تبیان، دستیار زندگی

قرص اورژانسی چیست؟

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پیشگیری فوری از بارداری‌های ناخواسته، مصرف قرص اورژانسی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرص اورژانسی
قرص اورژانسی یا قرص جلوگیری از بارداری نوعی داروی پیشگیری از بارداری ناخواسته است که زنانی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، یا در روش‌های کنترل بارداری دچار مشکل می‌شوند، استفاده می‌کنند.

این درمان در شرایط خاص انجام می‌شود و یک روش متداول در جلوگیری از بارداری نیست. قرص اورژانسی در مواردی مانند پاره شدن کاندوم یا فراموش کردن قرص ضدبارداری ماهانه استفاده می‌شود. قرص اورژانسی عمدتا موجب تاخیر در تخمک گذاری می‌شوند. این روش شما را از بیماری‌های منتقله جنسی محافظت نمی‌کند.


قرص اورژانسی چیست؟

قرص های ضد بارداری اورژانسی، هورمونی هستند و ممکن است قاعدگی را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی ایجاد شود.

قرص اورژانسی ضد بارداری یک روش پیشگیری از بارداری است که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا درست عمل نکند، استفاده می‌شود. شما باید قرص اورژانسی ضد بارداری را هر چه سریعتر بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده کنید.

قرص های اورژانسی ضدبارداری با قرص‌هایی که برای سقط جنین استفاده می‌شود متفاوت است. اگر باردار هستید قرص اورژانسی ضد بارداری نمی‌تواند بارداری شما را متوقف کند.

قرص اورژانسی ضد بارداری به نام قرص صبح روز بعد نیز معروف است اما لزومی ندارد برای مصرف آن تا صبح صبر کنید. قرص اورژانسی ضد بارداری را نباید به عنوان قرص روتین ضد بارداری استفاده کرد. برای این منظور باید داروهای دیگری مصرف شود.

طریقه عملکرد قرص ضد بارداری

در این بخش به بررسی عملکرد روش‌های فوری جلوگیری میپردازیم. با مصرف این قرص پس از مقاربت روند جایگزینی تخمک لقاح یافته مختل می شود و یا از تخمک گذاری جلوگیری خواهد شد، همانطور که مطلع هستید تخمک لقاح یافته طی مدتی کوتاه در جای خود قرار می گیرد.

بنابراین زمان مصرف قرص های ضد بارداری در میزان کاهش احتمال حاملگی موثر است و هرچه سریع تر خورده شوند درصد باردار نشدن را افزایش می دهند. اگر پس از جایگزینی تخمک لقاح یافته اقدام به خوردن قرص کنید عمل سقط رخ خواهد داد.

 

قرص اورژانسی

جلوگیری از بارداری، پیشگیری اضطراری

در صورتی که نزدیکی بدون پیشگیری از بارداری انجام شود و یا علیرغم استفاده از راههای پیشگیری، اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد، مطمئن ترین روش، استفاده از قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی است.

در صورتی که از زمان نزدیکی محافظت نشده کمتر از ۱۲ ساعت گذشته است باید ابتدا یک قرص ضد بارداری اورژانسی مصرف شود و سپس ۱۲ ساعت بعد قرص دوم ضد بارداری اورژانسی همراه با آب میل شود.

در صورتی که از زمان مقاربت محافظت نشده بیش از ۱۲ ساعت گذشته باشد باید هم زمان دو قرص به صورت یکجا مصرف شود.

نکته مهم: در دوران شیردهی باید دارو بلافاصله پس از شیر دادن مصرف شده و پس از آن به مدت ۶ ساعت شیر توسط پمپ سینه کشیده و دور ریخته شود.

موارد مصرف قرص اورژانسی


- در شرایطی که از روش‌های پیشگیری از بارداری در حین مقاربت استفاده نشده باشد.

- روشهای پیشگیری به درستی استفاده نشده باشند.

طریقه اثرگذاری قرص اورژانسی

- متوقف کردن آزادسازی تخمک از تخمدانها

- پیشگیری از بارور شدن تخمک‌های آزاد شده توسط اسپرم

- متوقف کردن اتصال تخمک بارور شده به مخاط رحم

داروهای هورمونی؛ بخصوص قرص‌های اورژانسی بعد از نزدیکی محافظت نشده، تحت شرایط ویژه و با استفاده از فناوری بالایی تولید می شوند. گذشته از این بر طبق معیارهای جهانی خط تولید این داروها می بایست صرفا محصولات هورمونی تولید کند، چرا که این هورمون ها بسیار ناپایدار بوده و تحت هرگونه شرایط غیر ایزوله از کیفیت آن کاسته می شود.

قرص اورژانسی

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی


- در صورت استفاده از قرص اورژانسی در ۷۲ ساعت اول پس از نزدیکی (محافظت نشده) بیشترین تاثیر را در جهت پیشگیری از بارداری ناخواسته جلو ایفا می کند.

- قرص ضد بارداری اورژانسی تا ۵ روز پس از نزدیکی محافظت نشده موثر می باشد، ولی هر چقدر از زمان مقاربت محافظت نشده بیشتر گذشته باشد، از تاثیر آن نیز کاسته می شود.

- حداکثر دفعات مجاز استفاده در هر سیکل قاعدگی یک بار

مزایای استفاده از قرص اورژانسی برای جلوگیری ازبارداری

- قرص اورژانسی به هیچ وجه داروی سقط جنین نیست و صرفا از تخمک گذاری جلوگیری می کند؛ یعنی در صورتی که خانمی از بارداری خود اطلاعی ندارد و قرص جلوگیری اورژانسی مصرف ی کند، هیچگونه خطری جنین وی را تهدید نخواهد کرد.

- مصرف قرص اورژانسی هیچ مشکلی برای بارداری های آینده بوجود نمی آورد.

- مصرف قرص اورژانسی برای تمام زنان ایمن است.

- خرید و مصرف قرص اورژانسی بسیار راحت است.

- کیفیت اثربخشی قرص اورژانسی بسیار بالا است.

- بلافاصله بعد از نزدیکی می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد و احتمال بارداری را کاهش داد.

همچنین این قرص روند بارداری های دوره های بعد را مختل نمی کند. البته باید در نظر داشته باشید که استفاده همیشگی از آن صحیح نیست و باید فقط در مواقع اضطراری از این قرص استفاده نمود. همچنین به زمان و نحوه مصرف هر کدام دقت کافی داشته باشید تا احتمال اثرگذاری و رسیدن به نتیجه افزایش یابد و روند عملکرد آن در رحم و سیستم داخلی بدن مختل نشود.

تفاوت قرص اورژانسی با داروهای سقط جنین

قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی  تنها در چند روز اول بعد از نزدیکی موثر  است. یعنی قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. اما سقط جنین نیاز به داروی دیگری دارد.

قرص اورژانسی نمی تواند بر بارداری ثابت شده تاثیر گذاشته و یا آن را متوقف کند و همچنین باید اطمینان دهیم که این قرص به جنین در حال رشد به هیچ وجه آسیب نمی رساند ولی مصرف قرص های سقط جنین در صورتی که به بارداری خاتمه ندهد ممکن است به جنین آسیب وارد نماید.

نکات مهم در مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی ضد بارداری به نام قرص صبح روز بعد نیز معروف است، اما لزومی ندارد برای مصرف آن تا صبح صبر کرد. قرص اورژانسی ضد بارداری را نباید به عنوان قرص روتین ضد بارداری استفاده کرد. برای این منظور باید داروهای دیگری مصرف شود.


- منع مصرف در موارد پورفیری( بارداری خارج از رحم)

- بهتر است این قرص با شکم خالی مصرف نشود.

- منع مصرف برای زنان زیر 18 سال.

- در صورت بروز تهوع و استفراغ تا دو ساعت پس از استفاده از قرص خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است (زیرا استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنند واثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. )

- با توجه به اینکه این روش برای جنین خطرناک نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

- قرص های ضد بارداری اورژانسی، هورمونی هستند و ممکن است قاعدگی را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی ایجاد شود.

- مصرف قرص اورژانسی به هیچ وجه بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری دائمی محسوب نمی شود.

- پس از مصرف قرص اورژانسی، لکه بینی طبیعی است.

عوارض جانبی قرص اورژانسی 

- سردرد
- خستگی
- سرماخوردگی
- تهوع و استفراغ
- حساسیت سینه ها
- درد پایین کمر و شکم
- خونریزی بین دوره یا خونریزی شدید قاعدگی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .