تبیان، دستیار زندگی

هرآن‌چه که باید در مورد ویزای توریستی شینگن بدانید

ویزای کوتاه‌مدت شینگن ویزایی‌ست که برای افرادی صادر می‌شود که با اهداف گوناگون، مثل گردشگری، دیدار بستگان و شرکت در رویدادهای ورزشی، قصد سفر به کشورهای حوزه‌ی شینگن را دارند و مدت اقامت مورد نظر آن‌ها کم‌تر از 90 روز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هرآن‌چه که باید در مورد ویزای توریستی شینگن بدانید
ویزای توریستی شینگن یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع ویزای شینگن است، تا جایی که حتی برای بسیاری از افراد ویزای توریستی شینگن مترادف با ویزای کوتاه‌مدت شینگن است. این در حالی‌‌ست که تعریف رسمی این عبارت‌ها مشابه هم نیستند؛ اما ویزای گردشگری یا توریستی شینگن و ویزای کوتاه‌مدت شینگن چه فرقی با هم دارند و ویزای توریستی شینگن چه ویژگی‌ها و شرایطی دارد؟ در ادامه به پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت.

ویزای توریستی و ویزای کوتاه‌مدت شینگن چه تفاوتی با هم دارند؟

خلاف تصور رایج ویزای توریستی شینگن نه همان ویزای کوتاه‌مدت که یکی از زیرمجموعه‌های آن است. ویزای کوتاه‌مدت شینگن ویزایی‌ست که برای افرادی صادر می‌شود که با اهداف گوناگون، مثل گردشگری، دیدار بستگان و شرکت در رویدادهای ورزشی، قصد سفر به کشورهای حوزه‌ی شینگن را دارند و مدت اقامت مورد نظر آن‌ها کم‌تر از 90 روز است. پس در واقع هر ویزای توریستی شینگن نوعی ویزای کوتاه‌مدت شینگن است، اما هر ویزای کوتاه‌مدت شینگنی ویزای توریستی نیست.

ویزای Uniform شینگن | ویزای کوتاه‌مدت شینگن

ویزای یونیفورم شینگن ویزایی‌ست که اجازه می‌دهد دارنده‌ی ویزا برای مدت تعیین‌شده در حوزه‌ی شینگن حضور داشته باشد و این مدت حداکثر 90 روز است. این ویزا به دو دسته‌ی رایج A و C تقسیم می‌شود.

ویزای A ویزای ترانزیت است و تنها برای افرادی کاربرد دارد که بخواهند از پروازی استفاده کنند که توقفی در یکی از فرودگاه‌های حوزه‌ی شینگن دارد، اما مقصد نهایی آن خارج از این منطقه است. ایران از جمله معدود کشورهایی‌ست که شهروندان آن‌ها باید ویزای نوع A بگیرند.

ویزای نوع C شینگن درواقع همان ویزای کوتاه‌مدت است. این ویزا برای مدتی محدود و با توجه به هدف متقاضی از سفر به اروپا به یکی از حالت‌های یک بار ورود، دو بار ورود و چند بار ورود صادر می‌شود. ویزای توریستی درواقع یکی از زیرمجموعه‌های ویزای تایپ C است. ویزای یک بار ورود تنها اجازه‌ی یک بار ورود به حوزه‌ی شینگن را می‌دهد و پس از آن‌که متقاضی از حوزه‌ی شینگن خارج شود دیگر نمی‌تواند وارد آن شود حتی اگر تاریخ اعتبار ویزا سر نرسیده باشد.

بیش‌تر افرادی که به قصد گردشگری برای دریافت ویزای شینگن اقدام می‌کنند ویزای یک‌بار ورود می‌گیرند. این درباره‌ی ویزای دوبار ورود هم صادق است. دارنده‌ی ویزای دوبار ورود شینگن تنها اجازه‌ی دو بار ورود به حوزه‌ی شینگن را دارد و پس از دومین ورود و خروج از حوزه‌ی شینگن پس از آن دیگر مجاز به واردشدن به یکی از کشورهای شینگن نیست.

ویزای چندبار ورود به‌صورت 1 ساله، 3 ساله و 5 ساله صادر می‌شود و بیش‌تر می‌توان آن‌ها را بلندمدت دانست.

ارتباط ویزای کوتاه‌مدت شینگن با هدف از سفر

انواع ویزای کوتاه‌مدت شینگن از نظر هدف از سفر به‌صورت زیر است:

· ویزای توریستی (Tourist Schengen Visa): این ویزا یکی از انواع ویزای نوع C است که معمولاً به‌صورت یک‌بار ورود و به مدت حداکثر 90 روز با اعتبار 6 ماه صادر می‌شود.

· ویزای دیدار دوستان و بستگان (Visitor Visa):  برای دیدار دوستان و بستگان.
· ملاقات رسمی (Official Visit): برای شرکت در یک ملاقات رسمی مثل میتینگ و مذاکره.
·  ویزای درمانی (Maedian Visa): برای انجام امور درمانی.
· ویزای ورزشی و فرهنگی (Visa for Cultural / Sports / Religious Event and Film Crews): درصورتی‌که متقاضی ارتباطی نزدیک با برگزاری یک رویداد فرهنگی یا ورزشی داشته باشد می‌تواند از این ویزا برای سفر به حوزه‌ی شینگن استفاده کند.

· ویزای تجاری ( Business Schengen Visa): برای مقاصد تجاری.

درصورتی‌که هدف از سفر به حوزه‌ی شینگن در این فهرست نباشد باید در فرم مخصوص درخواست ویزای شینگن گزینه‌ی Other انتخاب شود، با این حال درنهایت متقاضی باید هدف خود را از سفر به حوزه‌ی شینگن برای آفیسر پرونده روشن کند.


فرق مدت زمان ویزا و تاریخ اعتبار ویزای توریستی شینگن چیست؟

همان‌گونه که اشاره کردیم ویزای توریستی شینگن معمولاً به‌صورت یک بار ورود و برای مدت حداکثر 90 روز با اعتبار 6 ماه صادر می‌شود. لازم است متقاضی دقیقاً از تفاوت بین تعداد دفعات مجاز ورود، تاریخ اعتبار و مدت زمان ویزا آگاه باشد. پس از صدور ویزای توریستی متقاضی تا 6 ماه زمان دارد که از ویزای خود استفاده کند و وارد حوزه‌ی شینگن شود و پس از ورود هم می‌تواند تا 90 روز در این حوزه بماند. این 90 روز درست از روز ورود مسافر به حوزه‌ی شینگن، حتی چند دقیقه قبل از نیمه‌شب، آغاز می‌شود و پس از پایان 90 روز منقضی می‌شود. در پایان آخرین روز مسافر تا نیمه‌شب برای ترک حوزه‌ی شینگن فرصت دارد.

از سوی دیگر فرقی نمی‌کند تاریخ اعتبار ویزا گذشته یا نه، پس از اولین خروج در ویزای یک بار ورود و پس از دومین خروج در ویزای دوبار ورود، فرد به‌هیچ‌عنوان اجازه‌ی ورود به حوزه‌ی شینگن را ندارد. البته بدیهی‌ست در صورت سررسیدن تاریخ اعتبار ویزا حتی درصورت عدم استفاده از تعداد دفعات مجاز ورود، فرد اجازه‌ی ورود به حوزه‌ی شینگن را ندارد.

تعداد دفعات مجاز ورود به حوزه در قسمت Number of entries، مدت زمان ویزا در قسمت Duration of Stay و مدت زمان اعتبار ویزا در قسمت Valid for درج می‌شوند. گذشته از این از آن‌جا که برای بعضی از افراد ویزای شینگن تنها برای ورود به بعضی از کشورهای عضو صادر می‌شود نمی‌باید تعداد دفعات مجاز ورود را با تعداد کشورهایی که می‌توان وارد آن‌ها شد اشتباه گرفت.
هرآن‌چه که باید در مورد ویزای توریستی شینگن بدانید

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی شینگن

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزاهای کوتاه‌مدت شینگن از جمله ویزای توریستی اگرچه کاملاً مشابه نیستند، موارد اشتراک زیادی با هم دارند. موارد زیر بعضی از مهم‌ترین مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی و سایر ویزاهای کوتاه‌مدت شینگن هستند:

· فرم پرشده‌ی ویزای شینگن
· پاسپورت معتبر با حداقل 3 ماه اعتبار و 2 صفحه‌ی خالی
· عکس استاندارد و مشخصات بیومتریک
· وثیقه
· پرینت گردش حساب و گواهی تمکن مالی
· مدرک رزو هتل و بلیط رفت‌وبرگشت
· بیمه‌ی مسافرتی با حداقل 30 هزار یورو اعتبار
· گواهی شغلی یا تحصیلی


چند نکته‌ درباره‌ی ویزای گردشگری شینگن

1- تاریخ درخواست ویزا نباید کم‌تر از 15 روز کاری با تاریخ سفر فاصله داشته باشد. بهترین زمان برای درخواست صدور ویزا 4 هفته پیش از تاریخ سفر است.

2- امکان تمدید ویزای توریستی در شرایط بسیار محدودی میسر است. برای تمدید ویزای توریستی متقاضی باید ثابت کند اهدافی مثل کارهای بشردوستانه‌ی ضروری یا شرایط اورژانسی او را ملزم به ماندن در اروپا می‌کنند و گذشته از این او باید تمکن مالی کافی هم داشته باشد.

3- درصورتی‌که هدف از دریافت ویزای توریستی حضور در تنها یکی از کشورهای حوزه‌ی شینگن است باید از سفارت، کنسول‌گری یا کارگزاری آن کشور برای دریافت ویزا اقدام شود و اگر متقاضی قصد سفر به بیش از یک کشور شینگن را دارد باید از سفارت، کنسول‌گری یا کارگزاری کشوری برای دریافت ویزای اقدام کند که روزهای بیش‌تری را در آن اقامت دارد. در شرایط مساوی از نظر تعداد روزها، اولین کشور مبدأ کشوری‌ست که باید برای دریافت ویزای شینگن به آن مراجعه شود.

همچنین اگر می‌خواهید در جریان آخرین اخبار حوزه اخذ ویزا و سایر حوزه‌های خبری دیگر قرار گیرید، می‌توانید از سایت خبری «خبر ببر» بازدید فرمایید تا از آخرین اخبار ایران و جهان مطلع شوید. اگر هم می‌خواهید تبلیغات خود را بصورت رایگان در فضای مجازی تبلیغ کنید، از استارتاپ تازه تأسیس «راگهی» استفاده کنید تا بیشتر دیده شوید.