تبیان، دستیار زندگی

راههای از بین بردن موهای زاید

برای از بین بردن موهای زاید صورت و بدن روش‌های متفاوتی وجود دارد، اگر به‌دنبال راه‌حلی سریع و بدون درد هستید، می‌توانید از تیغ، کرم موبر و موم یا وکس استفاده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
موهای زائد
با آغاز دوره‌ بلوغ و افزایش سرعت رشد مو‌های بدن، تمایل برای رفع موهای زائد تقریبا به یک نوع وسواس تبدیل می‌شود. یافتن راهی برای مقابله با رشد ورفع مو‌های پا و دست، زیر بغل، موی پشت لب و روی چانه، یکی از دغدغه‌های همیشگی همه افراد است.

از بین بردن موهای زائد بستگی به نوع مو فرد دارد، ولی گاهی از بین بردن این موها سبب درد و ناراحتی می شود مثلا کشاله ران یکی از جاهای حساسی است که رویش مو دارد و از بین بردن آن اصولا یکی از دغدغه های خانم هاست است چرا که استفاده از وکس و یا تیغ در این بخش و نواحی دیگر با پوست حساس آنقدرها ساده نیست.

روش‌های متداول در از بین بردن موهای زائد

روش آماده سازی روغن نابود کننده موهای زائد؛ این نسخه طب سنتی یکی از ترفندها موثر برای ریشه کن کردن موهای زائد است برای همین باید مراحل آن به درستی انجام شود تا اثربخشی کاملی داشته باشد.

- تیغ: استفاده از تیغ یک روش خوب و سریع برای رفع موهای زائد است، اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد. بسیاری از ما از این روش برای اصلاح کردن پاها و ناحیه بیکینی استفاده می‌کنیم، اما می‌بینیم که موها به سرعت رشد کرده و پوست مانند محل ریش آقایان زبر و قرمز می‌شود.

البته برای کاهش قرمزی پوست می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از کرم‌های بعد از اصلاح یا افترشیوها یا یک لوسیون موضعی مانند کاندیشنر مو و از مرطوب کننده‌ مناسب استفاده کرد. همچنین هرگز پوست را در حالت خشک اصلاح نکنید، زیرا موهای مرطوب شده با آب یا کف اصلاح، نرمتر و انعطاف پذیرتر هستند و بریدن آن‌ها با تیغ راحت‌تر است.

همچنین یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از ایجاد جوش‌ بعد از اصلاح با تیغ استفاده از آسپرین موضعی روی پوست است. آسپرین خواص ضد التهابی قوی دارد و کافیست یک یا دو عدد قرص آسپرین را در یک چهارم فنجان آب حل کنید و سپس با پنبه  روی محلی که تازه با تیغ اصلاح کرده اید، به صورت موضعی استعمال کنید. اگر این کار را بعد از اصلاح با تیخ یا موچین و بند انداز انجام دهید، از نتایج آن واقعا تعجب خواهید کرد.

برخلاف تصور، بسیاری از افراد که معتقدند تراشیدن موها سبب تغییر بافت، رنگ و میزان رشد مو می‌شود، تراکم مو به صورت ژنتیکی و هورمونی تعیین می‌شود و هیچ ارتباطی با هر کاری که به صورت موضعی روی پوست انجام می‌شود، ندارد. مگر این که به علت سوختگی به فولیکول مو آسیب رسیده باشد.

- موم یا وکس: وکس یکی از موثرترین روش ها به خصوص وکس گرم است اما مقداری دردناک است  استفاده از موم یکی از عالی‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های رفع مو‌های زائد است. موم باعث پاکسازی و نرم‌تر شدن پوست می‌شود و مو‌ها را از لایه‌ زیرین پوست بیرون می‌کشد. به این ترتیب مو دیرتر و با شدت کمتری رشد می‌کند.

برای استفاده از موم کافی‌ست مقداری از آن را گرم کنید و یک لایه‌ نازک از موم داغ شده را در جهت رویش مو‌ها روی پوست بمالید. سپس از طریق کشیدن سریع در خلاف جهت رویش موها، آن‌ها را از ریشه درآورید. برای کنترل بیشتر، می‌توانید موم را با یک کاردک کوچک روی بخش‌های مختلف بدن بمالید.

بهتر است قبل از اینکه خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید، از یک شخص که در این کار مهارت دارد، کمک بگیرید. ممکن است استفاده از موم در دفعات اول کمی دشوار باشد و اگر آن را اشتباه انجام دهید، تمام مو‌های زائد بدن را از بین نبرد. همچنین ممکن است موقع برداشتن موم کمی احساس سوزش کنید.

- کرم موبر: موبر‌ها با مواد قوی که در ترکیبشان وجود دارد، مانند هیدروکسید کلسیم و تیوگلیکولات سدیم، باعث از بین بردن موی زائد می‌شوند. در هنگام استفاده از موبرها، اعمال فشار می‌تواند به حذف مو‌ها از سطح پوست کمک کند. پس به جای اینکه موبر را با آب ساده بشویید، بهتر است از یک دستمال مرطوب استفاده کرده و با حرکت دادن به جلو و عقب آن را از سطح پوست پاک کنید و یا از کاردک‌های  مخصوص موبر‌ها استفاده کنید.

برای اینکه از ماده موبر مورد استفاده خود نتیجه‌ بهتری بگیرید، ابتدا باید سطح پوستی که مو روی آن وجود دارد را با آب گرم کمپرس کنید تا مو و منافذ سطح پوست نرم شود و ماده موبر بتواند مو را بهتر جذب نمایذ. سپس یک لایه‌ ضخیم از موبر را روی پوست پخش کنید؛ به طوری که ناحیه‌ مورد نظر را کاملا بپوشاند و سپس با توجه به زمان توصیه شده در دستورالعمل آن، اجازه دهید مدتی بر روی پوستتان باقی بماند.

با اینکه این مدت زمان بستگی به زبری یا نرمی مو دارد، با این حال موبر نباید کمتر از ۴ دقیقه یا بیشتر از ۵ دقیقه روی پوست بماند. موبر‌ها ممکن است پوست و چشم را تحریک کنند و در موارد شدید به سوختگی پوست منجر شوند. بسیار مهم است که ابتدا این محصولات را روی بخشی از پوست برای احتیاط از بروز واکنش‌های آلرژیک، امتحان کنید.

- پودر موبر: پودر موبر حاوی مواد شیمیایی است که با ساختار پروتئین موها واکنش نشان می‌دهند و آن را تا حدی تجزیه می‌کنند که می‌تواند به سادگی شسته شود و از بین برود. این پودر در ترکیب با آب روی موهای ناخواسته پخش می‌شود و به مدت 15 دقیقه می‌ماند. بعد از گذشت این مدت می‌توانید به راحتی موها را حذف کنید. به طور کلی، تاثیر این روش طولانی‌تر از تیغ زدن و شیو کردن است.

حذف موها با استفاده از پودر موبر تاثیری حدودا دو هفته‌ای دارد به این دلیل که مواد شیمیایی موجود در آن به داخل منافذ پوست نفوذ می‌کند و به این ترتیب موهای زیر پوست را حذف می‌کند. علاوه بر این استفاده از این روش پوستی نرم‌تر و صاف‌تر به شما می‌دهد. روش استفاده از این پودر آسان و به طور گسترده‌ای در دسترس است. با این حال، خطر واکنش آلرژیک پوستی به مواد شیمیایی قوی موجود در آن وجود دارد و همچنین کمی کثیفی دارد و بوی بدی به جا می‌گذارد.

- بند انداختن: بند انداختن یک روش متداول برای از بین بردن مو‌های زائد در خاورمیانه است که با استفاده از یک رشته نخ پیچ خورده مو‌ها را از ریشه در می‌آورد. شخصی که این کار را انجام می‌دهد یک سر نخ را در دهان یا گردن خود قرار می‌هد و سر دیگر نخ را می‌پیچاند و سریع‌تر از آنچه تصورش را بکنید مو‌ها را از بین می‌برد.

به این ترتیب آن ناحیه صاف و نرم می‌شود. تمام کاری که بند انجام می‌دهد این است که مو‌ها را با سرعت بیرون می‌کشد و شبیه همان موچین است. امروزه دستگاه‌های بندانداز برقی کار بند انداختن را آسان‌تر کرده‌ و به راحتی قابل استفاده بوده و سریعا موهای زائد بدن را از بین می‌برند. 

- الکترولیز: الکترولیز نیز یکی از روش‌های از بین بردن مو‌های زائد به شکل دائمی است. در این روش پالس‌های الکتریکی دستگاه الکترولیز یا همان اپیلاتور باعث توقف رشد ریشه‌ مو می‌شود. به خاطر داشته باشید که نتیجه گیری از این روش مستلزم استفاده منظم از آن است. در دستگاه الکترولیز، یک سیم بسیار ظریف در زیر پوست و درون فولیکول مو قرار می‌گیرد. سپس جریان الکتریکی وارد سیم شده و ریشه‌ مو در پایین فولیکول مو را از بین می‌برد. بعد از آن موی شل شده با موچین معمولی برداشته می‌شود.

- لیزر: لیزر روش موثر اما گران قیمت است و نیاز دارید حداقل 8جلسه انجام شود تا کاملا از بین رود. از سال ۱۹۹۵ که اولین دستگاه موزدایی با لیزر تأیید شد، تاکنون این روش یکی از محبوبترین روش‌های رفع موهای زائد بوده است. دستگاه اصلی موزدایی، اولین بار توسط شرکت ترمولاس طراحی شد.

از آن پس، محبوبیت روزافزون و تقاضای بیش از حد برای استفاده از دستگاه‌های موزدایی از سوی مشتریان باعث شد، دستگاه‌های لیزر بسیاری تولید شود این دستگاه‌ها بدون درد و به صورت دائمی و در طی چند جلسه موهای زائد بدن را از بین می‌برند.

- مهارکننده‌های رشد مو: مهارکننده‌های رشد مو به فولیکول مو نفوذ کرده و رشد مو را مهار می‌کنند. این محلول‌ها پس از اصلاح یا اپیلاسیون روی پوست اعمال می‌شود و سپس کمی مالش داده می‌شود. به این ترتیب مواد موثر به پوست نفوذ کرده و به فولیکول مو می‌رسند.

تغییرات حاصل از این روش اغلب در عرض چند هفته قابل مشاهده هستند و استفاده‌ی مداوم از مهارکننده‌های رشد مو باعث می‌شود که موها کم کم از بین بروند. ایراد مهار‌کننده‌های رشد مو  این است که گاهی برای برخی از آدم‌ها عمل نمی‌کنند، چرا که بدن هر فرد واکنش متفاوت دارد.

موهای زائد

نسخه گیاهی برای از بین بردن موهای زائد

برای از بین بردن موهای زاید صورت و بدن روش‌های متفاوتی وجود دارد، اگر به‌دنبال راه‌حلی سریع و بدون درد هستید، می‌توانید از تیغ، کرم موبر و موم یا وکس استفاده کنید.

- رازیانه:

با رازیانه روغنی آماده کنید تا موهای زائد را به راحتی رفع کنید. روش آماده سازی روغن نابود کننده موهای زائد؛ این نسخه طب سنتی یکی از ترفندها موثر برای ریشه کن کردن موهای زائد است برای همین باید مراحل آن به درستی انجام شود تا اثربخشی کاملی داشته باشد.

تخم پودر رازیانه را به همراه 1استکان روغن مایع خوراکی در یک شیشه در بسته بریزید و به مدت 10 دقیقه کامل تکان دهید. محتویات شیشه را در دمای محیط البته و در جای تاریک به مدت یک هفته قرار دهید. طی این یک هفته هر روز 2 الی 3 بار این مایع تکان داده شود . بعد از طی شدن یک هفته مایع را از طریق یک پارچه توری نازک صاف کنید تا روغنی سبز رنگ داشته باشید و آن را داخل یک شیشه دربسته داخل یخچال قرار دهید.

طریقه مصرف:
این روغن ضعیف کننده و از بین برنده موهای زائد صورت است که باید بعد از جدا کردن موی زائد در محل آن استفاده شود؛ در حقیقت بعد از استفاده از روشی برای تمیز کردن موهای زائد این روغن را بایستی روی آن (به جز اطراف چشم) بمالید و تا 3 ساعت صبر کنید سپس موضع را بشوئید .

