تبیان، دستیار زندگی

روابط خانوادگی در ایام قرنطینه؛

چه‌طور در ایام خانه‌نشینی از اختلافات خانوادگی جلوگیری کنیم؟

یادتان هست روزهایی که به دلیل مشغله‌های فراوان و درگیری‌های کاری وقت بودن در کنار خانواده و لذت بودن در کنار آن‌ها را نداشتید و هر روز باید به 24 ساعتی که مثل باد می‌گذشتند التماس می‌کردید که کمی کندتر حرکت کند تا شاید شما بتوانید به کارهای موردعلاقه‌تان رسیده و با خانواده بیشتر وقت بگذرانید؟ خوب آن زمان فرارسیده است، آن را از دست ندهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اختلاف خانوادگی
این روزها با شیوع بیماری کرونا، یکی از اتفاقات خانه‌نشین شدن بسیاری از افراد در خانه است. مدارس و محیط‌های آموزشگاهی تعطیل‌ شده، بیرون رفتن‌های غیرضروری حذف‌ شده، هرکسی تا حد امکان تلاش دارد تا در شهر و خانه خودش قرنطینه شود.

این قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری که در حقیقت می‌توان از آن به‌عنوان یک تغییر بزرگ در زندگی بسیاری از افراد یاد کرد، در کنار پیامدهای منفی و نگران‌کننده‌اش، فرصت‌های خوبی را هم فراهم کرده است. فرصت در کنار خانواده بودن و استفاده از زمان‌هایی که شاید تا چند ماه پیش حسرت داشتنشان را می‌خوردیم.

در این میان باید مراقب بود که کنار هم بودن اعضای خانواده به مدت طولانی منجر به ایجاد تنش و درگیری نشود. ما در این فرصت بر آن هستیم تا چالش‌های احتمالی که بین زن و شوهر و دیگر اعضای خانواده ممکن است ایجاد شود را بررسی و راهکارهایی برای حل آن‌ها پیشنهاد کنیم.

کودکان

کودکان را دریابید

- با توجه به این‌که کودکان حساس‌ترند و با شیوه‌های مختلفی هم به شرایط استرس‌زا واکنش نشان می‌دهند؛ پس در این موقعیت آن‌ها به عشق  و توجه بزرگ‌ترها نیاز دارند، برای آن‌ها وقت بگذارید.

- پیشنهاد می‌کنیم اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، با همسایه‌ها صحبت کرده و قراری بگذارید که مثلاً در یک بازه زمانی در صبح و عصر بچه‌ها بتوانند بدون مزاحمت و ایجاد دلخوری برای همسایگان، در واحد خود بازی‌های شادی که گاهاً ایجاد سروصدا می‌کند داشته باشند و این ایام قرنطینه که امکان رفتن به پارک و بازی در بیرون از خانه وجود ندارد را با خوشی سپری کنند.

از غر زدن بر سر موضوعات کوچک و بی‌اهمیت بپرهیزید. بسیاری از دعواها و بحث‌های جدی از همین غر زدن‌ها آغاز می‌شود


- با همکاری هم می‌توانید در این تعطیلات فضای شادتری را با فراهم کردن امکانی برای بازی بچه‌ها در خانه‌ها ایجاد کنید.

از اخبار و گفتگوهای منفی دوری‌ کنید

- بپذیرید که شما برای مدتی محدود  مجبور هستید در قرنطینه باشید و این کار به نفع خودتان است. از اخبار، گفتگوها و افکار منفی دوری کنید.

- توجه داشته باشید مطلع بودن از اخبار کرونا تا اندازه‌ای که اطلاعات خوب و صحیح به شما بدهد، لازم و خوب است اما مراقب باشید که این کار همه انرژی و وقت شما را به خود اختصاص ندهد.

گفتگو کنید، اما غر نزنید

- پیش هم بودن‌های اجباری که اکنون نصیبتان شده است را قدر بدانید، در فضای دوستی و محبت با همسرتان حرف زده و بیشتر به هم نزدیک شوید. این با هم بودن‌ها و صحبت کردن‌ها را به کام هم تلخ‌ نکنید.

- از غر زدن بر سر موضوعات کوچک و بی‌اهمیت بپرهیزید . بسیاری از دعواها و بحث‌های جدی از همین غر زدن‌ها آغاز می‌شود.

محبتتان را ابراز کنید

علاقه خود را به همسر و فرزندانتان زبانی و عملی بروز دهید. نگویید من هر کاری می‌کنم برای خانواده‌ام است، به آن‌ها بگویید که چقدر دوستشان دارید.

مرور خاطرات

خاطرات را مرور کنید

آلبوم‌های قدیمی‌ را بیرون بیاورید و خاطرات شیرینتان را مرور کرده و سعی کنید فرصت‌های پیش‌آمده امروز را نیز به خاطره‌های شیرینی برای آینده تبدیل کنید.

با هم فیلم ببینید

تماشای یک فیلم در کنار همسرتان می‌تواند بسیار دل‌نشین باشد. اگر می‌خواهید کمی رمانتیک‌تر باشد، چراغ‌ها را خاموش و به‌جای آن شمع روشن کنید. این لحظات تأثیر مثبتی در زندگی برایتان خواهد داشت.

علاقه خود را به همسر و فرزندانتان زبانی و عملی بروز دهید. نگویید من هر کاری می‌کنم برای خانواده‌ام است، به آن‌ها بگویید که چقدر دوستشان دارید.



قدردان باشید

نگویید کاری که همسرم می‌کند را همه انجام می‌دهند و وظیفه‌اش است! آقایان از این فرصت پیش‌آمده در کارهای خانه، درست کردن غذا، نگهداری از بچه‌ها و ... به همسرتان کمک کنید.

بخندید و بخندانید

از آموخته‌ها و توانایی‌هایتان استفاده کرده و در جهت خوشحال کردن و خنداندن اعضای خانواده مخصوصاً همسرتان تلاش کنید. خاطرات خوش تعریف کنید، فیلم‌ها و برنامه‌های طنز روحی‌تان را عوض می‌کند.

با جمع باشید

- درست است که هر کدام از اعضای خانواده حق‌ دارند اوقاتی را با خودشان تنها باشند و افراد نباید مزاحم خلوت شخصی هم شوند، اما مراقب باشید این خلوت شخصی طولانی و دائمی نباشد.

- سعی کنید در این ایام از گوشی موبایل، رایانه و هر چیز دیگری که باعث می‌شود ارتباط کمتری با اعضای خانواده‌تان داشته باشید، کمتر استفاده کرده و اجازه دهید ساعت‌های با هم بودنتان آرام‌تر و بهتر سپری شود.

بازی کنید

با همسر و فرزندتان(اگر فرزند دارید)، با بازی‌های گروهی مثل؛ پازل، دزد و پلیس، منچ، شطرنج و ... با آن‌ها سرگرم باشید.

کمک در خانه

کارهای اشتراکی انجام دهید

در این ایام با همسرتان کارهای اشتراکی مثل؛ درست کردن غذا، باغچه خانگی، تمیز کردن خانه و ... انجام دهید.

صبور باشید

قرنطینه خانگی طولانی‌مدت، بودن تمام‌وقت افراد با سلیقه‌های مختلف در کنار یکدیگر و همچنین مشکلات اقتصادی عواملی هستند که  گاهی باعث می‌شوند صبر و طاقت اعضای خانواده مخدوش شده، افراد در کار یکدیگر مداخله کنند، پاپیچ هم شوند، والدین بیشتر به بچه‌ها اعتراض کنند و کلافگی و گستاخی بچه‌ها در مقابل والدین بیشتر شود. همچنین در چنین مواقعی، دیده می‌شود زن و شوهرها بیشتر همدیگر را کنترل می‌کنند و به همدیگر گیر می‌دهند. رهایی از این بحران یک همت خانوادگی می‌طلبد؛ تغافل، گذشت و چشم‌پوشی از خطاهای یکدیگر مخصوصاً بزرگ‌ترها نسبت به کوچک‌ترها فرزندان از عوامل مهم برای رهایی از این بحران و  چالش است.

بچه‌هایتان را بیشتر بشناسید

- بسیاری از خانواده‌ها از اینکه نوجوان و جوانشان در طول سال بیشتر وقتش را با دوستانش در بیرون از خانه گذرانده و کمتر با خانواده است گله‌دارند. توصیه می‌کنیم این روزها که فرزندانتان به‌اجبار خانه‌نشین شده‌اند و بیشتر زمان خود را در خانه هستند، قدر بدانید، راه‌های ارتباط بهتر و شناخت بیشتر آن‌ها را یاد بگیرید.
- غذا و فضای موردعلاقه فرزندانتان را تهیه کنید.
- با زبان خودشان با آن‌ها گفتگو کنید.
- با روش صحیح و مطابق با روحیه و سنشان به آن‌ها محبت کرده و آن‌ها را مهم جلوه دهید.
سرزنش کردن و سرکوفت‌زدن را رها کنید، در عوض به آن‌ها بفهمانید که چقدر دوستشان داشته و تکیه‌گاهشان هستید.
- با آن‌ها بازی کنید، کتاب بخوانید، فیلم نگاه کنید.
- با مرور خاطرات به آن‌ها بگویید که چقدر بودنش در کنار شما برایتان مهم و ارزشمند بوده و به این حضور نیاز دارید.