تبیان، دستیار زندگی

خواص زنجبیل

زنجبیل یک گیاه بسیار فوق العاده است که خواص و فواید زیادی بر روی سلامتی انسان دارد و به عنوان منبعی برای عناصر غذایی ارزشمند شناخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنجبیل

زنجبیل نوعی ادویه است که در ایران از زمان‌های قدیم در طب سنتی و در آشپزی ایرانی برای پخت  انواع غذا و شیرینی استفاده می‌کرده‌اند. عطر و طعم تند زنجبیل را همه می‌شناسیم، زنجبیل نام ریشه زیرزمینی گیاهی است خودرو، در مناطق گرم و مرطوب از جمله هند، چین، آفریقای شمالی، مکزیک و … این غده‌های زیرزمینی را از زیر خاک خارج می‌کنند، ریشک‌هایش را جدا می‌کنند، به خوبی تمیز می‌کنند و بعد می‌فروشند.

 زنجبیل دارای پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، کربوهیدرات، قند، فیبرهای محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، و آمینو اسیدها است؛ که همه‌ی این‌ها زنجبیل را به عنوان منبعی برای عناصر غذایی ارزشمند تبدیل کرده‌اند.

 این گیاه بسیار گرم است. بنابراین گرم‌کننده و معرق است و سموم به دام افتاده در بدن را از طریق تعریق خارج می‌کند.

در ادامه مطلب اشاره ای به خواص این گیاه داریم:

ضدالتهاب


زنجبیل یک ضدالتهاب طبیعی است که به آرام شدن پوست آسیب‌دیده یا پوستی که کمی ملتهب است کمک می‌کند. همزمان گردش خون را هم بهبود می‌دهد. کسانی که آسم دارند توجه کنند: یکی دو قطره عصاره‌ی زنجبیل به همراه ماده‌ای مثل روغن زیتون حسابی آرامش‌بخش است.

 آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده نیرومند زنجبیل بهترین چیز برای از بین بردن جای زخم، آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن است. کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید.


زنجبیل مفید برای سرماخوردگی


زنجبیل دارای خواص آنتی هیستامینی است و با باز کردن راه تنفسی و تحریک ترشح مخاط به درمان انواع آلرژی تنفسی کمک می کند. همچنین از زمان های قدیم از زنجبیل به عنوان درمان گیاهی سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده شده است.

یک قاشق چایخوری آب زنجبیل و عسل برای رفع سرفه و گلو درد مفید است و چای زنجبیل احتقان گلو و بینی را برطرف می کند.


خواص زنجبیل برای معده


زنجبیل از بهترین گیاهان دارویی برای معده و گوارش است که به ترشح صفرا و تحریک هضم بهتر غذا کمک کرده و دمنوش زنجبیل ناراحتی های معده از جمله گرفتگی، سوزش سر دل، اسهال و نفخ را برطرف می کند. برای درمان نفخ معده توصیه می شود در طول روز دو یا سه بار مقداری زنجبیل را میل کنید. برای درمان ناراحتی های معده زنجبیل تازه را خرد کرده و روی آن نمک بپاشید، سپس در طول روز به طور مرتب این قطعات را بجوید.

از بین برنده جای زخم و لک


آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده نیرومند زنجبیل بهترین چیز برای از بین بردن جای زخم، آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن است. کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید.

لایه‌بردار


یکی از خواص زنجبیل لایه برداری پوست است. خیلی راحت می‌توانید برای خودتان در خانه اسکراب صورت و بدن تهیه کنید. بافت دانه دانه‌ی زنجبیل شما را از سلول‌های مُرده‌ی پوست خلاص می‌کند. آن را با عسل موم‌دار مخلوط کنید و از بوی فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.


زنجبیل، موثر در درمان درد


زنجبیل به طور موثر دردهای ذهنی را کاهش می دهد، 2 گرم زنجبیل ممکن است به طور متوسط درد ماهیچه ای ناشی از ورزش های مقاومتی و دویدن طولانی را کاهش دهد ، به خصوص اگر حداقل 5 روز طول بکشد، زنجبیل به اندازه دیکلوفناک برای مدیریت درد و بدون توجه به ناراحتی گوارشی تاثیر دارد.

درمان شوره


برای درمان شوره دیگر شامپوهای موضعی شیمیایی را لازم ندارید، چون خواص ضدعفونی‌کننده‌ی زنجبیل برای مبارزه با قارچی که باعث شوره می‌شود عالی است. برای اینکار کمی زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید. مخلوط را مستقیم روی کف سر اسپری کنید.
زنجبیل

درمان دل درد قاعدگی با زنجبیل


زنجبیل در کاهش شدت درد موثرتر از داروی بی اثر است و در درمان دل درد قاعدگی کمک فراوانی می کند.

بارداری


تحقیقات نشان داده است که زنجبیل برای مشکلات دوران بارداری مفید می باشد. این گیاه دارای ویتامین (ب6) می باشد و و برای درمان بیماری صبحگاهی و تهوع زنان باردار عالی است.

مصرف زنجبیل در دوران بارداری برای پیشگیری و درمان ناراحتی های شایع معده مانند نفخ و سوش سر دل مفید است. زنجبیل به کاهش قند و کلسترول خون در زنان باردار کمک می کند و خطر بروز اختلالات مادرزادی در جنین را کاهش می دهد.

زنان باردار باید توجه داشته باشند که از مصرف زیاد زنجبیل خودداری کنند و قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنند.

ضد تهوع


یکی دیگر از خواص زنجبیل ضد تهوع بودن آن است. هر نوع حالت تهوع که داشته باشید، تهوع صبحگاهی بارداری، تهوع ناشی از حرکت یا هر نوع دیگری از تهوع، زنجبیل چاره‌ی کار شماست. ثابت شده است که ریشه‌ی زنجبیل، هم شدت و هم دفعات بالا آوردن را کاهش می‌دهد و بهتر از همه اینکه یک ضدتهوع طبیعی است.


پیشگیری از سرطان


سرطان بیماری جدی‌ای است که در اثر رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌های غیرطبیعی رخ می‌دهد. از عصاره‌ی زنجبیل در برخی مطالعات به‌عنوان درمان جایگزین برای برخی سرطان‌ها استفاده شده است. خاصیت ضدسرطان زنجبیل به‌خاطر  جینجرول است که به مقدار فراوان در زنجبیل خام یافت می‌شود.همچنین شواهد نشان داده است که مصرف زنجبیل در کاهش سرطان پانکراس، سرطان سینه و سرطان تخمدان مؤثر است.

 در واقع زنجبیل توانایی مبارزه با سلول های سرطانی مختلف از جمله سرطان ریه، تخمدان، سینه، پروستات و سرطان روده بزرگ را دارا بوده و با دفع مواد سمی و ضایعات بدن، از موثرترین و ارزان ترین روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان به شمار می رود.

التهاب بیضه


بیضه از اندام های حساس و مهم مردان است و التهاب آن می تواند درد غیر قابل تحملی در آقایان ایجاد کند، استفاده از روغن زنجبیل برای تسکین درد شدید بیضه ها و کاهش التهاب آن مفید است.

 یکی دیگر از خواص زنجبیل ، تحریک اشتها می باشد. زنجبیل می‌تواند کمکی باشد برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیف دارند و می‌خواهند یک سیستم هضم بسیار قوی برای هضم وعده غذایی که می‌خورند، داشته باشند. هضم نادرست مواد غذایی باعث می‌شود که آنها در دستگاه گوارش تخمیر شوند، و ممکن است به اضافه وزن منجر شوند.


بدنسازی


خواص ضد درد زنجبیل برای ورزشکارانی که از دردهای عضلانی بعد از تمرینات شدید رنج می برند، بسیار مفید است و مصرف منظم مکمل زنجبیل و چای گرم زنجبیل باعث کاهش التهاب و آسیب عضلانی در بدنسازان می شود.


ناباروری و اختلال نعوظ


زنجبیل مقدار فراوانی منگنز دارد که برای سلامت عصب ها ضروری بوده و برای تولید و ترشح هورمون جنسی توستوسترون برای تشکیل جنین و تولید اسپرم حیاتی می باشد. کمبود منگنز در بدن به ناباروری و اختلالات نعوظ در مردان منجر می شود.

مبارزه با عفونت‌ها


جینجرول یک جزءِ زیست‌فعال موجود در زنجبیل تازه است که می‌تواند خطر بروز عفونت ها را کاهش دهد. در واقع عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند مانع از رشد بسیاری از انواع باکتری‌ها شود. به‌همین دلیل زنجبیل در مبارزه با باکتری‌های دهانی مرتبط با بیماری‌های التهابی لثه، مانند پیوره و التهاب لثه (ژنژیویت) مؤثر است. زنجبیل تازه می‌تواند در برابر ویروس سین‌سیشیال تنفسی که یکی از عوامل شایع عفونت‌های تنفسی است نیز مؤثر باشد.

کاهش وزن با زنجبیل


افراد می توانند با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود ، مصرف موادغذایی خود را کاهش دهند و وزن اضافی خود را کاهش دهند. زنجبیل سیری را ترویج می‌دهد، این بدان معنی است که فرد نیاز به کالری کمتری احساس می‌کند. زنجبیل همچنین عامل طبیعی قدرتمندی است که مانع از گرسنگی و اشتهای زیاد می‌شود. زنجبیل به عنوان یک عنصر ضروری برای از دست دادن وزن است به دلیل آن که کم کالری و مولد حرارت است. علاوه بر این، به سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی کمک می‌کند.

افزایش ترشح بزاق


یکی دیگر از خواص زنجبیل، افزایش میزان بزاق در دهان است. بیش‌تر شدن ترشح بزاق شیوع مشکلات دندان را کاهش می‌دهد.

دیابت


زنجبیل باعث کاهش سطح قند خون شده و مصرف منظم آن از بروز دیابت نوع 2 و چاقی پیشگیری می کند. زنجبیل همچنین خطر ابتلا به نفروپاتی دیابتی (آسیب کلیه ناشی از قند خون بالا) را کاهش می دهد.

آرتروز


برخی تحقیقات نشان می دهند زنجبیل تاثیر آرتروز را بهبود می بخشد در حالی که مطالعات دیگر نشان می دهند زنجبیل تنها در طول اولین درمان موثر است بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعیین واقعیت لازم است.

پیشگیری از بیماری آلزایمر


استرس اکسیداتیو و التهابات مزمن می‌تواند روند پیری را سرعت بخشد. اینها از عوامل کلیدی در بروز بیماری آلزایمر و کاهش قدرت شناختی وابسته‌‌به سن هستند.

 مطالعات نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند به‌طور مستقیم عملکرد مغز را بهبود دهد. در مطالعه‌ای که بر روی ۶۰ زن میانسال انجام گرفت مشاهده شد که عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند باعث افزایش سرعت عکس‌العمل و تقویت حافظه‌ شود.


افزایش سیستم ایمنی بدن


مصرف روزانه زنجبیل می‌تواند از فرد در مقابل سرما خوردن و آنفولانزا در طول فصل زمستان محافظت کند. این گیاه سرشار از روی، کروم و منیزیم است که باعث تحریک گردش خون و کاهش لرز، تعریق بیش از حد و تب می‌شود.لیمو با زنجبیل ترکیب بسیار خوبی است و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. نوشیدن چای زنجبیل و لیمو به صورت روزانه کمک خواهد کرد که در طول هر فصل از سال سالم و شاد بمانید.


تحریک اشتها


یکی دیگر از خواص زنجبیل ، تحریک اشتها می باشد. زنجبیل می‌تواند کمکی باشد برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیف دارند و می‌خواهند یک سیستم هضم بسیار قوی برای هضم وعده غذایی که می‌خورند، داشته باشند. هضم نادرست مواد غذایی باعث می‌شود که آنها در دستگاه گوارش تخمیر شوند، و ممکن است به اضافه وزن منجر شوند.

 بهبود گردش خون


این ریشه‌ی خوراکی به فرد انرژی بیش‌تری خواهد داد، و کمک‌ خواهد کرد که هر گونه احساس رخوت یا خستگی در او از بین برود. اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، مصرف نوشیدنی زنجبیل برای‌تان عالی است چرا که آن گرمایی را که می‌خواهید به شما خواهد داد، همان گرمایی که از درون‌تان آغاز می‌شود و به بیرون تراوش می‌کند. این تاثیر، ناشی از این واقعیت است که زنجبیل منافذتان را باز می‌کند و باعث می‌شود گردش خون‌تان به طور کلی بهبود بیابد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .