تبیان، دستیار زندگی

خواص عرق نعنا

عرقیات مختلفی وجود دارد که از زمان های گذشته در طب سنتی ایرانی از آن استفاده می شده است. یکی از این عرقیات که فواید آن بسیار زیاد است ، عرق نعنا می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرق نعنا

نعناع گیاهی خوشبو است که به دلیل خاصیت دارویی از آن استفاده می شود. از نعناع می توان در بسیاری از آماده سازی های آشپزی به شکل تازه یا خشک استفاده کرد. طبع نعناع گرم و خشک است.

عرق نعنا هم خواص فراوانی دارد که در ادامه مطلب برخی از این خواص را اشاره می کنیم:

تسکین معده


 یکی از خواص عرق نعنا، آرام کردن معده می باشد. افراد برگ نعنا را به چای خود اضافه می‌کنند. خاصیت آرام‌بخش نعنا نه تنها زبان و گلو را خنک می‌کند بلکه می‌تواند معده را نیز آرام کند. برگ‌های نعنا به عنوان پیش‌غذا به کار می‌روند زیرا این برگ‌ها با متعادل کردن فرآیند گوارش و تسکین التهاب احتمالی، گوارش را بهبود می‌بخشند. بنابراین اگر به دلیل التهاب یا چیزهای دیگر، معده‌درد داشته باشید، می‌توانید یک فنجان عرق نعنا بخورید. همچنین عرق نعنا به دلیل گیاهی بودن، فیبر بالایی دارد که معد‌ه‌درد ناشی از یبوست یا سوء هاضمه را تسکین می‌دهد.

کاهش وزن


تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعناع خاصیت کاهش وزن دارند زیرا برگ نعناع فیبر رژیمی دارد ،موجب ایجاد حس سیری در فرد می شود. افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، یک ربع قبل و بعد از مصرف غذا ، نصف استکان عرق نعناع مصرف کنند چرا که مصرف نعناع، میزان چربی سازی را در بدن کاهش می دهد.

مصرف عرق نعناع باعث می شود تا حرارت معده زیاد شود و در نتیجه هضم معده را بالا می برد ؛ ازسوی دیگر، میزان چربی سازی نیز در بدن کاهش می یابد.

 نعنا بهترین دوست کبد است. کبد را تمیز کرده و صفرا را رقیق می کند و کلسترول خون را پایین می آورد. برای این مورد دم کرده نعناع را قبل از غذا بنوشید.


مشکلات دستگاه گوارش


نعناع به تنظیم آرامش عضلات کمک می کند. نعناع گیاهی آرامبخش است که هزاران سال از آن استفاده کرده است تا به تسکین معده یا سوء هاضمه کمک کند.عرق نعنا برای درمان مشکلات گوارشی ازجمله هاضمه ، سندرم روده تحریک پذیر، درد معده در کودکان مفید است. نعناع در برابر میکروبهای مضر عمل می کند ، آرامش عضلات را تنظیم می کند و به کنترل التهاب کمک می کند.

یکی از مهمترین ویژگیهای عرق نعناع، رفع اسهال است و افرادی که یبوست دارند باید این عرق گیاهی را با احتیاط مصرف کنند. البته کیفیت عرق نعناع هم اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال نوع مرغوب آن باید شفاف باشد و بوی مطبوع آن از شیشه در بسته تا حدودی استشمام شود.


عرق نعنا برای کبد


نعنا بهترین دوست کبد است. کبد را تمیز کرده و صفرا را رقیق می کند و کلسترول خون را پایین می آورد. برای این مورد دم کرده نعناع را قبل از غذا بنوشید.


مفید برای زنان شیرده


برای درمان ترک و درد نوک سینه به ویژه برای مادرانی که نخستین تجربه شیردهی را دارند استفاده از عرق نعنا می تواند راهی مفید باشد.


عرق نعنا برای پوست


نعنا می تواند التهاب پوستی را درمان کند و سلامت پوست را حفظ کند. می توانید روغن نعنا را به لوسیون بدن اضافه کنید.

 همچنین برای درخشندگی پوست،می توان از روغن این گیاه روی پوست استفاده کنید. منتول موجود در روغن نعناع حاوی تاثیر سرد کنندگی می باشد؛ برای همین پوست شما را درخشان تر می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این می باشد که چند قطره از روغن نعناع را به نرم کننده خود اضافه کنید.

روغن نعنا برای درمان اگزما هم بسیار مفید می باشد.همان طور که گفته شد این روغن دارای منتول می باشد  که باعث نرم شدن پوست می شود. خارش یکی از علائم اگزما می باشد. روغن نعنا می تواند پوست را ضد عفونی کند و موجب کاهش خارش پوست شود.
عرق نعنا

رشد مو با عرق نعنا


برای ماساژ روزانه و تحریک رشد مو های جدید، دو قطره از روغن نعناع را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل اضافه کنید. سپس آن را به پوست سر مالیده و حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید (بهتر است قبل از مصرف، مقدار کمی از آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید تا مطمئن شوید که پوست شما به آن حساسیت نداشته و باعث تحریک پوستی نمی گردد). مراقب باشید که مخلوط با چشم تماس پیدا نکند.

درمان سرماخوردگی با عرق نعنا


منتول موجود در عرق نعناع یک دکونژستانت شناخته شده است. دکونژستانت منتول با رفع خلط و مخاط باعث می شود هوای بیشتری وارد بینی شده و تنفس، آسان شود .مصرف عرق نعنا برای افراد مبتلا به آبریزش بینی و احتقان مفید است و به رفع این علائم کمک می‌کند. خواص دکونژستانت منتول با رفع خلط و مخاط باعث می‌شود هوای بیشتری وارد بینی شده و تنفس، آسان شود. عرق نعنا می‌تواند گلو را خنک کرده و گلو درد که یکی از علائم سرماخوردگی است را رفع کند.


حفظ سلامت دهان


منتول موجود در عرق نعناع خواص ضد میکروبی دارد به همین سبب از آن در کنار الکل اتیل برای تهیه برخی دهانشویه ها استفاده می کنند. دهانشویه های حاوی منتول برخلاف دهانشویه های الکلی، ، دهان را خشک نمی کنند و مری را آرام کرده و التهاب و خشکی آن را کاهش می دهند.


کاهش مشکلات تنفسی


عرق نعنای حاوی منتول کافی برای درمان بسیاری از مشکلات تنفسی مخصوصا مشکلات ناشی از احتقان و التهاب به کار می‌رود. عطر عرق نعنا که به اندازه خود روغن منتول قوی نیست می‌تواند به رفع احتقان بینی، گلو، نایژه‌ها و ریه کمک کند.به همین خاطر نوشیدن عرق نعنا به عنوان یک دمنوش گیاهی نه تنها جسم و ذهن را شاداب و تازه می‌کند بلکه سیستم گردش اکسیژن را نیز بهبود بخشیده و شما را سالم‌تر می‌کند.

تقویت حافظه


نوشیدن عرق نعنا باعث تقویت حافظه فرد می شود و او را باهوش‌تر می‌کند. منتول موجود در برگ نعنا خاصیت تحریک کنندگی دارد و هوشیاری و عملکرد ذهنی ما را افزایش می‌دهد. این گفته بر پایه برخی مطالعات است که نشان می‌دهند افرادی که دائما آدامس ( آدامسی که ماده اصلی آن نعنا است) می‌جوند، حافظه و هوشیاری بالاتری دارند.

 
خوردن روزانه دمنوش و عرق نعناع به دلیل خاصیت ضد التهابی آن، به آرامش و تخلیه ذهن از نگرانی ها و کاهش استرس و آرامش ذهن و خواب راحت، کمک فراوانی می کند.عرق نعنا برای درمان سردرد های سرد مزاجان و سردردهای میگرنی مفید است.


کاهش علائم حساسیت


نوشیدن عرق نعنا می‌تواند به کاهش علائم حساسیت مانند التهاب‌ و تحریکات داخلی کمک کند. این یک واقعیت است که نعنا می‌تواند سطح دستگاه تنفسی را خنک و آرام کند. نوشیدن کمی عرق نعناع بعد از گذراندن یک روز سخت خستگی جسمی و روحی را قبل از اینکه به مشکلات بدتری مانند اضطراب و افسردگی منجر شوند از بین می برد. برای استفاده موضعی نیز توصیه می‌شود به دنبال روغن منتول خالص باشید زیرا تاثیر آن بیشتر بوده و در نتیجه برای لایه بیرونی پوست مناسب‌تر است.


درمان آلرژی با عرق نعنا


گیاه نعناع حاوی یک ماده آنتی اکسیدان و ضد التهاب بنام اسید رزماریک هستند. اسید رزماریک باعث کاهش علائم آسم می شود.

عرق نعنا مفید برای دوران قاعدگی


از خواص عرق نعناع در طب سنتی کمک به تنظیم و تعادل هورمونهای زنان است. عرق نعناع محرک رحم بوده و مصرف آن قاعده آور می باشد.

درمان سردرد و خواب راحت


خوردن روزانه دمنوش و عرق نعناع به دلیل خاصیت ضد التهابی آن، به آرامش و تخلیه ذهن از نگرانی ها و کاهش استرس و آرامش ذهن و خواب راحت، کمک فراوانی می کند.عرق نعنا برای درمان سردرد های سرد مزاجان و سردردهای میگرنی مفید است.

طرز تهیه عرق نعناع


برای تهیه عرق نعناع از برگ‌های تازه‌ی این گیاه استفاده می‌شود. به این منظور برگ‌های تازه گیاه جوشانده می‌شوند و پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می‌شود. طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول‌های آب نفوذ می کند. مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عرق نعناع است که حاوی خواص گیاه می‌باشد.

طرز نگهداری از عرق نعناع


بهتر است تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعناع در ظرف های شیشه ای نگهداری شود. از آنجا که شیشه های رنگی مانند شیشه های سبز یا قهوه ای نور کمتری از خود عبور می دهند، استفاده از آنها برای نگهداری از عرقیات از شیشه های شفاف بهتر است. پس از ظرف های شیشه ای، ظرف های فلزی مانند ظرف های آلومینیومی بهترین ظرف ها برای نگهداری از عرق ها هستند. این روزها برای پایین آوردن قیمت نهایی محصول از پلاستیک برای بسته بندی بطری های عرق استفاده می شود اما پلاستیک، برای نگهداری این محصولات مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است یا عرقیاتی که در شیشه هستند بخرید یا آنها را پس از خرید در ظرف های شیشه ای رنگی یا فلزی پاکیزه و بدون بو بریزید. تمام عرق های گیاهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. اگر فروشنده ای عرق را بیرون از مغازه و در معرض آفتاب قرار داده بود، از خرید محصول او خودداری کنید.

موارد احتیاطی درباره  مصرف عرق نعنا


زیاده‌روی در مصرف عرق نعنا و مصرف آن به طور مداوم و طولانی مدت ممکن است سبب بالا رفتن فشار خون و برخی ناراحتی‌های گوارشی شود.

همچنین افرادی که به گیاه نعنا حساسیت دارند، باید در مصرف عرق نعناع احتیاط کنند

افراد باید در نظر داشته باشند که مصرف زیاد عرق نعنا باعث ایجاد یبوست می‌شود. همچنین به دلیل اثر شل‌کنندگی دریچه تحتانی مری، مصرف آن در افرادی که برگشت اسید معده به مری ورفلاکس معده  دارند، بایستی با احتیاط همراه باشد.

زنان باردار باید با نظر پزشک و با احتیاط ، عرق نعنا را مصرف کنند.

زیاده‌روی در مصرف نعناع و فراورده‌های آن نظیر عرق و اسانس نعناع برای کودکان و نوزادان مضر بوده بر سیستم گوارش، حرکات تنفسی و قلب کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

این نکته را باید توجه داشت چون به هنگام مصرف عرق نعنا، دهانه معده که در اثر افزایش ترشح اسید بازمانده و سریع بسته نمی‌شود، توصیه می‌شود عرق نعنا همراه با آب و یا کمی عسل مخلوط و سپس مصرف شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .