تبیان، دستیار زندگی

عوارضی که می‌توانند ریسک مرگ ناشی از ویروس کرونا را افزایش دهند

افرادی که باید خانه‌نشینی و مراقبت‌ها را جدی‌تر بگیرند

گونه‌ی COVID-19 از خانواده‌ی ویروس کرونا به ریه‌ها و متعاقباً به قلب فشار وارد می‌کند. افرادی که بیماری قلبی دارند ممکن است دچار ضعف سیستم ایمنی نیز باشند و این ویروس می‌تواند تأثیر منفی بر آن‌هایی بگذارد که پلاکی در عروق خود دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونا
طبق گزارشی از وزارت بهداشت و سلامت ایتالیا در ماه مارس در مورد مشخصات افراد مبتلا به COVID-19 که در این کشور جان خود را از دست داده‌اند، 99 درصد این افراد از قبل دست‌کم به یک بیماری دچار بوده‌اند، و تقریباً 50 درصد از بیمارانی که جان خود را از دست داده‌اند، به سه بیماری مبتلا بوده‌اند.

در ایتالیا، 76.1 درصد از بیماران کرونا که جان خود را از دست داده‌اند دچار فشارخون بالا بوده‌اند

احتمالاً خود زوال عقل نمی‌تواند ریسک ابتلا به کرونا یا علائم شدید آن را بالا ببرد اما مشخصات افرادی که این عارضه را دارند، مثلاً پیر بودن یا فراموش کردن شستن دست‌ها می‌تواند بر احتمال ابتلا به بیماری اثر بگذارد

با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد مشکل فشارخون بالا دارند، پس درصد زیادی از جمعیت در معرض عوارض خطرناک‌تر ویروس جدید کرونا هستند. کارشناسان هنوز مطمئن نیستند چرا افرادی که دچار مشکلات قلبی و عروقی‌اند، بیشتر در معرض مرگ ناشی از ویروس جدید کرونا قرار دارند اما آن‌ها عقیده دارند گونه‌ی COVID-19 از خانواده‌ی ویروس کرونا به ریه‌ها و متعاقباً به قلب فشار وارد می‌کند. افرادی که بیماری قلبی دارند ممکن است دچار ضعف سیستم ایمنی نیز باشند و این ویروس می‌تواند تأثیر منفی بر آن‌هایی بگذارد که پلاکی در عروق خود دارند یا دچار تصلب شرایین هستند.

یک‌سوم بیماران کرونا در ایتالیا که جان خود را از دست داده‌اند بیماری قلبی داشته‌اند

هرگونه عارضه‌ی قلبی و عروقی می‌تواند بیمار را مستعد عوارض شدیدتر ویروس جدید کرونا بکند.

در ایتالیا حدود یک‌چهارم افرادی که در اثر کرونا جان باخته‌اند دچار فیبریلاسیون دهلیزی بوده‌اند

درصد زیادی از افراد دچار فیبریلاسیون دهلیزی هستند که به بی‌نظمی ضربان قلب گفته می‌شود که می‌تواند منجر به لخته شدن خون، سکته مغزی و نارسایی قلبی شود.

35 درصد از جان‌باختگان دیابت داشته‌اند

دیابت، دومین عارضه‌ی شایع در میان بیماران کرونایی در ایتالیاست که جان خود را از دست داده‌اند. دیابت باعث تشدید بیماری کرونا می‌شود زیرا برخی از ویروس‌ها در شرایط قند خون بالا، دوام بیشتری دارند و افرادی که دچار دیابت هستند معمولاً سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

20 درصد از بیماران کرونا که در ایتالیا جان باخته‌اند طی پنج سال گذشته مبتلا به سرطان فعال بوده‌اند

بیماری سرطان و درمان‌های آن می‌تواند سیستم ایمنی را دچار اختلال کند.

در ایتالیا 18 درصد از افراد دچار کرونا که فوت کرده‌اند دچار بیماری مزمن کلیوی بوده‌اند

انجمن ملی کلیه اعلام کرده است بیمارانی که دچار مشکلات کلیوی‌اند باید اهمیت زیادی به رعایت بهداشت و نکاتی که این روزها به شدت توصیه می‌شود بدهند و ضمناً داروهای لازم را در دسترس خود داشته باشند. بیماران دیالیزی نباید درمان خود را رها کنند و افرادی که احساس ناخوشی می‌کنند باید هر چه زودتر پزشک خود را در جریان بگذارند.

در ایتالیا 13.2 درصد از بیماران کرونا که جان خود را از دست داده‌اند دچار بیماری مزمن انسدادی ریه یا بیماری ریوی مانند برونشیت بوده‌اند

کسانی که بیماری ریوی دارند مانند آمفیزم یا برونشیت، ریه‌هایشان در مبارزه با عفونت‌های سیستم تنفسی ضعیف عمل می‌کند. وقتی COVID-19 وارد بدن می‌شود به ریه‌ها حمله می‌کند. این عفونت باعث التهاب در مخاط ریه شده و عصب‌های اطراف آن را تحریک می‌کند. این ویروس می‌تواند کیسه‌های هوایی انتهای ریه را نیز ملتهب نماید و منجر به پنومونی شود که به معنی پُر شدن ریه از مایعات است.
کیسه‌های هوایی ملتهب اجازه نمی‌دهند ریه، اکسیژن کافی به خون برساند و کربن دی اکسید را از خون دور کند. چنین التهابی می‌تواند سبب نارسایی اندام‌های حیاتی شده و کُشنده باشد.

افرادی که سابقه‌ی سکته مغزی داشته‌اند، 9.6 درصد از موارد مرگ در اثر کرونا در ایتالیا را تشکیل می‌دهند

سکته مغزی به خودی خود بیمار را در معرض خطر فوری ویروس کرونا قرار نمی‌دهد. اما خیلی از کسانی که قبلاً سکته مغزی کرده‌اند در سایر گروه‌های ریسک‌پذیر قرار می‌گیرند؛ مثلاً اگر سنتان بالا باشد یا دچار عارضه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا بیماری تنفسی باشید، بیشتر مستعد عوارض شدیدتر بیماری‌ها هستید. داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا تحت درمان‌های استروئیدی بودن یا شیمی‌درمانی کردن می‌تواند فرد را در معرض خطر قرار بدهد.

6.8 درصد از بیماران کرونا در ایتالیا که مرده‌اند دچار زوال عقل بوده‌اند

احتمالاً خود زوال عقل نمی‌تواند ریسک ابتلا به کرونا یا علائم شدید آن را بالا ببرد اما مشخصات افرادی که این عارضه را دارند، مثلاً پیر بودن یا فراموش کردن شستن دست‌ها می‌تواند بر احتمال ابتلا به بیماری اثر بگذارد.

بیماری مزمن کبدی، دهمین علت مرگ در اثر کرونا در ایتالیاست

در ایتالیا، 3.1 درصد بیماران کرونا که جان باخته‌اند دچار بیماری کبدی بوده‌اند. معلوم نیست COVID-19 دقیقاً چگونه بر کبد اثر می‌گذارد اما حتی افرادی که از قبل دچار مشکلات کبدی نبوده‌اند نیز ممکن است دچار آسیب کبدی ناشی از کرونا شوند.
افرادی که پیوند کبد انجام داده‌اند و داروهای سرکوب گر ایمنی مصرف می‌کنند احتمالاً بیشتر در معرض خطر هستند اما قبل از هرگونه تغییری در داروهای مصرفی یا توقف مصرف آن‌ها حتماً باید با پزشکتان مشورت کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.