تبیان، دستیار زندگی

رفع خستگی و کسالت در فصل بهار

با خواب‌آلودگی بهاری چه کنیم؟

دمای مرکزی بدن ما در زمستان، پایین‌تر از تابستان است. وقتی هوای بیرون گرم‌تر می‌شود، بدن به مدت زمانی برای سازگاری پیدا کردن نیاز دارد. طی این فرایند، رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و فشارخون پایین می‌آید. نتیجه اینکه شما شروع می‌کنید به احساس خستگی و کسالت و خواب‌آلودگی کردن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کسالت بهاری
متناقض به نظر می‌رسد: در بهار دنیای بیرون شروع به جوانه زدن و شکوفا شدن می‌کند اما ما از درون احساس خستگی و کسالت می‌کنیم!

علت خواب‌آلودگی بهاری چیست؟

بین دوره‌ی تبدیل زمستان به بهار، خیلی از افراد برای تطبیق پیدا کردن با تغییرات آب و هوایی وارد چالش می‌شوند. دمای مرکزی بدن ما در زمستان، پایین‌تر از تابستان است. وقتی هوای بیرون گرم‌تر می‌شود، بدن به مدت زمانی برای سازگاری پیدا کردن نیاز دارد. طی این فرایند، رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و فشارخون پایین می‌آید. نتیجه اینکه شما شروع می‌کنید به احساس خستگی و کسالت و خواب‌آلودگی کردن. وقتی دمای بیرون نوسانات زیادی دارد، ممکن است گاهی این نوع خستگی بهاری را مکرراً احساس کنیم.
ضمناً تراکم ملاتونین (هورمون خواب) در بدن بعد از پشت سر گذاشتن یک زمستان طولانی بالاست. از طرفی دیگر، ذخایر سروتونین (هورمون فعالیت) افت کرده است.

خیلی از افراد به دلیل احساس خستگی و بی‌حوصلگی سراغ غذاهای فرآوری شده می‌روند که هم راحت‌اند و هم انرژی را فوراً افزایش می‌دهند؛ اما چنین غذاهایی باعث تشدید احساس خستگی‌تان می‌شوند و بعد از خوردن، خیلی زود به حالت قبل برخواهید گشت


چه کسانی دچار خواب‌آلودگی بهاری می‌شوند؟

افرادی هستند که نسبت به کسالت بهاری حساس‌ترند. تقریباً یک‌سوم افراد این حالت را در بهار احساس می‌کنند. کسانی که فشارخونشان پایین است، خانم‌ها، نوجوانان و افراد حساس به تغییرات آب و هوا، به‌ ویژه مستعد تجربه‌ی خواب‌آلودگی بهاری‌اند.

برای رفع خواب‌آلودگی بهاری چه باید کرد؟

شما می‌توانید از فعل و انفعالات بدنتان به روش‌های زیر حمایت کنید:
ورزش کنید
فعالیت بدنی برای فشارخونتان خوب است. در فصل بهار، شما باید از هر فرصتی برای ورزش کردن استفاده کنید. تا محل کارتان با دوچرخه بروید یا پیاده‌روی کنید. این روزها که در قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی به سر می‌بریم نیز می‌توانید فعالیت‌های مناسب با این شرایط را در خانه انجام دهید.
آگاهانه غذا بخورید
یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های ویتامین‌دار می‌تواند مواد مغذی لازم برای مغزتان را فراهم کند تا مغز بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. همچنین آناناس، سیب، موز و انگور حاوی سروتونین هستند که برای سرحال کردنتان بسیار مفید است.
دوش آب سرد بگیرید
حتی اگر از آب سرد بدتان می‌آید، گرفتن دوش آب سرد یا تناوب میان آب گرم و سرد باعث افزایش جریان خون در بدنتان می‌شود. خیلی خوب است عادت کنید در پایان با آب سرد آبکشی کنید.
از نور خورشید بهره بگیرید
پرده‌ها را کنار بزنید و پنجره‌ها را باز کنید. وقت گذراندن در فضای باز بیرون از خانه (البته در این روزهای کرونایی جاهای خلوت را انتخاب کنید) نیز به افزایش سطح سروتونین کمک کرده و شما را هوشیارتر می‌کند. هر چه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بهتر است زیرا تراکم ملاتونین‌تان به همان اندازه کاهش می‌یابد.
از هوای تازه استفاده کنید
هوای تازه مغزتان را بیدار می‌کند و خستگی‌تان را برطرف می‌نماید. این هم دلیلی دیگر برای باز کردن پنجره‌ها!
چرت بزنید
اگر امکانش هست بعد از ناهار یک چرت مرغوب بزنید. چرت شما باید 20 تا 30 دقیقه باشد و نه بیشتر، تا جلوی تولید ملاتونین ِ بیشتر گرفته شود و دوباره احساس خواب‌آلودگی نکنید.

چه موارد تغذیه‌ای را باید رعایت کنید تا کمتر دچار خواب‌آلودگی بهاری شوید؟

یک قانون کلی: تا می‌توانید میوه‌ها و سبزی‌های بومی مصرف کنید و غذاهایی بخورید که سرشار از فیبر گیاهی‌اند. از سویی دیگر، از خوردن غذاهای چرب و تماماً تصفیه‌شده خودداری کنید.
خیلی از افراد به دلیل احساس خستگی و بی‌حوصلگی سراغ غذاهای فرآوری شده می‌روند که هم راحت‌اند و هم انرژی را فوراً افزایش می‌دهند؛ اما چنین غذاهایی باعث تشدید احساس خستگی‌تان می‌شوند و بعد از خوردن، خیلی زود به حالت قبل برخواهید گشت.
غذاهای چرب که پُر از اسیدهای چرب اشباع هستند، نیاز به مدت زمان بیشتری برای هضم شدن دارند و در نتیجه احساس خستگی‌تان را افزایش می‌دهند. بنابراین شما باید مصرف غذاهای زیاد سرخ شده را کنار گذاشته و بیشتر غذاهای پخته شده یا بخارپز مصرف کنید.
منوی غذایی شما بهتر است شامل موارد زیر باشد:
. غذاهایی که شاخص گلیسمی پایین‌تری دارند. یعنی غذاهایی که وقتی آن‌ها را می‌خورید، قند تدریجاً در خونتان آزاد می‌شود و احساس سیری و انرژی‌تان طولانی‌تر خواهد بود.
. غذاهای سرشار از فیبرهای گیاهی مانند عدس، نخود آبگوشتی، لوبیا، برنج قهوه‌ای و نخود سبز.
. غذاهای سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند آووکادو، بذر کتان و دانه کنجد.
. فراموش نکنید که پروتئین‌های باکیفیت بیشتر مصرف کنید، مانند کینوآ که بی‌نهایت غنی از منیزیم است.
. میوه و سبزی زیاد مصرف کنید زیرا خصوصاً در این فصل تنوع بیشتری پیدا می‌کنند. سبزیجاتی مانند بروکلی و کلم برگ و نخود سبز زیاد توصیه شده‌اند.
. اگر سبزیجات برگ‌دار می‌خورید، آن را با ویتامین C مصرف کنید تا جذب آهن از سبزیجات بیشتر شود. این راه طبیعی برای رفع کم‌خونی است.
. اگر عادت دارید زیاد فست فود و غذاهای ناسالم مصرف کنید حالا وقتش است که این عادت را کنار بگذارید و انواع سالم‌تری را انتخاب نمایید. مثلاً خودتان همبرگر درست کرده و آن را گریل کنید. مایونز را نیز خودتان با ماست و خردل درست کنید.
. غذاهای سالم و مقوی نه تنها احساس سیری بیشتر و طولانی‌تری به شما می‌دهند بلکه انرژی خوبی نیز به شما می‌دهند و علائم خستگی و خواب‌آلودگی بهاری را نیز از شما دور می‌کنند.
. خیلی مهم و مؤثر است که به جای وعده‌های بزرگ، وعده‌های کوچک‌تر و مکررتر بخورید تا سطح قند خونتان را ثابت نگه دارید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.