تبیان، دستیار زندگی

5 راهکار برای حفظ عملکرد مثبت خانواده در قرنطینه خانگی

بحران شیوع ویروس کرونا متاسفانه زندگی بیشتر مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. ویروس موذی و کوچکی که زندگی خانوادگی و اجتماعی تک تک ما را دچار تغییرات زیادی کرده است. استرس، اضطراب و نگرانی، ماحصل حضور این ویروس در بین بیشتر خانواده‌ها شده است. درست است که قرار گرفتن در این شرایط که تقریباً تا به حال تجربه نکرده بودیم بسیار دشوار است ولی با مدیریت درست می‌توان علاوه بر ایجاد روابط سالم در بین اعضای خانواده از شیوع بیماری نیز جلوگیری کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرنطینه خانگی
در حال حاضر بیشتر کشورها در حال انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا هستند. دورکاری، تعطیلی مدارس، آموزشگاه‌ها و مکان‌های فرهنگی و هنری و در برخی شهرها قرنطینه، از جمله اقداماتی است که در این راستا در حال انجام است. و این بدان معناست که بیشتر خانواده‌ها باید زمان زیادی را در خانه بگذرانند و علاوه بر انجام مسئولیت‌های کاری و حرفه‌ای به مراقبت از خود و خانواده بپردازند. 

چند راهکار پیشگیرانه برای حفظ عملکرد مثبت خانواده در شرایط شیوع ویروس کرونا:

تشویق برای به اشتراک گذاشتن احساسات

بیان احساساتی که خود و اعضای خانواده‌تان در این شرایط تجربه می‌کنید بسیار مهم است. احساساتی چون ترس، اضطراب و عدم اطمینان در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا بسیار طبیعی است. تشویق به اشتراک گذاری متقابل احساسات در خانواده حائز اهمیت است و می‌تواند از بروز آسیب‌های روانی جلوگیری کند. بنابراین زمانی را به بیان و به اشتراک گذاشتن احساسات اختصاص دهید، البته بیان احساساتی که به اشتراک گذاشته می‌شود باید متناسب با سن فرزندان خانواده باشد. ضمن اینکه اقدامات لازم بهداشتی را انجام می‌دهید این را بدانید که ترس و اضطراب هیچ کمکی به شما نمی‌کند. الان وقت آن است که محیط خانه‌ها را سرشار از آرامش، عشق و شادی کنید، تمرینات تنفس صحیح را دنبال و تمرین کنید و به همراه خانواده فعالیت‌های بدنی گروهی داشته باشید.

 قرنطینه خانگی به معنای دوری از اجتماع و انزوا نیست. اتفاقاً الان زمان مهمی برای ادامه تعامل با دیگران و اعلام همدلی با آنها است


آگاه شدن از نیاز دیگران

با ایجاد تغییرات اجباری در برنامه‌های روزمره زندگی ممکن است بسیاری از سرپرستان خانوار شغلشان را برای مدت کوتاهی و یا برای همیشه از دست داده، نیازمند کمک باشند و در تهیه مواد غذایی و ملزومات اساسی زندگی با مشکل روبرو شوند، بنابراین لازم است تا در این ایام به اقوام و افرادی که در اطرافتان زندگی می‌کنند توجه ویژه‌ای داشته باشید و با آنها همدلی و کمک کنید. شاید درخواست کمک برایشان سخت باشد، پس منتظر نباشید که اعلام نیاز کنند، تا جایی که می‌توانید به آن‌ها کمک مالی کنید و یا در حد توان مایحتاج اصلی زندگیشان را فراهم نمایید. شرایط حاضر بهترین زمان برای پرورش روحیه سخاوتمندی و بخشش است.

کمک

در آغوش کشیدن فرصت‌ها

اجبار به ماندن در خانه و تعطیلی مدارس و ادارات ممکن است مشکلاتی برایمان به وجود بیاورد. این را به یاد داشته باشید که همیشه منتظر فرصتی بودید که تعطیل باشید و در کنار خانواده به استراحت و خوش گذرانی بپردازید. بسیاری از افراد ممکن است بنا به موقعیت شغلی، تحصیلی و ... در طول سال تنها چند روز موفق به دیدن اعضای خانواده‌شان بشوند و همیشه منتظر زمانی هستند که بتوانند دور هم جمع شده و از زندگی کنار هم لذت ببرند. از فرصتی که این تعطیلات در اختیارتان قرار داده قدردانی کنید، سعی کنید از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را کرده و از بودن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

استحکام پیوندهای خانوادگی

فعالیت در خانواده فرصت مهمی برای استحکام پیوندها، امنیت عاطفی، یادگیری و رشد در اختیار افراد قرار می‌دهد. فعالیت‌هایی مثل آشپزی، گوش دادن به موسیقی، غذا خوردن دورهمی، بازی‌های گروهی، بازی‌های کامپیوتری، یادگیری مهارت‌های جدید و ... فرصت‌هایی هستند که برای کشف و پرورش علایق مشترک و ارتقاء مهارت‌های مهم اجتماعی مانند تصمیم گیری‌های مشترک و ارتباطات مؤثر به وجود آمده‌اند. علاوه بر این، همکاری در خانواده و انجام وظایف مشترک، امنیت و احساس تعلق بیشتر ایجاد می‌کند.

تماس تصویری

حفظ تماس با فامیل و دوستان

قرنطینه خانگی به معنای دوری از اجتماع و انزوا نیست. اتفاقاً الان زمان مهمی برای ادامه تعامل با دیگران و اعلام همدلی با آن‌ها است. موقعیت ایجاد شده، شاید زمانی خوبی برای استفاده از پیام رسان‌های اجتماعی باشد، اسکایپ، واتساپ، ایمو و دیگر پیام رسان‌هایی که می‌توان به صورت آنلاین و چهره به چهره ارتباط برقرار کرد. خوشبختانه در دنیای امروز روش‌های بیشماری برای برقراری ارتباط با دیگران وجود دارد از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا برقراری تماس تلفنی و یا حتی پیام کوتاه. برقراری تماس با فامیل، دوستان و اعضای خانواده به صورت آنلاین با عزیزانی که به تنهایی زندگی می‌کنند و یا در خارج از کشور هستند به کاهش اضطراب آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.