تبیان، دستیار زندگی

ویروس کرونا ممکن است در افرادی که سابقه بیماری قلبی ندارند هم مشکلات قلبی ایجاد کند

کووید 19 و تاثیر آن بر سلامت قلب

ما خیلی خوب می‌دانیم که COVID-19 بر ریه اثر می‌گذارد و می‌تواند عوارضی برای آن ایجاد کند اما این مطالعه نشان می‌دهد که سیستم قلبی و عروقی نیز تحت تأثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرد و درگیری قلبی و عروقی می‌تواند منجر به پیامدهای منفی در این بیماران شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قلب و کرونا
طبق گزارشی از مطالعات علمی موجود، COVID-19 می‌تواند حتی در افرادی که قبلاً مشکل قلبی و عروقی نداشته‌اند، مشکلات قلبی ایجاد نماید. نویسنده‌های این گزارش که در نشریه‌ی JAMA Cardiology منتشر شده است به بررسی تحقیقات انجام شده در مورد ویروس جدید کرونا که COVID-19 نام دارد و همچنین تحقیقاتی در مورد آنفلوانزای فصلی و سایر اعضای خانواده‌ی ویروس کرونا یعنی سارس و مرس پرداختند.
آن‌ها دریافتند کووید 19 می‌تواند مشکلات قلبی جدید برای فرد ایجاد کند یا مشکلات قلبی موجود را بدتر نماید. در موارد بررسی شده، COVID-19 با التهاب قلب مرتبط بوده و آسیب قلبی در بیمارانی که به دلیل کرونا بستری شده بودند، به میزان زیادی دیده می‌شد.
طبق گزارش این تیم تحقیقاتی شدت، میزان و کوتاه‌مدت یا بلندمدت بودن اثرات COVID-19 بر وضعیت قلب و عروق و اثرات درمان‌های خاص ِ انجام شده هنوز مشخص نیست و قرار است پژوهش‌های دقیق‌تری در این زمینه انجام شود.
بیمارانی که جزو موارد خفیف‌تر ِ COVID-19 محسوب می‌شوند نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند و کمتر احتمال دارد به مشکلات قلبی مواجه شوند.
به گفته‌ی محققان این منطقی است که انتظار داشته باشیم موارد شدیدتر و پیچیده‌تر ویروس کرونا، تأثیرات شدیدتری هم بر سیستم قلبی و عروقی بگذارند زیرا واکنش‌های التهابی شدیدتری ایجاد می‌کنند.

به طور کلی آسیب به عضله قلب می‌تواند در هر بیماری روی بدهد، چه آن‌هایی که سابقه مشکلات قلبی دارند و چه آن‌هایی که چنین سابقه‌ای ندارند، اما ریسک این عارضه در افرادی که در حال حاضر دچار مشکلات قلبی می‌باشند بیشتر است

محققان می‌گویند به نظر می‌رسد سه ویروس کرونا (سارس و مرس و COVID-19) و ویروس آنفلوانزا می‌توانند مشکلات قلبی ایجاد کنند از جمله سندرم کرونری حاد (جریان خون به سمت قلب ناگهان متوقف می‌شود یعنی شبیه یک حمله قلبی)، مشکلاتی در ضربان قلب و نارسایی قلبی. این عوارض به احتمال زیاد ناشی از ترکیبی از التهاب در سراسر بدن از جمله سیستم رگی و عروقی هستند.
لازم به ذکر است، طی اکثر اپیدمی‌های آنفلوانزا، بیماران زیادی به دلیل مشکلات قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند نه به دلیل پنومونی ناشی از آنفلوانزا.
پژوهشگران تأکید می‌کنند که مطالعات انجام شده تاکنون محدود بوده‌اند زیرا بر اساس اطلاعات موجود در مراحل اولیه‌ی پاندمی COVID-19 انجام شده‌اند و موارد خفیف و بدون علامت به احتمال زیاد در بیشتر گزارش‌ها موجود نمی‌باشند و همین مسئله می‌تواند فهم و دریافت ما از این بیماری را به بیراهه بکشاند.
سرپرست محققان دکتر محمد مجید که استادیار در دانشکده پزشکی McGovern در هوستون است می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که حتی در مواردی که بیمار سابقه‌ی بیماری قلبی ندارد، عضله قلب تحت تأثیر ویروس جدید کرونا قرار بگیرد. به طور کلی آسیب به عضله قلب می‌تواند در هر بیماری روی بدهد، چه آن‌هایی که سابقه مشکلات قلبی دارند و چه آن‌هایی که چنین سابقه‌ای ندارند، اما ریسک این عارضه در افرادی که در حال حاضر دچار مشکلات قلبی می‌باشند بیشتر است».
دکتر مجید به Newsweek گفته است: «ما خیلی خوب می‌دانیم که کووید19 بر ریه اثر می‌گذارد و می‌تواند عوارضی برای آن ایجاد کند؛ اما این مطالعه نشان می‌دهد که سیستم قلبی و عروقی نیز تحت تأثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرد و درگیری قلبی و عروقی می‌تواند منجر به پیامدهای منفی در این بیماران شود».
دکتر مجید امیدوار است که این پژوهش به محققان در تشخیص اینکه کدام بیماران در معرض عوارض قلبی و عروقی ناشی از ویروس کرونا هستند و همچنین پیدا کردن درمان‌های جدید برای آن‌ها راهگشا و مفید باشد.
دکتر مجید به افرادی که مشکلات قلبی دارند و نگران ابتلا به COVID-19 هستند توصیه می‌کند با پزشک متخصص خود مشورت کرده و مطمئن شوند که داروهای مناسب را مصرف می‌کنند.
طبق گزارش دانشگاه جان هاپکینز، بیش از نیم میلیون نفر در تمام دنیا به COVID-19 مبتلا شده‌اند، بیش از 25250 نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند و تقریباً 128 هزار نفر نیز بهبود یافته‌اند.

توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از انتشار ویروس جدید کرونا

توصیه‌های بهداشتی
. دست‌ها را مکرراً با آب و صابون بشویید یا با ضدعفونی‌کننده‌ی الکلی آن‌ها را تمیز کنید.
. بعد از عطسه و سرفه، هنگام مراقبت از فرد بیمار، قبل، حین و بعد از تهیه‌ی غذا، قبل از خوردن غذا، بعد از دستشویی، وقتی که دست‌هایتان به طور قابل ملاحظه‌ای کثیف هستند و بعد از دست زدن به حیوانات یا زباله دست‌های خود را بشویید.
. فاصله‌ی حداقل یک متری را با کسی که عطسه یا سرفه می‌کند حفظ کنید.
. دستتان را به بینی و دهانتان نزنید. در معابر تُف نیندازید.
. هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا داخل آرنجتان بپوشانید. دستمال استفاده شده را فوراً دور بیندازید و دست‌هایتان را بشویید.

توصیه‌های پزشکی
. در صورتی که هرگونه علامتی از بیماری دارید، از تماس نزدیک با دیگران پرهیز کنید.
. اگر احساس ناخوشی می‌کنید، حتی اگر علائمتان خفیف هستند مثلاً سردرد یا آبریزش بینی دارید در خانه بمانید تا احتمالاً ویروس را به دیگران و کادر درمان انتقال ندهید.
. اگر دچار علائم جدی شدید (تب، سرفه، مشکل تنفسی) هر چه سریع‌تر با مراقبین بهداشت مربوطه تماس بگیرید.
. هرگونه ارتباطی که اخیراً با دیگران داشته‌اید و جزئیات هر سفری که انجام داده‌اید را به پزشک و کادر درمان خود اطلاع دهید تا با پیگیری، جلوی انتشار بیماری گرفته شود.
. از طریق مسئولین بهداشت و درمان در جریان تازه‌ترین یافته‌ها در مورد COVID-19 قرار بگیرید و دستورالعمل‌های آن‌ها را پیگیری و رعایت نمایید.

استفاده از ماسک و دستکش
. افراد سالم فقط در صورتی نیاز به استفاده از ماسک دارند که از فرد بیمار مراقبت می‌کنند.
. اگر عطسه و سرفه می‌کنید ماسک بزنید.
. ماسک فقط زمانی مؤثر است که با شستشوی مکرر دست‌ها همراه باشد.
. زمانی که ماسک روی صورت دارید به آن دست نزنید و اگر به ماسکتان دست زدید دست‌ها را بشویید.
. نحوه‌ی صحیح ماسک زدن و برداشتن ماسک و دور انداختن آن را یاد بگیرید. دست‌ها را بعد از دور انداختن ماسک بشویید.
. از ماسک یکبار مصرف فقط یک بار استفاده کنید.
. شستن مکرر دست‌ها در مقابله با ابتلا به COVID-19 مؤثرتر از استفاده از دستکش‌های لاستیکی است.
. ویروس COVID-19 می‌تواند روی دستکش‌های لاستیکی نیز بنشیند و با لمس صورت منتقل شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.