تبیان، دستیار زندگی

خواص عرق بید مشک

بیدمشک گیاهی است از نژاد بید ،سنبله‌های آن دارای اسانس معطر است و ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرق بید مشک


گیاه بید مشک بومی اروپا و آسیای غربی و آسیای مرکزی و خصوصا ایران است. در محیط سایه و کم نور رشد نمی‌کند و اغلب در زمین‌های باز، در حاشیه‌های جنگل یا جنگل‌های خلوت و در امتداد سواحل، رودخانه ها، دریاچه‌ها و جاده‌ها رشد می‌کند. یک درختچه یا درخت برگ دار است که متعلق به خانواده بید است. طبیعت بیدمشک معتدل است.

 گیاه بید مشک تا ارتفاع ۱۰ متر می‌تواند رشد کند و به قطر یک متر برسد. تنه و شاخه‌ها دارای پوست‌های خاکستری رنگی و چوب زرد و قرمز می‌باشد و برگ‌های آن نسبتا بزرگ، سبز با طول ۳ تا ۱۲ سانتیمتر است. گل‌ها به صورت نقره‌ای هستند و اندام نر و ماده در درختان جداگانه رشد میکنند. این گیاه در آغاز فصل بهار به عمل می آید. یکی از انواع آن که دارای گل‌های زردکمرنگ دم‌گربه‌ای می‌باشد. ارتفاع درخت به ۹ متر می‌رسد.

اسانسی از این گیاه گرفته می شود به نام عرق بید مشک که هم برای معطر کردن شربت و هم دارای خواص درمانی بالا است. عرق بیدمشک با داشتن ترکیباتی همچون ژرانیون سالیسین، تانن، به عنوان داروی موثر در تقویت قلب، آرام بخش و رفع کننده درد و خستگی شهرت یافته است. عطاران معتقدند بیدمشک گیاهی ملین و تقویت کننده قلب و دستگاه گوارش است و مصرف عرق آن اشتها را افزایش می دهد. عرق بیدﻤﺸﻚ تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.

  بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند. همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد. 


در ادامه مطلب خواص بید مشک را بیان می کنیم:

خواص بیدمشک برای سنگ صفرا


یکی از فواید و خواص بیدمشک ، درمان مشکلات سنگ صفرا می باشد. برای درمان سنگ صفرا به دو روش می توان از بید مشک استفاده کرد.

 روش اول: بیست و پنج گرم گل خشک شده بیدمشک را با یک لیوان آب سرد روی شعله کم بگذارید و قبل از این که به جوش آید فقط بگذارید ده دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن و شیرین کردن با عسل به مدت ده روز نیم ساعت بعد از هر سه وعده غذا میل کنید.

روش دوم: بیست و پنج گرم گل خشک بیدمشک را با برگش در یک قوری چینی با یک لیوان آب ‌جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنید و بعد صاف و با عسل شیرین کنید و بعد از غذا بنوشید. به مدت ده روز یا بیشتر روزی سه مرتبه این دستور را تکرار کنید تا تاثیر بیشتری برای درمان داشته باشد.

آرام کننده اعصاب


 یکی دیگر از خواص بید مشک ،آرام کردن اعصاب می باشد. بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند. همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد. عرق بیدمشک آرام بخش و خواب آور است و جوشانده گل بیدمشک همراه شکر، ناراحتی های عصبی، افسردگی، دردهای عصبی و روماتیسمی را بهبود می بخشد.

عرق بیدمشک در بارداری

فواید مصرف عرق بیدمشک در بارداری بعضی خوراکیها یا داروهای گیاهی می‌توانند خطراتی را، هر چند اندک، برای جنین به همراه داشته باشند. به همین خاطر توصیه می‌شود که مادران باردار و به ویژه بانوانی که سابقه یا خطر سقط جنین، خونریزی دوران بارداری و مشکلات مشابه دارند؛ مصرف آنها را به حداقل کاهش دهند و به ویژه در مورد داروهای گیاهی تنها با مشورت پزشک با تجربه اقدام کنند.

با این وجود با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش‌های روحی است، برای تسکین این تنش‌ها در صورت ضرورت می‌توان از مقدار کمی مخلوط عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج استفاده کرد.

خواص عرق بیدمشک برای تپش قلب

شربت بیدمشک, گلاب و زعفران درمان کننده تپش قلب است. عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است .برای تهیه شربت بیدمشک, گلاب و زعفران باید یک لیتر عرق بیدمشک و یک لیتر گلاب و ۵/ ۲ گرم زعفران ساییده شده را با یک کیلو گرم شکر مخلوط کنید و با حرارت پایین ۱۰ دقیقه بجوشانید.

 برای درمان یرقان عرق بیدمشک، عرق بید، عرق کاسنی و عرق شاه تره را روزی سه بار، هر بار یک استکان همراه با دو گرم تخم خرفه مخلوط و میل کنید.


عرق بیدمشک برای جوش

دمنوش بیدمشک دستگاه گوارش را ضدعفونی می‌کند و جوش‌های بدن را از بین می‌برد. نوشیدن این دمنوش همچنین حرارت درونی بدن را کاهش می‌دهد.

دیگر خواص عرق بید مشک


این عرق سردردهای ناشی از گرم مزاجی را تسکین می‌دهد.

عرق گیاه بیدمشک باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد.

یکی دیگر از خواص عرق بیدمشک کاهش قند خون است.

از دیگر خواص عرق بیدمشک، رفع درد و خستگی ناشی از کار و فعالیت زیاد است.

برای درمان یرقان عرق بیدمشک، عرق بید، عرق کاسنی و عرق شاه تره را روزی سه بار، هر بار یک استکان همراه با دو گرم تخم خرفه مخلوط و میل کنید.

برای رفع سردرد و سرگیجه ناشی از سودا بایستی از شربت عرق بیدمشک و گلاب استفاده کنید.

طرز تهیه شربت بیدمشک


برای تهیه شربت بیدمشک ، به یک پیمانه شکر, دو پیمانه آب  و نصف پیمانه عرق بیدمشک  نیاز داریم و آب را درون قابلمه‌ای ریخته، روی حرارت می‌گذاریم وقتی که آب به جوش آمد شکر را به آن اضافه کرده و می‌گذاریم تا دو دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت بر می‌داریم تا سرد شود. بعد آب، شهد و عرق بیدمشک را به میزانی که دلخواه شماست مخلوط کرده، میتوانید در پایان کمی هم گلاب و زعفران به شربت اضافه کنید تا خوش عطرتر شود.

مضرات بیدمشک


عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد، کودکان کمتر از دو سال نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .