تبیان، دستیار زندگی

خواص پسته

پسته دارای خواص فراوانی برای بدن است و نه تنها می‌توان از خواص دارویی مغز پسته بهره برد بلکه از پوست پسته و روغن آن نیز می‌توان برای سلامتی، لاغری، پوست و مو استفاده کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص پسته
پسته، سرشار از مواد مغذی برای سلامتی انسان است و به علت داشتن خواص درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران یکی بزرگترین تولیدکنندگان پسته در جهان محسوب می‌شود.

پسته دارای خواص فراوانی برای بدن است و نه تنها می توان از خواص دارویی مغز پسته بهره برد بلکه از پوست پسته و روغن آن نیز می‌توان برای سلامتی، لاغری، پوست و مو  استفاده کرد. طبیعت پسته گرم و خشک است. پسته حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات، پروتئین، اسید های آمینه، چربی ها و فیبر رژیمی است.

علاوه بر این مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، روی، مس، سدیم و سلنیوم و ویتامین های ضروری مانند ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B6، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، پانوتنیک اسید، کولین و بتایین به فراوانی در پسته یافت می شوند.

انواع پسته

چهار نوع پسته در ایران تولید می شود:

روغن پسته یک مرطوب کننده مطلوب بوده و به سرعت جذب می شود و حالت چسبندگی ایجاد نمی کند و برای ماساژ صورت و بدن گزینه مناسبی است.



- پسته فندقی
-  پسته کله قوچی
- پسته اکبری
- پسته احمد آقایی 

ارزش غذایی پسته

ارزش غذایی پسته بسیار بالا است زیرا پسته دارای مواد چرب، کلسیم، فسفر، آهن، مواد نشاسته ای، آب، پروتئین، پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین ب 1، ویتامین ب 3، کربوهیدرات، پروتئین، اسیدهای آمینه  چربی و فیبرهای رژیمی است.

همچنین غنی از مواد معدنی ،پتاسیم، آهن، کلسیم ،روی ،مس و سدیم هستند. پسته حاوی ویتامین های ضروری مانند؛ ویتامین ث، ب6، آ، کا، تیامین، فولات، کولین ،اسید و بتایین است .

خواص دارویی پسته در طب سنتی

- مغز  و ذهن را تقویت می کند.
- پسته معده را تقویت می کند.
- پسته برای تسکین سرفه مفید است.
- خوردن پسته نیروی جنسی را تقویت می کند.
- برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است.
- پسته اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می کند.
- برای باز کردن مجاری کبد مصرف پسته توصیه می شود.
- جوشانده پوست و برگ درخت پسته برای رفع درد و خارش مقعد مفید است.
- جوشانده پوست درخت پسته برای برطرف کردن خارش اعضای تناسلی زنان مفید است.
- مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و آنهایی که مبتلا به کم خونی هستند باید حتما روزانه مقداری پسته بخورند.

خواص پسته

خواص دارویی و درمانی برای بدن


- لاغری و کاهش وزن: پسته حاوی کالری کم و پروتئین بالا بوده و به عنوان یک میان وعده ایده آل برای افرادی است که رژیم دارند.

مقادیر بالای فیبر موجود در پسته باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند، همچنین یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش وزن می شود این است که محتوای چربی پسته کاملا جذب نمی شود. در یک برنامه 12 هفته ای کاهش وزن، کسانی که 53 گرم پسته را به عنوان یک میان وعده در بعد از ظهر مصرف کردند، شاخص توده بدنی در آن ها کاهش یافته بود.

- تقویت سیستم ایمنی بدن: پسته، به دلیل منبع غنی ویتامین ب6، می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. با تقویت سیستم ایمنی بدن در جلوگیری از انواع عفونت ها و سرطان ها موثراست. 

- درمان بیماری های قلبی: پسته باعث افزایش قدرت عضلات قلب شده و با کاهش کلسترول بالای خون برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید می باشد.

- درمان کبد چرب: پسته سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E می باشد که برای سلامت کبد مفید بوده و به درمان کبد چرب کمک می کند. افرادی که در رژیم غذایی خود از پسته استفاده می کنند، آنزیم های کبدی در آن ها افزایش یافته و کبد چرب غیر الکلی در آن ها درمان می شود.

- تقویت معده و دستگاه گوارش: پسته منبع خوبی از فیبر رژیمی است که به هضم غذا کمک می کند، معده درد را کاهش داده، زخم معده را بهبود می بخشد و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

- درمان کم خونی: مقادیر بالای مس و ویتامین B6 موجود در پسته مقدار هموگلوبین و اکسیژن خون را افزایش داده و برای درمان کم خونی مفید می باشد.

درمان دیابت:  مقادیر بالای فسفر موجود در پسته برای جلوگیری از دیابت نوع 2 نیز مفید می باشد، همچنین فسفات موجود در پسته در تجزیه پروتئین ها به اسید های آمینه که باعث تحمل گلوکز می شود، موثر است.

پسته دارای شاخص گلیسمی پایین می باشد به این معنی که پس از خوردن باعث افزایش قند خون افراد نمی شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای 12 هفته 25 گرم پسته خام را دو بار در روز به عنوان میان وعده استفاده کنند، قند خون ناشتا در آن ها کاهش می یابد.

- رفع سرما خوردگی: ویتامین B6 موجود در پسته باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند.

- رفع یبوست و اسهال: مقادیر بالای فیبر موجود در پسته باعث بهبود حرکات روده شده و به درمان یبوست و اسهال در افراد کمک می کند.

- کاهش چربی خون: مصرف پسته برای چهار هفته باعث کاهش چشم گیر کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون بالا در افراد می شود.

- کاهش  فشار خون: مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پتاسیم موجود در پسته باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

- تقویت چشم: در میان آجیل ها پسته دارای بالاترین میزان لوتئین و زاکسنتین را دارد که هر دو ایت آنتی اکسیدان ها برای سلامت چشم بسیار مهم هستند و از بیماری دژنراسیون ماکولا در افراد جلوگیری می کنند.

- پیشگیری از سرطان: پسته غنی از آنتی اکسیدان ها است که باعث کاهش خط ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان پوست، پروستات و ریه می شود.

پیشگیری از بیماریهای ماکولا: پسته حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئید، مانند :لوتئین و زاکستین است. این آنتی اکسیدان ها در کاهش خطر ابتلا به بیماری ماکولا در سالمندان کمک می کنند.

- کمک در بهبودی هضم: پسته یک منبع عالی از فیبر رژیمی می باشد که در عملکرد سیستم گوارش تاثیر مثبت دارد.

- کمک به جذب آهن: پسته حاوی مقدار زیادی مس است که در جذب آهن بیشتر از مواد غذایی به بدن کمک می کند. و این می تواند شانس مبارزه با بیماری هایی مانند کم خونی را افزایش دهد . زیرا تعداد هموگلوبین ها را زیاد میکند و باعث افزایش جریان خون می شود.

- مفید برای نوزادان و کودکان: پسته یک منبع خوب پروتئین و انرژی برای نوزادان و کودکان محسوب می شود. پسته منبع خوبی از ویتامین های ضروری مانند ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانوتنیک اسید، ویتامین B6، فولات، ویتامین A و ویتامین E می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان مفید هستند. مقادیر بالای فیبر موجود در پسته برای درمان یبوست در کودکان مفید می باشد. ویتامین B6 موجود در پسته برای بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش کودکان مفید است.

- مفید برای جنین و زنان باردار: مقادیر بالای پروتئین موجود در پسته برای رشد ماهیچه ها و بافت ها در جنین مفید می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در پسته از جمله پلی فنل ها، ویتامین E و کاروتن ها به تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار کمک می کند.

مقادیر بالای مس موجود در پسته باعث افزایش تولید گلبول قرمز خون شده و به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می کند. ویتامین های A و E موجود در پسته برای پیشگیری از عفونت در دوران بارداری مفید می باشد. مقادیر بالای فیبر موجود در پسته از یبوست در زنان باردار جلوگیری می کند. اسید چرب امگا 3 موجود در مغز پسته باعث رشد مغز جنین می شود.

- مفید برای  مردان: پسته بر روی قدرت جنسی در مردان تاثیر می گذارد. افرادی که برای سه هفته روزانه حدود 100 گرم پسته مصرف کردند، جریان خون در آلت تناسلی افزایش یافته و عملکرد نعوظ در آن ها بهبود یافته است.

- ضد التهاب: مغز پسته دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز کمک می کند.

- محافظت از نورون ها و عصب: پسته، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین b6 است. که به ساخت اسید آمینه ضروری کمک می کند، که برای ضربان قلب و عروق بسیار مفید است . به همین خاطر این آجیل نقش بسیار مهمی در حفظ سیستم عصبی بدن ایفا می کند.

- افزایش وزن: اگر مصرف پسته روزانه شما زیاد باشد ،به دلیل وجود پروتئین بالا می تواند باعث افزایش وزن شود. دقت داشته باشید که پسته‌ی بو داده به دلیل وجود مقدار زیاد نمک باعث افزایش فشارخون می شوند .

خواص پسته

خواص پسته برای پوست و مو

پسته، سرشار از مواد مغذی برای سلامتی انسان است و به علت داشتن خواص درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران یکی بزرگترین تولیدکنندگان پسته در جهان محسوب می‌شود.

پسته یک منبع غنی از ویتامین ای است که آنتی اکسیدان در چربی می باشد . این آجیل در حفظ پوست سالم نقش اساسی دارد. همچنین می تواند از پوست در مقابل آسیب های خورشید محافظت کند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

- آکنه و جوش صورت: پسته حاوی مقادیر قابل توجهی سلنیوم و ویتامین E بوده که باعث کاهش التهاب می شود و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

- جوان سازی پوست: مقادیر بالای ویتامین E موجود در پسته برای کاهش چین و چروک پوست مفید بوده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در پسته یکی از عوامل مهم در پیشگیری از پیری زودرس می باشند.

- رفع عفونت‌های پوستی: ویتامین B6 موجود در پسته باعث افزایش گلبول های سفید و قرمز خون شده و در جلوگیری از سرطان و انواع عفونت پوستی موثر می باشد.

- مرطوب کننده طبیعی: روغن پسته یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای پوست محسوب می شود.

- ضد آفتاب طبیعی: مقادیر بالای ویتامین E موجود در پسته پوست شما را از آسیب های نور خورشید محافظت می کند و در نتیجه موجب کاهش احتمال سرطان پوست و آفتاب سوختگی می شود.

-  تقویت و افزایش رشد مو: اسید های چرب موجود در پسته به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کنند.

- نرم کننده مو: پسته به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی مو عمل کرده و انعطاف پذیری الیاف مو را بهبود می بخشد. علاوه بر این پسته یک درمان عالی برای موخوره و موهای خشک و آسیب دیده می باشد.

-درمان ریزش مو: کمبود بیوتین یکی از عوامل اصلی ریزش مو می باشد، پسته حاوی مقدار قابل توجهی از بیوتین است و مصرف منظم آن می تواند به درمان ریزش مو کمک کند.

- مبارزه با علائم پیری: آیا میدانید که پسته ها در کاهش علائم پیری بسیار مفید هستند. همچنین دارای چندین آنتی اکسیدان قوی می باشد که به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می کند و ترک پا و پوستی را از بین می برد.

- روشن کننده طبیعی پوست: پسته حاوی اسیدهای چرب ضروری می باشد ،که برای حفظ درخشندگی پوست مفید است . سیب سبز هم ،چنین نقشی را ایفا می کند.

خواص صمغ درخت پسته


عصاره هیدروالکلی صمغ پسته بر تسهیل روند خواب‌آوری، اثر ضد اضطرابی و شل کنندگی عضلانی بسیار موثر است.

خواص پوست سبز پسته

- بهترین دارو رای رفع بوی بد دهان است.
- دم کرده پوست آن برای رفع اسهال مفید است.
 - برای استحکام لثه آنرا روی لثه بمالید و یا بجوید.
- جویدن آن باعث التیام زخمهای داخل دهان می شود.
- برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آنرا بنوشید.
- دم کرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگی و استفراغ را از بین می برد.

خواص پوست سفید پسته

پوست سفید پسته برای بواسیر و بیرون زدن مقعد مفید است. برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب بجوشانید و آنرا داخل لگنی بریزید وشخصی را که این بیماری را درد برای چند دقیقه در آن بنشیند. باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود.

خواص روغن پسته

از عصاره مغز پسته، روغن شفاف و زرد رنگی به دست می آید که خواص غذایی و درمانی دارد. روغن پسته یک مرطوب کننده مطلوب بوده و به سرعت جذب می شود و حالت چسبندگی ایجاد نمی کند و برای ماساژ صورت و بدن گزینه مناسبی است.

اسیدهای چرب امگا6 آن اثر زخم های ناشی از اعمال جراحی را از بین برده و از چین و چروک دور چشم و صورت جلوگیری کرده و از همه مهم تر موها را شفاف می کند. مصرف خوراکی این روغن نیز جنبه درمانی داشته و فسفر آن هوش و حافظه را افزایش و اسیدفولیک آن به رشد و تکامل سیستم عصبی جنین کمک می کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .