تبیان، دستیار زندگی

خواص ریواس

ریواس یکی از گیاهان بومی آسیا محسوب می‌شود و ظاهر آن شبیه به کرفس است. این گیاه به طور طبیعی در فصل بهار و تابستان می‌روید و ساقه آن خوراکی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ریواس
مصرف گیاه ریواس قدمت زیادی در ایران دارد، و از هزاران سال پیش در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساقه ریواس به رنگ صورتی روشن، قرمز، سبز هستند و ترش  مزه است. مزه ی ترش ریواس به دلیل مقادیر بالای اگزالیک اسید و مالیک اسید موجود در آن می باشد. برگ های آن به دلیل مقادیر بالای اگزالیک اسیدی که دارند به شدت سمی است.

ریواس دارای مقادیر بالای ویتامین و مواد معدنی است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد، باعث سلامت دستگاه گوارش شده و برای درمان کلسترول خون بالا نیز مفید است.

طبع ریواس

ریواس در طب سنتی دارای طبیعتی سرد است. البته این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، منیزیم، منگنز و کلسیم است.

فواید دارویی و درمانی ریواس برای بدن

خوردن ریواس برای بیماران تب دار و بی‌اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس، سستی را درمان می‌نماید. در این گونه موارد صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می‌کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است.


- لاغری و کاهش وزن: مقادیر بالای فیبر موجود در ریواس باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد چاق می شود. مصرف روزانه 1 تا 3 لیوان آب ریواس به مدت 3 ماه به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

- تقویت معده و دستگاه گوارش: ریواس حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک می کند، معده درد و خونریزی معده را درمان کرده، رفلاکس اسیدی معده را کاهش می دهد و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

- درمان یبوست و اسهال: ساقه و ریشه ریواس حاوی مقادیر بالای فیبر هستند و به عنوان یک ملین طبیعی به بهبود حرکات روده کمک کرده و به پیشگیری ودرمان یبوست کمک می کند. ریواس به عنوان یکی از بهترین سبزیجات حاوی مقادیر بالای فیبر برای درمان اسهال شناخته می شود. همچنین ریواس به کاهش فشار در طی حرکات روده کمک کرده و درد هموروئید یا بواسیر را کاهش می دهد.

- کاهش فشار خون: در طب سنتی گفته می شود که ریواس به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

- درمان پوکی استخوان: مقادیر قابل توجه ویتامین K موجود در ریواس به تقویت و بازسازی استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

- درمان آلزایمر: ریواس به دلیل خواص ضد التهابی طبیعی که دارد از استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری کرده و با کاهش رادیکال های آزاد که باعث بیماری های مزمن مغزی می شوند، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و سکته مغزی را کاهش می دهد.

- درمان سرطان: مقادیر بالای فلاونوئید هایی مانند کورستین موجود در ریواس به کاهش فعالیت رادیکال های آزاد در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

- ضد التهاب: ربابو به علت خواص ضد عفونت آن به مدت طولانی در طب چینی به کار رفته است و شناخته شده است که برای کمک به پوست سالم، غشای مخاطی، بینایی خوب و احتمالا حفاظت از سرطان کمک می کند. همه اینها به دلیل نقش آن به عنوان یک غذای ضد التهابی است.

- کاهش قند خون: ترکیبات موجود در ساقه ریواس به نام راپونتیسین می توانند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند.

- کاهش کلسترول خون و تقویت قلب: مقادیر بالای فیبر موجود در ریواس به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

- تقویت سیستم ایمنی بدن: ریواس سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

- سلامت چشم: مقادیر بالای آنتی اکسیدان لوتئین موجود در ریواس به تقویت بینایی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهد.
 

خواص ریواس برای پوست و مو



- جوان سازی پوست صورت: مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین A و ویتامین C موجود در ریواس به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شوند.
- رفع آکنه و جوش صورت: ریواس به دلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچ طبیعی که دارد به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

- رنگ موی طبیعی:  در طب سنتی از ریواس برای رنگ کردن مو ها استفاده می شود، جالب است بدانید که ریواس مو ها را به رنگ قهوه ای تیره یا بلوند در می آورد و اگزالیک اسید موجود در آن دوام رنگ مو را بیشتر می کند. حدود سه قاشق غذا خوری پودر ریشه ریواس را به دو فنجان آب اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه بجوشد. سپس در دمای اتاق بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد مو ها را با آن بوشیید و خوب ماساژ دهید تا رنگ بگیرند.

ماسک ریواس برای برطرف کردن جوشهای چرکى:
پودر گل ریواس را با یک قاشق ماست مخلوط کنید و هفته اى سه بار روى پوست صورت بمالید.

معجون رنگ پریدگی ریواس:
برای رفع پریدگی رنگ صورت آب ریواس؛ آب هویج (زردک) و آب سیب سرخ را به نسبت مساوی با هم مخلوط نمایید و این نوشیدنی را بنوشید.

لوسیون ریواس برطرف کننده جوش و لک:
ریواس رنده شده را با آب لیمو مخلوط نمایید و این لوسیون را به پوست خود بمالید این لوسیون موجب از بین رفتن جوش و لک می شود.

ماسک ریواس:
ریواس له شده را با مقدارى سرکه مخلوط نمایید و روى تمام صورت بمالید این ماسک براى از بین بردن کک و مک و جوش هاى چرکى و از بین بردن لک و جاى جوش مفید است.

ریواس

از دیگر خواص گیاه ریواس

خوردن ریواس برای بیماران تب دار و بی‌اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس، سستی را درمان می‌نماید. در این گونه موارد صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می‌کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است.

ریواس یکی از گیاهان بومی آسیا محسوب می‌شود و ظاهر آن شبیه به کرفس است. این گیاه به طور طبیعی در فصل بهار و تابستان می‌روید و ساقه آن خوراکی است.



- كاهنده شهوت است.
-  مقوی قلب و اعصاب است.
- اسید معده را متعادل می‌كند.
- زخم‌های دهان را درمان می‌كند.
- به رفع اختلالات قاعدگی كمک می‌كند.
- سرگیجه و وزوز گوش را كاهش می‌دهد.
-  مسرت‌بخش و باعث رفع افسردگی می‌شود.
-  برطرف كننده استرس، ترس و وسواس است.
-  مصرف مداوم آن باعث تصفیه خون و رفع جوش و دمل می‌شود.
- ترمیم جراحات، زخم‌های چركی سطحی و سوختگی های پوستی كمک می‌كند.
- با تحریک ترشح نمک های صفراوی از كبد، باعث تنظیم جذب چربی از روده می‌شود.
- خوردن ریواس صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می‌کند و می‌توان از آن برای برای تهیه خورش، کمپوت، مربا و شربت استفاده کرد.

نکته مهم: مصرف آب ریواس همراه با آب هویج، کرفس، خیار و سیب بسیار مفید است و می‌توان یک سوم آب ریواس و دو سوم آب بقیه مواد را هر روز میل کرد.

عوارض مصرف ریواس

- مصرف برگ های ریواس ممکن است باعث مسمومیت شوند که به صورت سوزش دهان و گلو، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی و درد چشم مشخص می شود.

- درست است که ساقه های ریواس اگزالیک اسید کمتری نسبت به برگ ها دارند اما باید بدانید که همین مقدار کم برای نوزادان و کودکان سمی می باشد، پس توصیه می کنیم که از دادن ریواس به آن ها جدا اجتناب کنید.

- اگزالیک اسید موجود در ریواس خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد مستعد این بیماری تشدید می کند.

- اگر از بیماری های کبدی رنج می برید و داروهای خاصی مصرف می کنید توصیه می کنیم که قبل از مصرف ریواس با پزشک متخصص مشورت کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .