تبیان، دستیار زندگی

کووید 19 و سرطان

آنچه بیماران سرطانی باید در مورد کرونا بدانند

هر ویروسی باید بتواند از سد دفاعی سیستم ایمنی فرد عبور کند تا منجر به بیماری شود و ویروس جدید کرونا هم از این قضیه مستثنی نیست. این سدهای دفاعی در افرادی که دچار سرطان و سایر بیماری‌های مزمن هستند معمولاً ضعیف‌تر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان و کروناویروس
یکی از باورهای اشتباهی که این روزها در مورد ویروس جدید کرونا وجود دارد این است که این بیماری فقط بر افراد سالمند تأثیرات جدی می‌گذارد؛ اما این‌طور نیست. هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد در معرض ابتلا به عوارض جدی ناشی از COVID-19 است. در میان این افراد، کسانی که دچار سرطان هستند یا افرادی که تحت درمان‌های خاص مرتبط با سرطان قرار دارند، نیز قابل توجه‌اند.
هر ویروسی باید بتواند از سد دفاعی سیستم ایمنی فرد عبور کند تا منجر به بیماری شود و ویروس جدید کرونا هم از این قضیه مستثنی نیست. این سدهای دفاعی در افرادی که دچار سرطان و سایر بیماری‌های مزمن هستند معمولاً ضعیف‌تر است. افرادی که تحت درمان‌هایی هستند که سیستم ایمنی‌شان را ضعیف می‌کند نیز سد دفاعی ضعیف‌تری در بدن خود دارند.
مهم است بدانید سرطان باعث نمی‌شود احتمال ابتلای فرد به ویروس بیشتر شود و در واقع به اندازه‌ی بقیه افراد ممکن است به ویروس دچار شوند؛ اما تفاوت در این است که افراد دچار سرطان در صورتی که این ویروس را بگیرند، احتمال اینکه حملات ویروسی شدیدتری را تجربه کنند بیشتر است و در نتیجه علائم بدتری خواهند داشت.

ویروس کرونا و سرطان: چطور از بیماران سرطانی مراقبت کنیم

از جهت نکات مراقبتی در برابر ویروس کرونا، تفاوتی میان افراد مبتلا به سرطان و سایرین وجود ندارد. این بیماران نیز باید همان دستورالعمل‌هایی را رعایت کنند که هر کسی باید به آن‌ها توجه کند اما با احتیاط بیشتر. بهترین راه اجتناب از ویروس کرونا، پرهیز از تماس اجتماعی به صورت جدی است. ایزوله کردن و حفظ فاصله اجتماعی، ایده‌آل‌ترین راهکار محافظتی برای پیشگیری از عفونت است.
وقتی می‌گوییم اجتناب از تماس با دیگران، منظور این نیست که فقط با غریبه‌ها تماس نداشته باشید. این اصل شامل اعضای خانواده و افرادی که بخشی از روتین نرمال زندگی‌تان هستند نیز می‌شود. ضمناً این توصیه بدین معنی است که مثلاً وقتی می‌خواهید بسته‌هایی را که اینترنتی سفارش داده‌اید تحویل بگیرید، نه تنها شما باید دستکش یک‌بار مصرف دستتان کنید بلکه این مسئله را افرادی که با شما زندگی می‌کنند نیز باید رعایت کنند. همه‌ی این توصیه‌ها یک منطق دارند: کمتر قرار گرفتن افراد در معرض ویروس یا کاهش احتمال ابتلا به عفونت.

نیازی نیست بترسید یا وسواس به خرج دهید بلکه باید نسبت به پیرامون و رفتارهای خود دقت بیشتری داشته باشید. شاید رعایت اصولی که قبلاً به آن‌ها عادت نداشتید در ابتدا کمی سخت باشد؛ اما خیلی زود تبدیل به یک عادت همیشگی شده و راحت‌تر خواهد شد


بهداشت یک فاکتور اساسی است

ویروس کرونا در برابر آب و صابون بسیار آسیب‌پذیر است. این میکروارگانیسم‌ها یک غشای بیرونی از جنس لیپید یا چربی دارند که صابون به راحتی می‌تواند آن را تخریب کند. ویروس بدون این غشای بیرونی از هم می‌پاشد. بنابراین شستن دست‌ها اکنون از هر زمان دیگری مهم‌تر است. با توجه به این توصیه، خیلی از افراد می‌پرسند آیا علت توصیه به شستن دست‌ها این است که ویروس از پوست عبور می‌کند. جواب خیر است. توصیه به مکرراً شستن دست‌ها به این دلیل مهم است که در مثال‌های زیر توضیح می‌دهیم:
فرض کنید کسی که بسته‌ای را جلوی در تحویلتان می‌دهد این ویروس را دارد و ویروس را روی بسته‌ای که به شما تحویل می‌دهد به شما می‌رساند. شمایی که بسته را می‌گیرید اصلاً نمی‌دانید آلوده به ویروس است و احتیاطی هم نمی‌کنید. این ویروس به دست‌های شما منتقل می‌شود اما این برای مبتلا شدن کافی نیست؛ اما اگر دست خود را به صورتتان بزنید، ویروس فرصت پیدا می‌کند تا از طریق دهان، بینی یا چشم‌ها وارد بدنتان شود و شما را به عفونت مبتلا کند.
ما نمی‌توانیم نسبت به تمام چیزهایی که در طول روز آن‌ها را لمس می‌کنیم کاملاً دقت داشته باشیم، بنابراین بهترین کار این است که دست‌ها را مرتباً بشوییم تا اگر ویروس روی دست‌هایمان است، از بین برود و خطری ما را تهدید نکند.

سایر معیارهای مراقبتی

بیماران سرطانی همان‌طور که گفتیم باید نسبت به رعایت اصول بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند. هیچ فردی را برای ملاقات به خانه راه ندهید و خودتان نیز از خانه خارج نشوید.
کسانی که با شما زندگی می‌کنند نیز باید مانند شما اصول بهداشتی را کاملاً رعایت کرده و فاصله‌ی خود را با شما نیز در نظر بگیرند.
بهتر است تمام داروهای مصرفی‌تان را به مقدار بیشتری تهیه کرده و در خانه داشته باشید.
نیازی نیست بترسید یا وسواس به خرج دهید بلکه باید نسبت به پیرامون و رفتارهای خود دقت بیشتری داشته باشید. شاید رعایت اصولی که قبلاً به آن‌ها عادت نداشتید در ابتدا کمی سخت باشد؛ اما خیلی زود تبدیل به یک عادت همیشگی شده و راحت‌تر خواهد شد.

آیا در زمان شیوع ویروس کرونا باید شیمی‌درمانی را ادامه داد؟

حالا که در بحبوحه‌ی پاندمی ویروس جدید کرونا هستیم، خیلی از انکولوژیست‌ها ناگهان با این سؤال مواجه شده‌اند که کدام بیماران باید شیمی‌درمانی خود را ادامه بدهند؟
این سؤال گسترده‌ای است که می‌توان این‌گونه جواب داد: بستگی دارد. ادامه یا قطع شیمی‌درمانی بستگی به نوع بیماری فرد، طول مدت درمان و هدف از درمان دارد. ضمناً انکولوژیست باید بررسی کند که ادامه‌ی درمان در این شرایط بیشتر به نفع بیمار است یا قطع درمان.

آیا ریسک‌های مرتبط با شیمی‌درمانی تغییر کرده‌اند؟

ریسک‌های معمول در شیمی‌درمانی طی یک پاندمی تشدید می‌شوند. بیمارانی که سیستم ایمنی‌شان ضعیف می‌شود، بیشتر در معرض عفونت‌ها هستند. تست‌های مکرر و مراجعه به بیمارستان یا کلینیک برای شیمی‌درمانی، بیمار را در معرض پاتوژن‌ها و سایر افراد بیمار قرار می‌دهد. البته این ریسک‌ها به این معنی نیستند که باید درمان را متوقف کنید، بلکه همان‌طور که گفتیم پزشک انکولوژیست باید تشخیص بدهد چه رویکردی برای هر بیمار مناسب‌تر است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.