تبیان، دستیار زندگی

عفونت چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

عفونت چشم یکی از آن مشکلات رایجی است که دلیل آن می‌تواند باکتری، ویروس، آلرژی یا سایر علل میکروبیولوژیکی باشد و ممکن است یک یا هر دو چشم را تحت‌تأثیر قرار بدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم

چشم مانند سایر قسمت‌های بدن می‌تواند دچار عفونت شود، ولی به این نوع عفونت، باید بیشتر از قبل توجه داشت چون می‌تواند مشکلاتی جدی را برای بینایی به وجود بیاورد.با عفونت چشم،ممکن است چشم قرمز شود، پلک‌ها متورم شود و چشم دارای ترشحات چرکی باشد، یا اینکه آن‌ قدر ترشح زیاد باشد که صبح‌ها هنگام بیدار شدن، چشم‌ها به سختی باز شوند.


علل ابتلا به عفونت چشم:


ویروس ، باکتری ، قارچ و یا انگل

عدم رعایت بهداشت چشمی

مالیدن چشم با دست آلوده

سیستم ایمنی ضعیف

زخم

جراحی

تماس مواد شیمیایی یا مضر با چشم

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نامرغوب برای چشم

عدم رعایت بهداشت در لوازم شخصی مثل حوله و لباس و غیره ...

ورود یا ضربه جسم خارجی آسیب زننده به چشم که منجر به تورم یا خونریزی شود.

گرچه عفونت چشم معمولا باعث ایجاد مشکلات دائمی نمی‌شود و به‌ندرت علامت خطر جدی برای سلامت چشم‌هاست، اما می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد. با این حال بهتر است به پزشک مراجعه شود ،تا از بروز هرگونه وضعیت جدی‌ای که ممکن است در صورت عدم درمان باعث آسیب به شبکیه، رگ‌های خونی یا عصب‌های بینایی چشم ‌شود جلوگیری کند.

 یکی از راه های درمان طبیعی عفونت چشم ، کمپرس گرم و سرد می باشد. در واقع کمپرس آب گرم یکی از مؤثرترین راه‌های درمان گل‌مژه یا ورم ملتحمه است. گرما باعث افزایش گردش خون در ناحیه، کاهش درد و تورم، جلوگیری از پیشرفت عفونت و بهبودی می‌شود.


انواع عفونت چشم


عفونت چشم انواع مختلفی دارد که در ادامه برخی از آنها را اشاره می کنیم:

چشم صورتی


یکی از انواع عفونت چشم ، چشم صورتی می باشد. این عفونت باعث قرمزی چشم و ایجاد خارش می‌شود. معمولا علت ویروسی دارد، اما ممکن است گاهی‌ اوقات منشأ آن باکتری یا واکنش آلرژیک نیز باشد.

گل‌ مژه

 نوع دیگر عفونت چشم ، گل مژه می باشد. این عفونت ناشی از باکتری‌های استافلاکوک است که در سطح پوست زندگی می‌کنند و به تشکیل توده‌ی قرمز بر روی پلک یا نزدیک خط مژه‌ها منجر می‌شود و با خارش یا درد همراه است.

بلفاریت

این نوع عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که غدد کوچک چربی در نزدیکی خط مژه‌ها مسدود و در نتیجه پلک‌ها عفونی می‌شوند. این عفونت باعث خارش و سوزش شدید می‌شود. همچنین ممکن است باعث آب‌ریزش چشم شود و این احساس را به‌وجود بیاورد که چیزی داخل چشم‌ها رفته است.

سلولیت مجاری


در این عفونتِ باکتریایی، بافت اطراف چشم آلوده می‌شود. این عفونت می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است به مشکلات دائمی تبدیل شود.

کراتیت

این نوع عفونت که منشأ باکتریایی، ویروسی، قارچی یا انگلی دارد عمدتا ناشی از حضور یک عضو خارجی در چشم است که باعث وارد آمدن آسیب به قرنیه می‌شود.

داکریوسیستیت

 نوع دیگر عفونت چشم ، داکریوسیستیت می باشد که این عفونت در مجاری اشک بروز می‌کند.


علایم عفونت چشم


از جمله علائم عفونت چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ سفید کره چشم، صورتی یا قرمز رنگ می شود

ترشحات سبز، زرد یا سفید رنگ در گوشه چشم جمع می شود

مرتب از چشم اشک می آید

هنگام پلک زدن احساس می شود که چیزی مثل سنگ ریزه یا شن و ماسه، در چشم وجود دارد

پلک ها هنگام خواب خشک می شوند

در ناحیه پلک ها، ورم به چشم می خورد

یک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ریشه مژه ها احساس می شود

در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد

هنگام عفونت چشم، در کنار استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت شدید نکات بهداشت شخصی، به علت مسری بودن بیماری از بستن چشم خودداری شود
درمان چشم

در ادامه مطلب اشاره ای به راه های درمان خانگی عفونت چشم داریم:

کمپرس گرم یا سرد


یکی از راه های درمان طبیعی عفونت چشم ، کمپرس گرم و سرد می باشد. در واقع کمپرس آب گرم یکی از مؤثرترین راه‌های درمان گل‌مژه یا ورم ملتحمه است. گرما باعث افزایش گردش خون در ناحیه، کاهش درد و تورم، جلوگیری از پیشرفت عفونت و بهبودی می‌شود.

برای استفاده از آن یک حوله تمیز را در آب سرد یا گرم فرو ببرید. حوله را فشار دهید تا آب اضافی ان بیرون بیاید. بعد از دو تا سه دقیقه حوله را روی چشمان قرار دهید ، این کار را دوباره انجام دهید . می توانید تا زمانی که بهتر شوید، این کار را تکرار کنید . برای انجام این کار دراز کشیده و راحت باشید . اگر به محض آگاهی از اولین علائم عفونت چشم ، از این روش استفاده کنید خیلی مفید است . می توانید این کار را چندین بار در روز و هر زمان که احساس بدی در چشمانتان داشتید ، انجام دهید.

 توجه داشته باشید اگر هر دو چشم دچار عفونت شده باشند، برای هر چشم از پارچه‌ی گرم جداگانه استفاده کنید.

گل‌خوش

یکی از درمان‌های گیاهی مؤثر برای عفونت‌های چشمی، به‌خصوص ورم ملتحمه یا چشم صورتی ،گل خوش است. قدرت چرک‌خشک‌کنی گل‌خوش، روند بهبود را سرعت می بخشد و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند.

 برای استفاده از گل خوش ، یک قاشق چایی‌خوری گل‌خوش را به‌مدت ۱۰ دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید. اجازه بدهید خنک شود، سپس با استفاده از یک پارچه‌ی نازک آن را صاف کنید. چند بار در روز از این محلول برای شست‌و‌شوی چشم استفاده کنید.

چای سیاه

یک چای کیسه ای را داخل آب جوش قرار دهید و اجازه دهید سرد شود و روی چشم بگذارید این روش را سه تا چهار بار در روز تا زمانی که عفونت از بین برود تکرار کنید.باید توجه داشته باشید که هنگام استفاده از چای کیسه ای بر روی چشم ها دقت کنید چون اطراف چشم خیلی حساس است قبل از درمان دست و صورت خود را بشویید و از استفاده از چای های کیسه ای داغ خودداری کنید. همچنین قبل از درمان آرایش خود را پاک کنید.

محلول سالین


یکی دیگر از راه های درمان طبیعی عفونت چشم ، محلول سالین (محلول نمکی) می باشد. شست‌وشو با محلول نمکی، التهاب و خارش چشم‌ها را از بین می‌برد. محلول نمکی، ترشحات عفونی چشم‌ها را پاک و عفونت را کنترل می‌کند و از گسترش عفونت  چشم جلوگیری می‌کند.

برای استفاده از محلول نمکی ، یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و محلول را بجوشانید و صبر کنید تا کاملا خنک شود. از آن برای پاک کردن چشم‌ها استفاده کنید . برای تاثیر بیشتر  این درمان خانگی را چند بار در روز تکرار کنید.

درمان با گل یاسمن

یکی دیگر از راه های درمان استفاده از گل یاسمن است خاصیت دارویی آن می تواند خارش و تحریک ایجاد شده را کاهش دهد.

درمان با اسید بوریک


یکی دیگر از راه های درمان خانگی عفونت چشم ، درمان با اسید بوریک می باشد. اسید بوریک در درمان مشکلات مربوط به عفونت چشم مانند قرمزی، خشکی، احساس سوزش و آب‌ریزش مؤثر است. خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدقارچ ملایم آن به درمان عفونت و تسکین سوزش کمک می‌کند. اسید بوریک به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده برای درمان بیماری های خفیف شناخته شده است . طبیعت معتدل آن می تواند به درمان عفونت چشم کمک کند . هم چنین می تواند به عنوان قطره چشم برای درمان شبکیه چشم استفاده شود.

  یکی دیگر از راه های درمان عفونت چشم ،مصرف گیاه ریحان می باشد.این گیاه به دلیل خواص آرام بخشی و ضد تحریکی می تواند از چشم ها در مقابل رادیکال های آزاد و آسیب های محیطی محافظت کند هم چنین به دلیل قدرت مبارزه با عفونت های باکتریایی ، ویروسی و قارچی ریحان مقدس یک روش مفید برای درمان این بیماری می باشد.


 برای استفاده از اسید بوریک دارویی، مقداری از آن را در یک لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید و محلول را بجوشانید و اجازه بدهید خنک شود و با یک دستمال محلول را صاف کنید. از این محلول برای شست‌و‌شوی چشم استفاده کنید. برای نتیجه گیری بیشتر ، بهتر است سه بار در روز چشم‌ها را با این محلول شست‌و‌شو بدهید. هر بار از محلول تازه استفاده کنید.

باید در نظر داشته باشید که ممکن است هنگام استفاده سوزش جزئی ایجاد شود، اما خیلی زود از بین خواهد رفت.

عسل

عسل دارای خواص ضدباکتریایی است و می‌تواند باکتری‌های مضری را که باعث عفونت شده‌اند، از بین ببرد. برای رسیدن به نتایج بهتر باید از عسل طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.

 برای استفاده از عسل ،به نسبت مساوی عسل و آب مقطر را کاملا با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک توپ پنبه‌ای تمیز محلول را روی چشم‌ها بزنید. از این روش ۲ یا ۳ بار در روز استفاده کنید تا علائم عفونت از بین بروند.

همچنین می‌توانید یک قطره عسل را مستقیما داخل چشم‌ها بریزید. عسل به کمک اشک طبیعی، هرگونه آلودگی را از چشم‌ها خارج می‌کند. ۲ تا ۳ بار در روز این‌ کار را تکرار کنید.

سرکه سیب


سرکه‌ سیب در درمان چشم صورتی معجزه می‌کند. اسید مالیک موجود در سرکه‌ سیب غیرپاستوریزه مانند یک عامل ضدمیکروبی عمل می‌کند که در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر است. سرکه سیب حتی ترشحات و مایعات عفونی را از بین می‌برد و به این‌ترتیب روند معالجه را بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از سرکه سیب، یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام تصفیه‌نشده را در یک لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید، و مقداری پنبه‌ای را در این محلول خیس کنید و با استفاده از آن، بخش‌های آلوده‌ی خارجی چشم را شست‌و‌شو بدهید. برای تاثیر پذیری بیشتر، این‌ کار را هر چند ساعت یک‌بار در روز تکرار کنید.

چای بابونه

 یکی دیگر از راه های درمان طبیعی عفونت چشم ؛استفاده از چای بابونه می باشد.برای استفاده از آن،مقداری آب را بجوشانید و دو چای بابونه کیسه ای ، دو قاشق غذا خوری شکوفه گل همیشه بهار خشک ، دو قاشق غذا خوری تخم رازیانه خرد شده به ماهیتابه اضافه کنید . اجازه دهید برای 10 دقیقه خیس بخورد بعد از خنک شدن آب اضافی چای کیسه ای را بگیرید و آن ها را در دو پارچه توری قرار دهید و به هر دو طرف آن عسل بریزید. برای درست کردن زماد ، گاز یا پارچه توری را بپیچانید و روی چشم هایتان قرار دهید ، به دلیل این که عفونت می تواند پخش شود ،حتما باید این کار برای هر دو چشم انجام دهید . بعد از گذاشتن زماد بر روی چشم ، 10 دقیقه صبر کنید این روش را دو بار در روز انجام دهید.

 ریحان

 یکی دیگر از راه های درمان عفونت چشم ،مصرف گیاه ریحان می باشد.این گیاه به دلیل خواص آرام بخشی و ضد تحریکی می تواند از چشم ها در مقابل رادیکال های آزاد و آسیب های محیطی محافظت کند هم چنین به دلیل قدرت مبارزه با عفونت های باکتریایی ، ویروسی و قارچی ریحان مقدس یک روش مفید برای درمان این بیماری می باشد.

 برای استفاده از این گیاه،باید برگ های ریحان را به مدت 10 دقیقه در آب جوش بخیسانید و بعد ، چشم ها را با این مایع بشویید و یا یک پد نخی را در این آب خیس کرده و به عنوان کمپرس گرم از آن استفاده کنید.

با زردچوبه قطره چشم درست کنید

یک قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان آب بریزید و از این مخلوط به عنوان قطره چشم استفاده کنید تا ورم چشم محو شود.

استفاده از برگ اقاقیا


یکی دیگر از راه های درمان طبیعی عفونت چشم ، استفاده از برگ اقاقیا می باشد. برای درمان عفونت چشم برگ اقاقیا را به مدت 5 دقیقه بجوشانید و برای چشم ورم کرده خود یک کمپرس داغ تهیه کنید.

شیر مادر

این روش برای از بین بردن چشم صورتی، به‌ویژه در نوزادان بسیار مفید می باشد. شیر مادر آنتی‌بادی‌های خاص به‌ویژه ایمونوگلوبولین (ای) است که مانع از اتصال باکتری‌های عفونی به سطح مخاطی چشم می‌شوند. به این‌ترتیب رشد باکتری‌ها را محدود و به بهبود سریع عفونت کمک می‌کند.

 برای استفاده از شیر مادر، مقدار کمی از آن را داخل یک ظرف بریزید و با استفاده از یک قطره‌چکان تمیز، ۲ یا ۳ قطره از شیر مادر را داخل چشم‌های عفونی بریزید، هر دو ساعت یک‌بار یا هر زمانی که نیاز بود، مجددا این کار را تکرار کنید.همچنین شیر مادر در درمان عفونت گوش نوزادان نیز مؤثر است.

درمان دارویی عفونت چشم

علاوه بر درمان طبیعی و خانگی می توان برای عفونت چشم از درمان دارویی هم استفاده کنید. عفونت های چشمی در اثر باکتری ها و ویروس ها به وجود می آید که باید درمان شود و معمولا بعد از چند هفته درمان، این عفونت برطرف می شود. درمان عفونت‌های چشم معمولا با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی انجام می گیرد.باید به این نکته توجه داشت که نباید انتظار داشت که با شروع درمان با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک، بلافاصله عفونت بهبود یابد و معمولاً این بیماری باید سیر خود را طی کرده و به تدریج بهبود ‌یابد. در بعضی موارد مانند عفونت‌های چشمی کودکان زیر 5 سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک، علاوه بر درمان موضعی، باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:


زمانی چشم‌تان قرمز و متورم بود، چراکه ممکن است به عفونت باکتریایی مبتلا شده باشید و نیاز باشد که آنتی بیوتیک مصرف کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید

همچنین در ناحیه چشم‌ها احساس درد داشتید

یا به نور خورشید حساسیت داشتید

در بینایی خود احساس اختلال کردید

مردمک‌هایتان تغییر اندازه داده بودند

حس می‌کردید یک جسم خارجی در چشمتان وجود دارد

همچنین اگر از لنز استفاده می‌کنید و دچار عفونت چشم شده‌اید، حتما تا مراجعه به چشم پزشک آنها را در بیاورید و پس از مشورت با وی، مجددا لنزها را داخل چشم بگذارید.

 روش های پیشگیری از عفونت چشم


عفونت چشم به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بنابراین اگر کسی را که با او در تماس هستید، به عفونت چشمی مبتلا می باشد، با رعایت نکات زیر از سرایت آن به دیگران جلوگیری کنید:

دست های خود را با آب و صابون بشویید. این کار ، موثرترین راه برای جلوگیری از انتقال عفونت چشمی می باشد. دست ها مرتبا در تماس با آلودگی های باکتریایی و ویروسی و قارچی قرار می گیرند و باید قبل از تماس با چشم، آنها را شست.

از دست زدن به صورت و چشم های خود بپرهیزید . اگر باید دارویی را به داخل چشم خود بریزید و یا کرمی را برای دور چشم خود استفاده کنید، حتما قبل از این کار،  دست های خود را با آب و صابون بشویید.

از آرایش کردن چشم پرهیز کنید و از برخورد لوازم آرایش با چشم جدا پرهیز کنید . ممکن است مواد آرایشی فاسد شده باشند و یا مرغوب نباشند و چشم شما نسبت به آنها حساسیت داشته باشد.

لوازم بهداشتی شخصی خود را به فرد دیگری ندهید. حوله شخصی داشته باشید و لوازمی مانند حوله، لباس و بالش خود را هر چند وقت یک‌بار بشویید.

در صورتی که عفونت چشمی دارید، هرگز از لنزهای چشمی استفاده نکنید و اگر لنزهای شما آلوده شده اند، قبل از استفاده مجدد آنها را ضدعفونی کنید. در مورد نحوه  ضدعفونی کردن لنزهای خود از پزشک سئوال کنید.

در محیط های با آب و هوای گرم و خشک، پرگرد و غبار و هنگام وزش باد از چشم های خود محافظت کنید.

اگر در محیطی کار خود با مواد شیمیایی سروکار دارید، حتما از عینک های مخصوصی که محافظت کننده چشم شما در برابر آسیب مواد شیمیایی هستند، استفاده کنید.


نکات مهم دیگر


روزی چند بار داخل چشمان‌تان آب سرد بریزید تا تقویت شوند

با استفاده از قطره‌های بدون نسخه می‌توانید علائم مربوط به عفونت را از بین ببرید

حداقل دو بار در روز چشم خود را با گلاب خالص شست‌و‌شو بدهید. همچنین می‌توانید برای خلاص شدن از خارش چشم، از گلاب به‌عنوان قطره‌ی چشم استفاده کنید

اگر دست‌هایتان را نشسته‌اید، به چشم‌هایتان دست نزنید

ضدعفونی‌کننده‌های‌ دست، پاک‌کننده‌ها و اسپری‌های ضدعفونی را دم‌دست نگه دارید و از آنها استفاده کنید

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .