تبیان، دستیار زندگی

درمان میگرن با تزریق بوتاکس

بوتاکس با فلج‌کردن عضلات اطراف موضع تزریق شده، موجب شل‌شدن و پیشگیری از انقباض آن‌ها می‌شود و به‌همین‌دلیل تزریق این ماده سمی، سردردهای میگرنی را درمان می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میگرن
بوتولونیوم توکسین تیپ A یا بوتاکس در سال 2010 برای درمان بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن بکار گرفته شد و اکنون در سرتاسر جهان یکی از جدیدترین متدروز درمان میگرن محسوب می شود. اما امروزه اغلب افراد برای رفع چین و چروک پوست اقدام به تزریق بوتاکس می کنند و از مکانیسم فلج کننده بوتاکس در جهت کاهش چین و چروک پوست بهره می برند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است که بوسیله باکتری کلستریدیوم بوتولونیوم تولید می شود. بوتاکس ممکن است وقتی توسط انسان خورده شود بیماری بوتولیسم ایجاد کند که در آن آزاد شدن نوروترانسمیترها از پایانه های عصب عضلات، فلج عضله ایجاد می شود.

آمپول بوتاکس برای درمان میگرن مزمن طبق پروتکل در نقاط مختلف سر و گردن و شانه ها، بسته به محل درد بیمار تزریق می شود.



این نوروتوکسین در مواردی که در عضلات تزریق شود کاملا ایمن است زیرا در این صورت فقط موجب فلج موقت عضلات می شود، بنابراین در درمان بیماری تیک (به خصوص تیک چشمی یا بلفارو اسپاسم و تیک گردنی یا دیستونی) و همچنین در بیماران مبتلا به فلج مغزی که دچار اسپاسم و دفورمیتی عضلات شده اند هم بکار می رود.

داروی بوتاکس به حرارت و گرما حساس است و در صورت گرما دیدن کارایی خود را از دست می دهد. بنابراین جلوگیری از گرم کردن محل تزریق و سرد نگه داشتن منطقه تزریق تا چند ساعت، ضروری است.

 

بیمارانی که برای کاهش چین و چروک عضلات صورت بوتاکس زیبایی تزریق می کردند. هم زمان سردرد میگرنی آنها نیز درمان می شد. این مساله باعث شد که توجه پزشکان روی اثرگذاری بوتاکس در درمان میگرن جلب شود.

تزریق بوتاکس و تاثیر آن بر درمان سردرد میگرنی

البته قابل ذکر است که بوتاکس تنها برای رفع چین و چروک به کار نمی رود، بلکه افرادی که نیمی از زندگی خود را با سردرد می گذرانند، از آن به عنوان روشی درمانی برای بهبود سردردهایشان استفاده می کنند.

تزریق بوتاکس در عده زیادی از بیماران مبتلا به میگرن می تواند باعث قطع و یا طولانی شدن فاصله بین حملات سردرد(مدت سه ماه تا چهار ماه) شود. اثر بوتاکس در درمان سردرد میگرنی موقتی است و بیش از چهارماه دوام ندارد.

نحوه تاثیر بوتاکس بر سردرد های میگرنی 

سردردهای میگرنی یکی از شایع ترین بیمارها محسوب می شود و بوتاکس دارویی است، که شاید چند دهه ای است برای بیماری های مختلف استفاده می شود.

قبلاً بوتاکس برای بیماری هایی که دست و پا ضعیف می شدند و به منظور پیشگیری از فلج دست و پا مورد استفاده قرار می گرفت و اثراتی را به مدت سه تا چهار ماه ایجاد می کرد. در حال حاضر تنها موردی که از بوتاکس به منظور درمان استفاده می شود و مورد تایید سازمان غذا و دارو است، استفاده برای درمان سردردهای میگرنی مزمن است.

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح است و در حال حاضر متد روز درمان بیماری میگرن می باشد. این روش به دلیل مزایای زیادی که دارد طرفداران بسیاری نیز دارد.

بهترین درمان سردردهای میگرنی

وقتی شما سابقه ای از بیماری میگرن داشته باشید و بیشتر از 15 روز در ماه سردرد داشته باشید که حداقل 8 مورد آن حمله میگرن باشد. این روش درمان میگرن می تواند به شما کمک کند.

نکته مهم اینجاست که برای حصول نتیجه بهتر در درمان سردرد بعد از تزریق بوتاکس، متخصص مغز و اعصاب باید بر اساس معیارهایی بیمارانی را که از تزریق بوتاکس سود میبرند و این درمان برایشان مفید است را به طور صحیح انتخاب کند. نکته بعدی این است که تزریق بوتاکس در محلهای مناسب در 31 نقطه از عضلات سر و گردن شامل:

- 7 نقطه در عضله فرونتال (پیشانی)
- 4 نقطه در عضلات تمپورال (گیجگاهی) هر طرف
- 3 نقطه در عضلات اکسی پیتال (پس سری) هر طرف
- 2 نقطه در عضلات پاراوتبرای گردن هر طرف
- 3 نقطه در عضله تراپزیوس (بالای شانه) هر طرف

بنابر این با تزریق زیبایی بوتاکس متفاوت بوده و حتما باید توسط نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب) انجام شود. نورولوژیست، مقدار مشخصی از آمپول بوتولونیوم توکسین رقیق شده را در عضلات ذکر شده تزریق میکند.

این کار در مطب و به صورت سرپایی و معمولا در عرض 10 تا 15 دقیقه انجام میشود و نیاز به آمادگی خاصی ندارد و بعد از تزریق بوتاکس بیمار میتواند به فعالیتهای روزمره خود ادامه دهد.

فلج مغزی

بوتاکس چگونه از سردرد میگرنی جلوگیری میکند؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است که بوسیله باکتری کلستریدیوم بوتولونیوم تولید می شود. بوتاکس ممکن است وقتی توسط انسان خورده شود بیماری بوتولیسم ایجاد کند که در آن آزاد شدن نوروترانسمیترها از پایانه های عصب عضلات، فلج عضله ایجاد می شود.

تزریق بوتاکس برای پیشگیری از سردردهای میگرنی، با مکانیسم دیگری انجام میشود و آن جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن است، بنابراین استفاده از بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنالهای درد به نخاع است.

برای تزریق بوتاکس پزشک بایدمعاینات تشخیصی انجام دهد. این روش درمان بسیار مناسبی برای بیمارانی است که از میگرن مزمن رنج می‌برند. همچنین تزریق بوتاکس در سردردهای پس سری، سردردهای همراه با درد گردن و سردردهای تنشی هم موثر است.

ولی بیماران با سردردهای ناشی از فشار خون بالا، سردرهای دوران پریود و سردرد سینوزیت کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند. در 80 درصد بیماران، تزریق بوتاکس سبب کاهش شدت سردرد یا تعداد حملات سردرد و یا هر دو مورد می شود.  

طول اثرگذاری بوتاکس حدود 3 ماه (حداقل دو ماه و حداکثر5 ماه) است و بعد از این مدت باید تزریق بوتاکس مجدد انجام شود ولی با تکرار  تزریق‌ها، به مرور طول این مدت بیشتر می شود و در بعضی موارد بعد از 5 بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس مجدد نیست. تاثیر بوتاکس کم کم بعد از 5 الی4 روز از زمان تزریق بوتاکس شروع میشود و در عرض 2 هفته به پیک اثر خود میرسد.

هزینه تزریق بوتاکس

زمانی که متخصص سردرد، تزریق بوتاکس تخصصی میگرن را به عنوان بهترین درمان میگرن پیشنهاد می دهد، مساله بعدی هزینه تزریق برای درمان میگرن است. از آنجائیکه علائم میگرن در هر بیمار متفاوت است و محل های درد در همه بیماران میگرنی یکسان نیست، آمپول بوتاکس مصرفی برای هر بیمار متفاوت است .

آمپول بوتاکس برای درمان میگرن مزمن طبق پروتکل در نقاط مختلف سر و گردن و شانه ها، بسته به محل درد بیمار تزریق می شود. بنابراین براساس میزان داروی بوتاکس مصرف شده و تعداد نقاط تزریق، هزینه تزریق بوتاکس میگرن برای هر بیمار متفاوت است.

یادآوری می شود تزریق بوتاکس تخصصی برای درمان میگرن حتما باید توسط متخصص مغز و اعصاب که از آناتومی عروق، اعصاب و عضلات محل تزریق مطلع است انجام شود. 

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .