تبیان، دستیار زندگی

خواص شاهدانه

شاهدانه، یکی از مغذی‌ترین دانه‌ها در جهان است و منبع کاملی از آنزیم، نشاسته و چربی‌های اشباع شده است، همچنین این دانه شگفت‌انگیز مملو از پروتئین، اسیدهای چرب، کلسیم، فیبر، ویتامین E و کلروفیل است. 
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شاهدانه
خواص شاهدانه و روغن آن برای سلامتی، زیبایی و درمان بیماری‌های مختلف بسیار موثر است و همچنین مصرف شاهدانه برایکاهش وزن بسیار مفید است.

از این دانه به عنوان منبع فیبر، خوراکی، روغن و سوخت استفاده می شود. شاهدانه، از نظر طب سنتی طبیعتی مرکب دارد، یعنی برگ آن سرد و خشک و تخم آن دارای طبیعت گرم و خشک است.

دانه های ریز و یکدست شاهدانه دارای بافتی نرم و طعمی مانند آجیل دارند و بسیار پرطرفدار است. این دانه های سبز و زرد رنگ را معمولا روی سالاد می ریزند و از حالت خام آن در شکلات و به جای تخم آفتابگردان استفاده می کنند.

طبع شاه دانه

همانطور که اشاره کردیم طبیعت شاهدانه در طب سنتی گرم و خشک است. شاهدانه غنی از اسید های چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 (اسید گاما لینولنیک)، ویتامین E، فسفر، پتاسیم، سدیم، منیزیم، گوگرد، کلسیم، آهن و روی می باشد.

خواص شاهدانه برای سلامتی 

خوردن بیش از حد شاهدانه مضر است و موجب بروز سردرد، تاری دید و درد معده می شود و در موارد خاصی باعث تهوع و استفراغ می شود.


- مسکن
- ادرار آور
- زود هضم
- رفع احتباس
- معالجه کزاز
- درمان سرطان
- ضد انگل معده
- تقویت ایمنی بدن
- بهبود عملکرد بدن
- نرم کننده، ملین و اسهال آور
- تسریع بهبود بیماری و زخم
- ضد اسپاسم و انقباضات عضلانی
- بهبود گردش خون مانع از بروز سکته
- کاهش دهنده ی فشارخون و کلسترول
- بهبود مکانیسم حرکت عضله پس از ورزش

خواص شاهدانه برای کاهش وزن

اگر به دنبال راهی برای لاغری و کاهش وزن هستید، شاهدانه را همراه با صبحانه میل کنید. مصرف شاهدانه هنگام صبح و در وعده صبحانه، باعث احساس سیری طولانی مدت می شود و به همین دلیل اشتهای کاذب نسبت به خوردن غذاهای شور و شیرین را از دست خواهید دارد و روند لاغری را تسریع می بخشد.

خواص شاهدانه برای درمان انواع بیماری ها و سرطان

دانه های شاهدانه دارای خواص تغذیه ای فراوانی هستند و منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای آمینه ضروری و نیز مواد معدنی هستند. افرادی که به طور منظم دانه های شاهدانه را مصرف می کنند فشار خون و همچنین میزان کلسترول بد در خون آن ها با کاهش روبرو خواهد شد.

- پروتئین و آنزیم های موجود در دانه های بدون پوست شاهدانه، از آن جا که موجب کاهش ورم و التهاب می شود کمک خوبی برای مبتلایان به آرتروز و همچنین درد مفاصل محسوب می شود. مصرف این ماده غذایی همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز تنظیم هورمون ها خواهد شد.

- گیاه شاهدانه، خواص تسکین دهنده ی درد ناشی از گر گرفتگی و انقباض عضلانی دارد. همچنین ترکیب شیمیایی گیاه شاهدانه می تواند مانع گسترش سلول های سرطان سینه در بدن شود.

- مبتلایان به بیماری ام اس برای برطرف کردن علائم مشکل خود، به طور قانونی از این دارو استفاده می کنند.

- برگ شاهدانه رطوبت های معده را خشک می کند.

- روغن شاهدانه گرم و خشک است و برای درمان درد گوش مفید است.

- گیاه شاهدانه، تاثیر ضدافسردگی دارد.

- التهاب و علایم آرتریت را کاهش می دهد.

- گیاه شاهدانه مسکن واقعی و موثری برای درد شکم و معالجه میگرن و درد اعصاب و روماتیسم است.

- شاهدانه خشکی پوست و ناراحتی مو را کاهش می دهد و درمان می کند.

شاهدانه

خواص دارویی و درمانی شاه دانه در طب سنتی

- درمان کم خونی و کاهش استرس: شاه دانه مقادیر زیادی آهن دارد که با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی فقر آهن یا آنمی و درمان علائم این بیماری خستگی، سردرد و ضعف عضلانی کمک می کند.

- درمان بی خوابی و افسردگی: شاه دانه سرشار از منیزیم است که باعث ایجاد احساس آرامش در بدن شده و با افزایش هورمون ملاتونین به درمان بی خوابی کمک می کند. همچنین مقادیر بالای منیزیم موجود در شاه دانه باعث افزایش تولید سروتونین در خون شده که به درمان استرس و افسردگی کمک می کند.

- درمان پوکی استخوان: شاه دانه حاوی مقادیر قابل توجهی ​​کلسیم است باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

- کاهش قند خون: مقادیر بالای فیبر موجود در شاه دانه می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

- بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش: مقادیر بالای فیبر موجود در شاه دانه به بهبود هضم غذا و درمان معده درد کمک کرده و باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود.

- درمان اسهال و یبوست: مقادیر بالای فیبر موجود در شاه دانه خام با بهبود حرکات روده به افزایش مدفوع کمک کرده و به پیشگیری و درمان اسهال و یبوست کمک می کند.

- کاهش فشار خون و تقویت قلب: مقادیر بالای اسید آمینه آرژنین موجود در شاه دانه با افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن به کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

مصرف شاهدانه برایکاهش وزن بسیار مفید است. از این دانه به عنوان منبع فیبر، خوراکی، روغن و سوخت استفاده می شود. شاهدانه، از نظر طب سنتی طبیعتی مرکب دارد، یعنی برگ آن سرد و خشک و تخم آن دارای طبیعت گرم و خشک است.


اسید گاما لینولنیک موجود در شاه دانه هم خاصیت ضد التهابی داشته و به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. هر روز دو قاشق غذا خوری شاه دانه یا پودر شاهدانه را میل کنید تا به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کند.

- لاغری و کاهش وزن: شاهدانه مقادیر بالایی پروتئین و فیبر دارد و به همین دلیل یک مهار کننده طبیعی اشتها بوده و با افزایش تولید هورمون گرلین به کاهش اشتها کمک کرده و با پیشگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود. سعی کنید هر روز صبح چهار قاشق غذا خوری شاه دانه را به وعده ی صبحانه اضافه کنید.

- تقویت عضلات در بدنسازی: شاه دانه دارای 8 اسید آمینه ضروری برای بدن است به عنوان یک منبع کاملی از پروتئین شناخته می شود و به ایجاد بافت های جدید در بدن و تقویت توده عضلانی در بدنسازان کمک می کند.

- درمان روماتیسم و آرتروز: خواص ضد التهابی دانه های شاه دانه برای پیشگیری و درمان روماتیسم و آرتروز مفید می باشد. شاه دانه و روغن شاه دانه اثرات ضد روماتیسمی دارد و می تواند به درمان بیماران مبتلا روماتیسم و آرتروز کمک کند. برای درمان هر روز یک قاشق غذاخوری روغن شاه دانه میل کنید.

- درمان سرطان: مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 و اسید گاما لینولنیک موجود در شاه دانه خام باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرطان مفید می باشد. کانابینوئید های موجود در برگ شاه دانه می تواند رشد سرطان و متاستاز را در بدن کاهش دهد.

- مفید برای جنین، زنان باردار و زنان شیرده: پروتئین بالای موجود در گیاه شاه دانه برای تقویت و بهبود رشد جنین در دوران بارداری ضرروی است، ناگفته نماند که شاه دانه یکی از بهترین منابع پروتئین برای زنان باردار گیاهخوار و خام گیاهخوار می باشد.
فیبر موجود در شاه دانه با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند. اسید های چرب امگا 3 و اسید گاما لینولنیک موجود در شاه دانه خام باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و زنان شیرده می شود.

- درمان سندروم پیش از قاعدگی: علائم سندروم پیش از قاعدگی به احتمال زیاد توسط حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می شود، اسید گاما لینولنیک موجود در شاه دانه می تواند اثرات پرولاکتین را کاهش دهد و به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کند. شاه دانه به دلیل مقادیر بالای اسید گاما لینولنیک با تنظیم غلظت هورمون ها می تواند علائم یائسگی را کاهش دهد.

- مفید برای نوزادان و کودکان: شاهدانه منبع خوبی از پروتئین و امگا 3 بوده و به بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب در بدن نوزادان و کودکان کمک می کند. می توان شاه دانه خام را از سن 8 ماهگی به رژیم غذایی نوزاد اضافه کرد، همچنین از پودر شاه دانه برای تهیه فرنی و شیر گیاهی برای نوزادان و کودکان استفاده کنید.

- سرشار از پروتئین طبیعی و گیاهی: شاه دانه یک منبع پروتئینی کامل بوده و همه اسید های آمینه ضروری برای بدن را فراهم می کند. شاه دانه مقادیر بالای اسیدهای آمینه لیزین، متیونین، سیستئین، آرژنین و اسید گلوتامیک دارد و به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی و گیاهی پروتئین در گیاهخواران محسوب می شود.

خواص شاه دانه برای پوست و مو

- درمان اگزما و پسوریازیس: روغن شاه دانه را می توان برای درمان بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما، التهاب و خشکی پوست استفاده کرد.

- نرم کننده موی سر: از روغن شاه دانه به عنوان نرم کننده طبیعی موی سر استفاده می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .