تبیان، دستیار زندگی

تعطیلات نوروزی را چگونه بگذرانیم؟

با شروع تعطیلات نوروزی در کشورمان و شیوع ویروس کرونا، برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی توفیق اجباری پیش آمده است، که تعطیلات امسال را در خانه بمانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعطیلات نوروز
آغاز ایام نوروز در سال 99 همراه با شیوع بیماری کرونا بود و مردم با در خانه ماندن می توانند این ریروس را ریشه کن کننده و باید اشاره کنیم که این تعصیلات باعث شده عده‌ای فرصت را غنیمت شمرده و بیشتر به کارهای مربوط به خانه  مشغول شوند.

ولی این سوال نیز وجود دارد که برای اوقات فراغت خود چه برنامه هایی دارید؟ بدون شک، بدن و ذهن انسان نیاز به استراحت و تغییرات سازنده دارد و ایام تعطیل بهترین فرصت برای بازیابی انرژی بدن است.

- کار خود را تعطیل کنید:

وسایل اضافی یا لباس‌هایی را که مدت‌هاست در کمد خاک می‌خورند، دوباره بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید کسی از داشتن آنها خوشحال می‌شود، لذت بخشش را از خودتان دریغ نکنید. امیدواریم که این حس خوب تا پایان سال با شما بماند.

اگر شغل حساس مهمی ندارید و چک نکردن تماس‌های کاری، بعد از تعطیلات مشکلی برایتان به‌ وجود نمی‌آورد، البته قطع ارتباط کامل برای کارآفرین ها یا مدیران یک شرکت اصلا عملی نیست. حتی اگر سمت شغلی مهمی هم دارید، بهتر است در ایام تعطیل وقتی را برای استراحت خودتان در نظر بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم که صبح‌ها ایمیل‌تان را چک کنید، در طول روز به برنامه‌های شخصی‌تان برسید و بعد‌ازظهر حدود یک ساعت روی پروژه‌های مهم کار کنید. بهتر است در روزهای تعطیل تا جایی که می‌توانید از مسائل مربوط به کار دور باشید تا ذهن‌تان به‌خوبی استراحت کند و فرصت پرورش ایده‌های جدید را داشته باشد.

- مهارت جددی بیاموزید:

آموزش یک مهارت جدید مانند یادگیری زبان خارجی یا یادگیری ساز موسیقی، سبب تقویت مغز می‌شود. حالا که بسیاری از افراد به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، زودتر به تعطیلات رفته‌اند یا حداقل زمان آزاد بیشتری دارند، بهترین فرصت برای یادگیری یک  مهارت جدید برای آنها به‌ وجود آمده است.

خوشبختانه با وجود اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آموزشی اینترنتی، نیازی نیست از خانه بیرون بروید و فقط کافی است تصمیم بگیرید که خواستار یادگیری چه مهارتی هستید؛ آنگاه با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، چندین گزینه به روی شما باز می شود. با انتخاب مهارت جدید، ذهن شما ارتباط‌های جدیدی در مغز شکل می‌دهد. با خارج شدن از الگوهای ذهنی تان، بعد از تعطیلات با حس‌وحالی تازه به سر کار و درس برمی گردید.

- کارهایی خاطره‌انگیز انجام دهید:

دو خاصیت بزرگ تعطیلات، انتظار برای شروع آن و یادآوری خاطراتش است. بسیاری از ما اغلب به خاطرات و تجربیات گذشته فکر می‌کنیم. با هر بار یادآوری خاطرات خوب، حس خوبی هم پیدا می‌کنیم.

شما هم می‌توانید در تعطیلات پیش رو، خاطره‌سازی کنید. برای انجام یک کار غیرمعمول که عمیقا از آن لذت خواهید برد، برنامه ریزی کنید (حتی اگر فقط نصف روز یا چند ساعت طول می‌کشد). مطمئن باشید که برای سال‌های پیش رو یک خاطرهٔ خوش برای خودتان و اطرافیان‌تان ساخته‌اید.

- کتاب‌ بخوانید:

میانگین کتاب خوانی در ایران همیشه آماری نگران کننده دارد. امسال به دلیل وجود تعطیلات قبل از عید و ایام نوروز بهترین فرصت برای کتابخوانی است. البته قرار هم نیست حالا که فرصت بیشتری در اختیار دارید، این کار را با طولانی ترین رمان های جهان شروع کنید،می توانید با انتخاب کتاب هایی با موضوع مورد علاقه یتان این ایام را برای خود سرگرم کننده تر کنید.

 

مهارت جدید، ذهن

- فیلم ببینید:

دیدن فیلم و دنبال کردن سریال های جدید در ایام نوروز می تواند برای شما لذت بخش باشد. باید اشاره کنیم که اگر در زمینه انتخاب فیلم تازه کار هستید می توانید با انتخاب فیلم های با مضموم ژانرهای مورد علاقه تان( فیلم های ترسناک، فیلم های ژاپنی، بهترین فیلم های عاشقانه و غیره) شروع کنید. حتی می‌توانید با تماشای فیلم و سریال های خارجی، به تقویت زبان خود نیز کمک کنید.

- به سفر مجازی بروید:

به‌دلیل وجود شرایط حساس کنونی، خیلی از مردم برنامه‌های سفر عیدشان را به زمان دیگری موکول کرده اند؛ اما سفر رفتن حتما نیازمند صرف هزینه‌های بالا نیست. می‌توان با هزینه‌ای کم هم به یک سفر ارزان رفت! البته این پیشنهاد بیشتر مناسب دوست‌داران تکنولوژی است؛ رفتن به سفرهای مجازی.

به طور مثال کشور موردنظرتان را در اینترنت جست‌وجو کنید، اطلاعات کلی درباره آن به‌ دست آورید، جاهای دیدنی آن را پیدا کرده و با استفاده از نقشه‌های مجازی گوگل، در شهر گشت و گذار کنید. ترکیب تکنولوژی و سفر می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد.

- فایل‌های روی گوشی، کامپیوترتان را مرتب کنید:

روزهای تعطیل و زمان بیکاری بهترین فرصت برای پاک‌سازی فایل‌های دیجیتالی است. به‌سراغ عکس و ویدئوهای قدیمی بروید و کمی از خاطرات گذشته یاد کنید. شاید لازم باشد برخی فایل‌ها را پاک کنید تا فضای ذخیرهٔ بیشتری داشته باشید. ممکن است تشویق شوید برخی عکس‌ها را برای چاپ کرده و یک آلبوم جالب درست کنید.

- آشپزی کنید یا آشپزی یاد بگیرید:

اگر همیشه از وقت‌گیر بودن آشپزی و کمبود وقت شکایت دارید، حالا بهترین فرصت است تا به آشپزخانه بروید و از هنر آشپزی خود رو نمایی کنید. طرز تهیه غذای موردعلاقه‌تان یا خوراکی‌ای را که همیشه منتظر زمانی برای یادگرفتنش بودید، انتخاب کنید. کتاب‌های آشپزی، برنامه‌های تلویزیونی، وب‌سایت‌های غذایی و صفحه‌های مجازی زیادی وجود دارند که دستور آشپزی غذاهای متنوع برای هر سلیقه‌ای را آموزش می‌دهند.

- برای سال جدید برنامه ریزی کنید:

با شروع تعطیلات نوروزی در کشورمان و شیوع ویروس کرونا، برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی توفیق اجباری پیش آمده است، که تعطیلات امسال را در خانه بمانند.

دور شدن از درس و مشغله‌های کاری فرصت خوبی ایجاد می‌کند تا بتوانید کمی برای آینده برنامه‌ریزی و هدف گذاری کنید. بهتر است تا فرصت دارید، افکار و ایده‌هایتان را روی کاغذ بیاورید و یک برنامه منظم برای آن بچینید.

هرچند اتفاقات اخیر نشان داد که گاهی زندگی غیرقابل‌‌پیش‌بینی می‌شود و راهی برای کنترل برنامه‌هایمان وجود ندارد، داشتن یک هدف واضح و مشخص می‌تواند مسیر زندگی هر فرد را واضح‌تر کند. داشتن امید و انگیزه در این راه بسیار ضروری است. هدف‌هایتان را روی کاغذ بیاورید و در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید.

- لباس‌ها و لوازم‌ اضافی‌ خود را مرتب کنید:

حالا که ا فرصت بیشتری را در خانه می‌گذرانید، بد نیست که به وسایل و لباس‌هایتان دوباره نگاهی بیندازید و به کمدهایتان سروسامان بدهید. وسایل اضافی یا لباس‌هایی را که مدت‌هاست در کمد خاک می‌خورند، دوباره بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید کسی از داشتن آنها خوشحال می‌شود، لذت بخشش را از خودتان دریغ نکنید. امیدواریم که این حس خوب تا پایان سال با شما بماند.

- استراحت و خوابیدن نیز گزینه خوبی است:

استراحت تأثیر بسیاری مهمی روی کار و سلامتی ما دارد، ولی بسیاری از افراد خواب کافی ندارند. اگر در طول تعطیلات به اندازه کافی بخوابیم، سلامت ما بهبود پیدا می‌کند. فراموش نکنید که مکانی راحت و آرام را برای خوابیدن انتخاب کنید تا به اندازه کافی استراحت کنید؛ مثلا بهتر است به‌جای خوابیدن روی مبل، جلوی تلویزیون یا در جایی که بچه‌ها مشغول بازی هستند، به اتاق خواب بروید، درب را ببندید و نور را تا جایی که می‌توانید، کم کنید.

- از وجود خودتان لذت ببرید:

یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به حس خوب در طول تعطیلات وبعد از آن، این است که حتما در این روزها، کارهایی را انجام دهید که واقعا برای شما لذت‌بخش است. سعی کنید زمانی را به انجام دادن کاری اختصاص دهید که از آن لذت می‌برید. حس شادی و رضایت از انجام آن کار، در هفتهٔ اول بعد از تعطیلات هم با شما خواهد بود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .