تبیان، دستیار زندگی

خواص موسیر

موسیر دارای خواص بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی همانند سیر است، و از دیرباز در ایران از موسیر برای مصارف خوراکی و چاشنی ترشی و ماست استفاده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص موسیر
مصرف موسیر به درمان برخی از بیمارها کمک می کند و این گیاه حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، فلاونوئید هایی مانند کورستین، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهم از جمله گوگرد، پتاسیم و منگنز می باشد.

موسیر وحشی یا موسیر کوهی در ایران در مناطق  کوهستانی یافت می شود. این گیاه از خانواده سیراست که ریشه ی آن مانند پیاز و برگ های آن باریک با گل هایی بنفش رنگ است. طبع موسیر گرم و خشک می باشد.

تفاوت موسیر با سیر در چیست؟

موسیر با میکروب های عامل عفونت های پوستی، به واسطه مواد مغذی اش با میکروب هایی که مسئول عفونت های پوستی هستند، مبارزه می کنند و گوگرد هم از پیری زودرس جلوگیری می کند.

موسیر و سیر دو گیاه متفاوت از هم هستند اما خواص یکسانی دارند. موسیر 40 گونه مختلف دارد و دارای طعمی شبیه سیر و تلخی کمتری نسبت به سیر است. موسیر مانند سیر و پیاز خاصیت آنتی اکسیدانی، رقیق تر کردن خون یا خواص آنتی باکتریالی دارد اما مواد معدنی و ویتامین های موجود در آنها با هم متفاوت است یکی از ویژگی های بارز موسیر بو ندادن دهان پس از مصرف آن است.

برخی خواص موسیر مانند خاصیت آنتی اکسیدانی آن و رقیق تر کردن خون یا خواص آنتی باکتریالی آن شبیه سیر و حتی پیاز میباشد، البته که میزان مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آنها باهم اندکی متفاوت است ولی آنچه که از موسیر باید بدانید این است که طعم خوشایند آن به خصوص همراه با لبنیات و بو ندادن دهان پس از خوردن آن همراه ماست، یکی از ویژگی‌های بارز آن است.

سیر و موسیر هر دو خاصیت ضد سرطانی به دلیل وجود گوگرد دارند، موسیر به شکل پیازی تقریبا درشت از ریشه این گیاه که در زیر خاک بزرگ شده است در می آید و همراه محصولات و فرآورده های مختلفی به کار میرود. سیر به شکل چند حبه سیر کوچک داخل یک کیسه اما موسیر به شکل یک پیاز میباشد.

ارزش غذایی موسیر

خوشبختانه موسیر غنی از آنتی اکسیدان است. موادی مانند کوسترین و کامپرلو طبیعی که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. آلیسین یکی دیگر از این آنتی اکسیدان هایی است که در پیاز و سیر یافت می شود و همچنین به کاهش جهش های سلول کمک می کند.

- فیبر
- کالری
- منگنز
- پتاسیم
- ویتامین C
- ویتامین A
- کربوهیدرات
- ویتامین B6
علاوه بر سولفکسید یافت شده در موسیر و سایر آلومینیوم ها، پپتید و پروتئین هایی وجود دارند که قادر به فعالیت های مختلف تقویت ایمنی هستند و باعث ایجاد یک منبع مهم از عوامل درمانی می شوند.

خواص موسیر در طب سنتی

استفاده از موسیر در افراد دیابتی برای کاهش قند خون آن‌ها مفید است. رفع تنگی نفس، رفع فراموشی، قاعده آور، پایین آورنده فشارخون، ادرارآور، ترمیم کننده زخم‌ها، تسکین دهنده التهاب کبد، رفع سیاتیک، تنظیم فشار خون، رفع نقرس از خواص موسیر است.

افراد سرد مزاج برای تقویت قوای جنسی می‌‌توانند از موسیر کمک بگیرند. قابل ذکر است که تاثیر مثبت موسیر را بر دستگاه اعصاب کاهش سردردهای میگرنی نمی‌توان ندیده گرفت. موسیر نقش قابل توجهی در کاهش چربی خون و جلو گیری از تصلب شرایین دارد.

خواص موسیر برای درمان بیماری

- بهبود عملکرد مغز: مغز نیروی محرک انسان است. تمام وظایف بدن را تنظیم می کند. کمبود هر ماده مغذی مهم که برای عملکرد مغز اهمیت دارد، باعث اختلال در فعالیت بهینه می شود. موسیر غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدهایی است که عملکرد مغز را افزایش می دهند.

موسیر اسید گاما - آمینوباتیک را فراهم می کنند که یک انتقال دهنده عصبی کلیدی است و به کاهش استرس و استراحت ذهن کمک می کند. ویتامین ها همچنین به عملکرد روحی و عاطفی، با تنظیم واکنش های هورمونی و آنزیمی در مغز کمک می کنند.

- بهبود گردش خون: موسیر به بهبود جریان در بدن کمک می کند و گردش خون را افزایش می دهد. آهن، پتاسیم و مس به افزایش تولید گلبول های قرمز جدید کمک می کند و هم چنین التیام و متابولیسم را تقویت می کند. می تواند برای کمک به درمان کم خونی هم مفید باشد.

- مشارکت در پایداری عصبی: گاهی اوقات تعادل بین هورمون ها، انتقال دهنده های عصبی و دیگر ترکیبات زیستی از بین می رود. برای مثال، استفاده از محرک ها منجر به افزایش میزان کورتیزول، هورمون های انتقال دهنده عصبی می شود. این امر باعث افزایش تعداد نورون ها، وضعیت بالای آگاهی و ناتوانی در آرامش می شود.

- لاغری و کاهش وزن: چاقی مفرط، خطر بیماری های خاص نظیر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. موسیر می تواند به کاهش وزن با استفاده از مقدار کالری پایین خود کمک کند. مصرف موسیر به دلیل کاهش ذخیره ی چربی در بدن سبب لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

- سرماخوردگی و آلرژی: موسیر حاوی ترکیبات گوگردی فراوان است که دارای خواص ضد باکتری هستند و مانند آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، تب و برونشیت عمل می‌کنند. گل موسیر یک آنتی هیستامین طبیعی برای درمان حساسیت است.

- معده و دستگاه گوارش: موسیر سبب تحریک آنزیم های گوارشی، بهبود هضم غذا، درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش می شود و فیبر موجود در آن حرکات روده بهبود می بخشد و یبوست را درمان می کند.

- دیابت و قند خون: موسیر، دارای ویژگی های هیپوگلیسمی است که می تواند به کنترل دیابت کمک کند. این خاصیت به خاطر وجود مواد فوتو شیمیایی موجود در آن ها است. دو نوع مواد فوتو شیمیایی عمدتاً در موسیر یافت می شوند وآلویل دیسفلیید مسئول خواص ضد دیابتی اش هستند.

این مواد فوتو شیمیایی همچنین می توانند به بهبود حساسیت انسولین، و کنترل بیشتر گلوکز خون کمک کنند. موسیر تولید انسولین در بدن را افزایش می دهد و به همین علت سبب کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود. فیبربالای موجود در موسیر برای قند خون را تنظیم می کند.

- کلسترول و فشار خون: ترکیبات فلاونوئیدی موجود در موسیر، چربی و کلسترول خون را کاهش می دهند آنتی اکسیدان های مانند آلیسین و کورستین موجود در موسیر فشار خون بالا را کاهش می دهند.

- کاهش فشار خون: فشار خون یک عامل حیاتی برای حفظ قلب سالم و گردش خون خوب است. موسیر، حاوی آلیسین است که می تواند فشار خون را همراه با پتاسیم که به اتساع عروق خونی کمک می کند، کاهش دهد. این فرآیند از لخته شدن خون جلوگیری می کند و از سیستم قلبی و عروقی از استرس محافظت می کند.

- حفظ چگالی استخوان: موسیر، شامل مواد اصلی است که برای سلامت استخوان بسیار مهم هستند. خوردن غذاهایی که غنی از کلسیم و ویتامین D هستند، استخوان های ما را سالم نگه می دارد.

- کمک به سیستم دفاعی بدن: دستگاه ایمنی بدن بسیار پیچیده است. کوچک ترین نقص در سیستم ایمنی ما می تواند منجر به عواقب فاجعه باری شود. موسیر شامل بسیاری از مواد مغذی برای تقویت ایمنی بدن است که باعث گیر انداختن مهاجمان خارجی و جلوگیری از عفونت می شود.

- درمان سرطان: ترکیبات گوگردی و اتیل استات موجود در موسیر رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهند. مصرف موسیر از انواع سرطان های سینه، معده و کولون پیشگیری می کند. آلیسین موجود در عصاره کلروفرمی موسیر ایرانی قادر است از رشد و تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کند.

- درمان نیش حشرات: برای درمان نیش حشرات گلبرگ های گل موسیر یا موسیر تازه را برش بزنید و روی این گزیدگی ها بمالید.

- کبد: موسیر ترکیبات گوگردی فراوان دارد که سبب بهبود جریان خون و سم زدایی و پاکسازی بدن و کبد می شود.

- جنین و زنان باردار: ویتامین ها و مواد معدنی موجود در موسیر سبب سلامت زنان باردار و رشد طبیعی جنین می شود همچنین فولات موجود در موسیر از نقایص سیستم عصبی جنین جلو گیری می کند.

- نوزادان و کودکان: ویتامین های C و A و فسفر و منیزیم موجود در موسیر برای سلامت استخوان و بهبود رشد نوزادان و کودکان ضروری است.

موسیر

خواص موسیر برای پوست و مو

موسیر دارای خواص بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی همانند سیر است، و از دیرباز در ایران از موسیر برای مصارف خوراکی و چاشنی ترشی و ماست استفاده می‌شود.

- جوان سازی پوست صورت: مقادیر بالای گوگرد موجود در موسیر به شفافیت و جوان سازی پوست صورت کمک می کند. مقداری موسیر خشک شده را در آب بخیسانید تا عصاره ی آن در بیاید و هر روز صبح صورت خود را با آب آن بشویید.

- داشتن پوستی سالم با موسیر: موسیر با میکروب های عامل عفونت های پوستی، به واسطه مواد مغذی اش با میکروب هایی که مسئول عفونت های پوستی هستند، مبارزه می کنند و گوگرد هم از پیری زودرس جلوگیری می کند. گوگرد هم چنین به جلوگیری از تجمع پوست مرده کمک می کند و در تسکین قرمزی و حساسیت پوست مستعد موثر است.

ابتدای باید ماسک های موسیر را روی پوست خود امتحان کنید تا از عدم حساسیتتان بدان اطمینان یابید. موسیر خشک شده را در آب خیس دهید تا عصاره آن خارج شود سپس هر روز صبح با آب آن صورتتان را بشویید. گوگرد موجود در موسیر سبب شفافیت و جوان سازی پوست شما خواهد شد.

- تقویت رشد مو و رفع شوره سر: موسیر برای افزایش رشد مو سالم مفید است و نشان داده شده است که گردش خون پوست سر را افزایش می دهدو رشد مو را تقویت می کند. موسیر حاوی گوگرد است که ریزش مو را کاهش می دهد و درخشانی مو را افزایش می دهد. هم چنین می توانید موسیر را با لیمو، باترمیلک و عسل مخلوط کنید تا شوره سر را از بین برود.

درمان ریزش مو
مقداری موسیر خشک شده را در آب خیس دهید تا عصاره ی آن خارج شود سپس این عصاره را به مو های خود بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو شستشو دهید. گوگرد موجود در موسیر فولیکول مو شما را تقویت می کند و ریزش مویتان را جبران می کند.

آب موسیر و عسل و آب یک لیموترش تازه را مخلوط کنید و روس سر و مویتان بریزید سپس اجازه دهید30 دقیقه بماند و بعد موهایتان را بشویید تا شوره سرتان از بین برود.

از دیگر خواص موسیر می توان به:


- ادرارآور
- قاعده آور
- رفع نقرس
- رفع سیاتیک
- رفع فراموشی
- رفع تنگی نفس
- ترمیم کننده زخم 
- تقویت قوای جنسی
- کاهش سردردهای میگرنی
- جلو گیری از تصلب شرایین

عوارض مصرف موسیر

بیشتر مردم می‌توانند موسیر و دیگر پیازها را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بخورند. خوردن زیاد پیاز ممکن است سوزش معده و یا برگشت اسید معده را تشدید کند.

پیاز و موسیر نیز غذاهایی هستند که نشانه های مربوط به آی بی اس را برای برخی افراد بدتر می کنند، زیرا حاوی کربوهیدرات های FODMAP هستند که پتانسیل ایجاد مشکلات هاضمه را دارند. اگر مبتلا به آی بی اس و علائم مرتبط مانند یبوست یا نفخ هستید، می توانید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

- ریفلاکس معده
- سوزش سر دل
- سندروم روده تحریک پذیر
- واکنش های آلرژیک(آسم، بثورات پوستی و قرمزی و خارش چشم ها) می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .