تبیان، دستیار زندگی

درمان خانگی درد قاعدگی

معمولا اغلب زنان در دوران قاعدگی متحمل دردهای شدیدی می‌شوند که برای کاهش درد و آرام شدن مجبور می‌شوند به داروهای مسکن روی بیاورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
قاعدگی
برای کاهش دردهای قاعدگی می توانید با روش های طبیعی و بدون دارو آن را رفع کنید. برای رفع درد پریودی می توانید از مواد غذایی که دارای طبع گرم هستند مانند رازیانه، زنجبیل و غیره استفاده کنید. درد در ناحیه شکم، ران و کمر در دوران قاعدگی معمول است.

در حقیقت نیمی از بانوان هر ماه یک تا سه روز از چنین دردهایی رنج میبرند. احتمالا کسانی هستید که میخواهید این درد را از بین ببرند ولی از طرفی، نمیخواهند دارو مصرف کنند. باید اشاره کنیم که روشهایی وجود دارد تا بتوان به طور طبیعی درد را کاهش داد و همچنین احساس بهتری داشت.

روش‌های خانگی و طبیعی برای کاهش درد قاعدگی 

بید سفید یکی از موثرترین گیاهان دارویی است که قاعدگی یا پریود دردناک را به طور موثری درمان می‌کند. پوسته‌ی این درخت تکه‌تکه می‌شود و در آب جوشیده می‌شود تا از آن روغن یا چای تهیه شود و یا برای تهیه‌ی قرص له می‌شود.

- کمپرس آب گرم: کمپرس گرم می‌تواند به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک کند. یکی از قدیمی ترین درمان های خانگی استفاده از گرما است که ماهیچه ها را آرام میکند و جریان فشار خون در بافت ها را افزایش میدهد.

- سبک تغذیه ای خود را تغییر دهید: سعی کنید مصرف چربی را کاهش و مصرف سبزیجات را افزایش دهید. یک رژیم غذایی کم چرب،التهاب را در کل بدن شما کاهش میدهد.علاوه بر این به طور کلی باعث سلامت می‌شود. شما میتوانید با خوردن چربی های اشباع نشده و غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون شروع کنید.

منیزیم بیشتری دریافت کنید، زیرا باعث کاهش درد ناشی از گرفتگی قاعدگی می‌شود. منیزیم در مواد غذایی مانند بادام خشک و اسفناج پخته شده فراوان است. همچنین برای جلوگیری از کم آب شدن بدن آب زیادی بنوشید و از هرگونه نوشیدنی دیگر پرهیز کنید وشکر کمتری مصرف نمایید.

- چای بیشتری بنوشید: چای برای تسکین درد قاعدگی بسیار موثر است. چای با روغن نعنا میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و چای بابونه هم سطح گیلیسین ادرار را افزایش میدهد و به گرفتگی عضلانی کمک میکند و به عنوان یک آرام بخش عمل میکند.

- گندم سیاه بخورید: گندم سیاه غنی از زردینه‌ها است و اگر آن را همراه با ویتامین مصرف کنید، خونریزی شدید را کاهش می‌دهد. می‌توانید پنکیک‌های تهیه شده از گندم سیاه را امتحان کنید. دیگر مواد غذایی دارای غنی از زردینه عبارتند از انبه، مرکبات مثل پرتقال و لیموترش، کلم بروکسل، کلم بروکلی و غیره که شما می‌توانید برای درمان رحم خود آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

- غذاهای غنی از آهن مصرف کنید: مصرف رژیم غذایی غنی از آهن درد دوران پریود را به حداقل می‌رساند. زردآلوی خشک، حبوبات، جگر، زرده‌ی تخم‌مرغ، سبزیجات برگ‌دار تیره مانند اسفناج و کولارد سبز، میوه‌های خشک مثل کشمش، آلو، بوقلمون یا مرغ، لوبیا، عدس، نخود، و سویا، غلات صبحانه و نان غنی شده، برخی از غذاهای حاوی آهن فراوان هستند.

- ورزش کنید: در اثر ورزش کردن و هرگونه فعالیت اندروفین ها در بدن آزاد می‌شوند که در تقویت خلق و خوی و کاهش درد تاثیرگذار است. کمی تمرین ورزشی سبک کمک می‌کند روزهای قاعدگی تان را راحت‌تر بگذرانید، البته اگر ورزش را به صورت روزانه انجام بدهید. ورزش تولید اندورفین را که یک بهبود دهنده‌ی خلق و خو و مسکن درد است، تحریک می‌کند. تمریناتی مثل پیاده‌روی گردش خون را در ناحیه‌ی شکم افزایش می‌دهد.

- آب بنوشید: اگر شما آب زیادی مینوشید، میتوانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگیری کنید. مصرف آب گرم برای بهتر شدن گرفتگی مفید است زیرا جریان خون در بدن را افزایش میدهد و گرفتگی های عضلانی را آرام میکند.

قاعدگی

کاهش درد قاعدگی با داروهای گیاهی 

برخی از داروهای گیاهی خاصیت ضد التهابی دارند که ممکن است به کاهش انقباض غضلانی و تورم همراه با درد قاعدگی کمک کنند.

- زنجبیل: یک تکه زنجبیل کوچک را درون یک فنجان آب بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس مقدار کمی عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید. این چای را سه بار در روز در طول دوره قاعدگی بنوشید. همچنین میتوانید زنجبیل را در غذاهای خود اضافه کنید و یا آن را به تنهایی مصرف کنید.

- ریحان: ریحان حاوی مسکنی طبیعی است که معمولا کافئیک اسید نامیده می‌شود. ۲ قاشق غذاخوری برگ ریحان را در یک فنجان آب جوشیده بریزید. ۴ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اجازه بدهید تا به دمای اتاق برسد. در هر یک ساعت ۲/۱ فنجان از این نوشیدنی را بنوشید تا از شر گرفتگی‌ها خلاص شوید.

- دارچین: یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس مقدار کمی عسل به آن بیافزایید، در طول دوران قاعدگی روزانه 2 تا 3 فنجان چای دارچین بنوشید.

- رازیانه: این ادویه‌ی مفید گردش خون را در تخمدان بهبود می‌دهد، یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید ، مخلوط را مجددا به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. اجازه دهید تا کمی خنک شود و سپس یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید. این چای گیاهی را دو بار در روز ، سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی خود مصرف کنید.

- جعفری: یک چهارم فنجان جعفری تازه را درون یک لیوان بریزید وسپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و فورا بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول دوران قاعدگی استفاده کنید. 

- تخم کتان: زمانی که از گرفتگی قاعدگی رنج می‌برید روزانه یک تا دو قاشق غذا خوری تخم کتان استفاده کنید.همچنین میتوانید آن را روی سالاد، غلات، ماست و یا اسموتی های خود بپاشید و مصرف کنید. 

- نعناع: نعناع فلفلی معمولا برای درمان پریود دردناک استفاده می‌شود. یکی از این دو گیاه را به چای‌تان بیفزایید. و روزانه یک یا دو فنجان از آن را بنوشید. به علاوه، می‌توانید آبنبات نعناعی را هم امتحان کنید.

- خردل: یک تا دو قاشق غذاخوری پودر خردل در یک ظرف پهن پر از آب گرم بریزید و پاهای‌تان را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در آن بگذارید.

- آلوئه‌ورا: آب آلوئه‌ورا را همراه با عسل بنوشید تا دردتان کم شود و جریان خون به راحتی صورت بگیرد.

معمولا اغلب زنان در دوران قاعدگی متحمل دردهای شدیدی می‌شوند که برای کاهش درد و آرام شدن مجبور می‌شوند به داروهای مسکن روی بیاورند.



- دانه‌ی کنجد: اگر کم‌خون باشید، احتمالا مشکلات زیادی در دوران قاعدگی تان دارید. برای درمان این مشکل، یک یا دو قاشق چایخوری دانه‌ی کنجد را در آب بریزید و آن را بجوشانید. کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را صاف کنید. این محلول را روزی دو بار بنوشید. روش دیگر این است که می‌توانید چند بار در دوره‌ی قاعدگی تان دانه‌های کنجد را با آب مصرف کنید.

- تخم گشنیز: 15 تا ۲۰ عدد تخم گشنیز را به یک لیوان آب جوشیده اضافه کنید و آن را روی حرارت بگذارید تا حدی که میزان آب به نصف کاهش پیدا کند. اجازه بدهید که این ترکیب مدتی بماند و بعد آن را بنوشید. این ترکیب ممکن است طعم ترشی داشته باشد و اگر مزه‌اش را دوست نداشتید، کمی عسل یا شکر به آن اضافه کنید. این کار نه تنها از شدت درد کم خواهد کرد، بلکه جریان خون را نیز آسان خواهد کرد.

- زنیان رومی: اگر در دوران پریود در پاهای‌تان درد و گرفتگی دارید، این درمان مخصوص شما است. دانه‌های زنیان رومی را با یک لیوان آب جوشیده بیاشامید. روش دیگر این است که می‌توانید کمی زنیان رومی را تفت بدهید و هر بار که درد غیرقابل‌تحملی داشتید، آن را با شیر میل کنید.

علاوه بر این، روغن دانه‌های زنیان رومی نیز به عنوان یک ریلکس‌کننده‌ی عالی برای عضلات عمل می‌کند. می‌توانید آن را در طول چرخه‌ی قاعدگی تان روی عضلات تحت فشار به کار ببرید.

- چای سیاه: یک فنجان چای سیاه آماده کنید و آن را کم‌کم بنوشید. چای سیاه کمک‌تان می‌کند تا از پس مشکلات مربوط به خونریزی بربیایید. این چای همچنین علائم پریود دردناک را درمان می‌کند. 

- چای سبز یا چای برگ تمشک سیاه: چای تهیه شده از برگ تمشک سیاه یک درمان موثر خانگی است که ذهن و بدن را آرام می‌کند. شما همچنین می‌توانید برای رسیدن به نتایج بهتر چای سبز بنوشید.

قاعدگی
- چای بابونه: یک فنجان آب را بجوشانید و سپس یک عدد چای کیسه ای حاوی بابونه را درون آن بیاندازید. از یک درپوش استفاده کنید و به مدت 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس برای طعم دهی، از مقداری آبلیمو یا عسل استفاده کنید. حداقل 2 بار در روز، در دوران قاعدگی از این چای بنوشید.

-علف لیمو: علف لیمو برای هر نوع بیماری مفید است، اما در دوران قاعدگی حتی مقدار اندکی از علف لیمو تاثیر خودش را خواهد گذاشت.

- روغن اسطوخودوس: روغن اسطوخودوس را روی ناحیه‌ی شکم‌تان به کار ببرید تا ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دردتان کاهش بیابد.

- توت مار: گیاه توت مار برای کاهش دادن اسپاسم در عضلات اسکلتی بسیار مفید است، و بنابراین خونریزی‌های دردسرساز را تسکین می‌دهد.

- گیاه دم شیر: گیاه دم شیر در کاهش گرفتگی‌ها، اسپاسم ماهیچه‌های رحم، استرس، تپش قلب و عصبی بودن مرتبط با درد لگن بسیار موثر است.

- پوسته‌ی بید سفید: بید سفید یکی از موثرترین گیاهان دارویی است که قاعدگی یا پریود دردناک را به طور موثری درمان می‌کند. پوسته‌ی این درخت تکه‌تکه می‌شود و در آب جوشیده می‌شود تا از آن روغن یا چای تهیه شود و یا برای تهیه‌ی قرص له می‌شود.

برای رسیدن به نتایج بهتر، آن را به مدت یک هفته یا بیش‌تر قبل از شروع قاعدگی به طور منظم استفاده کنید. پوسته‌ی بید سفید حاوی سالیسین است که دردهای مقاوم را به طور بسیار موثری از بین می‌برد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .