ به زمان کمتری نسبت به همان میزان گوشت گاو نیاز دارد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .