تبیان، دستیار زندگی

چند توصیه از روانشناس‌ها برای روزهای کرونایی

عادت‌های سلامتی در روزهای قرنطینه

در روزهای قرنطینه هستیم و سعی داریم جلوی انتشار ویروس جدید کرونا را بگیریم. طی روزهایی که فاصله اجتماعی گرفته‌ایم و در خانه مانده‌ایم، عادت ِ صبح زود از خواب بیدار شدن، فوری صبحانه خوردن و لباس پوشیدن و از خانه بیرون زدن تغییر کرده و این فقط بخشی از ماجراست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دورکاری
این طبیعی است که در شرایط بحرانی احساس نگرانی کنیم و خیلی چیزها را خارج از کنترل خود بدانیم. حتی چیزهایی که علاقه‌مندی‌های ما بوده‌اند نیز تغییر کرده‌اند. استرس‌ها و نگرانی‌ها در مورد بیماری، مشکلات مالی و آموزش بچه‌ها و کنترل آن‌ها همگی می‌توانند عاملی باشند که زندگی‌مان از روال عادی خود خارج شود؛ اما کارشناسان و روانشناس‌ها توصیه می‌کنند باید در چنین شرایطی تا جایی که ممکن است روتین زندگی را حفظ کنیم. به عبارتی دیگر باید سعی کنیم تا آخرین حد ممکن طبق برنامه‌های قبلی خود پیش برویم و نظم زندگی‌مان را حفظ کنیم.
بدترین اتفاقی که می‌تواند برای همه‌ی ما بیفتد این است که دچار رفتارهای مریض گونه شویم، مثلاً در رختخواب ماندن یا روی کاناپه لم دادن و تمام روز با لباس‌خواب چرخیدن.

نکات بهداشتی اساسی ... غیر از شستن دست‌ها

این روزها همه‌ی ما مدام دست‌هایمان را می‌شوییم و به این مسئله اهمیت زیادی می‌دهیم؛ اما به این معنی نیست که از سایر قسمت‌های بدن خود غافل شویم. تا جایی که ممکن است روتین بهداشتی معمول خود را حفظ کنید. شاید احساس کنید حالا که همه روزها در خانه هستید نیازی نیست مانند قبل حمام کنید، نخ دندان بکشید یا حتی روزی سه بار مسواک بزنید؛ اما رعایت بهداشت فردی راهی مطمئن برای بهتر شدن روحیه‌تان است.

جوری لباس بپوشید که انگار منتظر مهمان هستید

طرز لباس پوشیدن نقش بسیار مهمی در احساسی که نسبت به خودتان دارید و البته اعتماد به نفس‌تان دارد. درست است که مثلاً در ویدیو کنفرانسی که با همکاران خود دارید، پایین‌تنه‌تان دیده نمی‌شود اما شما باید سر تا پا لباس کارتان را بپوشید. یا وقتی حتی هیچ تماس تصویری هم ندارید، باز هم متناسب و زیبا لباس بپوشید؛ انگار که منتظر یک مهمان هستید! لباس بسیار راحت پوشیدن در طول روز، شما را کسل و سست می‌کند.

غذاهایی را که معمولاً وقت درست کردن‌شان را نداشتید درست کنید

غذاهای وقت‌گیری را که همیشه دوست داشتید درست کنید اما وقتش را نداشتید، الان درست کنید چون وقتش را دارید! آشپزی کردن یک فعالیت لذت‌بخش است که تمام حواستان را به کار می‌گیرد. بنابراین به جای اینکه کسل و بی‌حوصله شوید، تمام حس‌هایتان را با آشپزی و درست کردن غذاهای مورد علاقه‌تان فعال نگه دارید.

تا جایی که ممکن است برنامه غذایی معمول‌تان را حفظ کنید

شما نه تنها باید تلاشتان را بکنید تا غذاهای خوب بپزید بلکه باید سعی کنید برنامه غذایی همیشگی‌تان را حفظ کنید. پرهیز از نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین و محدود کردن مصرف کافئین این روزها اهمیت بیشتری هم دارد چون فعالیت بیرون از خانه ندارید. ضمناً نوسانات قند خون و آدرنالین می‌تواند حس اضطرابتان را تشدید نماید.


با عزیزانتان ارتباط برقرار کنید

سخت و ناراحت‌کننده است که مجبوریم از عزیزانمان فاصله بگیریم و دیدار واقعی با آن‌ها نداشته باشیم. اما خوشبختانه این روزها تکنولوژی بیشتر از هر زمان دیگری به کمک ما می‌آید و می‌توانیم با پیام‌ها و تماس‌های تصویری، ارتباط مجازی با عزیزانمان داشته باشیم.

روتین‌های مراقبت از پوست و زیبایی را که به شما حس خوبی می‌دهند ادامه دهید

بد نیست این روزها کمی بیشتر به ظاهر و زیبایی‌تان برسید و حالتان را خوب کنید. درست است که نمی‌توانید به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید اما می‌توانید ناخن‌هایتان را مانیکور کنید و لاک بزنید، موهایتان را به مدل‌های گوناگون سشوار بکشید و بیارایید و هر کار هر چند کوچکی که باعث می‌شود با دیدن تصویرتان در آینه لبخند بزنید انجام دهید.

ورزش کنید

درست است که باشگاه‌های ورزشی تعطیل شده‌اند و از خانه هم نمی‌توانید بیرون بروید؛ اما هنوز راه‌هایی برای ورزش کردن وجود دارد. برنامه‌های تمرین در خانه را دانلود کنید و روزی 15 دقیقه در خانه ورزش کنید.

درست است که مثلاً در ویدیو کنفرانسی که با همکاران خود دارید، پایین‌تنه‌تان دیده نمی‌شود اما شما باید سر تا پا لباس کارتان را بپوشید. یا وقتی حتی هیچ تماس تصویری هم ندارید، باز هم متناسب و زیبا لباس بپوشید؛ انگار که منتظر یک مهمان هستید! لباس بسیار راحت پوشیدن در طول روز، شما را کسل و سست می‌کند


هوای خانه را تازه کنید تا روحیه‌تان هم عوض شود

تمام توصیه‌هایی که کردیم برای بهتر کردن حس و حالتان در این روزهای سخت هستند. مطمئناً یکی از راه‌های ثابت شده برای رسیدن به آرامش و تقویت روحیه، کمک گرفتن از حس بویایی است.
هوای خانه را به طور مرتب تهویه کنید و از عصاره‌هایی مانند اسطوخودوس برای آرام کردن اعصابتان کمک بگیرید. شمع‌های معطر با رایحه‌های مورد علاقه‌تان را فراموش نکنید و تأثیر التیام‌بخش آن‌ها را بر روحتان تجربه نمایید.

حس طبیعی کنجکاوی‌تان را معطوف چیزهای دیگری غیر از کرونا کنید

این روزها خبرهای رسانه‌های اجتماعی همگی پیرامون ویروس جدید کرونا هستند و شما چه بخواهید و چه نه، با رفتن سراغ این ابزارها با موج بزرگ و استرس برانگیزی از اخبار منفی روبرو می‌شوید. البته بی‌نهایت مهم است که مطلع و آگاه بمانید؛ اما شما به استراحت ذهن و سیکل دیگری از اطلاعات نیز نیاز دارید که حالتان را عوض کنند. مثلاً اگر اهل آشپزی هستید، طرز تهیه‌ی شیرینی‌ها و غذاهایی را که تاکنون درست نکرده‌اید سرچ کرده و دست به کار شوید، درست کردن کاردستی‌های جالب را یاد بگیرید، کتاب‌های مورد علاقه‌تان را دانلود کنید و بخوانید، آموزش سبک‌هایی از نقاشی، طراحی و ... را دانلود کرده و تمرین کنید و خیلی کارهای دیگر که قبلاً شاید فرصتش را نداشته‌اید اما حالا می‌توانید سراغشان بروید و ضمناً از فضای منفی هم کمی فاصله بگیرید و از آسیب‌ها و تنش‌های روحی و روانی کم کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.