تبیان، دستیار زندگی

نحوه ضدعفونی کردن وسایل منزل برای پیشگیری از ویروس

ویروس کرونا که در واقع یک نوع بیماری حاد تنفسی است، مدتی است ذهن های مردم را تشویش کرده است. در این مطلب قصد داریم نحوه ضدعفونی کردن وسایل منزل برای پیشگیری از ویروس را بیان کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمیز کردن خانه

این روزها دغدغه افراد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. مسئله‌ای که ترس از این ویروس را بالا برده است، سرعت انتقال و شیوع آن است. ویروس کرونا از ویروس‌های مقاومی است که طول عمر به نسبت بالایی دارد. یکی از راه های مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است. در ادامه با نحوه ضدعفونی کردن وسایل عمومی و خانه و ... برای پیشگیری از انتقال کرونا را بیان می کنیم:


ضدعفونی کردن هوای خانه


یکی از مسائل مهم برای مقابله با ویروس کرونا و هر ویروس مقاوم دیگر ضدعفونی کردن خانه و محیط کار است. این ویروس مدت زمان طولانی روی سطوح باقی می ماند و با تماس به افراد منتقل می ‌شود. بنابراین یکی از روش‌ها مهم و کارآمد برای مقابله با شیوع بیشتر کرونا ضدعفونی کردن سطوحی است که با آنها در تماس هستید، چه محیط کار و چه خانه می باشد. بهترین موادی که برای تمیز و ضدعفونی کردن خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مواد شوینده؛ آب ژاول؛ الکل اتانول؛ پرکلرین و اپیمکس است. این مواد بهترین مواد مودر استفاده برای ضدعفونی کردن سطوح هستند.

برای ضدعفونی کردن هوای خانه اسفند و عنبرنسا دود کنید. اسپند یا همان اسفند به عنوان یکی از مهم ‌ترین گیاهان آنتی باکتریال و تصفیه کننده هوای محیط شناخته می ‌شود.

برای شستشوی لوازم پرکاربرد، انواع سطوح خانه و آشپزخانه، ریموت کنترل های لوازم الکترونیکی، تلفن های رومیزی و همه‌ی آنچه بین افراد به صورت مشترک استفاده می شود، حتماً از مواد شوینده ضدعفونی کننده استفاده کنید؛ تا ضمن از بین بردن باکتری ‌ها و میکروب زدایی موجب انتقال ویروس و انواع میکروب از فردی به فرد دیگر نشوند.

بهتر است روزی ۳ بار با استفاده از مواد شوینده و اسفنج، شیرآلات و سینک ظرفشویی را کامل بشویید. یک اسپری حاوی مقداری الکل و آب در کنار ظرفشویی قرار داده و گاهی روی شیر و سینک ظرفشویی اسپری کنید تا با این کار از تمیز بودن این سطوح مطمئن شوید. ضدعفونی کردن اسفنج شستشو را هم فراموش نکنید. با مواد شوینده، اسفنج را خوب بشویید.

 ضدعفونی کردن اجاق گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این کار می‌توانید از موادی مانند سرکه، آب ژاول، مواد شوینده، جوش شیرین و اسپری‌های پاک کننده استفاده کنید. بعد از اینکه اجاق گاز را تمیز کردید، با یک اسپری حاوی مواد ضدعفونی کننده روی اجاق اسپری کنید و زمان دهید تا کامل خشک شود.


دستگیره درب ورودی یکی دیگر از کانون ‌های اصلی ویروس کرونا در محیط منزل است. به این دلیل که هر زمان که وارد خانه شدید، دست های کثیف خود را روی آن ‌ها قرار می ‌دهید. یک بسته از دستمال مرطوب ضد ویروسی (پد الکل) را در کنار درب قرار دهید تا مطمئن شوید که مرتباً بعد از باز کردن درب، دستگیره را تمیز می کنید.

حوله ‌ها، ملحفه ها و رویه‌ بالش ها بهترین مکان برای محل زندگی ویروس ها هستند.برای از بین بردن ویروس ، بهتر است ملحفه ها،روتختی و روبالشی ها شسته و ضد عفونی شوند.
ضدعفونی کردن اجاق گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این کار می‌توانید از موادی مانند سرکه، آب ژاول، مواد شوینده، جوش شیرین و اسپری‌های پاک کننده استفاده کنید. بعد از اینکه اجاق گاز را تمیز کردید، با یک اسپری حاوی مواد ضدعفونی کننده روی اجاق اسپری کنید و زمان دهید تا کامل خشک شود. تحت هیچ شرایطی روی اجاقی که شعله‌هایش روشن است، الکل اسپری نکنید.


ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات


به دلیل شیوع بیماری ویروسی ، بیشتر مردم در جستجوی بهترین راهکار برای ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها هستند. یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از میوه و سبزیجات است که ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند، اما اگر آنها ضد عفونی نشوند ، آن وقت ممکن است نه‌تنها سودی برای سیستم دفاعی بدن نداشته باشد، بلکه با ابتلا به ویروس کرونا سیستم دفاعی ضعیف و باعث بروز مشکلاتی شود؛ بنابراین ضدعفونی کردن سبزیجات بخش مهمی است که اگر به درستی انجام نشوند، این مواد غذایی با ارزش به یک ماده پر خطر برای بدن تبدیل خواهند شد.

بهتر است میوه و سبزیجاتی را انتخاب کنید که ظاهری سالم و بدون پوسیدگی داشته باشند. پس از اینکه به منزل وارد شدید ، کیسه‌های میوه و سبزی را در جایی مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهید؛ به‌گونه‌ای که تماسی با سایر وسایل منزل نیز نداشته باشند.

یک مرحله قبل از ضدعفونی کردن سبزیجات، باید سبزی‌ها پاک شوند. برگ‌های زرد و گندیده شده را جدا کنید، چوب و گل و لای را از سبزیجات جدا کنید. روی سبزیجات پاک شده آب بگیرید و تا گل  و لای سطحی از روی آنها پاک شود و بعد به سراغ مرحله سوم ضدعفونی کردن سبزیجات بروید.
میوه و سبزیجات

ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات ، باید با دقت و با رعایت اصول بهداشتی انجام شود. کرونا از دسته ویروس‌هایی است که با مواد شیمیایی از بین می‌رود پس بهتر است در این مدت از مواد شیمیایی برای ضدعفونی سبزیجات استفاده کنید؛ لذا به مقدار یک تا سه قطره مایع ظرفشویی را در هر یک لیتر آب بریزید و میوه و سبزیجات را به مدت دو تا پنج دقیقه در این محلول قرار دهید و بعد آبکشی کنید. تا حد امکان از ظرف یا تشت جداگانه برای شست‌وشو استفاده شود.همچنین پیشنهاد می شود برای ضدعفونی کننده سبزیجات از سرکه و نمک استفاده کنید.

بعد از ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات ، کیسه‌های پلاستیکی را دور انداخته و سینک و محل قرار دادن کیسه‌های خرید را شسته یا ضد عفونی کنید. به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید و در صورتی که پس از شست‌وشو آنها را خورد کرده‌اید در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید. با اتمام کار دستگیره درب یخچال را ضدعفونی کنید و به یاد داشته باشید مصرف میوه و سبزی خام در بیرون از منزل در این روزهای کرونایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

پیاز خام یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی و بی‌ضرر است. یک پیاز خام را از وسط نصف کرده و داخل یخچال قرار دهید تا فضای داخل یخچال را ضدعفونی کند.

ضدعفونی‌کردن موبایل


بسیاری از این اشیاء، مانند صفحه‌نمایش موبایل، در تماس مستقیم با پوست هستند؛ بنابراین، اگر احتمال آلوده‌بودن آن‌ها را می‌دهید، با روش‌های مناسب آن‌ها را ضدعفونی‌ کنید.بهتر است در این روزها وسایل یا اشیای شخصی خود را به دیگران قرض ندهید و درصورت استفاده‌ی دیگران، آن‌ها را ضدعفونی کنید.

 
پیاز خام یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی و بی‌ضرر است. یک پیاز خام را از وسط نصف کرده و داخل یخچال قرار دهید تا فضای داخل یخچال را ضدعفونی کند.


برای ضد عفونی کردن موبایل باید قاب موبایل را جدا و تمیز کنید.اگر قاب موبایل پلاستیکی باشد باید با استفاده از محلول‌های خانگی یا آب و صابون آنها را ضد عفونی می کنیم و اگر قاب تلفن همراه سیلیکونی باشد، پارچه را به محلول آب و صابون آغشته کنید و روی آن بکشید و اگر قاب چوبی باشد دو واحد آب را با یک واحد سرکه مخلوط کنید و پارچه‌ی آغشته به این محلول را روی قاب بکشید و به  قاب چرمی تلفن همراه ، محلول آب و صابون ملایم را با پارچه روی آن بکشید و سپس با پارچه‌ی تمیز دیگری آن را خشک کنید و به این صورت ضد عفونی کنید.

با استفاده از دستمال نرم و تمیز (از جنس میکروفایبر)، محلول آب و صابون را روی تمامی سطوح پشت و روی گوشی بکشید. لنز دوربین و سایر منافذ مانند ورودی‌ها را به‌خوبی تمیز کنید. توجه کنید آب وارد پورت‌های ورودی شارژر یا هدفون نشود.

برای ضدعفونی‌کردن گوشی با الکل، از الکل‌های بیش از ۵۰ درصد استفاده نکنید؛ زیرا به کیفیت صفحه‌نمایش آسیب جدی وارد می‌کنند و ممکن است حسگر اثرانگشت را از بین ببرد و باعث بروز اختلال شود. بعد از تمیز و ضدعفونی‌کردن گوشی با الکل یا محلول آب و صابون، رطوبت آن را با دستمال نرم و خشک بگیرید. قبل از جا انداختن قاب، آن را به‌خوبی خشک کنید.بعد از تمام شدن کار دست‌های خود را به‌درستی با آب و صابون بشویید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .