تبیان، دستیار زندگی

چگونگی تقویت اراده و پشتکار در زندگی

هر فردی برای داشتن یک زندگی شاد و موفق نیاز است که اراده و پشتکار جدی داشته باشد.در ادامه مطلب راه های چگونگی تقویت اراده و پشتکار در زندگی را مطرح می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقویت اراده
اراده نیرویی باطنی است که برای تصمیم گیری، شروع کار، انجام اهداف و وظایف در برابر عقب انداختن کارها و تنبلی، نقش پادزهر را ایفا می کند و همچنین  توانایی و مهارتی است که می تواند انگیزه ها و هوس های مضر و غیرضروری را کنترل یا رد کند. اراده توانایی تصمیم گیری و پیگیری با عزم راسخ است تا آن هدف و تصمیم با موفقیت به پایان برسد.

برای اینکه فرد در زندگی اراده و پشتکار داشته باشد باید جملاتی مانند (از فردا شروع می کنم، از شنبه بعد درس می خوانم) و... را کنار بگذارد ، چون این قبیل جملات باعث ضعف ارداه و پشتکار فرد در زندگی می شود.

 اگر فرد تصمیمات خود را بر اساس لذت های آنی بگیرد، در زندگی به دستاوردهای بزرگ نخواهد رسید. «اراده» نقش مهمی در موفقیت شغلی، سلامت جسمی، ارتباط با دیگران و موفقیت اقتصادی بازی می‌کند.

 انسان خواسته های متعالی فراوانی دارند، اما اگر نتوانند در مسیر تحقق آن خواسته ها حرکت کنند، نمی توان او را صاحب اراده دانست و باید برای تقویت اراده خود تلاش کند.

افراد برای رسیدن به اهداف باید تلاش کنند و اراده و عزم راسخی داشته باشند. اگر فرد می خواهد به یک تغییر بزرگ در زندگی خود برسد، هر دوی این ویژگی های تلاش و اراده ضروری هستند با این حال، او به انرژی ثابتی نیاز دارد.

هر فردی باید در نظر داشته باشد که  قدرت اراده و انضباط می تواند زندگی را متحول کند و قدرت درونی او را که برای موفقیت و رشد معنوی مهم است، فعال کند. داشتن یا نداشتن این مهارت ها عامل عمده ای است که فرد را به سوی موفقیت یا ناکامی می برد. این قضیه برای تمام امور خواه پیش پاافتاده یا اساسی بسیار مهم است.

انضباط شخصی با قدرت و تقویت اراده همراه است و به فرد قدرت می دهد برای انجام هرکاری سماجت و پافشاری کند و مهارتی است که رضایت فوری و لذت و خوش ناگهانی را مهار می کند تا به چیزی که برایش بهتر و خوشایندتر است، برسد؛ حتی اگر برای رسیدن به آن، مجبور شود با مشکلات رو به رو شود.

 در واقع این دو مهارت مهم، یعنی اراده و انضباط شخصی، فرد را بسیار قدرتمند، توانا و فردی مسئول می کند؛ در نتیجه او می تواند به راحتی رفتار و اعمال خود را انتخاب کند. وقتی اراده فرد قوی شود، می تواند در مورد هرکاری که می خواهد انجام دهد، به خوبی فکر کند. اراده باعث می شود اهداف او معقول باشند.

 وقتی اراده فرد قوی باشد،می تواند با تلاش و استقامت، هر آنچه را بخواهد به دست بیاورد.در ادامه مطلب راه های تقویت ارده را بیان می کنیم:

به اندازه‌ی کافی بخوابید


یکی از روش های تقویت اراده ،خوابیدن به اندازه کافی می باشد.زمانی که فرد کم می خوابد ، حواسش ار کارها پرت می شود. در حقیقت زمانی که فرد کمتر از ۸ ساعت بخوابد، بخش‌هایی از مغز او  که مسئول اراده‌ است، خاموش می‌شود. در این مواقع «ضعف اراده‌» باعث می‌شود نتواند کارهای خود را به درستی انجام بدهد و اهداف‌ش را دنبال کند. به لطف خواب کافی، قشر جلوی مغز بهتر می‌تواند جلوی تصمیم‌ برای لذت‌های آنی را بگیرد.

تصمیم بگیرید و مصمم بمانید


یکی دیگر از راه های تقویت اراده این است که فرد تصمیم گیری کند و در تصمیم خود مصصم باشد. یک تصمیم قوی و خاص باید طوری انجام شود که فرد در هر چیزی مصمم تر شود.این تصمیم جهت گیری فرد را مشخص می کند. این به او نشان می دهد که چگونه حتی زمانی که با چالش هایی در مسیر خود مواجه می شود، به جلو حرکت کند. این تصمیم بسیار محکم است و به او در زمان های سختی انگیزه می دهد و او را در دوران راحتی متمرکز نگه می دارد. به این ترتیب، آنچه که می خواهد را پیدا کند و برایش  تصمیم بگیرد و به تصمیم خود پایبند باشد، مهم نیست که چه اتفاقی می افتد.

 اراده و انضباط شخصی، فرد را بسیار قدرتمند، توانا و فردی مسئول می کند؛ در نتیجه او می تواند به راحتی رفتار و اعمال خود را انتخاب کند. وقتی اراده فرد قوی شود، می تواند در مورد هرکاری که می خواهد انجام دهد، به خوبی فکر کند. اراده باعث می شود اهداف او معقول باشند.


تعیین هدف


فرد برای تقویت اراده باید کاری را که دلش می خواهد انجام دهد به طور دقیق مشخص کند، هدف او  باید شفاف، قابل اجرا، مطابق توان و استعداد او و واقع بینانه باشد. اگر هدف او جنبه بلندپروازی داشته باشد و خارج از توانایی های شخصی اش باشد، با مشکلاتی مواجه می شود که نتیجه آن، ناامیدی و دلسردی خواهدبود و او را از ادامه کار باز می دارد؛ چون خود را ناتوان و بی اراده می بیند که همین موارد منفی موجب فشار عصبی در او می شوند.


بلند پروازی کردن ممنوع


یکی دیگر از راه های تقویت ارده این است که فرد بلند پروازی نکند. خیلی‌هابلند پروازی را معادل داشتن اهداف بزرگ می‌دانند. اما این دو متفاوت هستند. انسان‌های موفق در زندگی اهداف بزرگی داشته‌اند. اما تمام افراد موفق، گام به گام و مرحله به مرحله به اهداف بزرگ خود رسیده‌اند. در صورتی که افراد بلند پرواز، دوست دارند درقدم اول، به نقطه‌ی نهایی برسند. بنابراین بلند پروازی، آفت اراده به حساب می‌آید. پس برای تقویت اراده و رسیدن به هر هدفی،از قدم‌های کوچک و راحت شروع کنید. در صورتی که در مسیر موفقیت اراده خود را حفظکنید، طولی نمی‌کشد که به هدف بزرگ خود می‌رسید.

تحرک داشته باشید


فواید ورزش را دست کم نگیرید. بسیاری تصور می‌کنند ورزش تنها برای عضلات و استخوان‌ها مفید است. در حالی‌که ورزش علاوه بر فوایدی که برای جسم دارد، به عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. تنها دو ماه پس از ورزش منظم، بخش‌هایی از مغز که در اراده‌ نقش دارند بزرگ‌تر، قوی‌تر و هماهنگ‌تر می‌شوند. در نتیجه راحت‌تر می‌توانید به حواس‌پرتی‌ها نه بگویید و اهداف خود را با شور و اشتیاق بیشتری دنبال کنید.


استرس خود را کنترل کنید


یکی دیگر از راه های تقویت اراده ، کنترل و مدیریت استرس می باشد. اراده قدرتی عاطفی است بنابراین، وقتی استرس داریم، احساسات منفی آزاد می شوند و عزم ما کاهش می یابد در نتیجه، ما قادر به انجام موثر در زمان نیستیم. بنابراین برای افزایش این منبع قدرت، باید استرس خود را طوری مدیریت کنیم که آن را کاهش دهیم. این کار با استفاده از تمرینات تنفسی یا مدیتیشن نیز انجام می شود.

مدیتیشن  و تمرینات تنفسی انجام دهید


مدیتیشن بخش‌هایی از مغز را که مسئول اراده‌‌اند، تقویت می‌کند. مدیتیشن این بخش‌های مغز را بزرگ‌تر می‌کند و باعث ارتباط بهتر این بخش‌ها با بخش‌هایی می‌شود که در کنترل تصمیمات فرد نقش دارند. حتی روزانه ده دقیقه مدیتیشن هم پس از دو ماه به طور محسوسی باعث رشد قشر جلوی مغز می‌شود. در واقع با مدیتیشن می‌توانید فیزیولوژی اراده‌تان را تغییر دهید.

نترسید


یکی از بزرگ ترین قاتلان تصمیم، ترس است. زمانی که فرد مصمم هست، در سطح بالایی عمل می کند با این حال، ترس از تداخل با این فرآیند جلوگیری می کند.به این ترتیب او باید شجاع باشد و با ترس خود مواجه شود تا بیشتر مصمم شود.

شناخت توانایی


در وجود هر فردی توانایی و استعداد خاصی نهفته است. باید این ها را کشف کند و برای رسیدن به اهدافش آن ها را به کار ببرد.

منتظر نباشید که دیگران بیایند و شما و استعداد ها و توانایی هایتان را کشف کنند، خودتان بهتر از هرکسی می توانید بفهمید در چه کاری استعداد و علاقه دارید. به خودتان نگاهی بیندازید و ببینید در چه کاری بهتر عمل می کنید و یا علاقه دارید در کدام یک از زمینه ها و استعداد های خود پیشرفت کنید.

برنامه ریزی


باید برای تمام امور خود برنامه ای منظم داشته باشید؛ پس هر روز که از خواب بیدار می شوی، برنامه های خودت را طبق اولویت یادداشت کن و خودت را موظف کن که تک تک آن ها را انجام دهی، در صورت تخلف در هر کدام خودت را تنبیه و در صورت موفقیت در اجرای هرکدام خودت را تشویق کن و به خودت پاداش بده.
تقویت اراده

تخیل خود را به کار بگیرید


تخیل یکی از بهترین تکنیک‌ها برای تقویت اراده است. بدن، به تصورات ذهنی به همان صورتی پاسخ می‌دهد که در موقعیت واقعی و تجربی قرار دارید. اگر تصور کنید که در ساحلی دراز کشیده‌اید و به امواج اقیانوس گوش می‌دهید بدن‌تان به این تخیل پاسخ می‌دهد.

از طرف دیگر اگر تصور کنید که جلسه‌ای مهم دارید و دیر کرده‌اید بدن تحت تاثیر افکارتان دچار تنش و اضطراب می‌شود. از همین تکنیک می‌توانید برای پرورش و تقویت اراده استفاده کنید. در حقیقت شما از تکنیک تصویرسازی ذهنی برای افزایش قدرت اراده استفاده می‌کنید. در ذهن‌تان خود را شخصی با اراده قوی و آینده‌نگر ببینید. ذهن شما چاره ای ندارد جز اینکه این تصویر را باور کند و شما و زندگی‌تان را به همان سمت هدایت کند.


افکار مثبت داشته باشید


به خودتان یاد بدهید زمانی که احساس کردید در تصمیم‌‌گیری دچار ضعف شده‌‌اید، درباره چیز دیگری فکر کنید. هر زمان یک فکر ناخواسته به ذهنتان رسید آن را با یک فکر خوشایند جایگزین کنید تا بر روی افکارتان کنترل داشته باشید. افکار مثبت، انگیزه لازم برای ادامه کار را فراهم می‌کند. به صورت جدی به این مسئله فکر کنید که چه افکاری برای شما کارساز است. شاید از اینکه فرد تنبلی باشید واقعا متنفرید و دوست دارید دیگران شما را فردی پرتلاش بدانند. نمی‌خواهید در آینده افسوس فرصت‌هایی را بخورید که برنمی‌گردد و تصمیم دارید زندگی خود را بسازید. شاید هم مشتاق این هستید که از امکانات و استعداد‌های خود بهترین بهره را ببرید.

 نیروی اراده ما اغلب با افکار منفی مختل می شود ؛ هرگاه به روشی عالی عمل کنیم، یک فکر منفی از ناکجا ظاهر می شود و این نیرو را نابود می کند.برای از بین بردنش، هر بار که فکر منفی ظاهر می شود به یک چیز مثبت فکر کنید. این به شما کمک می کند افکار خود و در نهایت اعمال خود را کنترل کنید.


هر زمان تنها یک قدم بردارید


بیشتر زمان‌ها مردم به خاطر نداشتن قدرت اراده تسلیم نمی‌شوند، بلکه آنها احساس می‌کنند که هدف بسیار بزرگی انتخاب کرده‌اند و با انواع کارها و برنامه‌هایی که باید به انجام برسانند محاصره شده‌اند. باید اهداف را به “بخش‌های کوچکِ قابل مدیریت” تقسیم کرد. به این شکل موفقیت شما تضمین شده است. در این راه احساس نمی‌کنید که قدرت اراده‌تان در بین راه تحلیل رفته است، بلکه هر مرحله کوچکی را که به پایان می‌رسانید اراده و انگیزه‌تان برای ادامه کار بیشتر هم می‌شود. رسیدن به هر زیر هدف احساس رضایت و اطمینان به شما می‌دهد و ادامه مسیر را برای شما هموارتر می‌سازد.

به خودتان باور داشته باشید


گاهی ممکن است فرد هدفی را با ذوق و شوق انتخاب کرده است ، اما با گذشت زمان دچار بی انگیزه ای شده است و آن را رها کرده است. بخشی از این اتفاق به این برمی گردد که فرد خودش را به اندازه کافی باور ندارد و برای خودش ارزش قائل نیست و گمان می کند لیاقت یک اتفاق خوب را ندارد بنابراین ضمیر ناخودآگاهش، او را مشغول به کارهای بیهوده می کند تا از اهداف خود دور شود. در نتیجه در این هدف او پیشرفت نمی کند.

ذهن فرد دلایل بیشتری برای این تفکر پیدا می کند و این چرخه تا ابد ادامه پیدا میکند، بهتر است اگر شما از آن دسته اشخاصی هستید که مدام در حال خود تخریبی هستید و عزت نفس کمی دارید از خودتان شروع کنید و سعی کنید خودتان را باور داشته باشید.


اندازه گیری


نتیجه کارهای روزانه و مقدار پیشرفت روزانه و هفتگی کار خودتان را یادداشت کنید. علاوه بر آنکه متوجه می شوید چه دلایلی در میزان پیشرفت شما موثرتر بوده اند و همچنین دلایل پسرفت و مشکلات را ریشه یابی کرده و آن ها را حل کنید.همچنین یادداشت کردن میزان پیشرفت باعث می شود هنگامی که میانه راه و خسته هستید با نگاه کردن به روند پیشرفت خود, اراده شما بهبود پیدا کند و پشتکار بیشتری به خرج دهید.


به تعویق انداختن فعالیت های بی ربط


فرد برای حفظ تمرکز بر روی مسائل مهم ، باید فعالیت های بی ربط را به تعویق بیندازد. به تعویق انداختن چیزهای بی ربط واقعا می تواند به فرد کمک کند. این کار می تواند به او کمک کند تا بر چیزهای منفی مثل عادت های بد و اعتیاد غلبه کند.با گفتن این جمله "حالا نه، بعدا، " می توانید به تدریج تصمیم و اراده خود را قوی تر کند.این کار برای دستیابی به موفقیت در زندگی بسیار مهم است.

با افکار منفی توسط ایده های مثبت مبارزه کنید


نیروی اراده ما اغلب با افکار منفی مختل می شود ؛ هرگاه به روشی عالی عمل کنیم، یک فکر منفی از ناکجا ظاهر می شود و این نیرو را نابود می کند.برای از بین بردنش، هر بار که فکر منفی ظاهر می شود به یک چیز مثبت فکر کنید. این به شما کمک می کند افکار خود و در نهایت اعمال خود را کنترل کنید.


تغییر محیط اطراف‌ فرد


یکی دیگر از راه های تقویت اراده این است که فرد محیط اطرافش را تغییر دهد. محیط یکی از مسائلی است که تاثیر مستقیم بر روی اراده و پشتکار  می گذارد، تمام وسایلی که باعث وسوسه شما می شود را از خودتان دور کنید تا ذهن آرامتری داشته باشید و نیازی به به کار گیری تمام اراده خود نداشته باشید. اگر چیزی به طور مداوم شما را وسوسه کند، باعث تضعیف اراده‌تان خواهد شد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از خوردن هله هوله اجتناب کنید، بهتر است این غذاها را جلوی چشم‌تان نگذارید. زیرا دیدن اینها و مقاومت برای نخوردن‌شان، اراده‌تان را ضعیف می‌کند.


غذاهای گیاهی مصرف کنید


افت و خیز بیش از حد قند خون، بر عملکرد مغز تأثیر منفی دارد. مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی گیاهی می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. رژیم گیاه‌خواری تأثیر چشمگیری بر عملکرد مغز دارد، ولی افزایش مصرف گیاهان و غذاهای با شاخص گلایسمی پایین (غذاهایی که پس از مصرف به آرامی موجب تغییر قند خون می‌شوند) می‌تواند به عملکرد مغز کمک کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .