تبیان، دستیار زندگی

بازی های آپارتمانی برای کودکان

امروزه به دلیل شرایط زندگی و فضای محدود و کوچک خانه ها ، افراد مجبورند برای بازی با کودکان در آپارتمان ، از بازی های آپارتمانی استفاده کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی کردن کودک

از بزرگترین لذت ها برای کودکان  بازی با والدین ، می باشد،اما شرایط زندگی و آپارتمان نشینی باعث شده تا فرصت های کمتری برای شاد و بازی کردن با کودکان خود صرف کنند.

 در ادامه مطلب به اشاره برخی از بازی های آپارتمانی می پردازیم که علاوه بر ایجاد فضایی شاد برای بچه‌ها، موجب افزایش تحرک آنها هم می‌شود:

ساختمان‌سازی


یکی از بازی های آپارتمانی برای کودکان، ساختمان سازی می باشد. برای ساختن یک ساختمان فانتزی نیاز به ابزار یا وسایل خاص و گران‌قیمت ندارید. می‌توانید با چوب بستنی یا کارت‌های بازی ساختمان‌های فانتزی، برج یا قلعه بسازید. همچنین می‌توانید مسابقه‌ی ساخت بلندترین ساختمان یا قلعه را برگزار کنید و لحظات شاد و هیجان‌انگیزی برای خودتان و بچه‌ها ربه وجود بیاورید.

بازی‌هایی با مداد و کاغذ


یکی دیگر از بازی های آپارتمانی ، بازی هایی با مداد و کاغذ می باشد.در این روش فهرستی از بازی‌هایی که می‌توانید روی کاغذ انجام دهید تهیه کنید تا در روزهای بارانی و زمانی که حوصله‌ی بچه‌ها سررفته آنها را انجام دهید، مثل نقطه‌بازی، اسم-فامیل و بسیاری از بازی‌های دیگر که همه‌ی ما در دوران کودکی و مدرسه بازی کرده‌ایم و خاطراتی شیرینی از آن به یاد داریم.

بازی بولینگ در منزل


در خانه باشگاه بولینگ راه بیاندازید. می‌توانید برای این بازی از بطری‌های آب استفاده کنید. شش بطری آب را در انتهای اتاق پذیرایی یا نشیمن بگذارید. با استفاده از یک نوار پارچه‌ای یا چسب، خط شروع بازی را مشخص کنید. توپی متوسط که مناسب فضای داخل خانه باشد، بردارید. می‌توانید امتیاز هر فرد را یادداشت کنید تا در پایان برنده‌ی بازی مشخص شود. برای سخت‌تر کردن شرایط بازی می‌توانید به جای استفاده از بطری خالی از بطری‌های پر استفاده کنید.

پرتاب در سبد


یکی دیگر از بازی های آپارتمانی برای سرگرم کردن کودکان،پرتاب در سبد است. این بازی مخصوص بچه هایی ست که علاقه ی فراوانی به پرتاب کردن اشیا دارند. می‌توانید با قرار دادن جوراب‌ها داخل هم، توپ‌های رنگی کوچک درست کنید. همچنین با مچاله کردن روزنامه باطله هم می‌شود توپ‌هایی با شکل و اندازه‌های مختلف درست کرد. با کودک، سرگرم درست کردن توپ‌ها از جوراب‌ها و روزنامه‌ها شوید. هنگامی که درست کردن توپ‌ها تمام شد، سطل را در فاصله‌ای معقول از کودک قرار دهید و از او بخواهید که توپ‌هایش را به داخل سطل پرتاب کند. فاصله معقول، فاصله‌ای است که پرتاب توپ، آن‌قدرها برای کودک آسان نباشد و در عین حال، آن‌قدر هم دور نباشد که با غیرممکن بودن، شوق بازی را در کودک از بین ببرد. این بازی هیجانی، هم بین کودک و والدین، هیجان مشترک ایجاد می‌کند، هم با هماهنگی چشم و دست، در رشد کودک، موثر است. همچنین می‌توانید با مکالمات ساده هنگام بازی، تفاوت بین بافت روزنامه و جوراب و مفهوم زبری و نرمی را به او بشناسانید.

هماهنگی اعضای بدن، افزایش قدرت دید، بالا رفتن تمرکز و افزایش توانایی حل مسئله ، از فواید این نوع بازی هاست.

 یکی دیگر از بازی های آپارتمانی ، بازی هایی با مداد و کاغذ می باشد.در این روش فهرستی از بازی‌هایی که می‌توانید روی کاغذ انجام دهید تهیه کنید تا در روزهای بارانی و زمانی که حوصله‌ی بچه‌ها سررفته آنها را انجام دهید، مثل نقطه‌بازی، اسم-فامیل و بسیاری از بازی‌های دیگر که همه‌ی ما در دوران کودکی و مدرسه بازی کرده‌ایم و خاطراتی شیرینی از آن به یاد داریم.


بازی انتخاب شغل


یکی دیگر از بازی های آپارتمانی برای سرگرم کردن کودکان، بازی انتخاب شغل می باشد.هدف از این بازی بررسی علائق و استعدادهای کودک و آینده نگری می باشد. در این بازی کودکان می گویند که دوست دارند در آینده چه کاره شوند و درباره علت انتخاب شغل خود می گویند و نیز درباره انتخاب شغل اطلاعاتی را به کودکان دیگر می دهند.

بازی با بالش‌ها


بازی با بالش ها هم از دیگر انواع بازی های آپارتمانی است که والدین می توانند برای سرگرم کردن کودکان از آن استفاده کنند.برای این بازی به تعدادی بالش و کوسن در اندازه‌های مختلف نیاز دارید. بازی با بالش‌ها را به اشکال مختلف می‌توان انجام داد. این بازی، به تخلیه انرژی آن‌ها کمک می‌کند. با قرار دادن دو بالش روی هم، از کودک بخواهید که روی آن‌ها بایستد. اگر توانست تعادلش را حفظ کند، تعداد بالش‌ها را اضافه کنید.

می‌توانید با قرار دادن یک پشتی روی مجموعه بالش‌ها، الاکلنگ درست کنید و از کودک بخواهید که روی آن‌ها راه برود. می‌توانید کودک را تشویق کنید که از فاصله‌ای، به سمت تپه‌های بالشی بدود. می‌توانید از کودک بخواهید که روی بالش‌ها بایستد و با تکان دادن بالش‌ها، به آرامی، او را تشویق به حفظ تعادل کنید.

این بازی ساده، به کودک کمک می‌کند که آمادگی استفاده بهتر از توان جسمی خودش را پیدا کند. همچنین یک بازی هیجانی است که باعث تخلیه انرژی کودک می‌شود؛ البته به شرط این‌که همسایه پایینی‌تان، گوشش سنگین باشد یا به مسافرت دور دنیا رفته باشد.


کارت‌بازی


کارت‌بازی برای بچه‌های نوجوان بسیار مناسب است و به‌خوبی می‌تواند یک چالش ذهنی لذت‌بخش برایشان باشد و ساعت‌ها آنها را سرگرم کند. یک جعبه کارت بردارید و با آن بازی‌های خلاقانه‌ بسازید.

معما و پازل


معماهای خلاقانه، شناختی و سرگرمی‌های حل مسئله، روشی مناسب برای لذت‌بردن از وقت است. می‌توانید از فروشگاه چند بازی مناسب سن بچه‌ها بخرید یا خودتان معما و پازل‌‌ بسازید. از بچه‌ها بخواهید تصویری روی کاغذ یا تخته بکشند. سپس با استفاده از یک مداد طرح کلی از پازل بکشید. بعد با قیچی بخش‌هایی از طرح را جدا‌ کنید و از بچه‌ها بخواهید با کنار هم قراردادن تکه کاغذهای قیچی‌شده دوباره آن طرح را بسازند.

تیراندازی با تفنگ یا تیر و کمان و پرتاب به هدف


تیراندازی یکی از بازی های مورد علاقه ی کودکان و بخصوص پسربچه هاست، و از جمله ورزش های سفارش شده از طرف پیامبر اکرم (ص) است. میتوانید در خانه با استفاده از ابزار های ابتدایی و در دسترس ، شرایط انجام این بازی و ورزش مهیج و تمرکزی را فراهم کنید.

بازی دالی


این بازی را با کودک و یکی از اسباب بازی هایش که علاقه بیشتری به آن دارد، باید انجام داد. یک کوسن و اسباب بازی موردنظر را جلوی کودک قرار دهید. سپس اسباب بازی را پشت کوسن ببرید طوری که کودک کاملا متوجه شود که اسباب بازی کجا رفت. سپس از کودک بپرسید "اسباب بازی کو؟" اندکی صبر کنید تا کودک متوجه سوال شما بشود، سپس اسباب بازی را از پشت کوسن بیرون بیاورید.

بازی با نی


یکی دیگر از بازی های آپارتمانی برای سرگرم کردن کودکان ، بازی با نی می باشد.برای این بازی به یک بسته نی که بهتر است به رنگ‌های مختلف باشد، نیاز داریم. نی، به دلیل شکل، رنگ و ماهیتش، برای کودکان، بسیار جالب توجه است. تعدادی نی در دسترس کودک قرار بدهید و از او بخواهید که با استفاده از آن‌ها، یک شکل بسازد. با قرار دادن یک قیچی در دسترس کودک، می‌توانید اندازه نی‌ها را تغییر دهید و به شکل‌هایی که با نی ساخته می‌شود، تنوع ببخشید. در مرحله بعد، با دادن چسب و مقوا به کودک، می‌توانید از او بخواهید که اشکالی را که با نی می‌سازد، روی مقوا بچسباند. این بازی، برای تقویت هماهنگی چشم و دست و تقویت ماهیچه‌های کوچک در کودکان، مفید است.

بازی دکمه‌های لباس


یکی دیگر از بازی های آپارتمانی برای سرگرم کردن کودکان ، بازی با دکمه های لباس می باشد. برای مثال هنگام بستن دکمه های لباس کودک می‌توان با خواندن یک شعر کوتاه آن ها را بشمارید" یه دکمه کوچولو، دو دکمه کوچولو و ..." و مانند آن. این بازی را به هنگام شستن انگشتان دست یا پای کودک نیز می‌توان تکرار کرد به طوری که همراه با لمس تک تک آنها، با صدای بلند بشمارید. این کار را ابتدا با انگشتان خودتان انجام دهید تا کودک ببیند و سپس نوبت وی شود. با این کار کودک تناظر یک به یک را یاد می‌گیرد که این نیز از دیگر مفاهیم پایه‌ای ریاضی محسوب می‌شود.
بازی کردن کودک

حدس بزن


در این بازی یکی از اسباب بازی‌های کودک را داخل پارچه‌ای قرار دهید و آن را به کودک دهید و از او بخواهید تا با لمس کردن، حدس بزند که این کدام اسباب بازی اوست. این کار را با تمام اسباب بازی‌های کودک می‌توان انجام داد.

 همچنین می‌توانید بدون استفاده از قفل و زنجیر و تنها با چند لیوان یا بطری آب و با کمک چند ترفند شعبده‌بازی بچه‌ها را به سادگی سرگرم کنید. چند لیوان بردارید و زیر یکی از آنها سکه بگذارید. سپس از بچه‌ها بخواهید حدس بزنند سکه زیر کدام لیوان است. اگر کمی زرنگ باشید می‌توانید لیوان‌ها را نزدیک لبه‌ی میز قرار دهید و خیلی آرام سکه را پایین بیندازید. به چشمان هیجان‌زده بچه‌ها نگاه‌کنید و تعجب و شگفتی آنها را از غیب‌شدن سکه ببینید و لذت ببرید.

با این بازی درک فضایی کودک، افزایش می‌یابد. یادآوری می شود، تشویق در تمامی این بازی‌ها عنصری اساسی است.

مجسمه‌بازی


چندتا از آهنگ‌های موردعلاقه‌ی فرزندتان را انتخاب و با صدای بلند اجرا کنید، از آنها بخواهید برقصند ولی به محض توقف آهنگ در هر موقعیت و حالتی که هستند ثابت و بدون حرکت بمانند، حتی اگر یک لنگه پا هستند، باید در همان وضعیت بی‌حرکت بمانند. برای اینکه هیجان بازی را بالاتر ببرید می‌توانید از بچه‌ها بخواهید اداهای خاصی دربیاورند و بعد در همان حالت‌ها ثابت بمانند. به برنده‌ی بازی یک مدال بدهید. می‌توانید با روبان مدال‌هایی درست کنید و به لباس یا سر برنده بازی بزنید.


لی‌لی‌ در فضای بسته


این بازی دوست‌داشتنی را می‌توانید داخل خانه نیز انجام دهید. می‌توانید جدول بازی لی‌لی را روی هر سطحی بکشید. با استفاده از نوار یا چسب ۹ خانه‌ی مربعی شکل روی زمین ایجاد کنید تعداد خانه‌ها به بستگی به خودتان دارد و می‌توانید آنها را بیشتر یا حتی کمتر بکنید.

قایم‌موشک


یکی دیگر از بازی های آپارتمانی برای کودکان ، قایم موشک بازی می باشد. در مدل سنتی این بازی یک نفر چشم می‌گذارد و بلندبلند شروع به شمردن می‌کند تا بقیه افراد قایم شوند. به محض تمام شدن شمارش، فرد، گشتن به دنبال دیگر بازیکن‌ها را شروع می‌کند. آخرین فردی که پیدا می‌شود باید در دور بعدی بازی چشم‌ بگذارد. بزرگترها می‌توانند این بازی را در فضایی تاریک انجام دهند تا هم هیجان بازی بیشتر شود هم فضای شادتری برای همه ایجاد شود. البته از ایمن بودن فضا مطمئن شوید. حتی می‌توانید به کسی که چشم می‌گذارد اجازه دهید از یک چراغ‌قوه استفاده کند تا در تاریکی بهتر بتواند در فضای خانه حرکت کند.


سیب‌زمینی داغ


این بازی خنده‌ی همه افراد را به دنبال دارد. از بچه‌ها بخواهید به صورت دایره‌وار روی زمین بنشینند. آهنگی پخش کنید و یک سیب‌زمینی یا توپ به بچه‌ها بدهید و بخواهید با تمام سرعت آن را دست‌به‌دست کنند. به محض تمام شدن آهنگ، بازیکنی که سیب‌زمینی در دستش باشد باید از حلقه‌ی بازی خارج شود. این بازی را آن‌قدر ادامه دهید تا تنها یک نفر باقی بماند. او برنده‌ی بازی است.

 یکی دیگر از بازی های آپارتمانی ، بازی دزد و پلیس می باشد. هدف از این بازی آموزش مسائل اجتماعی، آموزش نقش، تحرک، حساسیت زدایی می باشد. یکی از بچه ها نقش دزد را بازی می کند و دیگری نقش پلیس. این بازی به خصوص برای کودکانی که از دزد می ترسند مناسب است .د


بازی گوش‌دادن


یکی دیگر از بازی هایی که برای کودکان در آپارتمان سفارش می شود ، بازی گوش دادن می باشد. در این بازی چند وسیله‌ انتخاب کنید. به بچه‌ها اجازه دهید نگاهی به آنها بیندازند و سپس آنها را کنار بگذارید. از یکی از بچه‌ها بخواهید چشم‌هایش را ببندد و به صدای ضربه‌هایی که شما به اشیا انتخاب‌شده می‌زنید، خوب گوش بدهد و بگوید که این صدا مربوط به کدام وسیله است. می‌توانید برای این کار از یک شانه، لیوان، سِنج، کاغذ سنباده، گلدان یا قاشق استفاده کنید. خلاق باشید و خوش بگذرانید.


حبا‌ب‌ساز


برای لذت بردن از بازی با حباب لازم نیست حتما بیرون از خانه بروید. برای این بازی، شما به یک بشقاب و نی برای هر نفر، مقداری مایع ظرف‌شویی و آب احتیاج دارید. کمی مایع ظرف‌شویی وسط هر بشقاب بریزید. کمی آب روی آن ریخته و به آرامی هم‌ بزنید، این کار را تا کف کردن آب ادامه دهید. از بچه‌ها بخواهید که نی را داخل کف گذاشته و به آرامی داخل آن فوت کنند. حالا می‌توانید حباب‌های بزرگ درست کنید. برای ایجاد رقابت میان بچه‌ها، می‌توانید به هرکسی که حباب بزرگ‌تر درست کند یا حبابش دوام بیشتری داشته باشد، جایزه بدهید.

بازی دزد و پلیس


یکی دیگر از بازی های آپارتمانی ، بازی دزد و پلیس می باشد. هدف از این بازی آموزش مسائل اجتماعی، آموزش نقش، تحرک، حساسیت زدایی می باشد. یکی از بچه ها نقش دزد را بازی می کند و دیگری نقش پلیس. این بازی به خصوص برای کودکانی که از دزد می ترسند مناسب است .دزدی، کار بدی است و دزد، خیلی ترسو است . کسی که نقش پلیس را بازی می کند باید هدف از وظیفه خود را بیان کند. می توان برای ایجاد نشاط بیشتر در این بازی از وسایلی مانند چشم بند، دستبند و هفت تیر پلاستیکی استفاده کرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .