تبیان، دستیار زندگی

از فلسفه و اهداف ازدواج بیشتر بدانید (2)

فواید یک تصمیم بزرگ

در ازدواج فرد سالها تمرین می‌كند كه رابطه محبت‌آمیز را چگونه حفظ كند و آنرا در حد عالی نگه دارد و این تلاش خودبخود تغییرات عمیقی را در افراد بوجود می‌آورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
مقاله قبل برخی از فواید ازدواج صحیح را باهم مرور کردیم و در این مطلب به موارد دیگر خواهیم پرداخت.

تمرین در ارتباطات:

در ازدواج فرد سالها تمرین می‌كند كه رابطه محبت آمیز را چگونه حفظ كند و آنرا در حد عالی نگه دارد و این تلاش خود بخود تغییرات عمیقی را در افراد بوجود می آورد، وقتی فرد عادت كند سالها به خوبی صحبت كند، اهل عطوفت و گذشت باشد، رفتار مهربانی داشته باشد، اهل خیر و انفاق باشد و آنقدر روحش بزرگ شود كه دیگری را برخود مقدم بشمارد یا حداقل به اندازه خودش به او اهمیت دهد، مطمئناً بعد از گذشت چندین سال، خواهید گفت این فرد با فرد قبل از ازدواج خیلی فرق كرده و خیلی بهتر شده است.

شخصیت مفیدتر و مستقل‌تر:

در ازدواج بدلیل اینكه افراد با واقعیتهای زندگی بیشتر مرتبط می‌شوند و مسئولیت های بیشتری را بر عهده می‌گیرند، لذا جسم و ذهن هر دو برای بهبود و رفاه زندگی تلاش بیشتری را می‌كنند و نتیجتاً فرد از لحاظ فردی از حالت نیاز و وابستگی به سوی استقلال و خودكفایی گام  برمی‌دارد و از لحاظ اجتماعی فرد كم كم از یك وجود مصرف‌كننده به وجود تولید كننده یا خدمات دهنده در اجتماع تبدیل می‌شود.

 ادامه خط سیر بزرگ شدن انسان:

آن‌زمان كه فرزندانی هم به جمع زوجین اضافه شوند، این بار زن و مرد از مقام زوجیت به مقام والدین ارتقا می یابند و چه زحمتها، تلاشها و كوششها برای اینكه انسانی دیگر به این دنیا قدم بگذارد و رشد و پروش یابد را متحمل می‌شوند و اگر زمانی زن و مرد به یكدیگر عشق می ورزیدند به این دلیل بود كه از همدیگر لذت می بردند، با آمدن فرزندان، علاوه بر خود به كسانی دیگر نیز مهر و محبت می ورزند، اما این دفعه نه به این دلیل كه نفعی و لذتی ببرند، بلكه بدین علت كه نفعی برسانند و بهره ای را ارزانی كنند. و در این مقام است كه انسانها با كمی توجه، به رشحاتی از مفهوم خدا بودن و بنده‌پروری پی می‌برند.

ممكن است یك سؤال برای شما بوجود آید كه چرا در برخی ازدواجها این مسائل دیده نمی شود، این لذتها و شیرینی‌ها و این رشدها و بزرگ شدنها یا مشاهده نمی‌شود یا كمتر مشاهده می‌شود؟
و این بحثی است مفصل كه برخی علل آن برمی‌گردد، به نامناسب بودن انتخابها در قبل از ازدواج و برخی علل دیگر كه بسیار مهمتر و اساسی تر است، برمی گردد به كیفیت رفتارها پس از ازدواج كه از حوصله ی این مقاله خارج است.

اما سخنی مهم با شما كاربران عزیز:

یك دلیل بسیار محكم برای ازدواج كردن خود قائل شوید، دلایلتان برای ازدواج بسیار بیشتر و وسیع‌تر از ارضاء نیاز جنسی باشد، حتی هدفتان از ازدواج، از ارضاء نیاز عاطفی هم بیشتر باشد، چون ازدواج بیشتر از ارضاء این دو نیاز، اهداف والاتر و مهمتری را نیز در خود داراست و همین اهداف والاست كه برخی در اثر ازدواج رشد می‌كنند و اوج می‌گیرند و همچون حضرت امام خمینی«ره» این جمله پر از تأمل و پر رمز و راز را می گویند كه «مرد از دامن زن به معراج می رسد» و برخی هم در اثر ازدواج كم می آورند و بازی را می بازند و نتیجتاً نظرشان نیز نسبت به ازدواج تغییر می‌كند.

ازدواج گرچه با ضرورت ارضاء نیازها قوت می گیرد، اما شیرینی و دوام آن با قائل شدن و متوجه بودن به اهداف والای آن محقق می گردد. ازدواج مثل تحصیل علم می باشد، گرچه ممكن است ضرورت خواندن و نوشتن و احتیاج به سواد، پای ما را به مدرسه بكشاند، اما علم منافعی بسیار بیشتر از سواد خواندن و نوشتن در خود نهفته دارد و خیلی از رشدها، توانمندی‌ها، ابتكارات و … بواسطه علم صورت می گیرد و سختی های علم نباید مجوز این گردد كه علم تخطئه شود.

در ازدواج فرد از لحاظ فردی از حالت نیاز و وابستگی به سوی استقلال و خودكفایی گام برمی‌دارد و از لحاظ اجتماعی فرد كم‌كم از یك وجود مصرف‌كننده به وجود تولیدكننده یا خدمات دهنده در اجتماع تبدیل می‌شود


ازدواج نیز همینگونه است، ازدواج گرچه به نیازهای جنسی و عاطفی انسان پاسخ می دهد و او را سرشار از احساس و هیجان می‌كند اما در عین حال بواسطه زمینه های تلاش و فعالیت و تصمیم‌گیری كه برای انسان فراهم می‌كند وجود او را پخته‌تر می‌كند و او را از مدار خودبینی به دیگری بینی و غیربینی ارتقا می دهد و روح و روان او را لطیف‌تر، خیرخواهانه‌تر و دوست داشتنی‌تر می‌كند و باعث بزرگ شدن روح انسان می‌شود.

بنابراین سعی كنید به رشد همه جانبه در تمامی ابعاد وجود خود فكر كنید، تفكرتان را از بهره بردن به بهره رساندن بالا ببرید، و از توقع داشتن از دیگری به توقع داشتن از خود برای خدمت كردن به دیگری، روح خود را بزرگ كنید و از شرط و شروط های بی‌مورد گذاشتن برای دیگری به جهت اینكه وی امكانات رفاهی شما را در حد عالی فراهم كند یا بواسطه وجود او به نان و نوائی برسید، به بزرگ شدن وجود خودتان برای مفیدتر بودن برای همسر آینده تان فكر كنید.

وقتی اینگونه دیدتان نسبت به ازدواج متعالی شود آن وقت حتی مشكلات و سختی‌ها نیز شیرین و سازنده اند، آن وقت آسان گیرتر نسبت به دیگران و سخت گیرتر نسبت به خودتان خواهید شد. چرا كه آمده‌اید در میدان و ورزشگاه صحنه زندگی بازی كنید و خوب  هنرنمایی كنید و نیامده اید كه فقط تماشا كنید كه اگر دیگران خوب بازی كردند سوت و كف بزنید و اگر مطابق میل شما بازی نكردند لعن و نفرین بفرستید.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان

 منبع: برگرفته از كتاب " یك انتخاب مناسب "