تبیان، دستیار زندگی

موسیقی ایرانی و نوروز ، گلچینی از خاطره‌انگیزترین‌ها

نوروز روز نو شدن و شکفتن مجدد است. عید باستانی و قدیمی ایرانیان که در این روزهای سخت، شاید بتواند یکی از عوامل و شادی و خوشی باشد در کنار گوش دادن به آهنگ‌های نوروزی شاد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موسیقی ایرانی و نوروز ، گلچینی از خاطره‌انگیزترین‌ها

نوروز

نوروز قدیمی ترین و مهترین جشن باستانی ایرانیان است که نشان دهنده آغاز سال جدید و شروع فرصت دوباره شکفتن است. با آغاز نوروز و فصل بهار، سر سبزی و شادابی در جای جای این مرز و بوم موج میزند و شکفتن دوباره گل‌ها و رویش مجدد برگ‌های درختان، معنای دوباره زندگی را به یاد ما میاورد. یکی دیگر از معانی اخلاقی نوروز که در نوشته‌ها، دعاها و حتی آهنگ‌های نوروزی موجود است، به آن اشاره شده، کنار گذاشتن کینه‌ها و دید و بازدید نوروزی است که از رسوم اصلی نوروز است. در کنار همه این ها دعاها و آهنگ‌های نوروزی یکی از قسمت‌های اصلی این جشن بزرگ را تشکیل میدهند. جالب آنکه اخیرا وب سایتی را یافتیم که گلچینی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین این آهنگ‌ها و دعاهای نوروزی را یکجا در خود جای داده است. کافیست سری به موزیکیشو بزنید تا لیست کامل گلچین نوروزیشان از جمله آن‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را دانلود نمایید و در این روزهای خاص ، در کنار عزیزانتان گوش دهید و لذت ببرید.

موسیقی و نوروز

از همان زمان ایران باستان نوروز همواره با دعا و نیایش و موسیقی همراه بوده است. از دعاهای موبدان زرتشتی گرفته تا دعاهای خیر رهبر گرانقدر در وصف ملت شریف ایران، همواره ردپایی از قدرت و کلام پروردگار در این عید دیده میشود. از طرفی با توجه به ماهیت شاد این جشن بزرگ، همیشه بین خوانندگان کشورمون، یک هیجان تولید و انتشار آهنگ نوروزی وجود داشته که هرکدام امیدوار به حضور در لحظه‌های نوروزی شما میباشند. در ادامه تعدادی از این آهنگ‌های نوروزی و بعضا آهنگ‌های شاد مخصوص مهمانی خانوادگی را به شما معرفی خواهیم کرد.
موسیقی ایرانی و نوروز ، گلچینی از خاطره‌انگیزترین‌ها

معرفی آهنگ‌های نوروزی

استاد محمدرضا شجریان، خواننده و موسیقیدان برجسته ایرانی که این روزها با انتشار آلبوم خراسانیات که ناشنیده‌های او و استاد پرویز مشکاتیان است، توانسته شور و شوق عجیبی در مردم و دنیای موسیقی ایجاد کند، صاحب یکی از مهمترین و ماندگارترین خاطرات نوروزی است. دعای معروف یا مقلب القلوب با صدای قدسی شجریان، یکی از ماندگارترین خاطرات و دعاهای نوروزی است که شنیدنش، فاز عرفانی و معنوی زیبایی را در وجود مخاطب ایجاد میکند و یک نوع رستگاری ناشی از خوشحالی را در درون وی به وجود می‌آورد. این خاطره ماندگار سال های سال است که در کنار ایرانیان حضور موثر و عالی ای دارد. خیلی راحت می توانید گلچین آهنگ‌ها و تنصیف‌های محمدرضا شجریان را در وب‌سایت موزیکیشو دانلود کنید و از شنیدنشان لذت ببرید.

یکی دیگر از خاطرات و آهنگ‌های نوروزی ماندگار را، صاحب یکی از خاص ترین صداها خوانده است. فرهاد مهراد با آن شخصیت متفاوت و مردمی اش، با آن صدای جادویی‌اش،  آهنگ بوی عیدی بوی توپ یا همان کودکانه معروف که یک اثر فاخر اجتماعی و مردمی در وصف نوروز است و در سال 1355 توسط فرهاد عزیز خوانده شد. آن سال‌ها، مثلث طلایی فرهاد مهراد، شهریار قنبری و اسفندیار منفرزاده آهنگ‌های زیبایی میساخت که کودکانه فرهاد نیز یادگار همان دوران است.

همانطور که عید نوروز یک زلزله بزرگ و یک تغییر بزرگ در کل زندگی است و یک شروع تازه و مجدد است، آهنگ بعدی هم نیز یک آهنگ شاد و متحول کنندست. آرون افشار خواننده جوان و دوست داشتنی که با آهنگ گیسو پریشان توانست به شهرت و محبوبیت زیادی برسد، اینبار و تازه ترین اثر خود آهنگ شاد و پرانرژی زلزله را در سایت موزیکیشو منتشر کرد که قطعا یکی از شادترین و پر انرژی ترین آهنگ‌های آرون افشار و همچنین کل سال 98 میباشد. زلزله حاصل همکاری مجدد او با معین راهبر است که بسیار دوست داشتنی و خوش فاز از آب درآمده است.
موسیقی ایرانی و نوروز ، گلچینی از خاطره‌انگیزترین‌ها

اواخر دهه 70 و در اوایل دهه 80 که موسیقی پاپ خودش هنوز جون درست حسابی‌ای نداشت و کمتر خواننده پاپی حتی برای خودش آینده‌ای متصور میشد، ناگهان یک گروه 10 15 نفره جلو آمد و سکان هدایت کشتی پاپ را در دست گرفت. گروه موفق آریان که کمتر ایرانی‌ای وجود دارد که با آنها و آهنگ‌های آنها خاطره نداشته باشد. یکی از ماندگارترین اثرهای آنان در وصف نوروز است، آهنگ شاد و مشهور عید اومد بهار اومد که در سال 80 منتشر شد و در آن سال‌های قحطی آهنگ خوب و با مفهوم، توانست یکی از خط شکنان موسیقی پاپ باشد و با انتشار این آهنگ نوروزی و همچنین اثرهای شنیدنی دیگری، در ذهن و قلب مخاطب ماندگار باشد.

بنیامین بهادری خواننده دوست داشتنی و احساسی موسیقی کشورمون که خاطرات زیبا و ماندگاری را با آهنگ‌هایش برای همه ایرانیان ساخته است، به مناسبت نوروز 96 آهنگ تو که عید منی را منتشر کرد که بسیار شاد و دلنشین از آب درآمده است. بنیامین در حالی این آهنگ را منتشر کرد که مدتی بود از فضای موسیقی دور بود و ناگهان با این آهنگ نوروزی شاد آمد و دل همه را برد. از طرفی، ویدیوی جذابی از این آهنگ، توسط یک دختر ناشنوا و برای ناشنوایان ساخته  شد که بسیار مشهور شد و در فضای مجازی و واقعی بسیار از آن استقبال شد و محبوبیت این آهنگ را دو چندان کرد.

از آنجا که ایران از اقوام و گویش های متفاوتی تشکیل شده است، زبان و رسم و رسوم جای جای ایران متفاوت است و ممکن است صرفا شبیه هم باشند. حال برای رعایت عدالت همواره تلاش شده تا در مراسم‌های رسمی، یا برنامه‌های مناسبتی صدا و سیما با زبان‌های مختلف این عید را تبریک بگویند. شبکه 3 سیما به مناسبت نوروز 93 اقدام به ضبط قطعه‌ای خاطره انگیز و ملی کرد که بسیار گل کرد و بعد از آن ورژن های متفاوتی از این آهنگ را نیز ضبط و پخش کرد. آهنگ نوروزی و ملی فصل بهار یکی از موفقترین پروژه‌های موسیقی صدا و سیما در سالهای گذشته بوده که با حضور خوانندگانی چون مهدی یراحی، مرحوم مرتضی پاشایی، محمد علیزاده و رضا صادقی بسیار معروف و مشهور شد. از طرفی دیگر، در این آهنگ مشاهده شد که هر خواننده با یک گویش متفاوت از ایران زمین، اقدام به خوانندگی میکند که باعث شد تا همه اقوام ایرانی از این آهنگ استقبال کنند و مورد ستایش همگان قرار بگیرد.

جمع‌بندی

همانطور که میبینید نوروز فقط یک عید و جشن ساده نیست که بتوان به راحتی از آن رد شد، نوروز عید همدلی است، عید به هم پیوستن و دور ریختن مشکلات و غم ها و تلاش برای ساختن و شروع مجدد است. امیدواریم سال 99 سراسر از اتفاقات خوب و خوش برای همه شما مخاطبان موزیکیشو باشد.