تبیان، دستیار زندگی

گیاهان تصفیه کننده هوا

اگر قصد دارید بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا، کاهش آلودگی هوا و تولیدکننده اکسیژن در خانه را تهیه کنید با ما همراه شوید تا چند گیاه مفید را به شما معرفی کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تصفیه هوا
متاسفانه آلودگی هوا در شهرها تنها به محیط های باز ختم نمی شود بلکه در محل‌های بسته مانند خانه و اداره نیز وجود دارد. گیاهانی هستند که برای تصفیه‌ی هوای خانه و محیط های بسته، توانایی تصفیه‌ی ترکیبات فرّار را دارند. خوشبختانه این گیاهان می‌توانند هوای داخل خانه‌های را که گاهی از هوای بیرون آلوده‌تر است، تمیز کنند.

گیاهان تصفیه کننده هوا کدام است؟

درفش‌گیاه عاشق نور غیرمستقیم است و به یک یا دو بار آبیاری در هفته نیاز دارد. فضای مرطوب مثل حمام یا آشپزخانه برای این گیاه مناسب‌تر است. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ فرمالدهید، آمونیاک، زایلین و تولوئن.

- آلوئه‌ورا: این گیاه سرزنده و آفتاب‌دوست را به‌راحتی می‌توان در خانه پرورش داد. آلوئه‌ورا فضای خانه را از مواد جانبی تمیزکننده‌ها، مثل فرمالدئید و بنزِن، پاک می‌کند. این برگ‌های سرسبز برای آشپزخانه‌های آفتابگیر بسیار مناسب هستند. غیر از قابلیت تصفیه‌ی هوا، ژل داخل برگ‌های آلوئه‌ورا هم مفید است و زخم‌ها و سوختگی‌ها را درمان می‌کند.

- گیاه عنکبوتی: حتی اگر آدمی باشید که به گیاهان خانگی‌اش بی‌توجه است، بازهم ازبین‌بردن این گیاه برای‌تان کار سختی خواهد بود. گیاه عنکبوتی با برگ‌های زیادش به جنگ بنزن و فرمالدئید و مونوکسید کربن می‌رود. همچنین به تصفیه‌ی زایلن، که در صنعت چرم و لاستیک و چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمک زیادی می‌کند. تکثیر گیاه عنکبوتی، بسیار ساده است. کافی است یکی از برگ‌های آن را ببرید و در گلدان جدیدی بکارید. گیاه عنکبوتی بدون دردسر رشد می‌کند، اما در داخل خانه و در دمای متوسط روبه‌کم و در خاک خشک بهتر از هرجای دیگر پرورش می‌یابد. نور غیرمستقیم آفتاب برای رشد این گیاه بهتر است.

- ژربرا جامزونی: لباس‌هایی که از خشکشویی می‌گیرید، ممکن است آغشته به تری‌کلرواتیلن باشند؛ این گیاه با گل‌های خوش‌رنگش می‌تواند این ماده را تصفیه کند. همچنین می‌تواند بنزنی را که با جوهر وارد خانه می‌شود از میان بردارد. اگر اتاق‌تان نور کافی دارد، یک ژربرا جامزونی به آنجا اضافه کنید. ژربراها خاک زه‌کشی‌شده را دوست دارند، بنابراین حتماً ته گلدان آن‌ها سوراخی تعبیه کنید. در هفته چندبار با اسپری به برگ‌های این گیاه آب بپاشید، و حتماً روزی حداقل شش ساعت آن را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید. گل‌های خوش‌رنگ آن، اگر از گیاه جدایش کنید، تا دوهفته سرحال می‌ماند.

تصفیه هوا
- سانسِوِریا: این گیاه یکی از بهترین گیاهان تصفیه‌کننده‌ی فرمالدئید است. فرمالدئید در مواد تمیزکننده، دستمال توالت، دستمال کاغذی، و محصولات بهداشت فردی استفاده می‌شود. یکی از این گیاه‌هان را داخل دستشویی بگذارید، تا بدون نور و در هوای مرطوب آن‌جا حسابی رشد و آلودگی هوای آنجا را رفع کند. شاید دل‌تان بخواهد که چند گلدان از این برگ‌های تیز را در اتاق خواب خود نیز بگذارید تا شب‌ها دی‌اکسیدکربن را جذب کند و اکسیژن بسازد (برخلاف بیشتر گیاهان که شب‌ها اکسیژن جذب و دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند). هم‌اتاقی‌شدن با این گیاه باعث می‌شود شب‌ها اکسیژن بیشتری نصیب‌تان بشود.

- پوتوس: یک گیاه آپارتمانی با نگهداری ساده است که به جنگ سم‌های خانگی می‌رود. پوتوس با پیچک‌های آبشاری‌اش، به خانه‌ٔ شما زیبایی خاصی می‌بخشد. این گیاه در آب، گلدان و سبدهای آویزان رشد می‌کند. مقاومت این گیاه بسیار زیاد است. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ زایلین، بنزن، فرمالدهید و تری‌کلرواتلین

- پُوتوس طلایی: یک گیاه پرقدرت دیگر برای نابودی فرمالدئید. رشد این گیاه سریع است و اگر در گلدانی آویزان آن را بکارید، طولی نمی‌کشد که آبشاری طلایی از آن بیرون می‌ریزد. پتوس را در گاراژ قرار دهید تا دود اگزوز را، که پر از فرمالدئید است، تصفیه کند. (پتوس طلایی، که آن را به‌نام پیچک دیوان نیز می‌شناسند، حتی وقتی در تاریکی هم نگه داشته شود سبز می‌ماند.) به گیاه پتوس طلایی باید نور غیرمستقیم آفتاب بخورد. به آن زیاد آب ندهید، وگرنه خیلی زود ریشه‌هایش فاسد می‌شود.

نکته مهم: پتوس طلایی گیاهی سمی است و کودکان و حیوانات خانگی را باید از آن دور نگاه داشت.

- پُوتوس قلبی: اگر بچه‌ی کوچک دارید یا اهل نگهداری از حیوانات خانگی هستید، این گیاه رونده انتخاب مناسبی برای شما نیست، چون سمی است. بااین‌حال، به‌شدت مناسب رفع هرگونه ترکیبات آلی فرّار هستند. پتوس قلبی به‌ویژه برای تصفیه‌ی فرمالدئیدی که نئوپان‌ها متصاعد می‌کنند مناسب است. نگهداری از این گیاه نیاز به کار خاصی ندارد. با آفتاب غیرمستقیم و مراقبت خیلی کم برگ‌های آن زیاد می‌شود. شاخه‌های دنباله‌دار آن از روی گلدان به زیر می‌افتند. می‌توانید هم هدایت‌شان کنید تا از داربست و ستون و پنجره بالا بروند.

تصفیه هوا
- داوودی: گل‌های رنگ‌ووارنگ داودی فقط به‌درد زیباکردن اتاق کار یا پذیرایی خانه نمی‌خورند. گل‌های داودی می‌توانند بنزن را تصفیه کنند؛ بنزن در چسب، رنگ، پلاستیک، و مواد شوینده وجود دارد. داودی عاشق نور تند خورشید است. برای اینکه غنچه‌های آن زود باز شوند، باید جایی را برایش انتخاب کنید که نزدیک پنجره‌ای باز باشد و نور مستقیم خورشید به آن بتابد.

اگر مایل باشید رنگ این گیاه را با دکور خانه تطبیق دهید؛ گل داودی معمولاً به شما اجازه‌ی این کار را می‌دهد. این گیاه، به‌جز به رنگ آبی، در انواع و اقسام رنگ‌ها موجود است. حواس‌تان باشد که موقع انتخاب این گیاه، نوع گل‌دار آن را بخرید، نه نوع باغی آن را، چون گل داودی باغی را باید در فضای آزاد کاشت تا خوب گل بدهد.

- دراسینا مارگیناتا (دراسینای لبه‌قرمز): لبه‌های سرخ دراسینا کاملاً به چشم می‌آیند و فضای خانه را تغییر می‌دهند، و بوته‌ی این گیاه می‌تواند تا سقف هم برسد. این گیاه برای زدودن زایلن، تری‌کلرواتیلن، و فرمالدئید از هوای اتاق بسیار مناسب است. ورود این مواد به خانه از طریق لاک الکل، روغن جلا، و گازوئیل اتفاق می‌افتد.

دراسیناها انواع و اقسام زیادی دارد. این نوع خاص دراسینا با لبه‌های قرمز و برگ‌های سبز و روبان‌مانندش از بقیه‌ی انواع این گیاه متمایز است. با اینکه رشد آن کند است، می‌تواند تا ارتفاع ۴.5متری نیز برسد. پس بهتر است که آن را در اتاقی با سقف بلند و نور ملایم قرار دهید.

- فیکوس: این گیاه همیشه‌سبز در اصل از هند می‌آید و گیاه مقاومی است که عاشق روشنایی، نور فیلترشده و آبیاری هفتگی در تابستان و آبیاری دو هفته یک بار در زمستان است. فیکوس  قابلیت رشد در گلدان‌های کوچک یا بزرگ در خانه را دارد. حتی می‌توان فیکوس را مستقیم در باغچه کاشت. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ زایلین، بنزن، فرمالدهید و تری‌کلرواتلین.

- بنجامین فیکوس: حضور بنجامین در پذیرایی می‌تواند مواد آلوده‌کننده‌ای که معمولاً همراه موکت و فرش و مبلمان خانه هست را تصفیه کند.(موادی مثل فرمالدئید، بنزن، و تری‌کلرواتیلن) نگهداری از بنجامین ترفندهای خاص خودش را دارد، اما اگر آب و نور آن را درست تامین کنید، می‌توانید تا مدت‌ها از حضور آن لذت ببرید. بنجامین از شرایط باثبات خوشش می‌آید. بهترین وضعیت برای این گیاه وقتی است که در معرض نور غیرمستقیم خورشید باشد. اگر دما یا میزان نور زیاد بالاوپایین شود، این گیاه آسیب می‌بیند.

- آزالیا: از جمله منابع فرمالدئید در خانه تخته‌سه‌لا و عایق‌های فومی است. برای اینکه جلوی آن‌ها را بگیرید، می‌توانید این بوته‌ی پرگل و زیبا را به خانه بیاورید. بهترین دما برای نگهداری آزالیا بین ۱۵ تا ۱۸ درجه است، بنابراین جای مناسب برای نگهداری از این گیاه زیرزمینی است که نور هم داشته باشد.

اگر هوای خانه خشک است، هرچندروز‌یک‌بار، با آب‌پاش به آن آب بپاشید تا فضای مناسب‌تر و مرطوب‌تری برای آن به‌وجود بیاید. برای اینکه آفات از آن دور بمانند، برگ‌ها و گل‌های خشک‌شده‌ای را که روی خاک می‌افتند جمع کنید و دور بریزید. می‌توانید اواخر زمستان و اوایل بهار به آن کود بدهید.

- پاپیتال: پاپیتال ذرات مدفوع پراکنده در هوا را کاهش می‌دهد. فرمالدئید موجود در بعضی محصولات شوینده را نیز تصفیه می‌کند. این گیاه محبوبیت عامی دارد و گلدان‌های خانگی به پرورش آن اختصاص پیدا می‌کند. خوشبختانه، این گیاه تا وقتی داخل گلدان و در خانه هست نمی‌تواند خطری برای دیگر گیاهان داشته باشد. پاپیتال در خاک مرطوب و با چهار ساعت نور مستقیم در هر روز به‌خوبی رشد می‌کند.

- دراسینا درمنسیس: به‌ کمک دراسینا، با آلودگی‌های ناشی از لاک الکل و روغن جلا بجنگید. این گیاه به‌راحتی در محیط داخل خانه وحتی بدون نور مستقیم آفتاب رشد می‌کند. برگ‌های نواری این گیاه شبیه خوشه‌ای بر بالای ساقه‌ی نازک آن است. اگر این دراسینا به ارتفاع ۳.۵متری‌اش هم برسد زیبایی‌اش از این هم چشم‌گیرتر می‌شود.

دراسینا درمنسیس را با نوارهای سفید در لبه‌ی برگ‌های سبزش می‌شناسند. اگر نوک این برگ‌ها قهوه‌ای شده یا رگه‌هایی از قهوه‌ای روی برگ‌ها پدیدار شده، شاید به‌خاطر این است که آب خانه بیش‌ازاندازه فلورید دارد. اگر واقعاً مشکل همین بود، گیاه را با آب معدنی آبیاری کنید.

اگر قصد دارید بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا، کاهش آلودگی هوا و تولیدکننده اکسیژن در خانه را تهیه کنید با ما همراه شوید تا چند گیاه مفید را به شما معرفی کنیم.


- آگلونما: نگهداری از این گیاه بسیار راحت است. آگلونما می‌تواند انواع آلوده‌کننده‌های هوا را تصفیه کند و هرچه برگ‌هایش زمان بیشتری را با آلودگی‌ها و سموم بگذارنند، بیشتر می‌تواند این سموم را دفع کند. حتی با نور کم هم این گیاه گل می‌دهد.

این گیاه را راحت‌ترین گیاه خانگی نامیده‌اند، چون با نور کم و در جاهایی که دیگر گیاهان رشد نمی‌کنند می‌توان این گیاه را نگهداری کرد. این گیاهی استوایی است، به‌همین‌خاطر هوای مرطوب را می‌پسندد. اگر هوا زیاد خشک باشد، نوک برگ‌ها قهوه‌ای می‌شود. پس بهتر است که هرازگاهی به برگ‌های آن آب بپاشید.

- فیلودندرون شکل‌قلبی: گیاهی جذاب برای محیط‌های داخلی است. نگهداری از فیلو کار آسانی است و تنها به مقدار مناسبی آب و نور غیرمستقیم نیاز دارد. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ فرمالدهید.

تصفیه هوا
- نخل ققنوس: درخت‌هایی کوتاه از خانوادهٔ نخل هستند. رشد آنها در سایه و آفتاب غیرمستقیم امکان‌پذیر است. بلندی این گیاه به ۱۸۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متری می‌رسد و ریشهٔ آن نیز تا حدود ۱۸۰ سانتی‌متر رشد خواهد کرد. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ فرمالدهید و زایلین.

- نخل بامبو: این نخل کوچک در فضاهای داخلی و کم‌نور خوب می‌روید و گاهی هم گل و میوه‌های کوچک می‌دهد. در فهرست گیاهانی که می‌توانند بنزن و تری‌کلورواتیلن را تصفیه کنند، نخل بامبو در صدر می‌ایستد. یکی از مکان‌های مناسب برای قراردادن این گیاه در کنار مبلمان خانه است، چون مبلمان خانه ممکن است فرمالدئید از خود متصاعد کنند. رطوبت و نور غیرمستقیم خورشید را می‌پسندد و اگر زیاد به آن آب بدهید وضعیت خوبی پیدا نمی‌کند. دمای مناسب برای نخل بامبو بین ۱۸ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

- نخل هندی یا آرکا: از گیاهان تصفیه کننده هوا که مناسب فضاهای بزرگ است می‌توان به نخل آرکا اشاره کرد. این نخل از گیاهان تصفیه کننده هواست که برای سگ و گربه هم غیرسمی است. آرکا در تابستان تقریبا به آبیاری زیادی نیاز دارد (چند بار در هفته) اما در زمستان این‌طور نیست. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ بنزن، کربن مونوکسید، فرمالدهید، تری‌کلرواتلین و زایلین.

- نخل راپیس: یکی از گزینه‌های مناسب میان گیاهان تصفیه کننده هوا، انتخاب نخل راپیس خواهد بود. این گیاه به‌خوبی هوا را تمیز می‌کند. برخلاف باور عمومی، نخل راپیس هوای خنک بین ۱۵ تا ۲۳ درجه را ترجیح می‌دهد. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ فرمالدهید، آمونیاک و زایلین.

- گیاه برگ‌قاشقی: از گیاهانی که می‌توانند سه تا از معمول‌ترین ترکیبات آلی فرّار(فرمالدئید، بنزن و تری‌کلرواتیلن) را بزدایند، گیاه برگ‌قاشقی در صدر قرار گرفته است. این گیاه می‌تواند تولوئن و زایلین را نیز از بین ببرد. برگ‌قاشقی به‌خاطر نیاز کم‌اش به مراقبت شناخته می‌شود. این گیاه سرسخت است و بی‌محلی‌ها را می‌بخشد، و حتی خودش به شما می‌گوید که چه موقع به آب نیاز دارد. کافی است به آویختگی سر آن توجه کنید.

- گل چمچه‌ای: یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا گل چمچه‌ای از خانواده گل شیپوریان است. این گیاهان به مراقبت زیادی نیاز ندارند. برگ‌های درخشان سبز آنها در نور کم نیز به هر خانه‌ای زیبایی و جلا می‌بخشد. هفته‌ای یک‌بار آنها را آبیاری کنید. می‌توانید در فصل بهار از این گیاه تکثیر کنید. سم‌هایی که از بین می‌برد، بنزن، کربن مونوکسید، فرمالدهید، تری‌کلرواتلین و زایلین.

- سرخس برگ شمشیری: یکی از محبوب‌ترین گیاهان تصفیه کننده هوا، سرخس برگ شمشیری است که در سبدهای آویزان، جلوهٔ خاصی به فضا می‌بخشد. این گیاه در محیط مرطوب رشد می‌کند و به رطوبت مدام نیاز دارد. با مرطوب‌کردن منظم برگ‌ها و خاک‌شان و قرار دادن آن نزدیک پنجره، بالکن یا پاسیو و نور غیرمستقیم، گیاهی سرحال خواهید داشت. در فصل زمستان، برگ‌ها را حدود ۵ سانتی‌متر کوتاه کنید تا گیاه‌تان جانی دوباره بگیرد و در ماه‌های گرم‌تر رشد بهتری داشته باشد. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ فرمالدهید و زایلین.

تصفیه هوا
- درخت آناناس: درخت آناناس با خروپف مقابله می‌کند. درخت آناناس خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا را ندارد، این گیاه توانایی تولید اکسیژن دارد و کیفیت هوا را در شب‌ها بالا می‌برد که باعث افزایش کیفیت خواب و از بین‌ رفتن خروپف می‌شود. این گیاه سرسخت با آب کم هم دوام می‌آورد. فراموش نکنید که درخت آناناس رابطه خوبی با سرما ندارد.

- گیاه ماری: این کیاه که با نام زبان مادرشوهر  نیز شناخته می‌شود، یک گیاه پرآب است که تا ۲ متر جای رشد دارد. گیاه ماری نیز یکی از گیاهان تصفیه کننده هواست که بسیار مقاوم بوده و تقریبا با هر شرایطی به حیات خود ادامه می‌دهد. این گیاه را در جای پرنور و حتی چند ساعت در روز زیر نور مستقیم قرار دهید. این گیاه میانه خوبی با رطوبت زیاد ندارد؛ پس حواس‌تان باشد آن را زیاد آبیاری نکنید. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ فرمالدهید، تری‌کلرواتلین، بنزن و زایلین.

- درفش‌گیاه: آنتوریوم آندرانوم یا درفش‌گیاه از خانوادهٔ شیپوری، یکی از گیاهان تصفیه کننده هواست که با گل‌هایش، رنگ و جلوه‌ای خاص به فضای خانه می‌آورد. این گیاه تقریبا ۳۰۰ روز از سال را گل دارد. درفش‌گیاه عاشق نور غیرمستقیم است و به یک یا دو بار آبیاری در هفته نیاز دارد. فضای مرطوب مثل حمام یا آشپزخانه برای این گیاه مناسب‌تر است. سم‌هایی که از بین می‌برد؛ فرمالدهید، آمونیاک، زایلین و تولوئن.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .