تبیان، دستیار زندگی

نکات مهم در خرید اینترنتی

این روزها به‌دلیل قرنطینه بودن و خانه‌نشینی در خصوص شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد سعی می‌کنند با خرید اینترنتی مایحتاج خود را تهیه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید انلاین
امروزه با افزایش جمعیت در سرتاسر جهان، به مرور نیازهای مختلف اعم از خوراک، پوشاک، مسکن و غیره افزایش یافته و این در صورتی است که بصورت همزمان تکنولوژی پیشرفت چشمگیری کرده است و هر کاری در دنیای امروزه بصورت اینترنتی انجام می شود. البته باید دقت داشته باشید که هنگامی که قصد خرید اینترنتی و پرداخت آنلاین یا واریز وجه به فروشگاهی را دارید  اولین کار این است که از معتبر بودن آن سایت مطمئن شوید.

نکات مهم در هنگام خرید آنلاین

راه‌های زیادی برای شناسایی صحت سایتی که قصد داریم از آن خرید کنیم، وجود دارند:

در انتها باید به اشاره کنیم که به صورت روزانه و مستمر حساب های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی برداشت های پول از حساب مطابق نظر خودتان بوده است.



- اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید از سایت مرجع مشاهده کنید، نماد اعتماد الکترونیک کسب و کارهای اینترنتی است که بدین صورت می توانید به سایت فروشنده اعتماد کنید.

- دومین نکته مهم در خرید آنلاین متعلق به گارانتی تعویض محصول است چرا که اگر محصول قبل از آنکه به دست شما برسد، آسیب دیده باشد و نتوانید کاری با آن انجام دهید. بنابراین محصولی که خریده اید، گارانتی تعویض داشته باشد. همچنین می توانید با فروشنده هماهنگی کرده و محصول ناسالم را تعویض کنید.

- پرداخت درب منزل؛ توصیه می شود در صورت امکان، محصولات مورد نیاز را بصورت تحویل در درب منزل سفارش دهید که در این صورت می توانید به سادگی یک تماس، محصول مورد نظرتان را سفارش داده و در هنگام تحویل، آنرا بصورت کامل چک کنید و سپس هزینه را مامور پست بدهید. در غیر اینصورت می توانید محصول را برگشت دهید و مجددا برای شما ارسال شود.

- در هنگام پرداخت هزینه به صورت آنلاین باید توجه داشته باشید که URL وب سایت باید Https باشد. در غیر این صورت مطمئن شوید که سایت پذیرنده برای پرداخت هزینه توسط افراد سودجو طراحی و نوشته شده است و هیچ محصولی به شما ارسال نخواهد شد و بلکه اطلاعات کارت شما نیز به دست آنها خواهد رسید و می توانند از کارت شما سوء استفاده نمایند.

- از سایت های معروف و شناخته شده خرید کنید؛ یکی از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام خرید آنلاین دقت نمایید، این است که باید از سایت های فروشنده شناخته شده خرید کنید.

- از شناسه خریدتان اسکرین شات بگیرید؛ ممکن است بعد از خرید اینترنتی محصولات متفاوتی، به دستتان برسد و اولین کاری که می کنید این است که با سایت فروشنده تماس بگیرید و موضوع را گزارش دهید که شما با وجود اسکرین شات گرفته شده می توانید خرید خود را اعلام کنید تا مشکل برطرف شود.

- پس از خرید امن، کامپیوتر خود را روشن نگذارید چرا که ممکن است افراد سودجو، با نصب بدافزارها اقدام جرایم سایبری نمایند که نتیجه آن هک شدن اطلاعات کارت بانکی و محتویات دیگر سیستم عامل شما شود.

- مراقبت از رمز دوم و شماره کارت بانکی؛ توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید رمز دوم و شماره کارت خود را به افراد ناشناس و یا حتی ایمیل های مزاحم ارسال کنید.

- فعال سازی رمز یکبار مصرف؛ همان گونه که می دانید سالانه تعداد جرائم سایبری بسیار زیاد است و افراد سودجو با ایجاد درگاه های ساختگی و کاملا دروغین می توانند اقدام به تخلیه کلی حساب بانکی شما کنند.    

- قبل از خرید، آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی کنید و نسبت به صحت آن اطمینان حاصل نمایید. به این منظور که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شما است و می توانید به آنها مراجعه کنید.

- یک نسخه نهایی از شرایط و ویژگی های محصول را که فروشنده تهیه کرده است، هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است، را ذخیره کرده و از آنها پرینت بگیرید.  کارت های هدیه را از مراکزی که می شناسید و به آنها اعتماد دارید، تهیه کنید. از خرید کارت از سایت هایی که مانند یک حراجی کار می کنند، خودداری کنید. زیرا این کارت ها می توانند تقلبی باشند. 

 

این روزها به‌دلیل قرنطینه بودن و خانه‌نشینی در خصوص شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد سعی می‌کنند با خرید اینترنتی مایحتاج خود را تهیه کنند.


- سیاست حفظ اسرار ممکن است طولانی باشد و خواندن آن زمان بر باشد، اما می تواند اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد. اگر نمی توانید سیاست حفظ اسرار سایت را پیدا کنید و یا آن را درک نمی کنید و مفاد آن را متوجه نمی شوید، به فکر انجام معاملات تجاری خود در جای دیگری باشید و بگذارید که سایت (صاحبان سایت ) بداند شما چه فکر و نظری دارید.

- با دانستن نام سازنده یک کالا و شماره مدل، شما می توانید ویژگی های این کالا را به صورت جز به جز با سایر کالاهای مشابه مقایسه کنید. بعضی از خرده فروشان کالا را به قیمتی که سایر رقبا عرضه می کنند، وارد بازار می کنند و یا حتی قیمت آن را پایین تر هم می آورند. بسیاری از بازرگان ها، نه همه آنها، امسال هزینه ای بابت خرید کالا پرداخت نمی کنند. پس بنابر این هزینه ارسال کالا را نیز در مجموع هزینه ها در نظر بگیرید. اگر شما در اینترنت سفارش خرید می دهید و محل فروشگاه را انتخاب می کنید، هزینه پارکینگ و حمل و نقل عمومی را نیز در نظر بگیرید.

- تصور نکنید که نقاط دسترسی وای فای عمومی امن است. تا زمانی که مطمئن نشدید که یک نقطه دسترسی ابزارهای امنیتی موثر و کافی دارد، ممکن است نخواهید اطلاعات حساس خود مانند شماره کارت اعتباری تان را از طریق آن شبکه ارسال کنید. 

- مبالغ را از طریق کارت اعتباری یا کارت هزینه پرداخت کنید. این ابزارها از بهترین روش ها برای محافظت از استفاده کننده می باشد. ارسال پول از طریق سیستم مخابراتی می تواند ریسک داشته باشد. همانند ارسال وجه نقد، اگر یک بار ارسال شود، دیگر ارسال شده است. شما نمی توانید آن را برگردانید.

- محافظ صفحه، کارت های الکترونیک و سایر دانلودها در فضای اینترنت می توانند، حامل ویروس های خطرناک باشند. نرم افزارهای ضد ویروس و ضد جاسوسی خود را همراه با نرم افزار دیواره آتش همواره به روز و فعال نگه دارید. 

- در انتها باید به اشاره کنیم که به صورت روزانه و مستمر حساب های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید  تمامی برداشت های پول از حساب مطابق نظر خودتان بوده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .