تبیان، دستیار زندگی

خواص شگفت انگیز آویشن برای سلامت

آویشن یک گیاه معطر است که به عنوان ادویه و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرید و خواص فراوانی دارد و به نوعی برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آویشن

آویشن گیاهی علفی با ساقه ‌های کرکدار و سفید از خانواده نعناع است که در دشت‌ های مرکزی و غربی ایران می‌روید. این گیاه سه نوع عمده با گل های صورتی و سفید دارد؛ سه نوع آویشن شیرازی، کوهی و کاکوتی از همه معروف‌ تر هستند؛ این گیاه تا حدی مفید است که در طب سنتی از گرده های آن عسل طبیعی تهیه می‌کنند.

آویشن یکی از گیاهان پرخاصیت می باشد که از زمان قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و برای عفونت های تمام قسمت های بدن مفید می باشد.

در ادامه مطلب خواص و فواید آویشن را بیان می کنیم:

درمان آکنه


آویشن دارای خواص ضد باکتری فوق العاده ای است و برای مبارزه با باکتری های که باعث آکنه در پوست میشود مفید است. آویشن اغلب به عنوان یک ماده در کرم های آکنه و شستشوی صورت استفاده میشوند.

بهبود گلودرد


آویشن در بهبود گلودرد مؤثر است. روغن آویشن یکی از قوی‌ترین ضدمیکروب‌های طبیعی است که به عنوان دارویی مؤثر در درمان گلودرد استفاده می‌شود. روغن آویشن ،کارواکرول دارد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین روغن‌ها برای تسکین گلودرد محسوب می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد روغنی که از گیاه آویشن گرفته می‌شود، فعالیت بسیار قوی در برابر تمامی سویه‌های بالینی دارد. این روغن حتی بر روی سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، اثر بسیار خوبی دارد. اگر گلودرد داشتید، حتما مقداری آویشن به سوپ خود بیفزایید و چای آویشن بنوشید زیرا که تسکین‌دهنده درد و ازبین‌برنده‌ی میکروب است.

  از دیگر خواص آویشن ، درمان آفت و بوی بد دهان می باشد. آویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.


کاهش فشار خون و کلسترول با آویشن


 یکی دیگر از خواص آویشن، کاهش فشار خون و کلسترول می باشد. مصرف آویشن باعث تولید موادی می‌شود که ضد فشار خون هستند. به همین دلیل این گیاه فوق‌العاده، انتخاب مناسبی برای کسانی است که از علائم فشار خون بالا رنج می‌برند. مطالعات نشان داده که عصاره‌ی آویشن می‌تواند ضربان قلب افرادی را که فشار خون بالا دارند، کاهش دهد.

مقابله با نفخ معده


آویشن ترکیبات تلخ مزه‌ای دارد که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و در حالت کلی هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید.برای استفاده از آن باید یک نوک انگشت برگ خشک آویشن را در یک فنجان بریزید و با آب‌جوش پُر کنید. در فنجان را بپوشانید و اجازه دهید که به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید. بعد از دو وعده‌ی اصلی، یک فنجان از این جوشانده میل کنید.

درمان آفت و بوی بد دهان


 از دیگر خواص آویشن ، درمان آفت و بوی بد دهان می باشد. آویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.

شادابی پوست


با مصرف این گیاه می‌توانید از شر مشکلات پوستی و باکتری ها خلاص شوید. اگر می‌خواهید پوست شاداب‌تری داشته باشید، روغن آویشن را با آب رقیق و به عنوان یک تونر پوستی از آن استفاده کنید.

سلامت و تقویت استخوان ها


از دیگر خواص آویشن ، سلامت و تقویت استخوان ها می باشد.این گیاه سرشار از ویتامین (کا) ، آهن و کلیسم و منگنز می باشد. مواد موجود در آویشن در سلامت و رشد تراکم استخوان ها و کاهش مشکلات استخوانی بسیار موثر است.

 جلوگیری از مسمومیت غذایی


آویشن نه تنها می‌تواند از آلودگی مواد غذایی جلوگیری کند، بلکه می‌تواند از غذاهایی که قبلا آلوده شده‌اند آلایش‌زدایی کند.محققان در مطالعات دریافته اند که روغن آویشن می‌تواند کاهویی را که با شیگلا (ارگانیسم عفونی که باعث  اسهال می شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به روده وارد کند) آلوده شده است، آلایش‌زدایی کند. شستن محصول در محلولی که فقط حاوی یک درصد روغن آویشن است، می‌تواند تعداد باکتری‌های شیگلا را به زیر مقدار قابل تشخیص کاهش دهد.

با افزودن آویشن به وعده‌ی غذایی بعدی، در واقع می‌توانید احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذای مسموم و آلوده را کاهش دهید. آویشن تازه را به سالادی که خودتان درست می‌کنید، اضافه کنید تا سبزیجات خامی که در آن استفاده کردید، سالم‌تر شوند و با اطمینان بیشتری آنها را مصرف کنید.
آویشن

خواص ضد سرطانی در آویشن


خواصی که این گیاه دارد، می‌تواند در مبارزه با تومورها و سرطان اثربخش باشد. به‌خصوص کارواکرول که ترکیب اصلی سازنده‌ی این گیاه پرخاصیت است، خاصیت ضد تومور بودن از خود نشان داده و آویشن را به گیاهی مفید برای مبارزه با سرطان تبدیل کرده است.

پژوهش ها نشان می‌دهد کارواکرول باعث جلوگیری از تکثیر و پخش شدن رده‌های سلولی‌ سرطان روده‌ی بزرگ می‌شود. به‌طور کلی تحقیقات نشان می‌دهند که کارواکرول پتانسیل زیادی برای پیشگیری و درمان سرطان روده‌ بزرگ دارد.

درمان طبیعی برونشیت با آویشن


از زمان های قدیم از آویشن برای درمان سرفه و برونشیت استفاده می‌کنند. در طب سنتی برای درمان انواع اسپاسم ها و رفع تنگی نفس و سرفه و سوء هاضمه از این گیاه استفاده می کنند.

برای مقابله با سرفه یک مشت آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 20 تا 25 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و با عسل شیرین کنید. هر دو ساعت یک بار یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید که این دوره‌ی درمانی را نباید بیش از 3 هفته دنبال کنید.

یک قطره افشره‌ی خوراکی آویشن را در یک پیاله آب گرم (نه جوش) بچکانید. حوله‌ای روی سرتان انداخته و بخور بگیرید. می‌توانید از برگ‌های خشک آویشن نیز بخور درست کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری آویشن خشک را در یک لیوان آب سرد به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس با شعله‌ی کم آن را داغ کنید. بعد بخور بگیرید. توجه داشته باشید اگر علائم سرماخوردگی، برونشیت و غیره برطرف نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.


تقویت سیستم ایمنی بدن


گیاه آویشن به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث جلوگیری از عفونت ها و بیماری های مختلف می شود. روغن موجود در آویشن در مغز به حفظ سلامت سلول های بدن و کاهش روند پیری کمک می کند.

رشد مو با آویشن


مواد مغذی موجود در آویشن به فولیکول های مو برای رشد کمک میکند.گردش خون کف سر را افزایش میدهد.مخلوط روغن زیتون و روغن آویشن را به پوست سر بمالید که باعث رشد مو و سالم تر شدن براقی موها میشود.

مزایای قلبی و عروقی آویشن


این گیاه به دلیل اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهابی که دارد از التهاب مزمن جلوگیری میکند که یکی از علل عمده بیماری های قلبی میباشد. رگ ها و شریان ها ، و فشار خون را کاهش میدهد و قلب را تقویت میکند.در کل یک تونیک بسیار عالی برای بهبود سلامت قلب میباشد ، زیرا قلب را قادر میسازد تا کارامد تر عمل کند.

 شوره سر یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. از دیگر خواص آویشن ، برطرف کردن شوره سر می باشد.با توجه به اینکه آویشن دارای خواص ضدباکتریایی می باشد می توانید پوست سر خود را به کمک آن تمیز کنید و همچنین شوره سر را درمان کنید. این گیاه در عنصر شامپوها و نرم کننده ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


بهبود بینایی با آویشن


 یکی دیگر از خواص آویشن ، بهبود بینایی می باشد. این گیاه سرشار از ویتامین (آ) می باشد و به از بین بردن بیماری های مربوط به چشم ( به جز مشکلات مربوط یه شبکیه چشم ) کمک میکند.


درمان کم خونی


آویشن یک منبع عالی از آهن است. که مصرف تقریبا 20 درصد آن برای تامین مواد معدنی در طی روز توصیه میشود. آهن برای توصیه گلبول های قرمز و تولید انرژی موثر است ؛ کمبود آهن سبب کم خونی ، خستگی و افزایش حساسیت به عفونت میشود.گنجاندن آویشن در رژیم غذایی در پیشگیری و درمان کم خونی و سایر اختلالات خون کمک میکند.

خواص آویشن برای لاغری


آویشن شامل آن دسته از گیاهان دارویی است که بر روی لاغری تأثیرگذار است. در طب سنتی برای لاغری از دمنوش هایی با طبیعت گرم و خشک استفاده می شود. آویشن با طبع گرم خود می تواند سبب کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن شود. اگر می خواهید از خواص آویشن برای لاغری بهره مند شوید باید یک لیوان روز و یک لیوان شب از آن میل کنید تا علاوه بر استفاده از خواص آویشن برای لاغری، استرس روزمره را از خود دور کنید و در شب خوابی آسوده داشته باشید.

درمان شوره سر


شوره سر یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. از دیگر خواص آویشن ، برطرف کردن شوره سر می باشد.با توجه به اینکه آویشن دارای خواص ضدباکتریایی می باشد می توانید پوست سر خود را به کمک آن تمیز کنید و همچنین شوره سر را درمان کنید. این گیاه در عنصر شامپوها و نرم کننده ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان پای ورزشکاران


خواص ضد قارچی موجود در گیاه آویشن برای درمان کردن پای ورزشکاران بسیار مفید است.

خواص دیورتیک


آویشن با زیاد کردن میزان ادرار بدن باعث از بین بردن نمک های اضافی و سایر سموم می شود. برای افرادی که نارسایی کلیه دارند بسیار مفید است.

تهیه عرق آویشن


عرق آویشن را از سرشاخه های گلدار گیاه آویشن به دست می آورند. برای تهیه آن آب و گیاه آویشن با یکدیگر جوشانده می شود. سپس عمل تقطیر به صورت سنتی و یا درکارخانه جات و به صورت صنعتی صورت می گیرد. در نهایت مایعی خوشبو به دست می آید که همان عرق آویشن است. عرق آویشن دارای طبیعت گرم است و روشی مؤثر برای درمان بسیاری از بیماری هاست چون خواص گیاه آویشن به مولکول های آب مقطر به دست آمده، نفوذ می کند و مصرف عرق آویشن می تواند همان خواص گیاه آویشن را داشته باشد.


دمنوش آویشن و چای آویشن


از گیاه آویشن به صورت دمنوش نیز می توانید استفاده کنید. دمنوش آویشن و یا چای آویشن نوشیدنی های پرخاصیتی هستند که از دم کردن گیاه آویشن به دست می آیند. این نوشیدنی تمام خاصیت آویشن را درخود جای داده است. خواص دمنوش آویشن بیشتر بر روی هضم غذا، رفع دل درد و نفخ است در هنگام سرماخوردگی نیز آویشن ضد سرفه و خلط آور است. هنگام خستگی، استرس و بی خوابی نیز با نوشیدن یک لیوان دمنوش آویشن خواب راحتی داشته باشید. برای تهیه دمنوش آویشن باید کمی آویشن خشک شده را درون آب جوش بریزید و با قرار دادن آن در حرارت غیر مستقیم اجازه دهید دم بکشد. برای تهیه چای آویشن می توانید روزانه هنگام دم کردن چای سیاه، کمی آویشن نیز به قوری اضافه کنید تا چای شما طعم مطبوع آویشن را به خود بگیرد.

روغن آویشن


استفاده از روغن های گیاهی و آروماتراپی بسیار اهمیت دارد. روغن آویشن شامل ۲۰ تا ۵۰ درصد تیمول (ماده مفید موجود در آویشن) است. روغن آویشن به عنوان یکی از روغن های گیاهی پرفایده در درمان مشکلات سلامتی مانند آسم، سرفه، معده درد، روماتیسم های مفصلی، عفونت های ادراری، بیماری های قلبی، میگرن و سردرد مؤثر است.  طریقه مصرف روغن آویشن با توجه به نوع مشکل شما متفاوت است. برای درمان مشکلات پوستی می توانید چند قطره از روغن را بر روی پوست خود بمالید و برای بیماری هایی مانند گلو درد یا سوزش معده آن را به یک لیوان آب بیافزایید و میل کنید. برخی دیگر این روغن را تبدیل به قرص  کرده و آن را مورد مصرف قرار می دهند.

هشدارهایی در مورد استفاده از آویشن


مصرف آویشن به مقدار معمول در غذا مشکلی به وجود نمی‌آورد. اگر آویشن برای مصارف دارویی به مقدار بسیار زیاد مصرف شود، در کوتاه‌مدت مسئله‌ای پیش نمی‌آید ولی ممکن است در بلندمدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

زنان باردار و شیرده نباید برای مصارف دارویی، بیش از حد از آویشن استفاده کنند. اگر به انواع گیاهان خانواده‌ی نعناع حساسیت دارید، احتمال دارد به آویشن هم حساسیت داشته باشید.

زنانی که به هورمون‌ها حساس هستند، مثل کسانی که مبتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم، فیبروئیدهای رحمی یا اندومتریوز هستند، آویشن ممکن است در بدن‌شان مانند استروژن عمل کند. اگر چنین شرایطی دارید، به‌هیچ‌وجه از آویشن استفاده نکنید.

اگر از آویشن به مقدار زیاد استفاده کنید، ممکن است روند لخته‌شدن خون‌تان را (که برای بندآوردن خون‌ریزی ضروری است) کُند کند. پس اگر هرگونه اختلالات انعقادی دارید، یا در حال حاضر از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنید، نباید زیاد آویشن بخورید. به همین دلیل نیز نباید ۲ هفته قبل از عمل جراحی از آویشن استفاده کرد.

همچنین در موارد معدودی، درد‌های شکمی را ایجاد نماید و یا باعث گرفتگی موقتی گردد. از عوارض جانبی این گیاه حالت تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی و تشنج میباشد. التهاب پوست در اثر تماس آویشن هم ممکن است به وجو بیاید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .