تبیان، دستیار زندگی

رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی

طرح فاصله گذاری اجتماعی در راستای حفظ و تأمین سلامت جامعه، شهروندان و همچنین قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فاصله گذاری اجتماعی
فاصله گذاری اجتماعی به معنی متوقف شدن بیماری نیست، بلکه با اجرای این طرح می توان تعداد مراجعات به بیمارستان ها کاهش داد. باتوجه به اینکه ۸۰ درصد انتقال بیماری توسط افرادی است که هیچ علامتی ندارد، لذا مهمترین اقدامات برای مبتلا نشدن به بیماری، رعایت بهداشت فردی و جمعی و طرح فاصله گذاری اجتماعی است.

راه‌­کارهای مقابله با ویروس کرونا در منزل

مبارزه و غلبه بر ویروس کرونا نیازمند عزم جدی همه مردم و تبعیت شهروندان از طرح‌ها و برنامه‌های ستاد مدیریت و مقابله با کرونا و مهمتر از آن فاصله گذاری اجتماعی و همکاری و توجه به هشدارهای مدافعان سلامت، تا قطع زنجیره شیوع و ابتلا است.

برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، بهترین و موثرترین راه ماندن در خانه است. مراقبت­ های بهداشتی علاوه بر محیط­ های عمومی در منزل هم ضروری است، در همین راستا رعایت توصیه‌های بهداشتی جهت کنترل ویروس کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شستشوی صحیح دست‌ها با آب و صابون مایع قبل از خوردن و آشامیدن، بعد از توالت، قبل از دست زدن به دهان، بینی و چشم و سطوحی از جمله گوشی تلفن، دستگیره های درب (اگر به آب و صابون دسترسی ندارید بهتر است از مواد بر پایه الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی دست استفاده کنید) از مهمترین نکات در راستای پیشگیری از ویروس کرونا به شمار می‌رود.

حداقل یکبار در روز سطوح و مکان­های عمومی منزل شامل کابینت آشپزخانه، سینک ظرفشویی، میز غذاخوری، کمد، یخچال، راه­پله ­ها با استفاده از محلول هیپوکلریدسدیم یا همان سفید کننده خانگی گندزدایی شود.

بهتر است دستگیره در ورودی منزل و دستگیره و شیرآلات توالت و دستشویی را بعد از هر بار استفاده گندزدایی کنید. طرز تهیه مواد ضدعفونی کننده؛ برای تهیه محلول گندزدا از یک قاشق غذاخوری ماده سفید کننده بعلاوه ۲ لیوان آب سرد استفاده کنید.

-تمامی سطوح ابتدا تمیز و سپس گندزدایی شود، دقت داشته باشید ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا محلول استفاده شده بر روی سطوح اثر کند. همچنین به خاطر داشته باشید از خشک کردن و پاک کردن محلول گندزدا از روی سطوح خودداری کنید.

-تغذیه مناسب، استفاده از مایعات، ورزش، پرهیز از مصرف دخانیات و دوری از استرس  می­ تواند کمک شایانی به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در افراد داشته باشد.

ویروس کرونا؛ کمک به آرام تر شدن جهان

- جمعیت: اکنون که در شرایط کرونایی، همه‌ی توصیه‌های علمی بر این است که باید از نقطه‌های پرجمعیت پرهیز کرد، و از آن‌جا که جمعیت انسانی است که بر کره‌ی زمین فشار می‌آورد، شایسته است جهانیان به‌شکلی جدی‌تر به موضوع تنظیم خانواده و کاهش جمعیت بیاندیشند.

- رژیم گوشت‌خواری: با گیاه‌خواری، یا کم‌گوشت‌خواری (حذف گوشت از چند وعده‌ خوراک‌های هفتگی) می‌توان به سلامت فردی و حفظ زمین کمک کرد. یک دلیل ساده بر این ادعا که طبع انسان بیشتر با خوردن گیاه هماهنگ است، این که امکان ندارد شخص از کنار یک مرغداری یا دام‌داری یا بازار و کشتارگاه دام بگذرد و مشمئز نشود. اما گشت در باغ و کشتزار و بازار میوه و سبزی، برای همه فرح‌انگیز است.

- جهانی شدن: اثر استثماری جهانی شدنِ اقتصاد و اثر آن در مصرف سوخت و گرم شدن زمین، عامل مهم انتقال و گسترش بیماری‌های واگیر (همچنین آفت‌ها، و گیاهان و جانوران مهاجم) مبادله‌های گسترده و بی‌ملاحظه‌ی بازرگانی بوده است. اگر "جهانی شدن" با همین روند ادامه یابد، زمین بیش از این‌ها تخریب خواهد شد و انسان‌ها نیز  بیشتر در کام دغدغه‌ها و بیماری‌های جانکاه فرو خواهند رفت.

- ثروت‌اندوزی: دنیای سرمایه‌داری به شیوه‌های گوناگون القا می‌کند که خرید انواع کالا، پس‌انداز در بانک، خرید سهام، خرید آپارتمان و ویلا و زمین، و مانند این‌ها، از ضروریات زندگی است. ماجرای کرونا حتماً بسیاری را به این نتیجه رساند که بدون داشتن ویلا در شمال هم می‌توان زندگی کرد و نیاز به تفریح و هواخوری را خیلی بهتر و کم‌هزینه‌تر می توان با دیدن طبیعت بکر یا کشتزار برآورده ساخت.

- رشد اقتصادی: کرونا، مانند بسیاری از دیگر بیماری‌های جدید، به احتمال زیاد ناشی از رشد اقتصادی است که با مصرف بیشتر و فشار بر منابع طبیعی حاصل می‌شود. رشد اقتصادی به شیوه‌ی امروزی به معنای تقاضای نامحدود از منابع محدود است، به بهای تخریب بیشتر زمین، بهره‌کشی ناپایدار از طبیعت، و افزایش نابرابری اجتماعی ماست.  

اکنون که رشد اقتصادی کم شده، زمین فرصتی برای نفس کشیدن یافته است؛ هوا پاکیزه‌تر شده، از ترافیک سرسام‌آور خبری نیست، مصرف سوخت‌های فسیلی پایین آمده، تولید و ریخت‌وپاش زباله کم‌تر شده، اگر دولت‌ها و صاحبان سرمایه بگذارند، با همین کاهش رشد اقتصادی (که کم شدن رفت‌وآمدها یکی از لازمه‌های آن است) بیماری کرونا هم رفع خواهد شد.

- نظامی‌گری: در ماجرای کرونا معلوم شد آمریکا که سالانه صدها میلیارد دلار را صرف امور نظامی‌ می‌کند، در رویارویی با این بیماری، گرفتار کمبودهای بهداشتی و پزشکی بسیار است و قشرهای زیادی از آن جامعه، از پوشش‌های بیمه‌ای و درمانی لازم محروم هستند. همین موضوع، با شدت‌های متفاوت، در کشورهای اروپایی وغیره نیز خود را نشان داد.  

- آسیب‌پذیری در حادثه‌ها: کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی، کم بودن امدادگرِ آموزش‌دیده، و ناقص بودن تجهیزات پزشکی، ازجمله اشکال‌هایی بوده که در ماجرای کرونا خود را نشان داد. این ایرادها ( در کنار نامناسب بودن ساختمان‌های بیمارستانی و جز آن) درصورت وقوع حادثه‌های بزرگ می‌تواند فاجعه‌ای با ابعاد بی‌سابقه در تاریخ را رقم بزند.

فاصله گذاری اجتماعی

کدام استان‌ها از پیک کرونا خارج شدند

طرح فاصله گذاری اجتماعی در راستای حفظ و تأمین سلامت جامعه، شهروندان و همچنین قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است.

تعداد بیمارانی تهرانی که به مراکز درمانی مراجعه کردند، در یکی ۲ روز گذشته کاهش یافته است.

در صورتی که مردم، رعایت بهداشت فردی و جمعی، در خانه ماندن، حضور نیافتن در مراکز عمومی و پرتردد را مراعات کنند، شاهد کنترل و مهار بیماری خواهیم بود و تا آخر فروردین این بیماری مهار می شود، در غیر این صورت تا خرداد ماه، زمان نیاز است تا به وضعیت تعادل برسیم و از پیک این بیماری خارج شویم.

ولی احتمالا با بازگشت مسافران شاهد پیک بیماری خواهیم بو ؛ زیرا ابتلای مسافران سالمی که به مناطق دارای شیوع بیماری کرونا سفر کردند، بیشتر از دیگران است و به احتمال زیاد تعدادی از آنان با علائم بیماری به شهرهای خود باز می گردند.

البته باید اشاره کنیم که مبارزه و غلبه بر ویروس کرونا نیازمند عزم جدی همه مردم و تبعیت شهروندان از طرح‌ها و برنامه‌های ستاد مدیریت و مقابله با کرونا و مهمتر از آن فاصله گذاری اجتماعی و همکاری و توجه به هشدارهای مدافعان سلامت، تا قطع زنجیره شیوع و ابتلا است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .