تبیان، دستیار زندگی

میگرن شکمی!

در مورد سندرم استفراغ دوره‌ای در کودکان چه می‌دانید؟

بیشتر ما وقتی یک کودک یا بزرگسال را در حال استفراغ کردن می‌بینیم، چیزی نیست که فکر کنیم باید فوراً او را به پزشک برسانیم. مطمئناً کمی صبر می‌کنیم و چند راهکار خانگی را به کار می‌بریم. اما اگر استفراغ بیش از یکی دو بار روی بدهد، زمانی است که به دلایل ممکن فکر می‌کنیم. اما استفراغ‌های مکرر در کودکان و حتی در بزرگسالان نباید نادیده گرفته شود زیرا می‌تواند ناشی از سندرم استفراغ دوره‌ای باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سندرم استفراغ دوره ای
سندرم استفراغ دوره‌ای، عارضه‌ای نادر است و بیشتر در کودکان دیده می‌شود. علائم این سندرم شامل تهوع و استفراغ متداوم می‌شود که غذا خوردن را برای کودک دشوار می‌کند. سندرم استفراغ دوره‌ای دلیل مشخصی ندارد اما می‌تواند ناشی از مصرف برخی از غذاها باشد. حتی عده‌ای این عارضه را «میگرن شکمی» می‌دانند زیرا موجب دردی بی‌تاب کننده در شکم می‌شود.

سندرم استفراغ دوره‌ای بیشتر در کودکان شایع است

سندرم استفراغ دوره‌ای بیشتر در میان کودکان 4 تا 8 ساله شایع است و در مواردی حتی ممکن است در نوزادان 6 روزه نیز دیده شود. این سندرم در افراد بزرگسال و حتی در 70 ساله‌ها نیز ممکن است دیده شود. در بیشتر موارد، سندرم استفراغ دوره‌ای در سال‌های آخر کودکی برطرف می‌شود. ضمناً استفراغ کردن در خیلی از موارد می‌تواند واکنشی طبیعی نسبت به چیزی باشد که فرد مجبور به خوردن آن می‌شود، اما اگر بیش از دو بار تکرار شود، بدون تردید باید به عنوان عارضه‌ای که سلامتی را تهدید می‌کند مداوا شود.

علائم سندرم استفراغ دوره‌ای

. حداقل 5 بار استفراغ که در آن کودک یا بزرگسال هر آنچه در معده دارد بالا می‌آورد.
. حالت تهوع و عق زدن که یک تا 10 ساعت در روز طول می‌کشد
. هر بیمار بسته به عوامل گوناگون ممکن است علائم متفاوتی نشان بدهد
. استفراغ بیش از 4 تا 5 بار در عرض یک ساعت
. استفراغ‌ها معمولاً صبح زود یا فوراً بعد از بیدار شدن از خواب روی می‌دهند
. علاوه بر استفراغ، علائم دیگری مانند حالت تهوع، شکم‌درد و احساس ضعف و خستگی نیز وجود دارد. برخی از بیماران ممکن است تب هم داشته باشند یا رنگ‌پریده به نظر برسند
. سندرم استفراغ دوره‌ای در بیشتر موارد به دلیل فاکتورهای گوناگون محیطی رخ می‌دهد. برخی از افراد ممکن است دچار سردرد یا سرگیجه نیز بشوند.
. حساس شدن به نور


علت‌های سندرم استفراغ دوره‌ای

همان‌طور که گفتیم علت دقیقی برای سندرم استفراغ دوره‌ای نمی‌توان تعریف کرد اما فاکتورهایی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را عامل دانست:
- یک بیماری خود ایمنی
- سابقه‌ی خانوادگی میگرن
- استرس زیاد در کودکان به دلیل فاکتورهای گوناگون. هورمون‌های استرس باعث مشکلات گوارشی متعددی در تمام گروه‌های سنی می‌توانند بشوند
- مدام با آب داغ حمام کردن هم می‌تواند دلیلی برای سندرم استفراغ دوره‌ای باشد
- مدت طولانی چیزی نخوردن
- گرمای زیاد
- کمبود خواب
- تعریق زیاد
- آلرژی
- نوشیدن الکل
- قاعدگی


مراحل سندرم استفراغ دوره‌ای

مرحله‌ی آغازین
علائم این مرحله شامل موارد زیر می‌شوند:
. احساس ناگهانی استفراغ
. رنگ‌پریدگی پوست
. تعریق و حالت تهوع (عق زدن) قبل و بعد از استفراغ

مرحله‌ی استفراغ
علائم این مرحله شامل موارد زیر می‌شوند:
. دوره‌هایی از استفراغ که 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشند
. 5 تا 6 بار استفراغ در عرض یک ساعت و به مدت 8 تا 10 روز
. احساس درد در شکم، حالت تهوع، سردرد، تب، منگی، بزاق زیاد، رنگ‌پریدگی پوست

اگر در استفراغ کودک خون دیدید باید هر چه سریع‌تر او را به پزشک برسانید. استفراغ‌های مکرر می‌تواند سبب دهیدراته شدن بدن شده و وضعیت کودک را خطرناک کند


مرحله‌ی پیش از بهبود
علائم این مرحله شامل موارد زیر می‌شوند:
. رفع حالت تهوع اما استفراغ همچنان باقی است
. بهبود علائم گفته شده در مرحله‌ی استفراغ
. علائم تدریجی بهبودی

مرحله‌ی بهبودی
این مرحله علامت خاصی ندارد و فرد احساس می‌کند به حالت نرمال خود برگشته است. اما اگر این مراحل دوباره تکرار شوند، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.


چه زمانی باید کودک را به پزشک برسانید؟

اگر در استفراغ کودک خون دیدید باید هر چه سریع‌تر او را به پزشک برسانید. استفراغ‌های مکرر می‌تواند سبب دهیدراته شدن بدن شده و وضعیت کودک را خطرناک کند. در صورت مشاهده‌ی علائم کم‌آبی بدن، کودک را سریع‌تر به پزشک برسانید:
. تشنگی مفرط یا خشکی دهان
. کاهش ادرار
. خشکی پوست
. تورفتگی چشم‌ها یا گونه‌ها
. عدم وجود اشک هنگام گریه
. احساس ناتوانی و خستگی زیاد

آیا رژیم غذایی خاص یا راهکار خانگی برای سندرم استفراغ دوره‌ای وجود دارد؟

هرچند در مورد اثر راهکارهای خانگی بر این سندرم هنوز مطالعه‌ی دقیقی انجام نشده است اما برخی گزارش‌ها حاکی از مؤثر بودن سه راهکار در مورد برخی از بیماران هستند. این راهکارها شامل بیوفیدبک برای کاهش استرس، آل – کارنیتین برای کمک به تبدیل چربی به انرژی و کوآنزیم Q10 می‌شوند که ماده‌ای است برای کمک به اختلال میتوکندری.
برخی از رژیم‌های غذایی می‌توانند به کاهش تکرار حملات استفراغی کمک کنند و شامل رژیم غذایی بدون گلوتن، رژیم پائولو و رژیم GAPS می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.