این روش برای رفع موهای زائد و کم پشت شدن موهای صورت است. برای موهای بدن هم می توان استفاده کرد به صورتیکه در طول شبانه روز دو بار در محل مورد نظر ماساژ دورانی داده شود. برای نتیجه ی کامل و مطلوب این روش بایستی 3 الی 6 ماه استفاده شود.

- زردچوبه:

خمیر زردچوبه دارای یک خاصیت عالی و کاملا گیاهی علاوه بر آنکه باعث تسکین درد می شود پاک کننده مفید برای کبد می باشد. با کمک زردچوبه به راحتی می توانید موهای زائد خود را از بین ببرید و همچنین برای پوست صورت هم می توانید از آن استفاده کنید. 

طرز تهیه:
اول از همه زردچوبه و آب، به جای آب از شیر هم می توانید استفاده كنید را به نسبت 1:2 باهم مخلوط کنید و روی حرارت کم قرار دهید، آنقدر مخلوط را هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند، اجازه دهید سرد شود در صورت لزوم می توانید در یخچال خمیر زردچوبه را قرار دهید. مقدار کمی نمک و یا شكر و 1 قاشق غذاخوری آرد را به خمیر خود اضافه کنید.

طریقه مصرف:
ابتدا مقداری آرد ذرت را ه مناطقی که می خواهید پاکسازی کنید بزنید ، سپس لایه ای نازک از خمیر را در جهت رشد مو روی قسمت مورد نظر پخش کنید، و آن را با یک تکه پارچه تمیز بپوشانید بعد از 15 دقیقه خمیر جذب پوست می شود سپس پارچه را بردارید و پوست را با آب گرم بشویید این روش را 2 بار در هفته تکرار کنید تا زودتر به نتیجه مورد نظر برسید.

- خمیر دندان:

مواد لازم برای ساخت محلول خمیردندان؛ یک قاشق غذاخوری خمیردندان، چهار تا پنج قاشق چایخوری شیر و دو قاشق غذاخوری آرد نخود.

طرز تهیه:
آرد نخود و خمیر دندان را در داخل یک کاسه ی تمیز باهم مخلوط کنید، دقت داشته باشید که حتما خمیر دندان سفید باشد. شیر را با آرد نخود و خمیر دندان مخلوط کنید و هم بزنید تا زمانیکه به صورت خمیر در آید. اگر احساس می کنید محلول کمی سفت است می توانید چند قطره شیر به آن اضافه کنید.     

طریقه مصرف:
مقداری از خمیر را بر روی مناطقی که موهای زائد دارد قرار دهید. یک پارچه ی نخی یا پد کتانی را بر روی محلولی که به نقطه مورد نظر چسبانده اید بگذارید و آرام آرام آن را بمالید. پس از چسبیدن پارچه به آرامی در جهت خلاف رشد موهای زائد پارچه را بردارید.

انجام این کار را تا زمانی که تمام موهای زائد برداشته می شوند، ادامه دهید. ممکن است لازم باشد 2الی3 بار آن را انجام دهید. پس از آنکه موهای زائد به طور کامل برداشته شد، منطقه  مورد نظر را با آب تمیز شستشو دهید. در آخر، یک مرطوب کننده را بر روی ناحیه ای که موهای خود را برداشته اید قرار دهید.


- آرد ذرت:

تخم مرغ علاوه بر خواص مفیدی که برای پوست و مو دارد، برای حذف موهای زائد نیز از آن استفاده می شود. یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری شکر و یک قاشق چای خوری آرد ذرت کاملا مخلوط کنید. سپس این خمیر را روی موهای زائد قرار دهید و بگذارید روی پوست تان خشک شود. پس از خشک شدن می توانید آن را تکه تکه کرده و از پوست تان جدا کنید. می توان از این خمیر هفته ای دو بار استفاده کرد.

- آرد نخود:

استفاده از یک خمیر طبیعی به عنوان لایه بردار پوست می تواند باعث کم شدن رویش مو شود. آرد نخود این خاصیت را دارد. آرد نخود را (بهتر است نخودها را خودتان آرد کنید) با چند قطره روغن مورد علاقه خود مثل روغن زیتون مخلوط کرده و یک خمیر نرم تهیه کنید. این خمیر را روی پوست بدن تان به خصوص جاهایی که مو رشد می کند (مثل پا و دست) بمالید و بگذارید خشک شود.

زمانی که خمیر در حال خشک شدن بود، با کف دست محل مورد نظر را آرام آرام ماساژ دهید تا از پوست لایه برداری شود. اگر هفته ای دو بار این کار را انجام دهید، بعد از چند هفته متوجه کاهش رویش و ضعیف شدن ریشه های مو می شوید.

- برگ ریحان و پیاز:

برخی از سبزیجات نیز در از بین بردن موهای زائد موثر هستند. به این منظور برگ تازه ریحان را امتحان کنید. نه تا 12 عدد برگ ریحان تازه و غشای (پوسته) دو عدد پیاز را بردارید. آن ها را به خوبی با هم خرد و ترکیب کنید. این ترکیب را روی قسمت هایی از صورت تان که موهای زائد دارد بگذارید. استفاده مداوم از این ترکیب به مدت یک ماه می تواند به شما کمک کند تا برای همیشه از شر موهای زائد رها شوید. البته باید جنس و مزاج پوست خود را در نظر داشته باشید.


- عسل و لیمو:

برای از بین بردن موهای زائد صورت باید از مواد طبیعی استفاده کرد که برای زیبایی و شفافیت پوست نیز مفید هستند؛ عسل و لیمو این خاصیت را دارند. چهار قاشق چای خوری عسل را با یک عدد لیموی تازه مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا حالت خمیری و چسبندگی پیدا کند.

سپس خمیر را خیلی آرام در جهت رویش موهای صورت تان بمالید و بگذارید 15 دقیقه روی صورت بماند. در مرحله آخر، صورت تان را با آب ملایم و ولرم بشویید.این کار را هفته ای دو تا سه بار انجام دهید تا هم از شر موهای صورت راحت شوید و هم پوستی لطیف و زیبا داشته باشید.


- جوی دوسر:

جوی دوسر دارای آنتی اکسیدان است و می تواند دوست پوست شما باشد. شما می توانید نصف قاشق چای خوری جوی دوسر آرد شده را با مواد طبیعی مانند آبلیمو (شش تا هشت قطره) و عسل (یک قاشق غذاخوری) ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به آرامی و به شکل دایره ای روی صورت خود (دو تا سه دقیقه) بمالید. مطمئن شوید که جهت رشد موی صورت خود را درست تشخیص داده اید. این خمیر را دو تا سه بار در هفته استفاده کنید تا پوستی شاداب و نرم داشته باشید.


- شنبلیله و ماش سبز:

شنبلیله یک گیاه درمانی بسیار موثر برای جلوگیری از رشد موی ناخواسته به شمار می رود. اگر می خواهید فقط موهای ناخواسته صورت را از بین ببرید، به نسبت های مساوی پودر ماش و پودر شنبلیله را با هم ترکیب و با آب مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیرمانند به دست آید.

خمیر را به شکل یکنواخت روی صورت خود به کار ببرید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه خشک شود. زمانی که خشک شد، به آرامی پوست را با استفاده از یک پارچه خشک، نرم بمالید تا خمیر از پوست صورت پاک شود. با استفاده منظم از این خمیر، می توانید از دست موهای صورت خود خلاص شوید.

- پوست گردو:

گردو خواص درمانی مفیدی دارد، اما پوست گردو نیز قابل استفاده است و می توان برای سفید کردن دندان ها و حذف موهای زائد از آن استفاده کرد. به این منظور تعداد زیادی پوست گردو را بسوزانید، خاکستر حاصل شده را داخل آب بریزید (یک قاشق غذاخوری خاکستر همراه یک لیتر آب) و اجازه دهید مخلوط 12 ساعت بماند. سپس یک پنبه را به این ماده آغشته کرده و به محل موهای زائد بزنید. این کار را چندین بار در روز (هر بار 15 دقیقه) تکرار کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .